فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)

 آمار و ارقام نشریه

http://jte.sru.ac.ir/journal/metrics

تاریخ انتشار

1386

تعداد دوره‌ها

1 8

تعداد شماره‌ها

70

تعداد مقالات

772

تعداد نویسندگان

1,665

متریکس گوگل اسکالر 

19

تعداد ارجاعات

2770

 i10متریکس

64

تعداد مقالات دریافت شده

2,312

تعداد پایگاه های نمایه شده

17

درصد پذیرش

24%

نشریه علمی فناوری آموزش به عنوان نخستین نشریه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی از سال 1385 به صورت فصلنامه آغاز به کار نموده است. این نشریه به بررسی و انتشار مقالات حوزه فناوری در آموزش کلیه رشته ­ها فعالیت می نماید. این نشریه در ارزیابی جدید نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ رتبه علمی، در حوزه موضوعی فناوری اطلاعات با امتیاز"الف" شده است. همچنین در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نمایه شده است و دارای ضریب استناد = 0/308 و جزء نشریات هسته  و با درجه کیفیت Q1 می باشد. نشریه فناوری آموزش در پایگاه های استنادی و اطلاعاتی بین المللی EBSCOhost, Web of Science Profile، DOAJ ،ZDB، MIAR ، NCBI، WorldCat، SID و Google Scholar  نمایه شده است. نشریه فناوری آموزش آماده دریافت و بررسی مقالات ارزنده­ حاصل از پژوهش­های کیفی و کمی پژوهشگران و استادان این حوزه می باشد و مقالات را پس از داوری های مشارکتی و اخذ پذیرش به چاپ می رساند. این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار(COPE) می باشد و ازآیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب درآثارعلمی پیروی می نماید.

NCBI Instagram doaj Web of Sciencetwitter       

 

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی بر مدل‌سازی با نرم‌افزار شبیه‌ساز کامسول بر اصلاح سوء تفاهم‌ها و کج فهمی‌های مفاهیم فیزیک الکتریسیته

فاطمه خدادادی آزادبنی؛ جواد کمالی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10084.2982

چکیده
  پیشینه و اهداف: موضوع الکتریسیته اغلب یک مفهوم چالش برانگیز و انتزاعی در فیزیک در نظر گرفته می‌شود. یادگیری مفاهیم علمی غیر شهودی می‌تواند برای دانش آموزان چالش برانگیز باشد، زیرا آنها اغلب تصورات نادرستی در مورد پدیده‌های طبیعی دارند که آنها را به سمت خطا سوق می‌دهد. شناسایی و اصلاح باورهای غلط فیزیک الکتریسیته برای ارتقای یادگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی
فرصت تقویت مهارت بازنمایی کلامی دانشجویان در فرآیند طراحیِ کارگاه های برخطِ معماری

حسین پورمهدی قایم مقامی؛ آزاده خاکی قصر

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10357.2998

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دوران پاندمی کووید-19، همه رشته ها از جمله معماری به صورت برخط تدریس شدند. در میان دروس رشته معماری، کارگاههای طراحی معماری چالش برانگیزترین دروسی بودند که به صورت برخط برگزار شدند. در طول دوران پاندمی و پس از آن، محققان حوزه آموزش معماری درباره بازخوردهای تجربه زیسته تدریس در کارگاه های طراحی معماری برخط پژوهش هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تاثیر شیب سقف بر استرس و عملکرد شناختی دانشجویان: با رویکرد معماری عصب محور در VR

ریحانه رئیسی؛ کاوه فتاحی؛ سید محمد حسین ذاکری؛ سارا دانشمند

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 49-68

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10699.3043

چکیده
  پیشینه و اهداف: محیط یادگیری به هر گونه محیطی اطلاق می شود که فرایند یادگیری در آن اتفاق می افتد. در سال‌های اخیر، پژوهش­های متنوعی با رویکردهای متفاوت به تجزیه و تحلیل کیفیت­های محیط فیزیکی یادگیری به منظور بهبود و ارتقا عملکرد یادگیرندگان در محیط های یادگیری پرداخته اند. در همین راستا پیشرفت­های شکل گرفته در رویکرد معماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی شایستگی های دانشجومعلمان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در دانش فن آوری، تربیتی، موضوعی و تربیتی- موضوعی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان سمنان)

نفیسه صالحی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 69-91

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10708.3046

چکیده
  پیشینه و اهداف: در طول دهه‌های گذشته، ادغام فناوری در آموزش، شیوه های تدریس و یادگیری موضوعات مختلف را متحول کرده است. این روند بر آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نیز تأثیر گذاشته است و فرصت های جدیدی برای یادگیری تعاملی، ارتباطات جهانی و تبادل فرهنگی از طریق ابزارها و پلتفرم های آنلاین ایجاد کرده است.  تقاضای فزاینده برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی بازی گونه سازی
تاثیرنشان ها در سیستم امتیازدهی بازیوارسازی بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی

زهره مروتی سیبنی؛ نسرین محمدحسنی؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10407.3006

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری مهارت خواندن و نوشتن در پایه اول ابتدایی همواره از  اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یادگیری مهارت خواندن به دانش‌آموزان این  امکان را می‌دهد تا متون مختلف را با دقت و درک کامل بخوانند. این مهارت شامل خواندن کلمات، جملات و متون ساده است. با تقویت مهارت خواندن، دانش‌آموزان قادر خواهند بود اطلاعات موجود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی آموزش الکترونیکی- مجازی
جایگاه مشارکت فعال، خود تنظیمی یادگیری، خودکارآمدی اینترنتی و رضایت تحصیلی در مهارت خواندن در کلاس‌های بر خط انگلیسی

رضا نجاتی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 117-140

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11412.3145

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری آنلاین شامل مجموعه پیچیده ای از عوامل است که تجربه آموزشی را شکل می دهند. یکی از عناصرمهم مشارکت فعال در یادگیری است که پیشرفت تحصیلی، حفظ دانش و رضایت از آموزش بر خط  را افزایش می دهد. جنبه مهم دیگر  در یادگیری خود تنظیمی است. این مهارت ها برای موفقیت در دوره های آموزشی بر خط به دلیل نبود تعامل حضوری بین دانشجو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی کاربست فناوری در آموزش زبان
بررسی رابطه‌ی بین دانش معلمان زبان انگلیسی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری زبان به کمک تلفن همراه با خودکارآمدی و خودتنظیمی آن‌ها

زهرا چراغی؛ آذر درخشان؛ فاطمه مقیسه

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 141-162

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11240.3122

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت سریع فناوری نه تنها به طور قابل توجهی آموزش زبان را متحول کرده، بلکه با ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات با یادگیری زبان به کمک تلفن همراه، آن را دچار انقلاب کرده است. این ابزارها نه تنها به بهبود یادگیری زبان کمک می‌کنند، بلکه آن را به طور کامل بازتعریف کرده و آن را تعاملی‌تر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
اثربخشی یادگیری ترکیبی مبتنی بر نقشه مفهومی الکترونیکی بر یادگیری مطالعات اجتماعی

حسن ضابط؛ محمد علی رستمی نژاد؛ پری ناز اسعدزاده

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 163-178

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10220.2967

چکیده
  پیشینه و اهداف: ترکیب آموزش حضوری با آموزش الکترونیکی، منجر به ایجاد شیوه‌ای جدید در آموزش و یادگیری به نام یادگیری ترکیبی گردیده است که در صورت استفاده صحیح به بهبود یادگیری و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان منجر می‌شود. از سوی دیگر، تاکید بر نظریات جدید یادگیری چون ساختن­گرایی و به کارگیری آن در راهبردهایی چون نقشه های مفهومی یادگیرنده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی نقش واسطه‌ای سواد دیجیتال معلمان در رابطه بین آموزش الکترونیکی و تعاملات آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران

حیدر تورانی؛ علی جعفری

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 179-194

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10164.2952

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت‌های سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و ادغام آن‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه، چشم‌انداز آموزش را متحول کرده و روش‌های نوآورانه‌ای را برای تدریس و یادگیری معرفی کرده است. این ادغام فناوری، نحوه‌ تبیین و هدایت فرایند یادگیری را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است. معلمان، به‌عنوان تسهیل‌گران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- دوره متوسطه
تقویت آموزش قضایای روابط طولی در درس هندسه دبیرستان‌های ایران: تلفیق نرم‌افزار جئوجبرا و مثال‌های کاربردی

منیره مهری تکمه؛ محمد علی فریبرزی عراقی؛ ابراهیم ریحانی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 195-214

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10662.3040

چکیده
  پیشینه و اهداف: این مقاله به بررسی اثربخشی رویکردهای آموزشی متمایز در افزایش درک و مهارت یادگیری دانش­آموزان در اثبات قضایای هندسی، با تمرکز بر بخش مربوط به روابط طولی درون مثلث‌ها که بخش مهمی از  برنامه درسی هندسه کلاس یازدهم است، می‌پردازد. این تحقیق به طور دقیق سه روش آموزشی متمایز را با هم مقایسه می‌کند: (1) استفاده از مثال­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش- واقعیت افزوده
ارزیابی کاربردپذیری واقعیت افزوده برای آموزش ضرب به کودکان

نسترن زنجانی؛ فرشته فتحی؛ مهدیه اجدادی؛ محمد جواد اسلام پور

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 215-232

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11541.3165

چکیده
  پیشینه و اهداف: ادغام فناوری در آموزش، فرآیندهای آموزش و یادگیری را به طور قابل توجهی متحول کرده است. در میان فناوری‌های جدید، واقعیت افزوده به دلیل توانایی آن در ارائه تجربیات آموزشی تعاملی و جذاب برجسته است. این فناوری توانسته انگیزه، مشارکت و درک مفاهیم را در دانش آموزان بهبود بخشد. از سویی دانش‌آموزان برای یادگیری ضرب، به عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی فناوری آموزش - هوش مصنوعی
شناسایی فرصت‌های هوش مصنوعی بر رهبری معلمان درفرایند آموزش

کبری خباره

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 233-252

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11612.3171

چکیده
  پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت شتابان فناوری‌ها بوده که زندگی بشر را متحول کرده‌اند. هوش مصنوعی، یکی از این فناوری‌های نوظهور، پتانسیل تغییر اساسی در بخش‌های گوناگون، از جمله آموزش، را دارد. در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در نظام‌های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته تا کیفیت یادگیری و آموزش را ارتقا بخشد. این پژوهش با توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی هوش مصنوعی
آموزش معکوس مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش عالی: اثر بخشی بر درک مفاهیم علمی در روانشناسی یادگیری زبان

مهرک رحیمی؛ ساناز سدیدی شال

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 253-270

https://doi.org/10.22061/tej.2025.12480.3295

چکیده
  پیشینه و اهداف: کلاس معکوس مدل آموزشی سنتی سخنرانی-محور را دگرگون کرده و فراگیران را با استفاده از  فناوری‌های متنوع قبل از کلاس درس با محتوای آموزشی درگیر می‌کند. در این ارتباط، هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت سازگاری و تعامل را به ویژه در آموزش مفاهیم علمی به مراحل پیش کلاسی و درون کلاسی بیافزاید. با وجود پژوهش‌های رو به رشد مرتبط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی انتظارات دانشجویان دانشگاه‌های ایران و استفاده از فناوری برای یادگیری زبان انگلیسی خارج از کلاس

مهدیه زیتونلی؛ محمد رضا قربانی؛ محمد علی رباط جزی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 271-292

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11598.3170

چکیده
  پیشینه و اهداف: این مطالعه به بررسی انتظارات و استفاده واقعی دانشجویان دانشگاه‌های ایران از فناوری برای یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی (EFL) در خارج از کلاس می‌پردازد. این پژوهش عواملی که بر استفاده از فناوری تأثیر می‌گذارند، موانع موجود و پیشنهادات دانشجویان برای بهبود یادگیری زبان مبتنی بر فناوری را بررسی می‌کند. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی کاربست فناوری در آموزش زبان
بررسی ترکیبی ارزیابی یکپارچه با استفاده از فناوری در مقابل ارزیابی بدون استفاده از فناوری و توانایی نوشتن خلاصه توسط زبان آموزان ایرانی

رضا باقری نویسی؛ رضا شازده احمدی

دوره 19، شماره 1 ، دی 1403، صفحه 293-315

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11060.3100

چکیده
  پیشینه و اهداف: تحقیقات آموزشی توجه زیادی به فناوری در یادگیری زبان، به ویژه یادگیری زبان به کمک رایانه، داشته است. یادگیری زبان به کمک رایانه بستری پویا و تعاملی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا با فعالیت‌های یادگیری زبان، منابع چندرسانه‌ای و کانال‌های ارتباطی درگیر شوند.  این نوع یادگیری پتانسیل عظیمی در کمک به زبان‌آموزان ...  بیشتر

بازنمایی ویژگی‌های استادان موفق آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران از نظر اساتید و دانشجویان: مطالعه‌ای با روش پدیدارشناسی
دوره 11، شماره 3 ، تیر 1396، ، صفحه 235-255

https://doi.org/10.22061/tej.2017.683

چکیده
  استادان و مربیان از ارکان اصلی فرآیند یاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری در کیفیت‌زایی یا کیفیت‌زدایی نظام آموزشی ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی‌های استادان موفق در نظام آموزش مجازی انجام‌شده است. بدین‌منظور از روش پدیدارشناسی برای شناسایی و بازنمایی عمق پدیده موردبررسی، استفاده شد. داده‌ها با استفاده ...  بیشتر

توسعه مدل ساختاری فرایندهای خلق دانش ملی با استفاده از ترکیب روش‌های دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری
دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 386-400

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3235.1846

چکیده
  پیشینه و اهداف: جامعه در سطح کلان شامل انواع صنایع و سازمان‌هاست که هر یک به نوبه خود به سمت دانش‌بنیان شدن در حرکت هستند زیرا عدم تطابق با تحولات جهانی به منزله فناست. پس باید سازمان‌ها انعطاف لازم برای تغییر ساختار، اهداف، استراتژی‌ها و چشم‌انداز خود داشته باشند. یکی از ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد سازمان دانش‌بنیان، ایجاد ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌‌های برندسازی دانشگاه‌‌های مبتنی بر آموزش الکترونیکی
دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 133-148

https://doi.org/10.22061/tej.2017.633

چکیده
  این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های برندسازی در دانشگاه‌های مبتنی بر آموزش الکترونیکی ‌می‌پردازد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های  برندسازی یکی از دانشگاه‌های مجازی استان تهران است. در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی (مرحلة اول از فرآیند مدیریت استراتژیک) برای ...  بیشتر

شناسایی فرایند خلق و یادگیری دانش ملی و بررسی تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی با درنظر گرفتن نقش واسطه‌ای هوش ملی
دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 477-492

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4334.2049

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد اقتصادی یک کشور وابسته به عوامل متعددی است که در این میان نقش دانش در آن غیر قابل انکار می‌نماید. مطالعات بسیاری نشان داده است که تولید ناخالص داخلی کشورها در اغلب موارد تحت تأثیر زیرساخت‌های دانشی یک کشور می‌باشد. اقتصاد دانش محور اقتصادی است که مستقیماً بر اساس تولید، توزیع و مصرف دانش شکل گرفته باشد و سرمایه­گذاری ...  بیشتر

بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر
دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 97-107

https://doi.org/10.22061/tej.2014.101

چکیده
  چکیده:هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس است که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند و با روش نمونه­گیری خوشه­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رواسازی مدل شبیه‌ساز آموزشی رایانه‌ای کارگاه‌های اجرایی معماری داخلی

پرستو آریانژاد؛ فرهنگ مظفر؛ محمد علی خانمحمدی؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10990.3085

چکیده
  پیشینه و اهداف: با بهره‌گیری از امکاناتی که فناوری در اختیار آموزش قرار داده است، می‌توان اثر کاستی‌های وضع موجود آموزش را حذف کرد یا به حداقل رساند. شبیه‌ساز آموزشی رایانه‌ای یکی از این فناوری‌ها به‌شمار می‌رود که از گذشته تاکنون در حوزه‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد. در‌حال‌حاضر در رشته معماری داخلی به‌عنوان یک رشته پر متقاضی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش ترکیبی مبتنی بر چت‌بات هوش مصنوعی بر یادگیری خودراهبر، درگیری تحصیلی و گرایش به تفکر نقادانه

آرمان مهری؛ اسماعیل سعدی‌پور؛ فریبرز درتاج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11481.3152

چکیده
  پیشینه و اهداف: هوش مصنوعی، به مثابۀ یک فناوری آموزشی نوظهور، چشم‌اندازها و رویکردهای آموزش و یادگیری را متحول کرده است. یکی از شاخه‌های حوزۀ هوش مصنوعی، پردازشگرهای زبان طبیعی هستند که می‌توانند متون انسان‌وار تولید کنند که از انواع آن می‌توان به چت‌بات‌های هوش مصنوعی اشاره کرد. چت‌بات‌های هوش مصنوعی به دلیل قابلیت‌هایی مانند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه سرسختی روان‌شناختی، تمایزیافتگی خود و فرسودگی روان‌شناختی در زنان سرپرست خانوار و زنان عادی شهر مرودشت

حسین افلاکی فرد؛ محمد قلعه نوی؛ صفی اله رمضان خانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8962.2759

چکیده
  پیشینه و اهداف: زنان سرپرست خانوار زنانی عهده ­دار تأمین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند. این زنان بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگ‌سال سرپرستی خانوار را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی خانواده، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی با آن‌هاست. این زنان به دلیل ایفای نقش دوگانه (پدر و مادر) برای فرزندان با مشکلاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) در قالب SWOT

نسیم نادری؛ محمدجعفر مهدیان؛ زهرا تنها

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.11235.3124

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش ترکیبی به‌عنوان رویکردی نوین در نظام‌های آموزشی، ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی است. این روش آموزشی تلاش می‌کند تا از مزایای هر دو نوع آموزش بهره‌برداری کند و معایب آن­ها را به حداقل برساند. در سال‌های اخیر، به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا و نیاز به فاصله‌گذاری اجتماعی، این آموزش به یکی از روش‌های محبوب و ضروری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فراتحلیل تأثیر مداخلات آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی دوره ابتدایی (مطالعات منتشرشده در سال‌های 1390-1401)

رضا پاشا؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ اسماعیل سعدی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10291.2991

چکیده
  پیشینه و اهداف: اختلال یادگیری ریاضی یکی از مشکلات یادگیری شایع در دانش‌آموزان است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. دانش‌آموزانی که با این اختلال روبرو هستند، معمولاً دشواری‌هایی در فهم مفاهیم ریاضی، حل مسائل ریاضی، استدلال منطقی و استفاده از روش‌های ریاضی دارند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش اعتماد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان

سوسن مهرزاد؛ زینب گلزاری؛ زهرا طالب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1397

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3657.1946

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از کتاب تعاملی بر یادگیری و یادداری هنرجویان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل هنرجویان هنرستان امام حسن مجتبی (ع) پایه دهم در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که از این تعداد حجم نمونه 60 نفر ( 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه ) که به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان

جواد ایمانی؛ مهدی باقری؛ نادرقلی قورچیان؛ پریوش جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4900.2133

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان بود. این پژوهش نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، با رویکرد کمی- کیفی (آمیخته) انجام گرفته ‎است. جامعه آماری شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس بود. که در بخش کمی شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی تأثیر مؤلفه‌های کیفیت محیطی حیاط بر رفتار پرخاشگرایانه دانش‌آموزان نمونه‌موردی: دانش‌آموزان دوره ابتدایی

ملیحه تقی پور؛ علی اکبر حیدری؛ خاطره سجادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4510.2078

چکیده
  یکی از مسائل اجتماعی امروز، بروز ناهنجاری‌های رفتاری در نوجوانان است که این موضوع در قالب رفتارهای پرخاشگرانه نمود می‌یابد و پیشگری از وقوع آن یکی از مهمترین اولویت‌های خانواده‌ها و ارگان‌های تربیتی است. مدارس به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در ارتقا مهارت‌های اجتماعی و مهار چنین رفتارهای پرخاشگرانه‌ای دارد. در پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی عوامل موثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری

شیدا رنجبری؛ زین العابدین فلاح؛ وحید شجاعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1398

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4353.2053

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه فاوا در ورزش مدارس با استفاده از الگوی مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گردید. تحقیق حاضر از نوع، تحقیقات ترکببی از توع اکتشافی می‌باشد که به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارشناسان تربیت بدنی آموزش و پرورش، معلمان ورزش و خبرگان حوزه تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش بودند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اصول طراحی فضاهای باز آموزشی دختران و پسران 3-6سال بر اساس مدل خلاقیت شش وجهی

ریحانه سادات طباطبایی یگانه؛ مینو شفایی؛ فرهنگ مظفر؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1404

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9458.2849

چکیده
  پیشینه و اهداف: اهمیت خلاقیت در عصر حاضر و در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست. جامعه موفق، جامعه ای خواهد بود که اساس خود را بر خلاقیت نهاده باشد. همچنین محیط(محیط اجتماعی و محیط فیزیکی) می تواند نقش مؤثری در راستای افزایش خلاقیت افراد برعهده داشته باشد و فضای باز آموزشی یک نمونه مهم از محیط فیزیکی مؤثر برخلاقیت است. یکی از عواملی که ...  بیشتر

ابر واژگان