فناوری آموزش- آموزش عمومی
زهرا غلامزاده؛ عباس خمسه
چکیده
پیشینه و اهداف: با ظهور صنعت ۴.۰ در ابتدای قرن 21 و معرفی فناوریهای وابسته به آن، نظیر اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، کلان داده، رباتهای خودکار و... تحولات بسیاری رخ داد که نتایج آن بر حوزه آموزش نیز اثرگذاشت و مفهومی تحت عنوان تعلیم و تربیت ۴.۰ را متولد کرد. دانشآموزان متأثر از این مفهوم در آینده نزدیک باید ظرفیت یادگیری ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: با ظهور صنعت ۴.۰ در ابتدای قرن 21 و معرفی فناوریهای وابسته به آن، نظیر اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، کلان داده، رباتهای خودکار و... تحولات بسیاری رخ داد که نتایج آن بر حوزه آموزش نیز اثرگذاشت و مفهومی تحت عنوان تعلیم و تربیت ۴.۰ را متولد کرد. دانشآموزان متأثر از این مفهوم در آینده نزدیک باید ظرفیت یادگیری و توسعه مهارتها در دنیای واقعی و مجازی را کسب کنند. فناوریهایی چون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و فناوریهای مبتنی بر سایبرفیزیکال و تلفیق آنها با کلاس درس در این شرایط اهمیتی دو چندان مییابند؛ بهطوریکه امروزه مدارس بسیاری در دنیا برای نیل به اهداف تعلیم و تربیت ۴.۰ استفاده از این فناوریها را در برنامههای آموزشی خود ضروری میدانند. بنابرین شناخت، انتخاب فناوری مناسب و بهکارگیری آن در مدارس، میتواند مسیر تعلیم و تربیت دانشآموزان را در زمینه یادگیری تسهیل نماید. از آنجاکه بسیاری از فناوریهای صنعت ۴.۰ نوظهور بوده و در مرحله رشد فزاینده قرار دارند؛ لذا توجه به فرآیند انتقال فناوری و اولین مرحله آن یعنی فاز انتخاب و اکتساب مهم بهشمار میرود. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشینه پژوهشها و معرفی برخی از این فناوریها، تبیین برخی از کاربردها و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر انتخاب فناوری مناسب، برای اکتساب فناوری دارای اولویت در مدرسه مورد مطالعه است.روشها: روش این پژوهش آمیخته (کیفی-کمّی) است که در ابتدا با جستجوی اسناد، کتب و مقالات، به شیوه فراترکیب 13 مؤلفه اثرگذار بر انتخاب فناوریهای صنعت ۴.۰ برای بهکارگیری در مدرسه، استخراج شد. مورد مطالعه این پژوهش مجتمع آموزشی دخترانه واقع در شهر تهران است و زمان انجام پژوهش سال تحصیلی1400 میباشد. همچنین با توجه به نیازمندیهای پیش رو در دوره کوتاه مدت 5 ساله و نیز با بررسی مقالات و نظر خبرگان سیستم، 5 فناوری از صنعت ۴.۰( اینترنت اشیا، دوقلوی دیجیتال، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و رباتهای خودکار) انتخاب شد و سپس به روش تاپسیس فازی، نظر تخصصی هفت نفر از خبرگان، که به شیوه هدفمند برای این پژوهش انتخاب شدند، در مورد اولویت انتخاب فناوریهای منتخب، از طریق پرسشنامه ماتریس تصمیمگیری، دریافت شد.یافتهها: نتایج محاسبات تاپسیس فازی نشان داد که فناوری واقعیت افزوده با عدد 6.836 کمترین فاصله از ایدهآل مثبت را داراست، و با محاسبه شاخص شباهت و با امتیاز نهایی 0.522 در بین فناوریهای منتخب از اولویت بالاتری برخوردار است و فناوری واقعیت مجازی با عدد 7.654 دومین گزینه در فاصله از ایدهآل مثبت است و با امتیاز نهایی 0.473 رتبه دوم را دارد. همچنین فناوری اینترنت اشیا با امتیاز نهایی 0.459 در اولویت سوم قرار گرفت.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها و براساس 13 مؤلفه اصلی اثرگذار بر انتخاب فناوری، استفاده از واقعیت افزوده در فضای کلاس درس و تلفیق آن با آموزش در مدرسه مورد مطالعه میتواند منجر به بهرهوری در استفاده از این فناوری شود و زمینه توسعه ظرفیتهای یادگیری در دانشآموزان را با توجه به الزامات تعلیم و تربیت ۴.۰ فراهم آورد.
آموزش فنی حرفه ای
معصومه وکیلی صادقی؛ روح الله نوری؛ امید مهدی عبادتی
چکیده
تجارت و روشهای کسبوکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت بهسرعت و بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدلهای کسبوکار الکترونیکی در جهان ...
بیشتر
تجارت و روشهای کسبوکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت بهسرعت و بهشدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحول گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدلهای کسبوکار الکترونیکی در جهان پیچیده امروز ضروری است. علیرغم اینکه برخی کسبوکارها در حوزهی کاری خود به موفقیت نائل میشوند، اما کسبوکارهای زیادی وجود دارند که با شکست مواجه میشوند. علت شکست این کسبوکارها به انتخاب مدل کسبوکار مناسب برمیگردد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلهای کسبوکار الکترونیکی موفق با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین انجام شد. در این پژوهش جهت انتخاب بهترین مدل کسبوکار الکترونیکی موفق، 105 کسبوکار دارای نماد اعتماد مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد کمی است که بهصورت تحقیق میدانی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بوده است. نتایج تحقیق مبین آن است که بهترین مدل در موفقیت کسبوکارها، مدل فروشگاه الکترونیکی و مدل تبلیغات میباشد. نتایج بهدست آمده از الگوریتم k-means و ID3 نشان دادهاند که از 12 معیار در نظر گرفته شده جهت انتخاب بهترین مدل موفق، دو معیار توسعه ابزارهای IT و استراتژی شرکت مهمترین نقش را برای موفقیت کسبوکارهای دارای نماد اعتماد دارا هستند.
فناوری آموزش- آموزش عمومی
وحیده سادات واحدی؛ ملیحه ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبانآموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبانآموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. 80 نفر از شرکتکنندگان در گروه آزمایشی در خلال جلسات آموزش زبان از آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بهرهمند شدند، درحالیکه 60 نفرگروه کنترل چنین آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفادة تحقیق جهت گردآوری دادهها شامل آزمون درک مطلب خواندن و پرسشنامة راهبردهای یادگیری (SILL) بود که بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس پردازش شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از مداخله عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پسآزمون درک مطلب خواندن داشتند (p<0.05). افزون بر این نتایج نشان داد شرکتکنندگان پس از پایان مداخله از راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و جبرانی بیشتری در حین خواندن متون در مقایسه با قبل از شروع دورة آموزشی استفاده میکردند. درمجموع یافتههای مطالعة حاضر و همخوانی آن با نتایج پژوهشهای پیشین نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر انتقادی نقش مهمی در افزایش توانایی خواندن و درک مطلب و نوع راهبردهای مورداستفاده توسط زبانآموزان بازی میکند. بهعبارتدیگر، حرکت بهسوی آموزش مبتنی بر تفکر و بهرهمندی از فعالیتهایی در راستای آموزش و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در خلال کلاسهای عادی آموزش زبان میتواند به دستاوردهای بهتری درزمینة فراگیری زبان منتهی گردد.
فناوری آموزش- آموزش عمومی
ابراهیم ریحانی؛ فاروق فتحالهی؛ فهیمه کلاهدوز
چکیده
استدلال و اثبات در آموزش ریاضیات در همة مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و درک و فهم ریاضی بدون تأکید بر استدلال و اثبات تقریباً غیر ممکن است. در این مطالعه که به روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجام گرفته است، هدف مقاله، بررسی درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی میباشد. نمونة مورد مطالعه، 170 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
استدلال و اثبات در آموزش ریاضیات در همة مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و درک و فهم ریاضی بدون تأکید بر استدلال و اثبات تقریباً غیر ممکن است. در این مطالعه که به روش توصیفی از نوع زمینهیابی انجام گرفته است، هدف مقاله، بررسی درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی میباشد. نمونة مورد مطالعه، 170 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ریاضی از چهار دانشگاه شهید رجایی، شهید بهشتی، امیر کبیر و علم و صنعت است که نمونة در دسترس محسوب میشود. ابزار اندازهگیری در پژوهش حاضر، پرسشنامهای است که طراحی آن بر اساس تعمیمی از پرسشنامه روی[i] و همکاران[ii] انجام گرفته است. در این پرسشنامه قضیهای همراه با اثباتش ارائه گردید و سپس از دانشجویان خواسته شد تا به سؤالاتی در مورد فرایند ساخت اثبات ریاضی، پاسخ دهند. مدلی که به منظور ارزیابی پاسخ دانشجویان به سؤالات پرسشنامه استفاده شده است بر اساس مدل مژیا راموس[iii] و همکاران[iv] میباشد که از دو جنبة موضعی و کلی اثبات تشکیل شده است. این مدل، هفت سطح مختلف از درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی را بررسی مینماید. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که اکثر دانشجویان مورد مطالعه به جنبههای موضعی اثبات دست یافتهاند. در واقع آنها توانستهاند رابطهی بین مفاهیم و گزارههای موجود در یک اثبات را درک کنند و ارتباط بین چند گزارة خاص را نشان دهند، ولی درصد کمی از آنها ساختار کلی اثبات را درک نمودهاند که به نظر میرسد عوامل متعددی از جمله عدم توجه دانشجویان به فرض قضیه، ناتوانی آنها در ارائه استدلال منطقی و سازماندهی منطقی گزارههای اثبات و از همه مهمتر، دانش ناکافی دانشجویان در برخی موارد میتواند از دلایل این ضعف باشد. [i] Roy [ii] Alcock& Inglis [iii] Mejia-Ramos [iv] Weber & Fuller & Rhoads & Samkoff
فناوری آموزش- آموزش عمومی
رضا خانی؛ مهناز بغیری
چکیده
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی ...
بیشتر
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ابزارهای وب 2 در آموزش زبان انگلیسی در ایران انجام شده است. در این راستا در مطالعه حاضر تلاش شد تأثیر برخی از ابزارهای تحت وب از جمله وبلاگها، ویکیها، سرویسهای ایمیل، شبکههای اجتماعی، و پادکستها و وادکستها بر چهار مهارت اصلی زبانی– گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن و درک مطلب- مورد بررسی قرار گیرد. تحقیق در یکی از آموزشگاههای شهر ایلام و با 71 زبانآموز در سه مقطع ابتدایی، متوسط، و پیشرفته در دو گروه آزمایشی و کنترل صورت گرفت. زبانآموزان گروه آزمایش، از طریق ابزارهای ذکر شده به مدت دو ماه تحت آموزش وب 2 قرار گرفتند. در گروه کنترل از شیوههای آموزش متداول استفاده شد. نتایج به دست آمده تأثیر مثبت ابزارهای وب 2 را در سطوح متوسط و پیشرفته نشان میدهد. به علاوه، بیشترین تأثیر به ترتیب در افزایش مهارت خواندن و درک مطلب، نوشتاری و شنیداری مشاهده شد. قابل ذکر است که تأثیر مورد نظر در سطوح ابتدایی چندان مشهود نیست.
فناوری آموزش- آموزش عمومی
علیرضا ذاکری
چکیده
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده ...
بیشتر
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده شود. اینمطالعهبه منظوربررسی تاثیرروشآموزشفعال درسجمعیتوتنظیمخانوادهدردانشویادگیریدانشجویان فنی و مهندسی می باشد.در اینمطالعهنیمهتجربی ،48نفرازدانشجویانفنی و مهندسیدانشگاهتربیت دبیر شهید رجائی نیمسال اول 89-1388 که واحددرسی جمعیت وتنظیم خانوادهراانتخابکردهبودند،بهصورتتصادفیبهدوگروه24نفری تجربیوشاهدتقسیمشدند.پس از اجرای پیش آزمون دانشجویانگروهشاهدبهروشسنتیو17جلسه به روشسخنرانی،ودرگروهتجربی بهروشآموزش فعال تحتآموزشقرارگرفتندوسپس پسآزموناجراشد.برایجمعآوریدادههاازیکآزمونپیشرفتتحصیلی،متشکلازدوقسمت،استفادهگردیدکهحیطههایدانش ویادگیریمعنیداردانشجویانرادرزمینهایندرسموردارزشیابیقرارمیداد. نتایجبااستفادهاز نرم افزار SPSS و باآزمونهای t و ANOVA موردتجزیهوتحلیلآماریقرارگرفت. نتایج نشان داد ، هردوروشآموزشیدرارتقایدانشدانشجویانمؤثربودهاند و در حیطه دانش بین دو گروه اختلاف معنی داری نبود و میتوان نتیجه گرفت که سطح دانش به روش آموزش وابسته نیست؛ ولی یادگیری معنی دارفقط درگروه تجربیازنظرآماریاختلاف معنی دار بود.باتوجهبهتأثیرروش فعال در ارتقای یادگیریمعنیداردانشجویان،توصیهمیگردددرمواردیکهنیازبهیادگیریعمیقو سطحبالاازمطالبدرسیوجوددارد،ازاینروشآموزشیاستفادهگردد.
فناوری آموزش- آموزش عمومی
کمال عقیق
چکیده
در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخگویی به پرسشهای چهارگزینهای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریهی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازهگیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته ...
بیشتر
در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخگویی به پرسشهای چهارگزینهای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریهی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازهگیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته است. همچنین با استفاده از روش متداول پرسشهای چهار گزینهای، توزیع های تجربی و نظری نیز محاسبه و رتبه بندی شده است. دو نتیجه حاصل مورد قیاس قرار گرفته و با استفاده از آزمون نکویی برازش تناظر بین رتبه بندیها مورد مطالعه و بحث قرار گرفتهاند. براین اساس در یکی از آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری تهیه شده است، توانایی هر یک از امتحان دهندگان برآورد شد و برای هر آزمودنی مقدار توانایی، نمره بر اساس توانایی، نمره خام (روش کلاسیک)، رتبه بندی براساس نمرههای توانایی و براساس نمرههای خام، و تفاوت دو روش رتبه بندی بررسی شده است .