فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
فراتحلیل تأثیر مداخلات آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی دوره ابتدایی (مطالعات منتشرشده در سال‌های 1390-1401)

رضا پاشا؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ اسماعیل سعدی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2025.10291.2991

چکیده
  پیشینه و اهداف: اختلال یادگیری ریاضی یکی از مشکلات یادگیری شایع در دانش‌آموزان است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی آنان داشته باشد. دانش‌آموزانی که با این اختلال روبرو هستند، معمولاً دشواری‌هایی در فهم مفاهیم ریاضی، حل مسائل ریاضی، استدلال منطقی و استفاده از روش‌های ریاضی دارند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش اعتماد ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
تعیین اولویت فناوری‌های صنعت 4.0 در مدرسه از منظر اکتساب تکنولوژی به شیوه‌ تاپسیس فازی

زهرا غلامزاده؛ عباس خمسه

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 541-560

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9350.2835

چکیده
  پیشینه و اهداف: با ظهور صنعت ۴.۰ در ابتدای قرن 21 و معرفی فناوری‌های وابسته به آن، نظیر اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، کلان داده، ربات‌های خودکار و... تحولات بسیاری رخ داد که نتایج آن بر حوزه‌ آموزش نیز اثرگذاشت و مفهومی تحت عنوان تعلیم و تربیت ۴.۰ را متولد کرد. دانش‌آموزان متأثر از این مفهوم در آینده نزدیک باید ظرفیت یادگیری ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
شناسایی و اولویت بندی مدل های کسب و کار الکترونیکی موفق در ایران با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین

معصومه وکیلی صادقی؛ روح الله نوری؛ امید مهدی عبادتی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 323-335

https://doi.org/10.22061/jte.2017.731

چکیده
  تجارت و روش‌های کسب‌و‌کار، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که با به‌کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به‌سرعت و به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روش‌های سنتی کسب درآمد متحول گشته و روش‌ها و ارزش‌های جدید فراوانی پا به عرصه وجود نهادند. در همین راستا مطالعه سیستم مدل‌های کسب‌و‌کار الکترونیکی در جهان ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده زبان‌آموزان

وحیده سادات واحدی؛ ملیحه ابراهیمی

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 171-180

https://doi.org/10.22061/tej.2017.636

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبان­آموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبه­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140  دانشجو بودند که به شیوة نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
بررسی درک دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی بر اساس مدل مژیا راموس و همکاران

ابراهیم ریحانی؛ فاروق فتح‌الهی؛ فهیمه کلاهدوز

دوره 10، شماره 2 ، فروردین 1395، ، صفحه 121-132

https://doi.org/10.22061/tej.2016.493

چکیده
  استدلال و اثبات در آموزش ریاضیات در همة مقاطع تحصیلی از مدرسه تا دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است و درک و فهم ریاضی بدون تأکید بر استدلال و اثبات تقریباً غیر ممکن است. در این مطالعه که به روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی انجام گرفته است، هدف مقاله، بررسی درک و فهم دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی می‌باشد. نمونة مورد مطالعه، 170 نفر از دانشجویان ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
بررسی تأثیر استفاده از ابزارهای تحت وب در آموزش زبان انگلیسی در ایران

رضا خانی؛ مهناز بغیری

دوره 9، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 25-31

https://doi.org/10.22061/tej.2014.250

چکیده
  استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علی­رغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
تأثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی

علیرضا ذاکری

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 151-157

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1351

چکیده
  افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است.  آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه  نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عمومی
آزمون برازش توزیع لجستیک در تعیین توانایی و رتبه‌بندی در امتحان‌ها

کمال عقیق

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، ، صفحه 99-108

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1320

چکیده
  در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخ­گویی به پرسش­های چهارگزینه­ای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریه­ی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازه­گیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته ...  بیشتر