فصلنامه علمی
فناوری آموزش- دوره ابتدایی
مقایسه تأثیر تدریس مبتنی بر داستان دیجیتال و داستان سنتی بر مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان اول ابتدایی

ماجده امیدی شال؛ بهار بندعلی؛ محمود ابوالقاسمی؛ سیما سعادتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10763.3055

چکیده
  پیشینه و اهداف: خواندن و نوشتن، علاوه بر آن که از ضروریات بشر برای زندگی امروز محسوب می‌شود، از ارکان حیطه سوادآموزی و از مهارت‌های پایه‌ای در آموزش و یادگیری است. یکی از اهداف درس فارسی در برنامه درسی مصوب نظام آموزش و پرورش، ایجاد و تقویت مهارت خواندن و نوشتن در دانش‌آموزان است، اما برخی پژوهش‌های داخلی و ارزیابی‌های بین‌المللی، ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه‌ درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران

سیروس منصوری؛ مژگان طالب بیگی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 415-428

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9758.2903

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش­های مجازی، به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش­های امروزی، شناخته‌شده‌است؛ لذا، سنجش مستمر کیفیت این آموزش­ها به‌عنوان یکی از رسالت­های اساسی نظام آموزشی، است و وجود یک ابزار معتبر برای سنجش این آموزش‌ها، ضروری است. از طرف دیگر، در حوزه برنامه­درسی آموزش مجازی، ابزاری که بتواند تمام ابعاد عناصر ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ابعاد سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان دوره‌ ‌ابتدایی

فاطمه قدردان؛ بتول سبزه؛ یاسمن اسکویی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 767-782

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9634.2875

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر دیجیتال، سواد فقط مهارت‌های فردی را در برنمی‌گیرد، بلکه شامل مجموعه‌ای از کنش‌های اجتماعی در فضای واقعی یا دیجیتال است که از فناوری‌های جدید و دیجیتالی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. بنابراین، در تکمیل مبحث سواد رسانه‌ای، نوع جدیدی از سواد به نام سواد دیجیتالی مطرح شده‌است؛ چرا‌‌که دانش‌آموزان ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
تأثیر آموزش بهداشت فردی توسط رسانه کمیک استریپ برمهارت های اجتماعی دانش آموزان

سروش سوزنگر؛ سعید شاه حسینی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 293-302

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9132.2795

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانش‌آموزان مدارس به دلیل دانش ناکافی در زمینه بهداشت­ فردی و شیوه‌های آن، اغلب تحت‌تأثیر خطرات سلامتی قرار می‌گیرند. مشکلات و بیماری‌های به وجود آمده در اثر عدم رعایت بهداشت ­فردی، به‌عنوان یک مشکل جدی در سلامت عمومی‌ نمود پیدا می‌کند و نقش مهمی‌در شیوع بیماری­ های مسری و قطع ارتباطات اجتماعی آنها دارد. ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ویژگی‌های برنامه درسی آموزش سواد رسانه‌ای در دوره‌ دوم ابتدایی

سعید انصاری؛ فرهاد سراجی؛ محمدرضا یوسف زاده

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8491.2679

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان در برنامه‌های آموزشی بسیاری از مدارس دنیا و خلأهای موجود در آموزش سواد رسانه‌ای کشور ایران و همین‌طور تأکید پژوهش‌های مختلف  بر استفاده از روش‌های یادگیرنده محور مبتنی بر الگوهای پردازش اطلاعات و یادگیری اجتماعی در آموزش سواد رسانه‌ای، این مسأله مطرح می‌شود که ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
تأثیر آموزش چندرسانه‌ای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری درس قرآن دانش‌آموزان پسر با نیازهای ویژة ذهنی پایه ششم ابتدایی

حسین پناهی؛ سعید موسوی پور

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 319-327

https://doi.org/10.22061/tej.2016.553

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر چندرسانه‌ای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری بخش بخش خواندن کلمات، روخوانی و روان‌خوانی آیات دانش‌آموزان پسر با نیازهای ویژه ذهنی پایة ششم ابتدایی شهر اراک انجام شد. روش تحقیق از نوع شبه­تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و تعداد شرکت‌کنندگان در پژوهش 18 نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ذهنی آموزشگاه ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
شناسایی شاخص‌های ارزشیابی کیفیت محتوای کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی

فریدون یزدانی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 329-340

https://doi.org/10.22061/tej.2016.554

چکیده
  هدف از این پژوهش استخراج شاخص‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی برای تهیه و ساخت ابزاری در جهت ارزشیابی کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی بود. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری شامل منابع چاپی و الکترونیکی در حوزۀ معیارهای تدوین محتوا بین سال‌های 79 تا 94 و نیز آموزگاران ابتدایی شهرستان ملایر به تعداد 3150 نفر بود. از بین آموزگاران تعداد 380 نفر به شیوۀ ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املا نویسی دانشآموزان مبتنی بر اصول طراحی

فروزان ضرابیان؛ حسن رستگار پور؛ بهمن زندی؛ محمد رضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 137-149

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1350

چکیده
  هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول  طراحی آموزشی می­باشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران می­باشند. ...  بیشتر