نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 برنامه ریز آموزش از راه دور، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت معلم،تهران،ایران
3 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. نمونهها به دو گروه مساوی تقسیم و گروه آزمایش درس املا را با تأکید اصلی بر استفاده از برنامه تحت شبکه (محقق ساخته) به مدت سه ماه دریافت نمودند. گروه گواه نیز با استفاده از روشهای سنتی مورد آموزش قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از میانگین و آزمون آماریt گروههای مستقل، نشان داد که بین استفاده از برنامه یادگیری الکترونیکی تحت شبکه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم دبستان در درس املا و مؤلفههای وابسته به آن شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در املانویسی ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املا با استفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنیداری قابل مشاهده است. به علاوه بین قابلیتهای پیش نیاز در درس املا شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده گردید. نتایج در خصوص تفاضل نمرات پس آزمون گروه کنترل و آزمایش در املا فارسی تفاوت معنیداری نشان داد.
دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Review The Impact of E-learning Program on Dictation Skills of Primary School Students Based on Design Principles
نویسندگان [English]
- F. Zarabian 1
- H. Rastegarpour 2
- B. Zandi 3
- M.R. Sarmadi 3
- M. Farajollahi 3
1 Distance Education Planner, Faculty of Humanities, Payame Noor University,Tehran,Iran
2 Faculty of Humanities, Tarbiat Moallem University, Tehran,Iran
3 Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study is to review the impact of e-learning program on the dictation skills of third grade primary school students based on educational design principles. This study is full field in the form of quasi – experiment. Statistical society included 62 female students of shahid mahdavi third base elementary school of region one of Tehran city education. Sampling in this study is done using random sampling method. Samples divided to two equal control and experimental groups and the experimental group learned dictation lesson in three months using web based e-Learning program that was designed by the researcher and approved by the 16 relevant specialists in the ministry of education and universities. Control group were instructed using Traditional classroom method. Analysis of obtained data using statistical T test of independent groups showed that there is a significant relationship between the use of E-learning program of dictation and academic progress of third grade students of primary school in dictation lesson. Similarly, there is a significant difference between academic progress of students who learned dictation using web based program and students who learned dictation using traditional method. In addition, the findings showed that there is a significant difference between pre-requisite capabilities in dictation lesson including visual, Auditory and movement skills in the end test of experimental and control group showed significant differences between dictation and pre-requisite elements.
کلیدواژهها [English]
- E-learning
- third graders
- spelling skills
- principles of educational design
ارسال نظر در مورد این مقاله