فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 برنامه ریز آموزش از راه دور، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت معلم،تهران،ایران

3 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول  طراحی آموزشی می­باشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران می­باشند. روش     نمونه­گیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. نمونه­ها به دو گروه مساوی تقسیم و گروه آزمایش درس املا را با تأکید اصلی بر استفاده از برنامه تحت شبکه (محقق ساخته) به مدت سه ماه دریافت نمودند. گروه گواه نیز با استفاده از روش­های سنتی مورد آموزش قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل داده­های به دست آمده با استفاده از میانگین و آزمون آماریt گروه­های مستقل، نشان داد که بین استفاده از برنامه یادگیری الکترونیکی تحت شبکه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم دبستان در درس املا و مؤلفه­های وابسته به آن شامل مهارت­های دیداری، شنیداری و حرکتی در املانویسی ارتباط معنی­داری وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در درس املا با استفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنی­داری قابل مشاهده است. به علاوه بین قابلیت­های پیش نیاز در درس املا شامل مهارت­های دیداری، شنیداری و حرکتی در پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی­داری مشاهده گردید. نتایج در خصوص تفاضل نمرات پس آزمون گروه کنترل و آزمایش در املا فارسی تفاوت معنی­داری نشان داد. 
دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review The Impact of E-learning Program on Dictation Skills of Primary School Students Based on Design Principles

نویسندگان [English]

  • F. Zarabian 1
  • H. Rastegarpour 2
  • B. Zandi 3
  • M.R. Sarmadi 3
  • M. Farajollahi 3

1 Distance Education Planner, Faculty of Humanities, Payame Noor University,Tehran,Iran

2 Faculty of Humanities, Tarbiat Moallem University, Tehran,Iran

3 Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to review the impact of e-learning program on the dictation skills of third grade primary school students based on educational design principles. This study is full field in the form of quasi – experiment. Statistical society included 62 female students of shahid mahdavi third base elementary school of region one of Tehran city education. Sampling in this study is done using random sampling method. Samples divided to two equal control and experimental groups and the experimental group learned dictation lesson in three months using web based e-Learning program that was designed by the researcher and approved by the 16 relevant specialists in the ministry of education and universities. Control group were instructed using Traditional classroom method. Analysis of obtained data using statistical T test of independent groups showed that there is a significant relationship between the use of E-learning program of dictation and academic progress of third grade students of primary school in dictation lesson. Similarly, there is a significant difference between academic progress of students who learned dictation using web based program and students who learned dictation using traditional method. In addition, the findings showed that there is a significant difference between pre-requisite capabilities in dictation lesson including visual, Auditory and movement skills in the end test of experimental and control group showed significant differences between dictation and pre-requisite elements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-learning
  • third graders
  • spelling skills
  • principles of educational design
[1] Beck E. C., Understanding Educational Change: A System Model Approch, Second North American Conference on the Learning Paradim, 2008, p.109. [2] Bete A., Open Learning and Distance Education. NewzYork, Rutledge, Betes, A.W.Reader Respond. Department.ause/ Effect, 2008, p.9. ]3 ]صفار پور عبدالرحمن، دوانادن، لاذت باردن، تهاران، انتشااارات سااازمان پااژوهش و برنامااه ریاازی وزارت آموزش و پرورش، 1382. ]4 ]زنادی بهمان، روش تادریا زباان فارسای، تهاران، انتشارات سم ، 1378. ]5 ]بیرجنادی احماد، شاایوه آمااوزش اماالی فارساای و نرارش. تهران، انتشارات مدرسه، 1371. [6] Hilary P., Having Student Learn Basic Grammer Through Technology, 2000, p. 54. [7] Ruzzo P.W., Teachning History Trough the Computer and Primary Source Documents: A Hands-on Approach to the Historians Craft Historical Inquiry, Proquest Digital Dissertations, 2000, pp.39. [8] Dela Cal-Fasoni L., A Technology to Enhance Teaching and Learning, Front Row Phonics, Acal Filed Test, Mal,California State University, 2001. 392 فروزان ضرابیان و همکاران 232 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد 4 ،شماره 3 ،بهار 9331 [9] Chuan K.S. and Chuo. T.W., Student Perception of English Learning Through ESL/EFL Websites. TESL-EJ, Vol. 6, No.1, Http:www-writing.berekeley.edu/TESLEJ/ej21/02.html, 2002. [10] Timoe R., Online Communication in School, Educational Technology, 2005, pp. 137-155. [11] Karen T., Optimizing ICT Effectiveness in Instruction and Learning Multilevel Transformation Theory and a Pilot Project in Secondary Education, Journal of Computers & Education, 2009, pp. 24-55. [12] Dick R., Using the Internet to Enhance Teaching in The school of Waikato, 2009, pp. 54. ]13 ]اسااکندری حسااین، اسااتانداردهای درس افزارهااای یادگیری الکترونیکی، تهران، انتشارات وزارت آماوزش و پرورش، 1388. ]14 ]منصفی راد علی و سارآبادانی علیرضاا، ملدماهای بار اصول و معیارهای ارزشیابی نارم افزارهاای آموزشای، تهران، انتشارات وزارت آموزش و پرورش، 1388.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image