مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
غلامعلی منتظر؛ بهناز داراب
چکیده
فنّاوری اطلاعات، به تعاملات علمی شکل دیگری بخشیده و بر چگونگی کسب و انتقال دانش در جامعه تأثیر زیادی داشته است. دانشگاهها و مراکز علمی به عنوان مراکز اصلی خلق و انتقال علم، به تدریج شکل دیگری را به خود خواهند گرفت. در این میان یکی از موضوعاتی که مدیران و مسئولان آموزش عالی باید به طور جدی به آن بیندیشند، ایجاد دانشگاه مجازی و تحقق ...
بیشتر
فنّاوری اطلاعات، به تعاملات علمی شکل دیگری بخشیده و بر چگونگی کسب و انتقال دانش در جامعه تأثیر زیادی داشته است. دانشگاهها و مراکز علمی به عنوان مراکز اصلی خلق و انتقال علم، به تدریج شکل دیگری را به خود خواهند گرفت. در این میان یکی از موضوعاتی که مدیران و مسئولان آموزش عالی باید به طور جدی به آن بیندیشند، ایجاد دانشگاه مجازی و تحقق یادگیری الکترونیکی در آن است. تحقق این امر مستلزم فراهم آمدن شرایطی از جنبههای مختلف است که از دید سیستمی، آمادگی الکترونیکی نامیده میشود. دانشگاه تربیت مدرس از جمله دانشگاههایی است که در طی چند سال گذشته تلاش کردهاست با تمهید امکانات سختافزاری و نرمافزاری چند رشته تحصیلی را در مقطع کارشناسی ارشد به روش آموزش الکترونیکی ارائه کند. در این مقاله تلاش شدهاست با اتکا بر مطالعات تطبیقی و نظر خبرگان ملّی مدل مناسبی برای ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی ارائه شود. این مدل شامل وجوه مختلفی شامل آمادگی سیاست آموزشی، آمادگی مدیریت، آمادگی استاندارد، آمادگی محتوا، آمادگی قوانین، آمادگی مالی، آمادگی منابع انسانی، آمادگی فرهنگ، آمادگی امنیت، آمادگی سخت افزار، آمادگی شبکه و آمادگی پشتیبانی است. با بهکارگیری این مدل تحلیل کاملی از آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس ارائه خواهد شد. شایان ذکر این که مدل کاربردی در این تحقیق براساس ویژگیها و مقتضیات بومی کشور و به طور کلّی و عمومی تدوین شده است و قابلیت کاربرد در ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در سایر دانشگاهها را نیز داراست.
مقاله پژوهشی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
عباس اناری نژاد؛ پرویز ساکتی؛ سید علی اکبر صفوی
چکیده
هدف کلی این مقاله ارائه یک چارچوب مفهومی برای ارزشیابی برنامههای یادگیری الکترونیکی است که با بررسی گسترده پیشینه تحقیقات در زمینه ارزشیابی یادگیری الکترونیکی، 9 سؤال اساسی مورد تأکید قرار گرفت و براساس آنها هفت رویکرد ارزشیابی یادگیری الکترونیکی به شرح زیر شناسایی گردید: رویکرد مورد پژوهی، رویکرد مقایسه با شیوه آموزش سنتی، ...
بیشتر
هدف کلی این مقاله ارائه یک چارچوب مفهومی برای ارزشیابی برنامههای یادگیری الکترونیکی است که با بررسی گسترده پیشینه تحقیقات در زمینه ارزشیابی یادگیری الکترونیکی، 9 سؤال اساسی مورد تأکید قرار گرفت و براساس آنها هفت رویکرد ارزشیابی یادگیری الکترونیکی به شرح زیر شناسایی گردید: رویکرد مورد پژوهی، رویکرد مقایسه با شیوه آموزش سنتی، رویکرد ارزیابی ابزارهای پژوهشی مورد استفاده، رویکرد ارزشیابی بازگشت سرمایه، رویکرد مدلهای ترازیابی، رویکرد ارزشیابی محصول و رویکرد ارزشیابی عملکرد. در این مقاله پس از بررسی بسیاری از مدلها و چارچوبهای یادگیری الکترونیکی مطرح شده توسط محققان و یا مؤسسات آموزش عالی، مؤلفههای مشترک آنها براساس سه معیار الف)پشتوانه علمی، ب)تواتر و تجربه استفاده بینالمللی و ج) در دسترس بودن اطلاعات آنها به عنوان عوامل اصلی مدل پیشنهادی با الهام از مدل خان (2001) برگزیده شدند که عبارتند از: سازمان، مدیریت، فناوری، جنبههای آموزشی، طراحی محیط ارائه، خدمات پشتیبانی، ارزشیابی و ملاحظات اخلاقی. آنگاه از طریق اعتبارسنجی با استفاده از نظرات 30 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزهIT و به ویژه یادگیری الکترونیکی در سطح آموزش عالی کشور، چارچوب مفهومی اولیه مبتنی بر عوامل، ملاکها و نشانگرهای مورد نظر برای ارزشیابی یادگیری الکترونیکی در مؤسسات آموزش عالی ایران طراحی و معرفی گردیده است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
سید مجید عبداللهی؛ بی بی عشرت زمانی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ بهمن زندی؛ حسین زارع
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دورههای آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دورهها میباشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود بین موانع با یکدیگر است. نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دورههای آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دورهها میباشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود بین موانع با یکدیگر است. نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای دستهبندی موانع مشارکت اساتید پیشنهاد شد و موانع در سه گروه موانع شخصی، نگرشی و زمینهای طبقهبندی گردید. سپس براساس این الگو، پرسشنامهای محقق ساخته تهیه شده و در بین یک نمونه 50 نفری از اساتید گروههای آموزشی ارائهدهنده آموزش برخط در دانشگاه اصفهان که به روش تمامشماری انتخاب شده بودند توزیع گردید. رتبهبندی موانع بر اساس آزمون فریدمن نشان داد از دیدگاه استادان، بازدارندههای زمینهای بیشترین میزان بازدارندگی را در رابطه با مشارکت اساتید در آموزش مجازی دارند. همچنین آزمون همبستگی بیانگر وجود رابطه معنیدار مستقیم موانع با یکدیگر بود. در قسمت کیفی تحقیق نیز، محققان با 5 نفر از مسئولان برگزاری دورهها در دانشگاه اصفهان مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای را بر اساس الگوی پیشنهادی انجام دادند. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل یافتهها با استفاده از کدبندی و مقولهسازی صحبتهای مصاحبهشوندگان انجام شد. مقایسهی تطبیقی یافتهها بیانگر آن بود که وجود بازدارندههای زمینهای سبب تشدید تأثیر بازدارندههای نگرشی و شخصی بر کاهش مشارکت استادان میشود.
مقاله پژوهشی
معماری
مینو شفایی؛ رامین مدنی
چکیده
در سالهای اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، سبب توجه ویژه به مسأله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. متاسفانه در ایران، اکثر دبستانها و مهدکودکها در فضاهای فاقد طراحی مناسب و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی (مثل خانه) تأسیس میگردند. هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی فضاهای ویژه کودکان برای کودکان 3 تا ...
بیشتر
در سالهای اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، سبب توجه ویژه به مسأله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. متاسفانه در ایران، اکثر دبستانها و مهدکودکها در فضاهای فاقد طراحی مناسب و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی (مثل خانه) تأسیس میگردند. هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی فضاهای ویژه کودکان برای کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی با تأکید بر بهرهگیری از قابلیتهای محیطی مؤثر بر ذهن و رفتار کودکان، و رویکرد ارتقاء خلاقیت آنان است. در این تحقیق، بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق، از روش تحقیق پیمایشی (زمینهیابی) استفاده شده و براساس مدل خلاقیت، اصول طراحی فضاهای آموزشی استنتاج گردیده است. نتایج تحقیق براساس مدل، تهیه اصولی معمارانه برای طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله در جهت ارتقاء انگیزش و خلاقیت آنان است. تغییر- تکمیل پذیری فضا و اجزای آن، تداخل فضاهای باز و بسته و بازسازی عناصر محرک طبیعی مانند نور، آب و گیاهان میشود.
مقاله پژوهشی
معماری
یوسف گرجی مهلبانی
چکیده
امروزه نگرانی درباره آینده آموزش معماری، در حال گسترش است. به نظر میرسد مدلهای امروزی آموزش و تمرین معماری ممکن است مناسب چالشهای آینده نباشند. در مدارس معماری، بیشتر به آموزش تاریخ معماری پرداخته میشود و یا به شرایط حال توجه میگردد و آینده کمتر به عنوان یک موضوع قابل بررسی مورد توجه قرار میگیرد. در حالیکه اندیشیدن به آینده ...
بیشتر
امروزه نگرانی درباره آینده آموزش معماری، در حال گسترش است. به نظر میرسد مدلهای امروزی آموزش و تمرین معماری ممکن است مناسب چالشهای آینده نباشند. در مدارس معماری، بیشتر به آموزش تاریخ معماری پرداخته میشود و یا به شرایط حال توجه میگردد و آینده کمتر به عنوان یک موضوع قابل بررسی مورد توجه قرار میگیرد. در حالیکه اندیشیدن به آینده به خصوص برای دانشآموزان امروز که زندگی و حرفهشان در آینده میباشد، بسیار ضروری است. این مقاله به بحثهایی راجع به ضرورت اندیشیدن به آینده، از طریق برنامه آموزشی معماری میپردازد. بدین منظور توجه به آینده از نهضت مدرن تا به امروز مختصراً مورد بررسی قرار میگیرد تا نگاه صحیح به مسائل گذشته، امروز و آینده، به ویژه نوع نگاه نقادانه به مسائل امروز، به دست آید؛ تا بتواند زمینهساز ورود به آینده شود. نگرانیهای معماری امروز و چارهجوییهای آن نیز باید مورد ملاحظه قرار گیرند تا موضوعات اساسی معماری آینده آشکار گردند. در واقع در این حالت نه تاریخ گذشته معماری بلکه آینده معماری آموزش داده میشود. این پژوهش بر پایه یک تحقیق توسعهای شکل گرفته است. تحقیقات توسعهای در واقع شبیه به تحقیقات کاربردی هستند و برخی آنها را از انواع پژوهشهای کاربردی میدانند. هدف این پژوهش، تدوین و تهیه برنامه و طرح، برای حل مسئله کیفیت آموزش معماری در آینده میباشد؛ لذا در این مقاله ابتدا موقعیت، شرایط و وضع موجود آموزش معماری بررسی و سپس، بر اساس یافتههای پژوهش توسعهای، برنامه یا طرح ویژه برای رفع معضل موجود تولید و تدوین میگردد. این تحقیق بیشتر به دنبال آن است که مشخص کند چگونه وضع موجود بهبود مییابد، و یا مدلها و روشهای جدید بهبود وضع موجود کدامند. به طور کلی هدف این تحقیق در راستای توسعه و بهبود شرایط، روشها، ابزار، یا ساختارهای آیندهی آموزش معماری در ایران است. جهت جمعآوری اطلاعات در این مقاله، از شیوه ترکیبی شامل: میدانی (پرسشنامه)، مطالعات اسنادی و کتابخانهای استفاده شده است. در این روش با مقایسه و تطبیق پدیدههای نظری مطروحه پیرامون هر مسئله و تجزیه و تحلیل کمّی اطلاعات جمعآوری شده از طریق پرسشنامه به دو شیوه توصیفی و استنباطی، جمعبندی و نتیجهگیری لازم ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره ابتدایی
فروزان ضرابیان؛ حسن رستگار پور؛ بهمن زندی؛ محمد رضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. نمونهها به دو گروه مساوی تقسیم و گروه آزمایش درس املا را با تأکید اصلی بر استفاده از برنامه تحت شبکه (محقق ساخته) به مدت سه ماه دریافت نمودند. گروه گواه نیز با استفاده از روشهای سنتی مورد آموزش قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از میانگین و آزمون آماریt گروههای مستقل، نشان داد که بین استفاده از برنامه یادگیری الکترونیکی تحت شبکه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم دبستان در درس املا و مؤلفههای وابسته به آن شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در املانویسی ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املا با استفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنیداری قابل مشاهده است. به علاوه بین قابلیتهای پیش نیاز در درس املا شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده گردید. نتایج در خصوص تفاضل نمرات پس آزمون گروه کنترل و آزمایش در املا فارسی تفاوت معنیداری نشان داد. دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
علیرضا ذاکری
چکیده
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده ...
بیشتر
افزایش رشد جمعیت، بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند، ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهیاین دانشجویاننقشمهمیدرحسناجرایبرنامههایتنظیمخانوادهخواهدداشتکه نیازمندیادگیریعمیقومعنیدار هستند؛بنابراین،بهتراستدرآموزشایندانشجویانازروشهایآموزشیکهتواناییایجاداینسطحازیادگیریرادارند،استفاده شود. اینمطالعهبه منظوربررسی تاثیرروشآموزشفعال درسجمعیتوتنظیمخانوادهدردانشویادگیریدانشجویان فنی و مهندسی می باشد.در اینمطالعهنیمهتجربی ،48نفرازدانشجویانفنی و مهندسیدانشگاهتربیت دبیر شهید رجائی نیمسال اول 89-1388 که واحددرسی جمعیت وتنظیم خانوادهراانتخابکردهبودند،بهصورتتصادفیبهدوگروه24نفری تجربیوشاهدتقسیمشدند.پس از اجرای پیش آزمون دانشجویانگروهشاهدبهروشسنتیو17جلسه به روشسخنرانی،ودرگروهتجربی بهروشآموزش فعال تحتآموزشقرارگرفتندوسپس پسآزموناجراشد.برایجمعآوریدادههاازیکآزمونپیشرفتتحصیلی،متشکلازدوقسمت،استفادهگردیدکهحیطههایدانش ویادگیریمعنیداردانشجویانرادرزمینهایندرسموردارزشیابیقرارمیداد. نتایجبااستفادهاز نرم افزار SPSS و باآزمونهای t و ANOVA موردتجزیهوتحلیلآماریقرارگرفت. نتایج نشان داد ، هردوروشآموزشیدرارتقایدانشدانشجویانمؤثربودهاند و در حیطه دانش بین دو گروه اختلاف معنی داری نبود و میتوان نتیجه گرفت که سطح دانش به روش آموزش وابسته نیست؛ ولی یادگیری معنی دارفقط درگروه تجربیازنظرآماریاختلاف معنی دار بود.باتوجهبهتأثیرروش فعال در ارتقای یادگیریمعنیداردانشجویان،توصیهمیگردددرمواردیکهنیازبهیادگیریعمیقو سطحبالاازمطالبدرسیوجوددارد،ازاینروشآموزشیاستفادهگردد.