نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 برنامه ریزی آموزش از راه دور،گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیا نور تهران،تهران،ایران
2 گروه علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان ،اصفهان،ایران
3 گروه علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور تهران ،تهران،ایران
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دورههای آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دورهها میباشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود بین موانع با یکدیگر است. نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای دستهبندی موانع مشارکت اساتید پیشنهاد شد و موانع در سه گروه موانع شخصی، نگرشی و زمینهای طبقهبندی گردید. سپس براساس این الگو، پرسشنامهای محقق ساخته تهیه شده و در بین یک نمونه 50 نفری از اساتید گروههای آموزشی ارائهدهنده آموزش برخط در دانشگاه اصفهان که به روش تمامشماری انتخاب شده بودند توزیع گردید. رتبهبندی موانع بر اساس آزمون فریدمن نشان داد از دیدگاه استادان، بازدارندههای زمینهای بیشترین میزان بازدارندگی را در رابطه با مشارکت اساتید در آموزش مجازی دارند. همچنین آزمون همبستگی بیانگر وجود رابطه معنیدار مستقیم موانع با یکدیگر بود. در قسمت کیفی تحقیق نیز، محققان با 5 نفر از مسئولان برگزاری دورهها در دانشگاه اصفهان مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای را بر اساس الگوی پیشنهادی انجام دادند. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل یافتهها با استفاده از کدبندی و مقولهسازی صحبتهای مصاحبهشوندگان انجام شد. مقایسهی تطبیقی یافتهها بیانگر آن بود که وجود بازدارندههای زمینهای سبب تشدید تأثیر بازدارندههای نگرشی و شخصی بر کاهش مشارکت استادان میشود.
کلیدواژهها
- آموزش مجازی
- مشارکت اساتید دانشگاه
- بازدارنده های شخصی
- بازدارنده های نگرشی
- بازدارنده های زمینه ای
- دیدگاه اساتید
- دیدگاه مدیران
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparative Study of Faculty Members' and Administers' Point of Views About Major Barriers of Faculty Participation in Virtual Education Courses
نویسندگان [English]
- S.M. Abdollahi 1
- B.E. Zamani 2
- E. Ebrahimzadeh 3
- B. Zandi 3
- H. Zare 3
1 Distance Education Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Pia Noor University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Tehran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Main purpose of this research is to comparative study of point of views of faculty members and administers Isfahan university about major barriers of faculty participation in e-learning courses. Second purpose of this research is to study probably relations between these barriers h n order to suggest some advises for rising level of faculty collaboration on this field. Type of this research is qualitive -quantitive. At the beginning of research, researcher designed a conceptual model based on literature and classified deterrents on three groups include personal, attitudinal and contextual inhibitors. Then, a researcher-made inventory provided based on this model and distributed on a sample include 50 faculty members of educational groups which present virtual courses in this university. Method of sampling was census. Friedman analysis Result indicated between the barriers, contextual inhibitors have the most inhibition against faculty participation. In qualitive part of research, researchers performed some semi-structured interview with five administers who were supervisor of holding courses. Analysis of this part was done by coding and categorization of interviews. Result of comparative study indicated being of contextual inhibitors reinforce effect of personal and attitudinal inhibitors.
کلیدواژهها [English]
- Virtual education
- participation of university professors
- personal inhibitors
- attitude inhibitors
- contextual inhibitors
- professors 'views
- managers' views
ارسال نظر در مورد این مقاله