مقاله پژوهشی
آموزش علوم
سعیده شمسایی؛ محمد علی شمس
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی میباشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دورههای آموزشی یاد شده میتواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرمافزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیتهای آموزشی میباشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دورههای آموزشی یاد شده میتواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی نرمافزار به نیازهای یادگیری از طریق یک پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه افکار مشابهی در مورد کتاب درسی، و استفاده از اطلاعات به دست آمده از تحلیل کلام و تحلیل ژانر در دورههای آموزشی دارند، اما تفاوتهای قابل توجهی میان دیدگاه این دو گروه در مورد فعالیتهای آموزشی، اولویتبندی مهارتها و اجزای زبان، و جایگاه تفکر نقادانه دیده میشود. در این مقاله ضرورت طراحی سازوکارهای تعلیمی مناسب برای به کارگیری اصول «حقوق سنجی» و «برنامه ریزی راهبردی» و به کارگیری درست این طرحها در کلاسهای انگلیسی با اهداف ویژه مورد بحث قرار میگیرد.
مقاله پژوهشی
جامعه شناسی فناوری آموزش
سیاوش طالع پسند؛ فاتیما علیجانی؛ ایمان بیگدلی
چکیده
بسیاری از پژوهشگران نشان دادهاند که برای درک بهتر انگیزش دانشآموزان هدفهای اجتماعی را باید همراه با هدفهای تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینههای فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف ...
بیشتر
بسیاری از پژوهشگران نشان دادهاند که برای درک بهتر انگیزش دانشآموزان هدفهای اجتماعی را باید همراه با هدفهای تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینههای فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف این مطالعه رواسازی نسخه فارسی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی و آزمون این نظریه در بافت تحصیلی دانشآموزان ایرانی بود. در کل 403 دانشآموز (159 دختر و 244 پسر) از مقطع دبیرستان در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان مقیاس جهت گیری هدف پیشرفت اجتماعی و پرسشنامه هدف پیشرفت را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی اجرا شد. افزون بر آن، به منظور بررسی شواهد روایی تحلیل عاملی تاییدی اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج در نظریه سؤال- پاسخ برای مقایسه برآورد پارامترها استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل فرضی هدفهای پیشرفت اجتماعی را تأیید کردند. برازندگی مدل سه عاملی تأیید شد و برای یک نسخه کوتاه شده 13 سؤالی جهتگیری هدف اجتماعی یک ساختار سه عاملی به دست آمد. تحلیل مدل پاسخ مدرج نشان داد که تابع آگاهی در انتهای بالایی مقیاس افزایش یافته و جهتگیری پیشرفت اجتماعی در آن ناحیه دقیقتر اندازه گیری میشود. روایی همگرا نیز برای نسخه جدید هدفهای پیشرفت اجتماعی گزارش شد. یافتههای ما در کل چارچوب سه عاملی نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی را در دانشآموزان ایرانی تأیید میکردند. هماهنگ با نظریه جهتگیری هدف پیشرفت تحصیلی، یافتههای ما نشان دادند که هدفهای تبحری، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد در زمینه اجتماعی با هدفهای تحصیلی رابطه مثبت دارند.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
شهرام احمدی؛ حمیدرضا شاه وردی؛ علی شکوه فر
چکیده
نانوفولادها به رده خاصی از فولادها گفته میشود که حاوی فازها (فریت، سمنتیت و یا آستنیت)، دانهها و یا کاربیدهای نانوسایز (مانند کاربید وانادیم) میباشند. خواص فیزیکی، مکانیکی و مغناطیسی منحصر به فردی در این فولادها مشاهده شده است. روشهای مختلف ساخت این فولادها میتواند به دو دسته کلی روشهای تغییرشکل شدید و روشهای مبتنی ...
بیشتر
نانوفولادها به رده خاصی از فولادها گفته میشود که حاوی فازها (فریت، سمنتیت و یا آستنیت)، دانهها و یا کاربیدهای نانوسایز (مانند کاربید وانادیم) میباشند. خواص فیزیکی، مکانیکی و مغناطیسی منحصر به فردی در این فولادها مشاهده شده است. روشهای مختلف ساخت این فولادها میتواند به دو دسته کلی روشهای تغییرشکل شدید و روشهای مبتنی بر ذوب تقسیمبندی شود. در بین روشهای تغییر شکل شدید، روش اکستروژن قائم (ECAP) بیشتر از روشهای دیگر مد نظر بوده است که علت آن امکان تولید محصولات در اشل صنعتی است. در مقابل، ساخت مواد نانو ساختار با روش حرارت دهی ساختارهای آمورف به طور گسترده در آلیاژهای آهنی استفاده شده است. در این تحقیق تبلور آهن آلفا در ساختار آلیاژ Fe55Cr18Mo7B16C4 به وسیله آزمونهای تفرق اشعه ایکس و مشاهدات میکروسکپی بررسی شده است. نتایج مشاهدات میکروسکپی نشان میدهد که کریستالهای آهن آلفا با اندازه 10 نانومتر در ساختار آلیاژ پس از عملیات حرارتی تشکیل شده است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
مرتضی صادق عمل نیک
چکیده
در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) ...
بیشتر
در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) و فرایندهای غیر سنتی (مانند ماشینکاری الکترو شیمیایی، تخلیه الکتریکی، اولتراسونیک، فرایندهای ترکیبی الکترو شیمیایی و تخلیه الکتریکی، و فرایند ترکیبی وایرکات مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این سیستم تمام فرایندهایی که میشود فیچرهای طراحی را ساخت، در سیستم ایجاد میشود و سیستم قادر است زمان و هزینههای ماشینکاری و نرخ ماشینکاری را محاسبه نموده و مشخص کند که کدام یک از فرایندها از نظر زمان و هزینه و نرخ ماشینکاری مناسبتر است. سیستم این امکان را بهئ طراح میدهد تا با تغییر پارامترها و ابعاد و تلرانسهای طراحی زمان ماشینکاری و هزینههای آن را بهینه نماید. این سیستم میتواند ظرف کمتر از 30 ثانیه قابلیت ساخت طراحی را ارزیابی نموده و بازخوردها و توصیههای لازم را برای اصلاح و بهبود پارامترهای طراحی به طراح بدهد و به این صورت طراح بتواند طرح خود را از نظر زمان و هزینه و کیفیت و راندمان تولید بهینه نماید. همچنین سیستم توصیههای لازم را به مهندس ساخت برای انتخاب بهینه پارامترهای ماشینکاری مانند سرعت، میزان تغذیه، نرخ پیشروی ابزار، سیکل زمان و هزینه ماشینکاری و راههایی که میشود هزینههای ماشینکاری را کاهش داد برای هر یک از فرایندهای فوقالذکر مینماید تا بین کیفیت مورد نیاز و راندمان تولید بتواند بالانسی بر قرار نماید. این سیستم آموزشی هوشمند میتواند جهت بهینه کردن پارامترهای طراحی و ساخت استفاده نمود. همچنین میتوان به عنوان یک سیستم مشاوره هوشمند مورد استفاده طراحان و مهندسان تولید قرار گیرد. همچنین با استفاده از سیستم اموزشی هوشمند ساخته شده میتوان نیروهای جدید تازه کار در بخش طراحی و ساخت را آموزش داد. جهت ارزیابی کارایی سیستم آموزشی هوشمند، خروجی این سیستم با روش تجربی مقایسه شده و صحت پیشبینی آن از نظر زمان و هزینه ماشینکاری و نرخ پیشروی ابرار در مقاله نشان داده شده است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
هاشم هاشم نژاد؛ سید باقر حسینی؛ وحید وزیری
چکیده
کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسائل مهم و مورد بحث متولیان این نظام به خصوص در رشتههای عملی و عملی- نظری مانند معماری است. وجود دروس متنوع در رشته معماری از دروس نظری صرف گرفته تا دروس کاملاً عملی چگونگی بهرهگیری از آموزش از راه دور در انتقال تجربیات مدرس به دانشجو را به ...
بیشتر
کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسائل مهم و مورد بحث متولیان این نظام به خصوص در رشتههای عملی و عملی- نظری مانند معماری است. وجود دروس متنوع در رشته معماری از دروس نظری صرف گرفته تا دروس کاملاً عملی چگونگی بهرهگیری از آموزش از راه دور در انتقال تجربیات مدرس به دانشجو را به تأمل بیشتر و برنامهریزی متفاوت میکشاند. داشتن یک مقایسه تطبیقی میان آموزش سنتی و آموزش بر پایه فناوریهای ارتباطی میتواند سر آغاز هر گونه تصمیمگیری در خصوص برنامهریزی و جهت دهی به این مهم باشد که تلاش شده است تا برای نخستین بار مورد سنجش قرار گیرد. در این تحقیق تلاش شده است تا سطح یادگیری دانشجویان رشته معماری تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتی مورد مقایسه قرار گیرد. بنابراین برای رسیدن به این هدف تلاش شده است تا دانشجویان یک دوره تحصیلی در هر کلاس درس به انتخاب خود تحت یکی از دو نوع آموزش (سنتی یا از راه دور ) ترم تحصیلی خود را سپری نمایند. انتخاب کلاسهایی که مورد آزمون قرار گرفته است از میان دروس تخصصی و براساس سطوح نظر به عمل در ارایه دروس آنها میباشد، که در متن مقاله به تفصیل بیان میگردد. این مقاله به مقایسه سطح یادگیری دانشجویان رشته معماری در نظام حضوری و از راه دور ایران در درسهای رشته تحصیلی معماری پرداخته است. این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است. جامعه آماری آن دانشجویان معماری کاردانی و کارشناسی در سال 87-86 و 86-85 در دانشگاه محقق اردبیل بوده و اطلاعات آن توسط ارزیابی کمی- کیفی دانشجویان در دروس دانشگاهی و مقایسه تطبیقی میزان یادگیری آنها با یکدیگر حاصل شده است.
مقاله پژوهشی
شایستگی حرفه ای معلمان
ساسان بالغی زاده؛ سعید رضایی
چکیده
مطالعات اخیر حاکی از علاقه وافر محققین در انجام پژوهش در زمینه افکار معلم میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که به دنبال نوع تفکرات یک مدرس پیش از خدمت کانون زبان ایران پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده میباشد. بدین منظور معلمی با نام مستعار علی قبل از شرکت در دوره آموزش تدریس پیش از خدمت که توسط کانون زبان ایران ...
بیشتر
مطالعات اخیر حاکی از علاقه وافر محققین در انجام پژوهش در زمینه افکار معلم میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که به دنبال نوع تفکرات یک مدرس پیش از خدمت کانون زبان ایران پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده میباشد. بدین منظور معلمی با نام مستعار علی قبل از شرکت در دوره آموزش تدریس پیش از خدمت که توسط کانون زبان ایران برگزار میشد داوطلب شرکت در این پژوهش شد. جهت دستیابی به نوع تفکرات آموزشی علی پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده و منبع این نوع تفکرات پرسشنامهای که توسط نگارندگان این تحقیق آماده شده بود به وی داده شد. سپس جهت دستیابی به اطلاعات دقیقتر و رعایت قاعده مثلث در پژوهش یکی از نگارندگان مقاله حاضر به مصاحبه با علی پرداخت. دو هفته بعد زمانی که علی رسماً مدرس زبان انگلیسی کانون شده بود، کلاس وی مورد بازدید قرار گرفت تا معلوم شود پس از کلاسهای آموزش زبان پیش ازخدمت افکار علی پیرامون بازخوردها تا چه اندازه دچار تغییر شده است. نتایج این مطالعه موردی بیانگر تغییرات چشمگیری در نوع تفکر علی پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده پس از گذراندن دوره آموزشی بود. در پایان نتایج این تحقیق به طور کامل گزارش و بحث شده است و کارکردهای آموزشی این تحقیق همراه با زمینههای تحقیقی برای بررسی در این زمینه برای علاقهمندان این حوزه ارایه شده است.
مقاله پژوهشی
فلسفه تعلیم و تربیت
مسعود علی اکبر گلکار
چکیده
این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاههای سنتی را مطرح میکند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاههای سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه میشود. تمام دانشگاهها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. ...
بیشتر
این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاههای سنتی را مطرح میکند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاههای سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه میشود. تمام دانشگاهها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. بعضی از دانشگاهها نتایج حاصل از این بررسی آماری را در سطح مدیریت دانشگاه مطرح میکنند، بعضی فقط بعضی فقط در سطح اساتید مدرس مطرح کرده و بعضی فقط به مطرح کردن در سطح دانشجویان اکتفا میکنند. یک مشکل معمول این است که نتایج این بررسیها ممکن است فقط توسط اساتید دیده شود و مهم نباشد که خوب یا بد باشد. در مقاله یک توسعه کیفیت آموزشی پویا ارائه میشود که به طور سیستماتیک اطلاعات را از دانشجویان و مدرسین و ناظران صنعت جمع آوری میکند. سپس یک مدیریت به صورت افزایش اطلاعات ورودی به طور دائم به کار گرفته شده تا از اطلاعات حاصل به صورت مبنایی برای تهیه و توسعه کیفیت دروس جاری استفاده شود. ضمناً ماتریسی از اندازه گیری نحوه این که هر کس چگونه از این فیدبک برای بهبود نحوه تدریس و یادگیری استفاده میکند تهیه میشود.