فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی آموزش علوم
برنامه‌های تعلیمی اساتید انگلیسی با اهداف ویژه در مقایسه با خواسته‌های تحصیلی دانشجویان: یک پروژه نیازسنجی

سعیده شمسایی؛ محمد علی شمس

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 159-165

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1352

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه نحوه نگرش اساتید و دانشجویان انگلیسی با اهداف ویژه به نیازهای یادگیری و فعالیت­های آموزشی می­باشد. عدم همخوانی میان انتظارات این دو گروه از دوره­های آموزشی یاد شده می­تواند به نتایج نامطلوبی منجر گردد. در این مطالعه، نگرش 6 استاد آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه و 60 دانشجوی رشته مهندسی   نرم­افزار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه شناسی فناوری آموزش
نظریه هدف پیشرفت اجتماعی در آموزش مطالعه روایی و اعتبارسنجی

سیاوش طالع پسند؛ فاتیما علیجانی؛ ایمان بیگدلی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 167-177

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1353

چکیده
  بسیاری از پ‍ژوهشگران نشان داده­اند که برای درک بهتر انگیزش دانش­آموزان هدف­های اجتماعی را باید همراه با هدف­های تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهت­گیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژه­ای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینه­های فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
نانو فولادها (جدیدترین رویکردها به سمت آموزش و کاربردهای فناوری نانو در تولید انبوه فولادهای نانوساختار)

شهرام احمدی؛ حمیدرضا شاه وردی؛ علی شکوه فر

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 179-187

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1354

چکیده
  نانوفولادها به رده خاصی از فولادها گفته می­شود که حاوی فازها (فریت، سمنتیت و یا آستنیت)، دانه­ها و یا کاربیدهای نانوسایز (مانند کاربید وانادیم) می­باشند. خواص فیزیکی، مکانیکی و مغناطیسی منحصر به فردی در این فولادها مشاهده شده است. روش­های مختلف ساخت این فولادها می­تواند به دو دسته کلی روش­های تغییرشکل شدید و روش­های مبتنی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
طراحی و ساخت یک سیستم آموزشی هوشمند جهت بهینه‌سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن جهت ساخت قطعه و ارزیابی هر یک از فرایندهای ساخت

مرتضی صادق عمل نیک

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 189-200

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1355

چکیده
  در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
ساماندهی فرآیند یادگیری از نظام آموزش از راه دور در رشته معماری

هاشم هاشم نژاد؛ سید باقر حسینی؛ وحید وزیری

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 201-212

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1356

چکیده
  کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسائل مهم و مورد بحث متولیان این نظام به خصوص در رشته­های عملی و عملی- نظری مانند معماری  است. وجود دروس متنوع در رشته معماری از دروس نظری صرف گرفته تا دروس کاملاً عملی چگونگی بهره­گیری از آموزش از راه دور در انتقال تجربیات مدرس به دانشجو را به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی شایستگی حرفه ای معلمان
مطالعه موردی درباره باورهای یک معلم دوره آموزش پیش از خدمت راجع به نقش بازخورد تصحیح کننده

ساسان بالغی زاده؛ سعید رضایی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 213-219

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1357

چکیده
  مطالعات اخیر حاکی از علاقه وافر محققین در انجام پژوهش در زمینه افکار معلم می­باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که به دنبال نوع تفکرات یک مدرس پیش از خدمت کانون زبان ایران پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده      می­باشد. بدین منظور معلمی با نام مستعار علی قبل از شرکت در دوره آموزش تدریس پیش از خدمت که توسط کانون زبان ایران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فلسفه تعلیم و تربیت
افزایش فیدبک برای بهبود کیفیت تدریس

مسعود علی اکبر گلکار

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، صفحه 221-225

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1358

چکیده
  این مقاله مزایای سیستم فیدبک از نحوه آموزش در دانشگاه­های سنتی را مطرح می­کند. فیدبک از نحوه تدریس در دانشگاه­های سنتی از نظر خواهی از دانشجویان در مورد برنامه تدریس شده، تدریس توسط گروه آموزشی، در سطح گروه آموزشی یا دانشکده صورت گرفته به صورت آماری تهیه می­شود. تمام دانشگاه­ها در سراسر جهان چنین سیستمی برای ارزیابی دارند. ...  بیشتر