نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان ، سمنان ، ایران
2 گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران ، ایران
چکیده
بسیاری از پژوهشگران نشان دادهاند که برای درک بهتر انگیزش دانشآموزان هدفهای اجتماعی را باید همراه با هدفهای تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینههای فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف این مطالعه رواسازی نسخه فارسی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی و آزمون این نظریه در بافت تحصیلی دانشآموزان ایرانی بود. در کل 403 دانشآموز (159 دختر و 244 پسر) از مقطع دبیرستان در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان مقیاس جهت گیری هدف پیشرفت اجتماعی و پرسشنامه هدف پیشرفت را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی اجرا شد. افزون بر آن، به منظور بررسی شواهد روایی تحلیل عاملی تاییدی اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج در نظریه سؤال- پاسخ برای مقایسه برآورد پارامترها استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل فرضی هدفهای پیشرفت اجتماعی را تأیید کردند. برازندگی مدل سه عاملی تأیید شد و برای یک نسخه کوتاه شده 13 سؤالی جهتگیری هدف اجتماعی یک ساختار سه عاملی به دست آمد. تحلیل مدل پاسخ مدرج نشان داد که تابع آگاهی در انتهای بالایی مقیاس افزایش یافته و جهتگیری پیشرفت اجتماعی در آن ناحیه دقیقتر اندازه گیری میشود. روایی همگرا نیز برای نسخه جدید هدفهای پیشرفت اجتماعی گزارش شد. یافتههای ما در کل چارچوب سه عاملی نظریه جهتگیری هدف پیشرفت اجتماعی را در دانشآموزان ایرانی تأیید میکردند. هماهنگ با نظریه جهتگیری هدف پیشرفت تحصیلی، یافتههای ما نشان دادند که هدفهای تبحری، عملکردگرا و اجتناب از عملکرد در زمینه اجتماعی با هدفهای تحصیلی رابطه مثبت دارند.
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Social Achievement Goal Theory in Education: A Validity and Reliability Study
نویسندگان [English]
- S. Talepasand 1
- F. Alijani 2
- I. Bigdeli 1
1 Department of psychology and Education Science,Semnan University,Semnan,Iran
2 Department of psychology and Education Science,Shahid Rajaee Teacher Training University,Tehran,Iran
چکیده [English]
The objective of this study was to validate the Iranian version of the Social Achievement Goal Orientation Scale and test the Social Achievement Goal Orientation theory in the context of Iranian students. A total of 403 Iranian high school students completed a Social Achievement Goal Orientation Scale and an Achievement Goal Questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analyses confirmed the hypothesized model of social achievement goals. The fit of the proposed three-factor model was promising and moderate support for the three factor structure of social goal orientation was found using scores from an abbreviated 13-item SAGOS. Graded Response Model showed an information function that was peaked at the upper end of the scale, indicating that severe social goal orientation is measured with most precision. Convergent validity for the new measure of social achievement goals was established. Findings generally supported the trichotomous framework of the social achievement goal orientation theory with Iranian students. Consistent with the academic goal orientation theory, findings indicated that social mastery and performance-approach and performance-avoidance goals had positive relationships with academic goals.
کلیدواژهها [English]
- Social Goals
- Goal Orientation
- Construct validity
- Convergent validity
- Confirmatory factor analysis
- graded response model
- Item response theory
ارسال نظر در مورد این مقاله