نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشکده فنی و مهندسی ،دانشگاه قم،قم،یران
چکیده
در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) و فرایندهای غیر سنتی (مانند ماشینکاری الکترو شیمیایی، تخلیه الکتریکی، اولتراسونیک، فرایندهای ترکیبی الکترو شیمیایی و تخلیه الکتریکی، و فرایند ترکیبی وایرکات مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این سیستم تمام فرایندهایی که میشود فیچرهای طراحی را ساخت، در سیستم ایجاد میشود و سیستم قادر است زمان و هزینههای ماشینکاری و نرخ ماشینکاری را محاسبه نموده و مشخص کند که کدام یک از فرایندها از نظر زمان و هزینه و نرخ ماشینکاری مناسبتر است. سیستم این امکان را بهئ طراح میدهد تا با تغییر پارامترها و ابعاد و تلرانسهای طراحی زمان ماشینکاری و هزینههای آن را بهینه نماید. این سیستم میتواند ظرف کمتر از 30 ثانیه قابلیت ساخت طراحی را ارزیابی نموده و بازخوردها و توصیههای لازم را برای اصلاح و بهبود پارامترهای طراحی به طراح بدهد و به این صورت طراح بتواند طرح خود را از نظر زمان و هزینه و کیفیت و راندمان تولید بهینه نماید. همچنین سیستم توصیههای لازم را به مهندس ساخت برای انتخاب بهینه پارامترهای ماشینکاری مانند سرعت، میزان تغذیه، نرخ پیشروی ابزار، سیکل زمان و هزینه ماشینکاری و راههایی که میشود هزینههای ماشینکاری را کاهش داد برای هر یک از فرایندهای فوقالذکر مینماید تا بین کیفیت مورد نیاز و راندمان تولید بتواند بالانسی بر قرار نماید. این سیستم آموزشی هوشمند میتواند جهت بهینه کردن پارامترهای طراحی و ساخت استفاده نمود. همچنین میتوان به عنوان یک سیستم مشاوره هوشمند مورد استفاده طراحان و مهندسان تولید قرار گیرد. همچنین با استفاده از سیستم اموزشی هوشمند ساخته شده میتوان نیروهای جدید تازه کار در بخش طراحی و ساخت را آموزش داد. جهت ارزیابی کارایی سیستم آموزشی هوشمند، خروجی این سیستم با روش تجربی مقایسه شده و صحت پیشبینی آن از نظر زمان و هزینه ماشینکاری و نرخ پیشروی ابرار در مقاله نشان داده شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing an Intelligent Education System for Design and Manufacturability Evaluation
نویسنده [English]
- M.S. Amalnik
Faculty of Engineering, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
This paper addresses the concept and development of an intelligent education system in concurrent engineering environment based on object oriented technique for conventional processes such as drilling, reaming, boring, slot drilling, end milling, tapping, etc. and unconventional processes such as electrochemical machining (ECM), electro-discharge machining (EDM), electrochemical spark machining (ECSM), ultrasonic machining (USM) and wire-electro-erosion-dissolution machining (Wire-EEDM) for manufacturability evaluation and generation of alternative processes for improving product design. A feature based approach for acquiring design specification is used. Then the system automatically generates all possible alternative processes and estimates machining (cutting) cycle time, and cost, penetration rate, and efficiency for each process. The system works as a process of iterative redesign which suggests a way of using process information to find ways of reducing the cost of each design feature. It also estimates the optimum operation parameters for each process which balances between quality and manufacturing efficiency and to give designers immediate feedback about parameters such as the machining cycle time, cost and quality, efficiency and so on for optimization and give some advice to manufacturing engineers related to feed, speed, penetration rate, machining cycle time and cost saving.
کلیدواژهها [English]
- Intelligent Education System
- Design and Manufacturability Evaluation
- Generating Alternative Processes
- Optimization
ارسال نظر در مورد این مقاله