مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
علیرضا کرمی گزافی؛ جلیل یونسی؛ علی عزیزیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانشآموزان است. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشتههای تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانشآموزان است. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشتههای تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و کنترل، در سطح دانش و نگرش تفاوت معنیداری وجود ندارد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای محقق ساخته بوده که در دو سطح دانش و نگرش تهیه گردیده است. برای سنجش روایی آنها، از نظرات اساتید، کارشناسان ذیربط و جدول دو بعدی هدف – محتوا استفاده شده است. پایایی ابزار پیشرفت تحصیلی 71/0=α و برای نگرش 88/0=α بوده است. روش اجرای تحقیق، بدین ترتیب بود که گروه کنترل در آزمایشگاه مرسوم به کمک مواد شیمیایی و ابزار آزمایشگاهی، به انجام آزمایش میپرداختند و گروه آزمایش نیز همان آزمایش را به کمک نرم افزار آموزشی در سایت رایانه، انجام میدادند. در پایان، با انجام پس آزمون و تحلیل کوواریانس دادههای حاصل، مشخص شد که: بین میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم دبیرستان در زمینه آزمایشگاه شیمی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه کنترل از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار بودهاند. دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل، نگرش مثبتی نسبت به رایانه و آزمایشگاه شیمی دارند. در سه حوزه نگرش عاطفی، شناختی و رفتاری، نیز تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل معنی دار است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
عیسی ثمری؛ محمد آتشک
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان با رویکرد نگرش سیستمی و حل مسأله در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان با رویکرد نگرش سیستمی و حل مسأله در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته) و روش نیمه تجربی از نوع طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون، به منظور کاربرد طرح آموزش ویژه استفاده شده است. آزمودنیهای طرح شامل معلمان و دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر اردبیل بودهاند و نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که میزان شناخت و استفاده معلمان از فناوری آموزشی در حد کم و متوسط بوده و بین شناخت و کاربست فناوری از سوی معلمان و هم چنین وجود مواد و وسایل آموزشی با استفاده از آنها از سوی معلمان رابطه معنی داری وجود داشته است. همچنین به کارگیری مواد و رسانههای آموزشی، استفاده از طراحی منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس، موجب افزایش یادگیری دانشآموزان میشود.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عالی
امیر حسن منجمی؛ سولماز مسعودیان؛ افسانه استکی؛ ناصر نعمت بخش
چکیده
طراحی جدول زمانبندی، اساساً از وظایف پیچیده و وقت گیر برای پرسنل مسئول میباشد که از طرفی انجام خودکار آن گامی در جهت کاهش بار کاری پرسنل و از سوی دیگر یک نمونه مطلوب برای امتحان روشهای برنامهریزی و ارضای محدودیتها در هوش مصنوعی است. در این پژوهش، ابتدا الگوریتمهای ژنتیک مطالعه و بررسی شده، سپس در مسأله بهینه ...
بیشتر
طراحی جدول زمانبندی، اساساً از وظایف پیچیده و وقت گیر برای پرسنل مسئول میباشد که از طرفی انجام خودکار آن گامی در جهت کاهش بار کاری پرسنل و از سوی دیگر یک نمونه مطلوب برای امتحان روشهای برنامهریزی و ارضای محدودیتها در هوش مصنوعی است. در این پژوهش، ابتدا الگوریتمهای ژنتیک مطالعه و بررسی شده، سپس در مسأله بهینه سازی جدول زمانی دروس برای یک دانشکده فرضی مورد استفاده قرار گرفته است. در این رویکرد روند تکاملی پاسخها طی تکرار نسلها در یک الگوریتم ژنتیک، نهایتاً منجر به تولید یک جدول زمانبندی دروس خوش کیفیت خواهد گردید. در مرحله پیاده سازی، به کمک تغییراتی که در روند معمول الگوریتمهای ژنتیک صورت داده شد، نتایج بسیار خوبی در زمینه طراحی جداول زمانبندی دروس دانشگاهی حاصل گردیده است. اساس کار الگوریتم طراحی شده، حفظ کروموزومهای بهتر جمعیت و اعمال عملگرهای ژنتیکی بر روی بقیه کروموزومها به منظور بهبود آنها میباشد. در آزمونها، مقایسه بین الگوریتم ژنتیک عادی و الگوریتم پیشنهادی، طی چند مرحله، نقاط قوت الگوریتم پیشنهادی را مشخص کرد. ایدههای مطرح شده در این تحقیق قابل تسری به کاربردهای مشابه نیز خواهد بود.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
سعید علی اوسطی
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان تأثیر عوامل تنشزای شغلی بر عملکرد کارکنان اداری و علمی یکی از مراکز آموزش عالی کشور به منظور شناسایی عوامل تنشزای شغلی و راههای مقابله با آن، و هدف بالا بردن میزان عملکرد کارکنان به انجام رسیده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 95 نفر کادر اداری و 85 نفر کادر آموزشی است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با عنوان تأثیر عوامل تنشزای شغلی بر عملکرد کارکنان اداری و علمی یکی از مراکز آموزش عالی کشور به منظور شناسایی عوامل تنشزای شغلی و راههای مقابله با آن، و هدف بالا بردن میزان عملکرد کارکنان به انجام رسیده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 95 نفر کادر اداری و 85 نفر کادر آموزشی است. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، پرسشنامه سنجش تنش و دو پرسشنامه برای ارزیابی عملکرد کارکنان است. روش نمونهگیری، تصادفی- طبقهای است که 76 نفر از بخش اداری و 71 نفر از بخش آموزشی را شامل شدهاست. برای تحلیل آماری از روش ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده تا رابطه بین عوامل یاد شده با عملکرد مشخص گردد.
مقاله پژوهشی
مدیریت آموزشی
حسین صفرزاده؛ محمود احمدی شریف؛ غلامرضا کارگریان مروستی
چکیده
در هزاره سوم که لازمه رشد اقتصادی در آن توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارتهای فنی است، از کارآفرینی میتوان به عنوان یکی از مهمترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرینی در جامعه مشخص میشود. طبیعی است، بارزترین چیزی که میتواند ما را به این مقصود برساند دانشگاهها و مراکز کارآفرینی ...
بیشتر
در هزاره سوم که لازمه رشد اقتصادی در آن توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارتهای فنی است، از کارآفرینی میتوان به عنوان یکی از مهمترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرینی در جامعه مشخص میشود. طبیعی است، بارزترین چیزی که میتواند ما را به این مقصود برساند دانشگاهها و مراکز کارآفرینی است. در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط آموزش و نوع آموزشهای لازم با کارآفرینی و روند اجرایی کار آفرینی را روشن کنیم. در تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های این تحقیق که روش آن بر اساس هدف تحقیق، توسعه ای بوده و به صورت پیمایشی مقطعی انجام گرفته، از سه آزمون «کالموگروف- اسمیرنف»، «آزمون t یک نمونه» و «آزمون رتبه بندی فریدمن»، استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داده است که در میان عوامل داخلی دانشگاه، فرآیند های دانشگاهی و در میان عوامل احیای سازمانی(دانشگاهی)، اعمال رهبری تحول بخش و در میان تغییرات اساسی و بنیادی دانشگاه، ایجاد یک محیط پویا و علمی بیشترین تأثیر را در شکل گیری و استقرار دانشگاههای کارآفرین دارند. در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی به عمل آمده و براساس آن پیشنهادات خاصی در راستای توسعه «آموزش کارآفرینی» جهت استقرار دانشگاههای کارآفرین ارائه گردیده است.
مقاله پژوهشی
معماری
مهدی خاک زند؛ فرهنگ مظفر؛ محسن فیضی؛ مریم عظیمی
چکیده
دانشجویان معماری و حتی معماران حرفهای اغلب تصاویر مرجع را از کتابها، روزنامهها و دیگر مجموعههای تصویردار و در کل آنچه که در طول عمرشان دیدهاند، برداشت میکنند تا با بهرهگیری از آنها به شکلها و صورتهای جدیدی دست یافته، آنها را به هدف معینی نزدیک کنند و نهایتاً در طراحیشان به کار برند. طبق گفته بسیاری از طراحان ...
بیشتر
دانشجویان معماری و حتی معماران حرفهای اغلب تصاویر مرجع را از کتابها، روزنامهها و دیگر مجموعههای تصویردار و در کل آنچه که در طول عمرشان دیدهاند، برداشت میکنند تا با بهرهگیری از آنها به شکلها و صورتهای جدیدی دست یافته، آنها را به هدف معینی نزدیک کنند و نهایتاً در طراحیشان به کار برند. طبق گفته بسیاری از طراحان و اندیشمندان، آنچه معماران در تخیلات خود دارند، زاییده تصاویری است که دیدهاند. پس ناگفته پیداست که فاکتورهای بصری در فرایند طراحی، نقش به سزایی دارند. در همین راستا، از جمله مسائلی که جای آن در حوزه آموزش معماری خالی است، بحث تخیل و جایگاه آن در حوزه طراحی معماری است. بسیاری از معماران معتقدند که تخیل بخش لاینفک هنر است. از طرفی معماری رشتهای چندبعدی و فراگیر است. معماری هم هنر است، هم حرفه، و هم حالتی ذهنی دارد. بنابراین معمار خلاق هم از تخیل برخوردار است و هم در بسیاری از جنبهها خلاقیت دارد که برخی از آنها کاملاً هنری و فکریاند، و برخی دیگر عملی میباشند. از دید رایت، آلتو و لوکوربوزیه، خلق و خلاقیت و تجسم نه تنها «مقدس» و پوشیده در هالهای مذهبیاند، بلکه باعث تقابل و رویارویی مدام عوامل خلاقیت و جامعهاند. در این مقاله نیز ما نمونههایی را از چگونگی استفاده معماران از منابع تصویری و قیاس بصری میان اشکال و فرمها ارائه میدهیم و شیوههای خود را جهت پیدا کردن ترسیمهای مشابه تشریح میکنیم و نشان میدهیم طرحهای گرافیکی که موجب یادآوری میشوند و بر پایه اسکیسها به وجود آمدهاند، میتوانند به طراحان (به خصوص در سیستم دانشگاهی) جهت پیدا کردن منابع جالب توجه از زمینههای مختلف، کمک شایستهای کنند. گفته میشود هر چه دامنه این اطلاعات بصری جامعتر باشد، موجب افزایش خلاقیت طرح نیز میشود. در همین راستا این مقاله به تشریح “قیاس بصری” میان انواع ترسیمها و تصاویر میپردازد و بیان میکند که چگونه میتوان از اسکیسها و طرحوارهها به عنوان یک منبع استفاده کرد و مراجع بصری را برای طراحی خلاق در فرایند آموزش طراحی معماری بازیابی نمود.
مقاله پژوهشی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
سید فخر الدین نوربهبهانی؛ احمد آقا کاردان
چکیده
امروزه یادگیری الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش ایفا مینماید و بدون شک یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در آموزش الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی مناسب برای یادگیرندگان است. از طرفی یادداشتبرداری روشی معمول برای ثبت دیدگاهها و ایدهها در ارتباط با قسمت خاصی از یک موضوع آموزشی است که میتوان آنها را بین یادگیران به اشتراک ...
بیشتر
امروزه یادگیری الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش ایفا مینماید و بدون شک یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در آموزش الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی مناسب برای یادگیرندگان است. از طرفی یادداشتبرداری روشی معمول برای ثبت دیدگاهها و ایدهها در ارتباط با قسمت خاصی از یک موضوع آموزشی است که میتوان آنها را بین یادگیران به اشتراک گذاشت. این یادداشتها میتواند به صورت پرسش، طرح ابهامات و یا خلاصهبرداری و نتیجهگیری در یک موضوع آموزشی باشد. بنابراین، یکی از فنّاوریهای قابل توجه در زمینة تولید محتوای آموزشی، استفاده از یادداشتهای کاربران برای تولید و بهبود محتوای آموزشی است. از آن جا که میتوان یادداشتهای یادگیرندگان را در ارتباط با یک موضوع خاص آموزشی به محتوای درس چسباند، استفاده از این یادداشتهای میتواند مؤلف درس را در بهبود محتوای الکترونیکی دروس خود یاری کند. زیرا با توجه به هستیشناسی1 و مشخص بودن این مطلب که هر یادداشت مربوط به چه مفهومی است میتوان محتوای آموزشی مورد نظر را در سلسله مراتب هستیشناسی بهبود بخشید. در ضمن میتوان قسمتی از محتوای مناسب آموزشی را از یادداشتهای کاربران استخراج نمود و در اختیار دیگر یادگیرندگان قرار داد. مزیّت این راهکار استفاده از یادداشتهایی است که در مقایسه با بازخوردهای صریح یادگیران، کاملاً آزادانه و به صورت ضمنی انجام میشود. چارچوب پیشنهاد شده در این کار روشی را برای استفاده از یادداشتهای کاربران در تولید و بهبود محتوای الکترونیکی در سیستمهای یادگیری الکترونیکی ارائه میکند. در این مقاله جزئیات دستهبندی یادداشتها و همچنین روشهای امتیازدهی آنها تشریح خواهد شد. علاوهبر این راهکارهای پیشنهادی برای استخراج نتائج تحلیل از یادداشتها و تنظیم توصیههای لازم برای مؤلف درس مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در ادامه راهکاری برای ارزیابی چارچوب پیشنهادی ارائه خواهد شد.