فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
مقایسه میزان تأثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم‌افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان

علیرضا کرمی گزافی؛ جلیل یونسی؛ علی عزیزیان

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 1-9

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1338

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله­ نرم­افزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانش­آموزان است. جامعه­ی آماری، کلیه دانش­آموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشته­های تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان

عیسی ثمری؛ محمد آتشک

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 11-21

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1339

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان با رویکرد نگرش سیستمی و حل مسأله در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسش­نامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
طراحی جدول زمانبندی خودکار برای دروس دانشگاهی با استفاده از الگوریتم های ژنتیک

امیر حسن منجمی؛ سولماز مسعودیان؛ افسانه استکی؛ ناصر نعمت بخش

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 23-37

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1340

چکیده
  طراحی جدول زمان­بندی، اساساً از وظایف پیچیده و وقت گیر برای پرسنل مسئول می­باشد که از طرفی انجام خودکار آن گامی در جهت کاهش بار کاری پرسنل و از سوی دیگر یک نمونه مطلوب برای امتحان روش­های برنامه­ریزی و ارضای محدودیت­ها در هوش مصنوعی است.  در این پژوهش، ابتدا  الگوریتم­های ژنتیک مطالعه و بررسی شده، سپس در مسأله بهینه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
تأثیر عوامل تنش‌زای شغلی بر عملکرد مراکز آموزش عالی

سعید علی اوسطی

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 39-46

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1341

چکیده
  پژوهش حاضر با عنوان تأثیر عوامل تنش‌زای شغلی بر عملکرد کارکنان اداری و علمی یکی از مراکز آموزش عالی کشور به ‌منظور شناسایی عوامل تنش‌زای شغلی و راه‌های مقابله با آن، و هدف بالا بردن میزان عملکرد کارکنان به انجام رسیده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 95 نفر کادر اداری و 85 نفر کادر آموزشی است. ابزار گردآوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت آموزشی
بررسی عوامل مؤثر بر استقرار دانشگاه های کارآفرین

حسین صفرزاده؛ محمود احمدی شریف؛ غلامرضا کارگریان مروستی

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 47-61

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1342

چکیده
  در هزاره سوم که لازمه رشد اقتصادی در آن توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارت‌های فنی است، از کارآفرینی می­توان به عنوان یکی از مهم­ترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرینی در جامعه مشخص می‌شود. طبیعی است، بارزترین چیزی که می­تواند ما را به این مقصود برساند دانشگاه­ها و مراکز کارآفرینی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
قیاس بصری و جایگاه آن در آموزش خلاق طراحی معماری

مهدی خاک زند؛ فرهنگ مظفر؛ محسن فیضی؛ مریم عظیمی

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 63-72

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1343

چکیده
  دانشجویان معماری و حتی معماران حرفه­ای اغلب تصاویر مرجع را از کتاب­ها، روزنامه‌ها و دیگر مجموعه‌های تصویردار و در کل آنچه که در طول عمرشان دیده­اند، برداشت می‌کنند تا با بهره­گیری از آنها به شکل­ها و صورت­های جدیدی دست یافته، آنها را به هدف معینی نزدیک کنند و نهایتاً در طراحی‌شان به کار برند. طبق گفته بسیاری از طراحان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
معیاری برای دسته‌بندی، امتیازدهی و استخراج از یادداشت‌‌برداری یادگیرندگان به منظور تولید محتوای آموزشی در سیستم یادگیری الکترونیکی

سید فخر الدین نوربهبهانی؛ احمد آقا کاردان

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، صفحه 73-81

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1344

چکیده
  امروزه یادگیری الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش ایفا می‌نماید و بدون شک یکی از مهم­ترین چالش‌های پیش‌ رو در آموزش الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی مناسب برای یادگیرندگان است. از طرفی یادداشت‌برداری روشی معمول برای ثبت دیدگاه‌ها و ایده‌ها در ارتباط با قسمت خاصی از یک موضوع آموزشی است که می‌توان آنها را بین یادگیران به‌ اشتراک ...  بیشتر