نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
2 دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان با رویکرد نگرش سیستمی و حل مسأله در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته) و روش نیمه تجربی از نوع طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون، به منظور کاربرد طرح آموزش ویژه استفاده شده است. آزمودنیهای طرح شامل معلمان و دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر اردبیل بودهاند و نتایج تحلیل دادهها حاکی از آن است که میزان شناخت و استفاده معلمان از فناوری آموزشی در حد کم و متوسط بوده و بین شناخت و کاربست فناوری از سوی معلمان و هم چنین وجود مواد و وسایل آموزشی با استفاده از آنها از سوی معلمان رابطه معنی داری وجود داشته است. همچنین به کارگیری مواد و رسانههای آموزشی، استفاده از طراحی منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس، موجب افزایش یادگیری دانشآموزان میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Knowledge and Applying Educational Technology by Teachers in Improving Quality of Students Learning Process
نویسندگان [English]
- E. Samari 1
- M. Atashak 2
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
This paper aims to study of knowledge and applying educational technology teachers in learning process of students with problem solving and systematic approaches in experimental science has been in primary education. In this study, two methods: descriptive study (survey) and semi-experimental that design with two groups pre-test and post-test has been used. Samples were teachers and students in grade of 4th primary education in Ardabil province. The results showed that teachers knowledge and use of educational technology low and medium level were evaluated also there is significant relationship between teachers knowledge of educational technology and applying and so applying it improved students learning.
کلیدواژهها [English]
- Educational technology
- learning
- education
ارسال نظر در مورد این مقاله