فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

2 دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب،تهران،ایران

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی میزان شناخت معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یادگیری دانش آموزان با رویکرد نگرش سیستمی و حل مسأله در درس علوم تجربی دوره ابتدایی پرداخته است. در این تحقیق از دو روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) به منظور سنجش میزان شناخت و آگاهی معلمان از فناوری آموزشی و کاربست آن در فرایند یاددهی و یادگیری (با استفاده از پرسش­نامه محقق ساخته) و روش نیمه تجربی از نوع طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون، به منظور کاربرد طرح آموزش ویژه استفاده شده است. آزمودنی­های طرح شامل  معلمان و دانش‌آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی شهر اردبیل بوده­اند و نتایج تحلیل داده­ها حاکی از آن است که میزان شناخت و استفاده معلمان از فناوری آموزشی در حد کم و متوسط بوده و بین شناخت و کاربست فناوری از سوی معلمان و هم چنین وجود مواد و وسایل آموزشی با استفاده از آنها از سوی معلمان رابطه معنی داری وجود داشته است. هم­چنین به کارگیری مواد و رسانه­های آموزشی، استفاده از طراحی منظم آموزشی و ارزشیابی صحیح و اصولی از سوی معلمان در فرایند تدریس، موجب افزایش یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Knowledge and Applying Educational Technology by Teachers in Improving Quality of Students Learning Process

نویسندگان [English]

  • E. Samari 1
  • M. Atashak 2

1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

This paper aims to study of knowledge and applying educational technology teachers in learning process of students with problem solving and systematic approaches in experimental science has been in primary education. In this study, two methods: descriptive study (survey) and semi-experimental that design with two groups pre-test and post-test has been used. Samples were teachers and students in grade of 4th primary education in Ardabil province. The results showed that teachers knowledge and use of educational technology low and medium level were evaluated also there is significant relationship between teachers knowledge of educational technology and applying and so applying it improved students learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational technology
  • learning
  • education
]1 ]رستگارپور حسهر، عبهدالهی نیهدا، راهبردههای توسهعه تکنولوکی اطالعات و ارتباطهات ،تههران، دانهش مهردم، .1384 [2] Haddad W.and Jurich, S., ICT for Education, Potential and Potency, 2000. [3] Baylor L.and Ritchie D, what Factors Facilitate Teacher Skill, Teacher Morale, and Perceived Student Learning in Technology- Using Classrooms?.Computer & Education Journal, Vol. 39, No. 2, 2002, pp. 395-414. [4] Mehmet N.,Use of Educational Technology in English Classes.The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3. Issue 2, Article, Available at: http:// tojet.net/volumes/v3i2.pdf, 2004. ]5 ]فهردانش هاشهچ، مبهانی ن هری تکنولهوکی آموزشهی، تهران، سمت،1384. ]6 ]احهههدیان محمهههد، مقهههدمات تکنولهههوکی آموزشهههی، تهران،بشری،1373. ]7 ]عباران محمد، جهانی شدن فناوری اطالعات و تعایچ و تربیت، تهران، مؤسسه فرهنگی آفتاب مهر، 1381 . [8] Yavuz, S., Developing A Technology Attitude Scale for Pre-Service Chemistry Teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 4, Issue 1, Article 2. Available at: http:// tojet.net/volumes/v4i1.pdf, 2005. [9] Seals, J.R, Recommendation of standards for educational space for public school facilities, Doctoral Dissertation, Texas University, Printed by Digital Xerographic on Scidfree paper, 1991. [10] Clark R.E.and Salomon G., Media in Teaching, M.C.Withroch, Handbook of Research on Teaching American Educational Research Association, 1986. [11] Kent, M.N., will technology really changes Education?.Newjersy Institute for school Innovation, 1999. ]12 ]نوروزی معیومه و همکهاران، رتبهه بنهدی روشههای کاربرد فناوری اطالعات در فرایند یهاددهی یهادگیری، فیانامه نوآوریهای آموزشی، سا هفتچ، شماره 26، .34 الی 5 صفحههای، 1387 ]13 ]مشهتاقی الرگهانی سهعید، قربهانی سهمیرا، رضههاییان حمید، اعتباریابی فرم فارسی مقیا نگرش نسبت بهه کهاربرد تکنولهوکی در آمهوزش میهان معامهان مقبهب متوسبه شهر اصهفهان، نهوآوریههای آموزشهی، سها هفتچ، شماره 26 ،1387 ،صفحههای 167 الی 621. ]14 ]معتمهدی اکبهر، بررسهی و تهأثیر عماکهرد تکنولهوکی آموزشی بهر فراینهد یهاددهی و یهادگیری دانشهجویان دانشگاه آزاد واحد بجنورد، بی نا، 1377. ]15 ]ناسه یان امیههر، بررسهی عوامههل مشهوق و بازدارنههده معامههان عاههوم در اسههتفاده از وسههایل آزمایشههگاهی، تههران، پایاننامهه کارشناسیارشهد، دانشهگاه تههران، .1372 ]16 ]موسوی پور سیدعبدالحسیر، بررسی میزان استفاده از آزمایشگاههای عاوم در دبیرسهتانهای شهرسهتان قهچ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1376. ]17 ]کریمی جشهنی جهابر، تحایاهی از وضهعیت موجهود و مباوب فضاها و تجهیهزات آمهوزش متوسهبه اسهتان فار بها توجهه بهه شها صهای برنامهه دوم توسهعه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، 1378. ]18 ]رمی زفسهکی ای .جهی، طراحهی ن امههای آموزشهی، ترجمه هاشچ فردانش، تهران، انتشارات سمت،1384. [19] Tileston D.w., What Every Teacher Should Know about Media and Technology. United States of America, Corwin Press, INC, 2004. ]21 ]ثمهری عیسهی، ارزیهابی درونهدادهای ن هام آمهوزش ابتدایی و راببه آن با ارتقاء کیفیهت برونهدادهای ایهر ن ههام، پایاننامههه کارشناسیارشههد دانشههگاه تهههران، .1378 ]21 ]ثمهری عیسهی و همکههاران، بررسهی نقهش و کههاربرد تکنولههوکی آموزشههی در فراینههد یههاددهی یههادگیری، شورای پهوهشهی سهازمان آمهوزش و پهرورش اسهتان اردبیل، 1381. 162 تأثیر میزان شنا ت و کاربست فناوری آموزشی توسط معامان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانشآموزان نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم ، جلد 4 ،شماره 2 ،زمستان 8811 ]22 ]جمشید نهاد مهرداد، بررسی تهأثیر شهیوهههای نهویر آمههوزش و ارزشههیابی عاههوم تجربههی دوره ابتههدایی در میزان یادگیری دانش آموزان، الصهه گهزارش یههل طرح و پایان نامه مؤسسهه پهوهشهی برنامهه درسهی و نوآوریهای آموزشی، 1371. ]23 ]بدریان عابد، مبالعه تببیقی اسهتانداردهای آمهوزش عاوم تجربهی در کشهورهای موفهق و ایهران، سهازمان پهوهش و برنامهریزی آموزشی، 1385. ]24 ]فروزان محمدعای، بررسهی میهزان آشهنایی و کهاربرد مهواد و وسهایل تکنولهوکی آموزشهی در امهر آمهوزش درو عاوم و حرفه و فر، پایاننامه کارشناسیارشهد، دانشگاه تربیت معاچ، 1375. ]25 ]نییری رکسانا، تقیپور ظهیر عای، بررسی موانهب بهه کارگیری فناوری اطالعهات و ارتباطهات در آمهوزش و پههرورش و ارائههه الگههو در ایههر زمینههه، نههوآوریهههای آموزشی، سا هشتچ، شماره 31 ،پاییز 1388. ]26 ]آتشه محمهد، مبهانی ن هری و کهاربردی یهادگیری الکترونیکی، فیانامه پهوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سا سیزدهچ، شماره43 ،1386. ]27 ]آتش محمد، مهد ههای طراحهی آمهوزش مجهازی، دومیر کنفرانس شهر الکترونیکی، تهران، هرداد مهاه .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image