فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشـگاه آزاد اسـالمی واحـد تهـران مرکـزی،تهران،ایران

چکیده

در هزاره سوم که لازمه رشد اقتصادی در آن توسعه مراکز تولید دانش، فناوری و مهارت‌های فنی است، از کارآفرینی می­توان به عنوان یکی از مهم­ترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد. اینجاست که نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرینی در جامعه مشخص می‌شود. طبیعی است، بارزترین چیزی که می­تواند ما را به این مقصود برساند دانشگاه­ها و مراکز کارآفرینی است. در این مقاله سعی بر آن است که ارتباط آموزش و نوع آموزش­های لازم با کارآفرینی و روند اجرایی کار آفرینی را روشن کنیم. در تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های این تحقیق که روش آن بر اساس هدف تحقیق، توسعه ای بوده و به صورت پیمایشی مقطعی انجام گرفته، از سه آزمون «کالموگروف- اسمیرنف»، «آزمون t یک نمونه» و «آزمون رتبه بندی فریدمن»، استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان داده است که در میان عوامل داخلی دانشگاه، فرآیند های دانشگاهی و در میان عوامل احیای سازمانی(دانشگاهی)، اعمال رهبری تحول بخش و در میان تغییرات اساسی و بنیادی دانشگاه، ایجاد یک محیط پویا و علمی بیشترین تأثیر را در شکل گیری و استقرار دانشگاه­های کارآفرین دارند. در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی به عمل آمده و براساس آن پیشنهادات خاصی در راستای توسعه «آموزش کارآفرینی» جهت استقرار دانشگاه­های کارآفرین ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the Effective Factors on the Stability of the Entrepreneur University

نویسندگان [English]

  • H. Safarzadeh
  • M. Ahmadi Sharif
  • G.R. Kargarian Marvasti

Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Developing the production centers of knowledge, technology and technical skills is the requirement of economic growth in the third millennium. Entrepreneurship can be considered as one of the important engines of growth and development. At this point, the role of entrepreneur and entrepreneurship in the community is determined which can be more clearly realized through universities and centers of entrepreneurship. In this paper, we tried to find the administrative process of entrepreneurship as well as the relationship between education and the kind of necessary training for entrepreneurship. Three tests including: 1 – Kalmogrof-Asmyronf tests, 2- one sample t-test, 3- Friedman rank test were used in this research in a cross-sectional form to test the hypotheses of the research and to analyze them inferentially. The research conclusion has shown that the evolutionary leadership among the internal factors of the university, the university process and the revival factors of the university and also creating a scientific and dynamic environment among the basic and fundamental changes in the university are the most effective ones in the stability of entrepreneur universities. At the end of the paper, some suggestions have been presented regarding the development of "entrepreneurship education" in order to stabilize entrepreneur universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Competitive Advantage
  • Knowledge Management
  • Entrepreneurship Education
  • Innovation
  • Knowledge-Based Economics
]1 ]ازکیا مصطفی، روشهای کاربردی تحقیق، چاپ اول، انتشارات کیهان،1372. ]2 ]دالور علی، روش تحقیق، نشر ویرایش، 1371. [3] Stephen F., Mike W., Andy L., Academic and Surrogate Entrepreneurs in University Spin-out CompaniesJournal of Technology Transfer, 2001, pp127-141. [4] Taylor,D.W.and Thorpe,R, Entrepreneurial learning: a process of co participation, journal of Small Business and Enterprise Development, 2004, Vol.11, No.2, pp.203-211. [5] Peterman N & Kennedy J., Enterprise Education: influencing student' perception of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory & practice, winter, 2003, pp131-132. [6] Heinonen F & Poikkijoki S, An entrepreneurial directed approach to entrepreneurship education: Mission impossible, journal of Management Development,2006, Vol.25,no.1, pp. 80-92. [7] Michael D. Ensleya , and Keith M. Hmieleskib , A comparative study of new venture top management team composition, dynamics and performance between university-based and independent start-ups, aRensselaer Polytechnic Institute, Lally School of Management and Technology, Troy, NY 12180, USA,bTexas Christian University, M.J. Neeley School of Business, Fort Worth, TX 76129, USA, Available online 19 July 2005. ]7 ]احمدپورداریانی محمود، کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها، نشر پردیس، 1382. [9] Aldrich H., Organization evolving. Thousand Oaks,CA:sage Antoncic,S&Hisrich,j, Intra Corporate entrepreneurship: Programs in American Industry, Cleveland State University, 2002, pp15-18. [10] Adam J., josh L., Scott S., Marie T., Academic science and entrepreneurship Dual engines of growth jornal of Economic Behavior & Organization, 2007,PP107-115. [11] Benneworth P., Academic Entrepreneurship and Long-Term Business Relationships: Understanding 'Commercialization' Activities, Enterprise and Innovation Management Studies, 2001, pp. 225-237. [12] Mian S., Can Entrepreneurial University Model Help PakistanlepfrogintoThe Knowledge Economy Some Reflections,2006. [13] Kreitner R& Kinicki A.,Organizational Behavior, McGraw Hill Press,6th Edition, 2003, PP46-49. [14] Keyton J.,Undertanding Communication Processes, University of Colorado Press,2002 ]11 ]فرهنگی علی اکبر و صفرزاده حسین، کارآفرینی، نشر موسسه کار و تامین اجتماعی،1371. [16] Mian S., Assessing Value-Added Contributions of University Technology Business Incubators to Tenant Firms, in Technological Entrepreneurship: Institutions and Agents Involved in University Technology Transfer, 2006, PP98-115.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image