نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعـات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،تهران،ایران
چکیده
امروزه یادگیری الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش ایفا مینماید و بدون شک یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در آموزش الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی مناسب برای یادگیرندگان است. از طرفی یادداشتبرداری روشی معمول برای ثبت دیدگاهها و ایدهها در ارتباط با قسمت خاصی از یک موضوع آموزشی است که میتوان آنها را بین یادگیران به اشتراک گذاشت. این یادداشتها میتواند به صورت پرسش، طرح ابهامات و یا خلاصهبرداری و نتیجهگیری در یک موضوع آموزشی باشد. بنابراین، یکی از فنّاوریهای قابل توجه در زمینة تولید محتوای آموزشی، استفاده از یادداشتهای کاربران برای تولید و بهبود محتوای آموزشی است. از آن جا که میتوان یادداشتهای یادگیرندگان را در ارتباط با یک موضوع خاص آموزشی به محتوای درس چسباند، استفاده از این یادداشتهای میتواند مؤلف درس را در بهبود محتوای الکترونیکی دروس خود یاری کند. زیرا با توجه به هستیشناسی1 و مشخص بودن این مطلب که هر یادداشت مربوط به چه مفهومی است میتوان محتوای آموزشی مورد نظر را در سلسله مراتب هستیشناسی بهبود بخشید. در ضمن میتوان قسمتی از محتوای مناسب آموزشی را از یادداشتهای کاربران استخراج نمود و در اختیار دیگر یادگیرندگان قرار داد. مزیّت این راهکار استفاده از یادداشتهایی است که در مقایسه با بازخوردهای صریح یادگیران، کاملاً آزادانه و به صورت ضمنی انجام میشود. چارچوب پیشنهاد شده در این کار روشی را برای استفاده از یادداشتهای کاربران در تولید و بهبود محتوای الکترونیکی در سیستمهای یادگیری الکترونیکی ارائه میکند. در این مقاله جزئیات دستهبندی یادداشتها و همچنین روشهای امتیازدهی آنها تشریح خواهد شد. علاوهبر این راهکارهای پیشنهادی برای استخراج نتائج تحلیل از یادداشتها و تنظیم توصیههای لازم برای مؤلف درس مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در ادامه راهکاری برای ارزیابی چارچوب پیشنهادی ارائه خواهد شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Framework for Classification, Rating, and Extraction from Learners’ Annotations to Produce Learning Contents in E-Learning Systems
نویسندگان [English]
- S.F. Noor Behbahani
- A. Kardan
Faculty of Computer Engineering and Information Technology, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
Nowadays e-learning has an important role as a collaborative learning environment in education. Obviously one of the most important challenges in e-learning is to produce appropriate learning contents for learners. One solution could be selecting and edit appropriate annotations being placed by learners. Due to the possibility of adding annotations to a specific learning content, exploiting learners’ annotations can help course author to improve his/her learning content. Regarding to concepts’ ontology and contents’ annotations, it is possible to edit certain contents in content hierarchy. Furthermore, it is possible to create learning contents by selecting high rated learners’ annotations and presenting them to other learners. Being an implicit method related content annotation that can be easily edited or removed are considered as the advantages of the proposed method of using annotations for editing contents. In this paper a framework for using learners’ annotations for selecting and editing learning contents in e-learning systems is presented. The details of annotations classification and method of rating annotations will be discussed. In addition, the proposed solution is tested and advantages of annotations are analyzed in order to produce feedbacks for authors and the conclusions are shown.
کلیدواژهها [English]
- E-learning
- adaptable learning
- note-taking
- content production
ارسال نظر در مورد این مقاله