فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان تأثیر عوامل تنش‌زای شغلی بر عملکرد کارکنان اداری و علمی یکی از مراکز آموزش عالی کشور به ‌منظور شناسایی عوامل تنش‌زای شغلی و راه‌های مقابله با آن، و هدف بالا بردن میزان عملکرد کارکنان به انجام رسیده است.
روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 95 نفر کادر اداری و 85 نفر کادر آموزشی است. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، پرسشنامه سنجش تنش و دو پرسشنامه برای ارزیابی عملکرد کارکنان است. روش نمونه‌گیری، تصادفی- طبقه‌ای است که 76 نفر از بخش اداری و 71 نفر از بخش آموزشی را شامل شده‌است. برای تحلیل آماری از روش ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده تا رابطه بین عوامل یاد شده با عملکرد مشخص گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Business Stressful Factors on Shahid Rajaee Teacher Training University Staff Performance

نویسنده [English]

  • S.A. Oustai

Educational Planning, Faculty of Humanities, Payame Noor University,Tehran,Iran

چکیده [English]

This study by the title of the effectiveness of business stressful factors on staff performance has been carried out to determine those factors that affect the administrative and instructional productivity of the personnel in the university. The purpose of this paper is not only to find the business stressful factors that are divided into individual, organizational and circumferential category but also to discover the special ways that could help us to prevent their negative impact on the staff performance in order to enhance their productivity. The descriptive method has been used in this research which is sub division of field survey. Ninety-five person of the statistical population are administrative staff and eighty-five of them are instructional one. The instrument used to collect data includes one questionnaire to measure stressful factors and two other questionnaires to evaluate staff performance. The randomly stratified method of sampling has been applied to this study which consist seventy-six person from the administrative department and seventy-one from the instructional one. The spearman correlation co-efficient method has been used to analyze statistical data and find out the relation between each stressful factor and the staff performance. According to the analytical data it is distinguished that there is reverse relation between the factors and the staff performance which confirmed the hypothesis of the research. In other words, the ascending procedure of each stressful factor will cause the descending procedure of the staff performance reversely

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job stress
  • administrative staff
  • scientific staff
  • employee performance
]7 ]الوانی مهدی، مدیریک عمومی، تهران نشر نی، ویدرایش 2 ،چاپ دواید ، 7265 ]4 ]ترو ورجی پداول، تدیمون جدی انرایدک، فشدار رواندی، اوطراب و را های مقا لز دا آن، ترجمدز: سشدی پدور عباس و صبوری مقدم حسن، مشهد، انتشارات آتدتان قدس رووی، 7266 ]2 ]مدروری در اتدترس و اودطراب و راههدای پیگیدری و درمان، 7256 129 تعیدعلی اوتطی نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد 4 ،شماره 2 ،زمستان 8811 ]2 ]ریمآیما، هوشیار اتترس چیسک؟، نشر تپن ، 7255 ]9 ]یارب، مریم ررتی عوام اتترسیا و راههای مقا لز ا آن در محیط کار، 7255 ]7 ]اتترس شغلی و تالمک روانی، فروردین 7256 ]6 ]دعایی جبیب الدز، مددیریک مندا انسدانی کدار ردی، انتشارات دانشگا فردوتی مشهد، چاپ دوم، 7266 ]5 ]کاری ال کوپر، فشار روانی را هدای شدناخک و مقا لدز، ترجمدز: قراچدز داغدی مهددی و شدریعک یاد ناهیدد، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، 7262 ]5 ]هارگریوی، جرارد مترجم: مقدمیپور، مرت ی مدیریک اتترس، نشر مهر ان، 7256 ]71 ]فتی، الدن موتا ی، فرشتز مهارت مدیریک اتترس، انتشارات ویارت هداشک و درمان آمویش پزشکی، 7256 ]77 ]فرهادی طیبز، ررتی نتای اتترس مددیران آمویشدی شهر تهران، کار تحقیقی،7267 ]74 ]اغمانی فهیمز، ررتی نگدرش کارکندان ویارت علدوم نسبک ز فشار عصبی تحقیق، 7269 ]72 ]ارنسک هیلگارد، یمینز روانشناتی، جلد دوم، ترجمدز: راهنی و شاملو، تهران، چاپ اول، 7275 ]72 ]التکین، فرد مترجم: قراچزداغی، مهدی اتترس خوب د د د یشک، همن 7257 ]79 ]مورهد گریفن، رفتار تایمانی، ترجمز: الوانی مهددی و معماریاد ، تهران، نشر مروارید، چاپ توم، 7266 ]77 ]را ینز اتدتیفون، رفتدار تدایمان مفداهیم، نظریدزها و کار ردها، ترجمز: پارتائیان علی و اعرا ی، تهران دفتدر پژوهشهای فرهنگی، 7266 ]76 ]مقیمی محمد، تدایمان مددیریک رویکدرد پژوهشدی، تهران نشر ترمز، 7269 ]75 ]هر رت، مترجم: فیروی سک، روانشناتی الینی، نشر رتا، چاپ دوم، 7256 ]75 ]جیمزاتتونر و فری من مددیریک، ترجمدز: پارتدائیان علی و اعرا ی، تهران، نشر ایرگانی، 7269 ]41 ]پرفسور ویلکینسون، گرگ مترجم: غ نفری، حسین راهنمای پزشکی خانواد ، 7255 ]47 ]وراپیفر، ا وک، آرین اصول کنترل اتترس، چاپ چهارم، 7255 ]44 ]آ راهام ک کورمن، روانشناتدی صدنعتی و تدایمانی، ترجمدز: شدکر کدن، تهدران، انتشدارات رشدد، 7267

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image