نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
چکیده
در سالهای اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، سبب توجه ویژه به مسأله آموزش و فضاهای آموزشی کودکان شده است. متاسفانه در ایران، اکثر دبستانها و مهدکودکها در فضاهای فاقد طراحی مناسب و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی (مثل خانه) تأسیس میگردند. هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی فضاهای ویژه کودکان برای کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی با تأکید بر بهرهگیری از قابلیتهای محیطی مؤثر بر ذهن و رفتار کودکان، و رویکرد ارتقاء خلاقیت آنان است. در این تحقیق، بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق، از روش تحقیق پیمایشی (زمینهیابی) استفاده شده و براساس مدل خلاقیت، اصول طراحی فضاهای آموزشی استنتاج گردیده است. نتایج تحقیق براساس مدل، تهیه اصولی معمارانه برای طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله در جهت ارتقاء انگیزش و خلاقیت آنان است. تغییر- تکمیل پذیری فضا و اجزای آن، تداخل فضاهای باز و بسته و بازسازی عناصر محرک طبیعی مانند نور، آب و گیاهان میشود.
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing Patterns of Children Educational Spaces Based on Creativity Model
نویسندگان [English]
- M. Shafaie
- R. Madani
Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
In recent years, a significant population of children in Iran is caused a special attention towards the problem of educational spaces for children. Unfortunately in Iran, most schools and child care spaces are established in non-educational buildings (such as houses). Emphasizing on the advantages of environmental features that influence the human mind and his behavior, this study is seeking to achieve designing patterns for 3-6 years old children educational spaces. The Survey Research Method is used in this research. Based on the integration of related theories, the patterns are derived from the creativity model. The conclusion displays the patterns of children educational spaces for promoting their motivation and creativity, such as: the variability of space and its components, the interaction between indoor and outdoor spaces, diversity and game-making of the natural stimulus elements such as light, water and plants.
کلیدواژهها [English]
- Creativity model
- children's educational spaces
- creativity promotion
- design principles
ارسال نظر در مورد این مقاله