فصلنامه علمی
علوم تربیتی
شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان

جواد ایمانی؛ مهدی باقری؛ نادرقلی قورچیان؛ پریوش جعفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4900.2133

چکیده
  هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد مؤثر برای ارتقاء اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان بود. این پژوهش نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، با رویکرد کمی- کیفی (آمیخته) انجام گرفته ‎است. جامعه آماری شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس بود. که در بخش کمی شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان ...  بیشتر

علوم تربیتی
تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر جو انگیزشی درک شده و تفکر سطح بالا در دانش آموزان

مریم رجبیان ده زیره؛ فریبا درتاج؛ حبیبه بشیرنژاد دستجردی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 123-134

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4242.2034

چکیده
  پیشینه و اهداف: ورود فناوری‌های جدید، تغییرات عمده‌ای در کلاس درس به وجود می‌آورد که سبب ایجاد تغییر در ساختارهای آموزشی، الگوهای رفتاری داخل نظام آموزش‌وپرورش و حتی محتوای آموزشی شده است. استفاده از ابزارهای آموزشی و وجود آن‌ها بیانگر این واقعیت است که دیگر عصر معلم به‌عنوان یگانه نیروی صاحب اقتدار آموزش سرآمده است. کلاس‌های ...  بیشتر

علوم تربیتی
تأثیر روش تدریس معکوس بر نگرش حرفه‌ای و خودکارآمدی معلمان

علی دیناروند؛ زینب گلزاری

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 145-156

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3987.1968

چکیده
  پیشینه و اهداف: در میان عوامل و عناصر متعدد و فراوانی که در حوزه آموزش‌وپرورش دخیل هستند، یقیناً نقش معلم به‌عنوان محور و مدار علم و دانش و چراغ هدایت از سایرین برجسته‌تر واصلی‌تر است در حقیقت رهبری نسل آینده‌ی هر جامعه‌ای به دست معلمان آن جامعه است، بنابراین معلم باید ازلحاظ شخصیت آن‌چنان باشد که دانش‌آموزان او را به‌عنوان یک ...  بیشتر

علوم تربیتی
تاثیر تکالیف ساختاریافته و نیمه‌ساختاریافته بر درگیرسازی رفتاری و انگیزشی دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی

الهام جمور؛ مریم پورجمشیدی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 169-179

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3997.1972

چکیده
  پیشینه و اهداف: تکلیف فعالیتی است که بعد از تدریس به یادگیرندگان داده می‌شود و ممکن است در کلاس زیر نظر مدرس باشد یا در خارج از کلاس انجام شود. بخشی از تکالیف که به عنوان کار کلاسیدر محیط آموزشی انجام می­شود را تکالیف کلاسی می­نامند و بخش دیگر را یادگیرنده با خود به منزل برده تا علاوه بر حمایت معلمان از کمک والدین نیز بهره­مند شوند. ...  بیشتر

علوم تربیتی
تاثیر شبکه های اجتماعی بر اهمال کاری تحصیلی با نقش واسطه ای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در بین دانش آموزان

داود طهماسب زاده شیخلار؛ مهدی صادق پور

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 221-230

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2019.970

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از فناوری­های نوین ارتباطی به ­ویژه شبکه­های اجتماعی در دهه­های اخیر، ما را وارد عصر و جامعه تازه­ای کرده است؛ جامعه­ای که دانیل بل، آن را جامعه فرا صنعتی، تادا اومسو، آن را جامعه شبکه­ای و منوال کاستل، آن را جامعه اطلاعـاتی نامیده­اند. گسترش روزافزون فناوری­های مربوط به ارتباطات الکترونیکی ...  بیشتر

علوم تربیتی
رابطه هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با علائم اضطرابی دانش‌آموزان المپیادی کشور

عبدالمحمد طاهری؛ نجف طهماسبی پور

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 131-139

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2848.1729

چکیده
  پیشینه و اهداف: هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌های اجتماعی و هیجانی انسان است که به شخص در حل مشکلات روزمره و تعامل با دیگران کمک می‌کند. اگرچه بهره هوشی عمومی نسبتا ثابت است، اما هوش هیجانی می‌تواند ایجاد و آموزش داده شود و سازمان‌ها و شرکت می‌توانند هوش هیجان را بیازمایند و یاد بدهند. هوش هیجانی به توانایی کنترل احساسات و عواطف ...  بیشتر

علوم تربیتی
بررسی تأثیر نقشه های استدلالی بر تفکر انتقادی دانش آموزان

حسین مهدی زاده؛ فریبا لطفی؛ مریم اسلام پناه

دوره 7، شماره 1 ، دی 1391، ، صفحه 65-72

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.171

چکیده
  هدف اصلی این مقاله شناخت و تعیین میزان تاثیر آموزش با استفاده از نقشه های استدلالی بر بهبود میانگین نمرات تفکر انتقادی دانش آموزان بود. این پژوهش در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون و پس آزمون انجام یافته و داده های تحقیق با استفاده از آزمون ساده شده تفکر انتقادی واتسون گلیزر گردآوری شده است. در این راستا60 نفردانش آموز دختر ...  بیشتر

علوم تربیتی
یادگیری از جامعه مورچگان در بهینه‌سازی دیوارهای حائل بتنی

محمود قضاوی؛ سعید بزازیان بناب

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 109-116

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.285

چکیده
  : In the present paper, lessons are learnt from ant society so that humankind can optimize his engineering issues. As an example of such issues, a reinforced concrete retaining wall for which the application of optimization can reduce the costs involved is considered. Traditional design procedure for reinforced concrete retaining walls is unable to design an optimized wall unless a large trial effort is undertaken. This paper introduces a learning procedure from ants, which is a general search technique for the solution of difficult combinatorial problems with its theoretical roots based on the ...  بیشتر