نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 تکنولوژی آموزشی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبایی،تهران،ایران
2 تکنولوژی آموزشی، ابواب جمعی آموزش و پرورش استان فارس،شیراز،ایران
3 فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
چکیده
چکیده:هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس است که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند و با روش نمونهگیری خوشهای با حجم نمونه322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شوآرز و جروسالم و پرسشنامه راهبردهای شناختی- فراشناختی واحدی بوده است. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، ضریب رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس یک راهه) تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین راهبردهای شناختی- فراشناختی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نیز حاکی از آن است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی بهطور معناداری، پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکند و دو متغیر راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی، پیشبینی کنندههای خوبی برای پیشرفت تحصیلی نیست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Self-Efficacy,Cognitive Meta Cognitive Strategies with Academic Achievement among Students High School Boys Nomads of Fars Province
نویسندگان [English]
- M. Hoshmandja 1
- A. Javanmard 2
- S.M. Marashi 3
1 Educational Technology, Faculty of Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Educational technology, Expert in Education Fars Province, Shiraz, Iran
3 Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Abstract:The aim of the present study was to investigate the relationship between self-efficacy, cognitive meta cognitive strategies with academic achievement among students - high school boys nomads of Fars Province. The research method is descriptive – correlational. The population of this study, all high school students nomads of of Fars province is in the 90-91 school year were enrolled. Cluster sampling method were enrolled a sample size of 322 people. The data gathering tools were includes: Schwarzer and Jerusalem self- efficacy questionnaire, Vahedi cognitive and metacognitive strategies questionnaire. Research data were analyzed using descriptive statistics (mean, frequency, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation, regression and ANOVA test, Scheffe post hoc test and the Kolmogorov - Smirnov test). Data analysis showed that there is a significant positive relationship between self-efficacy and academic achievement. there is a significant positive relationship Between cognitive strategies - cognitive and academic achievement. Also, there is a significant positive relationship between self-efficacy and cognitive -meta cognitive strategies. The regression results also showed that academic self-efficacy variables significantly predicted academic achievement and variables of cognitive and metacognitive strategies is not a good predictor for academic achievement. The results shown between the groups in terms of academic self-efficacy and cognitive strategies according to the different levels of education and fields of study, no significant differences have been observed. But between the groups in terms rate metacognitive strategies according to the different levels of education and fields of study there are significant differences.
کلیدواژهها [English]
- Keyword: Self-Efficacy
- Cognitive Strategies
- Metacognitive Strategies
- High school Students
- Nomads
ارسال نظر در مورد این مقاله