فصلنامه علمی
فناوری آموزش- تربیت معلم
هویت حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی به عنوان پیش‌بینی‌کننده استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات: کاربردها، چالش‌ها و راه‌حل‌ها

مریم ضرابی؛ مجتبی محمدی؛ زهره سیفوری

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 37-54

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10170.2954

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری تا حد زیادی در کلاس‌های درس زبان‌های خارجی وارد شده است و انتظار می‌رود معلمان بتوانند در استفاده از آن موضع مناسبی اتخاذ کنند. علاوه بر عوامل بیرونی مانند زمان، تجهیزات و آموزش، عوامل درونی مانند باورها، تجربه تدریس و تمایل به استفاده از فناوری معلمان می تواند استفاده آن ها از فناوری در کلاس را پیش بینی کند. ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی نقش سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتال و خودکارآمدی ICT دانشجومعلمان در تدریس

عباس رمضانی؛ زهرا طالبی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 271-286

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10254.2979

چکیده
  پیشینه و اهداف: در قرن بیست و یکم، فناوری نقش مهمی در تنظیم سبک زندگی جامعه دارد. به‌دلیل پیشرفت سریع فناوری در رایانه، اینترنت و تلفن های هوشمند، زندگی مردم تحت سلطه یک محیط اطلاعاتی است. فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه خاصی از فناوری اطلاعات است که دسترسی به اطلاعات را تسهیل می کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به بهبود تجارب ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت برای دانشجو معلمان: رویکرد داده بنیاد

علی راهبر؛ سیدمحمدرضا امام جمعه؛ افضل السادات حسینی دهشیری؛ علیرضا عصاره

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 121-138

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9184.2802

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت‌معلم به‌عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت، وظیفه آموزش و تربیت دانشجومعلمان برای ورود به شغل خطیر معلمی را بر عهده دارد. خلاقیت یکی از مسائل مهم در میان محققان خصوصاً متخصصان آموزشی بوده که همواره باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. بهبود خلاقیت به‌عنوان یک دغدغه همواره از سوی محققان موردتوجه بوده است. دنیای ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
تأثیراجتماع یادگیری معلمان بر بهبود تلفیق فناوری آنها در کلاس درس

محمدرضا رحیمی؛ مریم پورجمشیدی؛ اکبر مومنی راد

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 661-680

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8345.2653

چکیده
  پیشینه و اهداف:  مهارت تلفیق فناوری در کلاس درس جزء صلاحیت­های ضروری معلمان در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می­شود و تحقق استانداردهای جدید یادگیری و برآورده شدن نیازهای یادگیرندگان در قرن حاضر در گروی این صلاحیت است. از مهم‌ترین مسائل و چالش­ های موجود در این زمینه، پایین بودن دانش، مهارت و نگرش معلمان در دست‌بابی ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
ارزیابی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات جهت پیش‌بینی میزان استفاده معلمان از فناوری رایانه‌ای در کلاس درس

محمد علیزاده جمال؛ جواد کیهان

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 147-156

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6711.2438

چکیده
  پیشینه و اهداف: آمادگی برای یادگیری، آموزش و کاربرد فناوری و آگاهی از نقش آن در تسهیل یادگیری دانش­آموزان، از جمله مهارت­های اصلی معلمان مخصوصاً در دوران کرونا به‌شمار می­رود؛ دورانی که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برحسب ضرورت و بالاجبار جای خود را در نظام تعلیم‌وتربیت مستحکم نموده است. لذا ضرروت دارد استفاده از فناوری ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی راه‌کارهای کیفیت‌بخشی به آموزش‌های ضمن خدمت

صادق نصری؛ عبدالحسین کرم‌پور؛ مهرداد پیروزنیا

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 247-261

https://doi.org/10.22061/tej.2016.542

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی راه‌های کیفیت‌بخشی به آموزش‌های ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجایی بوده است. این تحقیق یک تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است و چون در نهایت پیشنهادهای کاربردی ارائه خواهد نمود در دسته­ی تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف‌ و محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شرایط ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاه های مجازی از مهارت های تدریس در این دوره ها

فرهاد سراجی؛ رضا موحدی؛ منیر سیاحت خواه

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، ، صفحه 245-257

https://doi.org/10.22061/tej.2014.10

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری مدرسان دانشگاه­های مجازی ایران با مهارت­های تدریس در این دوره­هاست. مدرسان مجازی برای تدریس اثربخش در محیط مجازی به مهارت های متنوعی نیاز دارند که با توجه به ویژگی­های این محیط، غالبا با مهارت­های تدریس در محیط حضوری تفاوت دارند. در این پژوهش مدل واسطه الکترونیکی سالمن (2004) به عنوان مدل ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
نگرش مدرسان زبان‌های خارجی در بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش زبان

فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، ، صفحه 99-114

https://doi.org/10.22061/tej.2012.207

چکیده
  : آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان می­تواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاه­های کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
بهره‏گیری معلمان علوم پایه مقاطع راهنمایی و متوسطه از فناوری ‏اطلاعات و ارتباطات

محسن آیتی؛ مریم رستمی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1390، ، صفحه 41-48

https://doi.org/10.22061/tej.2011.215

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی بهره‏گیری معلمان علوم مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند در سال 1389 از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس طبقه‏بندی یونسکو (سطوح ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه پژوهش 217 نفر دبیران علوم (شامل رشته‏های زیست، ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری‌های آموزشی در فرآیند تدریس

علیرضا ذاکری؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ هادی افرایی؛ شهناز زنگوئی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1390، ، صفحه 73-79

https://doi.org/10.22061/tej.2011.218

چکیده
  در سال­های اخیر استفاده از فناوری­های نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری­های نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار می­باشد که 330 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. این ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
طراحی یک سامانه توصیه‌گر ترکیبی دوره‌های آموزشی براساس روش استدلال مبتنی بر نمونه و منطق فازی

محمد درزی؛ مهدی حسینی؛ علی‌اصغر لیایی؛ زهرا مرادی‌منش؛ حبیب‌اله اصغری

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 15-27

https://doi.org/10.22061/tej.2010.309

چکیده
  در این پژوهش، ابتدا دو مورد از چالش‌های پیش‌ روی شرکت‌های کوچک و متوسط در نیازسنجی و برنامه­ریزی آموزشی مورد بررسی قرار می­گیرد و مسأله انتخاب دوره‌های آموزشی و مهارتی مناسب تشریح می­شود. سپس در جهت شناسایی نیازهای آموزشی شرکت­ها و برنامه­ریزی دوره­های آموزشی مناسب، سیستمی برای پیشنهاد دوره‌های آموزشی با استفاده از ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
شناسایی و رتبه‌بندی موانع مؤثر بر عدم استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات

محمد آتشک؛ پریسا ماه زاده

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 29-36

https://doi.org/10.22061/tej.2010.310

چکیده
  کارکردهای متعدد و متنوع فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی سازمان­ها و از جمله نظام آموزشی را دچار تغییر و تحولات اساسی کرده­اند؛ اما به نظر می­رسد آن چنان که شایسته است فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی مورد استفاده معلمان قرار نمی­گیرد؛ از این رو  هدف پژوهش توصیفی حاضر، شناسایی و رتبه بندی موانع مؤثر بر عدم استفاده ...  بیشتر