نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند،ایران
2 برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی بهرهگیری معلمان علوم مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند در سال 1389 از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس طبقهبندی یونسکو (سطوح ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه پژوهش 217 نفر دبیران علوم (شامل رشتههای زیست، شیمی، فیزیک و زمینشناسی) بوده و گروه نمونه 175 نفر را شامل شد که به شیوه طبقهای با نسبتهای یکسان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طبقه بندی یونسکو جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه توسط هشت نفر از اساتید علوم تربیتی که به طور تخصصی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات فعالیت دارند، مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار 80/0 بهدست آمد. دادهها با روش خیدو تحلیل شدند. یافتهها در زمینه سطح کاربرد فناوریاطلاعات و ارتباطات توسط معلمان نشان داد بیشترین فراوانی مربوط به سطح کاربردی و کمترین فراوانی مربوط به سطح تحولی میباشد. همچنین یافتهها نشان میدهد بیشتر معلمان مورد مطالعه (5/53%) اظهار داشتهاند که به ندرت (هفتگی) از ابزارها استفاده میکنند و 5/10% معلمان اعلام کردهاند که در بسیاری موارد از ابزارها استفاده مینمایند. این امر نشان دهنده میزان پایین کاربرد این ابزارها توسط معلمان است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Level and Amount of Information and Communication Technology (ICT) Used by Science Teachers of Middle and High Schools in Birjand based on the UNESCO Classification
نویسندگان [English]
- M. Ayati 1
- M. Rostami 2
1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Iran
2 Curriculum Planning, Birjand University, Iran
چکیده [English]
The aim of this paper is to study how guidance and secondary teachers of Birjand take advantage of information and communication technology according to UNESCO’s classification (emerging, applying, infusing, transforming levels). The methodology used is descriptive – survey research. The research population was 217 science teachers in the fields of (biology, chemistry, physics, and geology), and the sample group included 175 teachers. The instrument was a researcher-made questionnaire based on UNESCO’s classification. The questionnaire’s validity was confirmed by 8 educational science professors who are specialized and engaged in field of information and communication technology, and the instrument’s reliability was obtained as 0.80. The data were analyzed using KH2 method. The results of using information and communication technology by teachers show that the maximum redundancy was related to applying level and the minimum redundancy to the transforming level. The results also show that most substitute teachers (53.5%) claimed that they rarely use the instruments (once in a week), and 10.5% of the teachers claimed that they use the instruments in most cases which indicates that such instruments are rarely used by the teachers.
کلیدواژهها [English]
- information and communication technology
- Science Teachers
- Level of IT Application
- UNESCO
ارسال نظر در مورد این مقاله