مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
مهرنوش خشنودی فر؛ کورش فتحی واجارگاه
چکیده
این مطالعه، فرایند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران (بادا) را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر تعیین دلایل رویآوری به این امر، عوامل تأثیرگذار بر آن و راهبردهای مناسب برای دستیابی به آن را تعیین نموده است. به این منظور پرسشنامهای حاوی 8 سؤال پس از تأیید روایی آن توسط ...
بیشتر
این مطالعه، فرایند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران (بادا) را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر تعیین دلایل رویآوری به این امر، عوامل تأثیرگذار بر آن و راهبردهای مناسب برای دستیابی به آن را تعیین نموده است. به این منظور پرسشنامهای حاوی 8 سؤال پس از تأیید روایی آن توسط جمعی از متخصصین و پایایی 82/0، مبتنی بر روش نمونهگیری خوشهای- طبقهای، توسط 543 نفر از اساتید و دانشجویان در 5 دانشگاه دارای پردیس بین المللی در شهر تهران تکمیل شد. نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها، بیانگر آنند که بین المللی سازی برنامه های درسی آموزشعالی، نقش مهمی در اقتدار علمی و فرهنگی ایران دارند و به نظر میرسد که ویژگی هایی چون انعطافپذیری آموزش از دور، آن را به عنوان راهبردی اثرگذار در این فرایند مورد توجه قرار میدهد. «بادا» به عواملی چون گسترش همکاریهای بین المللی دانشگاه ها، جهت گیری بین المللی سیاستهای کلان آموزش عالی و استفاده از زبان بین المللی در تدریس وابسته است و به نظر می رسد که در راستای بهره برداری از فرصت های ناشی از موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران در منطقه، توجه به مسایلی چون بازنگری در قوانین جاری و تأمین منابع و زیرساخت های مبتنی بر فناوری می توانند در حرکت به سوی بادا اثربخش باشند. از طرفی توسعه فکر، افزایش توان تحلیل، نقد، فراشناخت و پرورش شهروندان جهانی در دانش آموختگان آموزش عالی، مستلزم تغییر اساسی در اهداف، محتوا، روش های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی به عنوان عناصر اصلی برنامه های درسی است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
عباسعلی رستگار؛ مهدی ملک دار؛ مهدی تاج الدین
چکیده
امروزه محققین بسیاری به بررسی علل شکاف بین دانشگاه و صنعت پرداختهاند تا از این طریق بتوانند عوامل تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی را بیابند.این محققین در جوامع صنعتی به این نتیجه رسیدهاند که عامل رشد و توسعه اقتصادی، کارآفرینی میباشد و به همین منظور کارآفرینی جایگاه ویژهای در چنین کشورهایی پیدا کرده است. این مقاله بهدنبال ...
بیشتر
امروزه محققین بسیاری به بررسی علل شکاف بین دانشگاه و صنعت پرداختهاند تا از این طریق بتوانند عوامل تأثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی را بیابند.این محققین در جوامع صنعتی به این نتیجه رسیدهاند که عامل رشد و توسعه اقتصادی، کارآفرینی میباشد و به همین منظور کارآفرینی جایگاه ویژهای در چنین کشورهایی پیدا کرده است. این مقاله بهدنبال پاسخگویی به این پرسشها است، که آیا تفاوتی میان دانشجویان کارآفرینی باتوجه به آموزشهایی که دیدهاند و دانشجویان رشتههای دیگر مدیریت وجود دارد یا خیر؟ میزان تمایلات فکری دانشجویان دو دانشگاه مذکور با توجه به چهار ربع مغزی ندهرمان از سیستم متعادل آموزشی برخوردار است؟ تا چه میزان آموزشهای کارآفرینی در تعیین تمایل فکری آنان نقش ایفا میکنند؟ و در نهایت میزان بسترهای ظرفیتهای بالقوه کارآفرینی در دو دانشگاه چگونه است؟ در این پژوهش از نظریه چهار ربع مغزی ندهرمان برای پاسخ به پرسشها استفاده شده است. یافتههای تحقیق بر تأثیر چشمگیر آموزش در تعیین ترجیحات فکری و بسترهای مناسب برای آموزش کارآفرینی در دو دانشگاه دلالت داشت. همچنین ملاحظه شد، دانشجویان مدیریت دانشگاه سمنان نسبت به دانشجویان مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران به صورت متعادلتری از هر دو نیمکره مغزشان بهره میبرند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
فاطمه احمدی؛ طوبی صفری همت آبادی؛ اشرف السادات شکر باغانی؛ رسول کردنوقابی
چکیده
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI ...
بیشتر
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI برای مبحث انتخابی از کتاب درسی فیزیک پایه دوم متوسطه طراحی شد. برای نمونه آماری این پژوهش، دو کلاس به شیوه تصادفی ساده از کلاسهای دوم متوسطه دخترانه انتخاب شد. درکلاس اول روش PSI و در کلاس دیگر روش آموزش سنتی به اجرا در آمد. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها و روش کار در رده تحقیقات نیمه آزمایشی است. نتایج نشان میدهد، روش PSI به مراتب بهتر از روش آموزش سنتی است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- تربیت معلم
محسن آیتی؛ مریم رستمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی بهرهگیری معلمان علوم مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند در سال 1389 از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس طبقهبندی یونسکو (سطوح ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه پژوهش 217 نفر دبیران علوم (شامل رشتههای زیست، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی بهرهگیری معلمان علوم مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر بیرجند در سال 1389 از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس طبقهبندی یونسکو (سطوح ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه پژوهش 217 نفر دبیران علوم (شامل رشتههای زیست، شیمی، فیزیک و زمینشناسی) بوده و گروه نمونه 175 نفر را شامل شد که به شیوه طبقهای با نسبتهای یکسان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طبقه بندی یونسکو جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه توسط هشت نفر از اساتید علوم تربیتی که به طور تخصصی در حوزه فناوریاطلاعات و ارتباطات فعالیت دارند، مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار 80/0 بهدست آمد. دادهها با روش خیدو تحلیل شدند. یافتهها در زمینه سطح کاربرد فناوریاطلاعات و ارتباطات توسط معلمان نشان داد بیشترین فراوانی مربوط به سطح کاربردی و کمترین فراوانی مربوط به سطح تحولی میباشد. همچنین یافتهها نشان میدهد بیشتر معلمان مورد مطالعه (5/53%) اظهار داشتهاند که به ندرت (هفتگی) از ابزارها استفاده میکنند و 5/10% معلمان اعلام کردهاند که در بسیاری موارد از ابزارها استفاده مینمایند. این امر نشان دهنده میزان پایین کاربرد این ابزارها توسط معلمان است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
سعید خزایی؛ حسین وحید دستجردی؛ محمدرضا طالبی نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش پیامک، به عنوان مؤلفه عمده و برجسته فناوری ارتباطات سیار، برحوزه آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان مقطع متوسطه انجام پذیرفت. بدین منظور 60 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه رشته ریاضی فیزیک با مهارت زبان انگلیسی در سطح مقدماتی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند تا گروه اول به شیوه سنتی و گروه دوم به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش پیامک، به عنوان مؤلفه عمده و برجسته فناوری ارتباطات سیار، برحوزه آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان مقطع متوسطه انجام پذیرفت. بدین منظور 60 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه رشته ریاضی فیزیک با مهارت زبان انگلیسی در سطح مقدماتی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند تا گروه اول به شیوه سنتی و گروه دوم به روش ترکیبی (ترکیبی از روش سنتی و آموزش به کمک فناوری نوین ارتباطات سیار) 100 واژهای را که از کتاب زبان انگلیسی این مقطع و براساس آزمون سنجش سطح واژگان برای آموزش طی 10 جلسه آموزشی انتخاب شده بود فرا گیرند. همچنین به منظور بررسی تأثیر پیوستهای نوشتاری در یادگیری، واژگان به دو شکل بدون پیوست و همراه با پیوست نوشتاری در قالب پیامک به دانشآموزان گروه دوم ارائه شدند. در پایان هرجلسه به منظور ارزیابی دانشآموزان، آزمونهای تشخیصی و یادآوری از آنان به عمل میآمد. نتایج حاصل از عملکرد دانشآموزان در این آزمونها از تأثیر معنادار فناوری ارتباطات سیار و پیوستهای نوشتاری بر توانایی دانشآموزان در فرایند یادگیری واژگان زبان انگلیسی حکایت داشت.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
سولماز مرصعی
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر تعیین نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونیهای کشاورزی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمّی، غیر آزمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق توصیفی- زمینهیابی را مدیران و اعضای هیأت مدیره تعاونیهای کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که از بین 900 نفر جامعه آماری تحقیق، تعداد 176 نفر از آنها ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر تعیین نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونیهای کشاورزی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمّی، غیر آزمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق توصیفی- زمینهیابی را مدیران و اعضای هیأت مدیره تعاونیهای کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که از بین 900 نفر جامعه آماری تحقیق، تعداد 176 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (طبقات= شهر محل فعالیت تعاونیها) انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. نتایج نشان داد در بین مشکلات نظام آموزش حضوری در تعاونیهای کشاورزی فقدان آموزشهای مهارتی و عدم مشارکت آموزشی از اولویت بیشتری برخوردارند. در این تحقیق مهمترین قابلیت نظام یادگیری سیار، تعدیل برخی از این مشکلات از قبیل کمّیت و کیفیت پایین آموزش و عدم تحریک عوامل انگیزشی شناسایی شده است. با توجه به نتایج تحقیق، ارسال سؤالات و دریافت پاسخها و اخبار به صورت خودکار، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق ام ام اس و ارسال و دریافت اخبار و اطلاعات از طریق اس ام اس، بلوتوث و تلفنهای گویا به ترتیب قابلیت بیشتری برای آموزش اعضای تعاونیهای کشاورزی و اعضای هیأت مدیره و کارکنان اداره تعاون را دارند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- تربیت معلم
علیرضا ذاکری؛ صالح رشید حاجی خواجه لو؛ هادی افرایی؛ شهناز زنگوئی
چکیده
در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار میباشد که 330 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این ...
بیشتر
در سالهای اخیر استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس به شدت در حال گسترش است. پژوهش حاضر به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر سبزوار میباشد که 330 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و در آن برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که، نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس مثبت بود. انجام آزمون خی دو، روی دادهها نشان دهنده عدم تفاوت معنادار آماری میان متغیرهای جنسیت و میزان تحصیلات معلمان و نگرش آنها نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس و تفاوت معنادار آماری میان متغیرهای محل خدمت و سابقه تدریس و نگرش آنها نسبت به کاربرد فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدریس بوده است.