فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی بازی های رایانه ای آموزشی
تأثیر بازی رایانه‌ای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان

الهه امینی‌فر؛ بهرام صالح صدق‌پور؛ حسین زاده‌دباغ

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 81-88

https://doi.org/10.22061/tej.2012.205

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانه­ای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش­آموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانش­آموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری سیار
ارزیابی و رتبه بندی عوامل مؤثر برموفقیت پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها با استفاده از مدل TRA

مریم احمدی؛ محمد ابراهیم شیری احمد آبادی؛ رضا عسگری مقدم

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 89-98

https://doi.org/10.22061/tej.2012.206

چکیده
  هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاه­های ایران می­باشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیت­های منطقی»از تئوری‌های معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوری‌های نوین را در سیستم‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌دهند. در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
نگرش مدرسان زبان‌های خارجی در بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش زبان

فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 99-114

https://doi.org/10.22061/tej.2012.207

چکیده
  : آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان می­تواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاه­های کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
میزان رعایت ویژگی‌های فنی و اصول ارزشیابی در تدوین و طراحی دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها

زهرا شریفی؛ احمد رضا نصر؛ امیرحسن منجمی

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 115-126

https://doi.org/10.22061/tej.2012.208

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله بررسی میزان تحقق ویژگی‌های فنی و اصول ارزشیابی دوره  در تدوین و طراحی دروس و دوره‌های مجازی در دانشگاه‌های ایران، از دیدگاه دانشجویان است. معیارهای تدوین و طراحی دروس و دوره‌های مجازی در پنج مقوله بررسی شده که به دلیل گستردگی مطالب در این مقاله فقط دو مقوله مذکور در عنوان مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
استفاده بهینه از نرم افزار پاورپوینت در تدریس

موسی مظلوم

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 127-134

https://doi.org/10.22061/tej.2012.209

چکیده
  در خصوص معایب و مزایای استفاده از نرم­افزار پاورپوینت در تدریس، بحث­های زیادی مطرح است؛ ولی با توجه به بررسی­های مولف، تحقیق علمی و جامعی در زمینه میزان بهینه استفاده از آن در کلاس­های درس وجود ندارد. در این مقاله نتیجه تحقیقات انجام شده روی نحوه و میزان مناسب استفاده از پاورپوینت در زمان تدریس ارائه می­گردد. به این منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
تأثیر روش تدریس و وضع ظاهری اساتید بر خواب‌آلودگی دانشجویان

اسحاق شایگان

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 135-145

https://doi.org/10.22061/tej.2012.210

چکیده
  امروزه دانشگاه‌ها با امکانات آموزشی مناسب و بهره‌گیری از اساتید متخصص درجهت تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد تلاش‌ می‌نماید؛ ولی اگر دانشجویان هوشیاری و توجه لازم را در کلاس درس نداشته باشد، تمام این زحمات به هدر می­رود. مقاله‌حاضر به‌بررسی علت خواب‌آلودگی دانشجویان به‌عنوان یکی از عوامل بی‌توجهی در کلاس پرداخته و سعی نموده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
بازشناسی روش آموزشی تاریخی- تکاملی مدرسه موراتوری در کارگاه طراحی مجموعه‌های مسکونی

غلامحسین معماریان؛ سیدمجید هاشمی طغرالجردی؛ مهدی حمزه‌نژاد

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، صفحه 147-159

https://doi.org/10.22061/tej.2012.211

چکیده
  در دهه‌های اخیر نیاز به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در موضوع آموزش معماری، بیش از پیش آشکار شده است. در این میان، طراحان، برای حل مسائل معماری از تفسیر‌های عینی و ذهنی کمک گرفته‌اند؛ لذا شناخت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه معمار و مخاطبان، مؤلفه مهمی جهت خواندن معماری شده است. یکی از شیوه‌های مطرح آموزشی در ایتالیا، شیوه مدرسه معماری موراتوری ...  بیشتر