مقاله پژوهشی
بازی های رایانه ای آموزشی
الهه امینیفر؛ بهرام صالح صدقپور؛ حسین زادهدباغ
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانشآموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانشآموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در ابتدا پیشآزمونی از هر دو گروه گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه یک ساعته طی دو هفته تحت آموزش با روش مبتنی بر بازی رایانهای دایمنشن (یک بازی رایانهای برای آموزش محورهای مختصات و معادله) و گروه کنترل در همان مدت با روش معمول با همان معلم و کتاب آموزشی مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان دوره آموزشی پسآزمون پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی از هر دوگروه بهعمل آمد. ابزار این تحقیق، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزه پیشرفت ریاضی بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مانوا نشان داد، روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر: پیشرفت تحصیلی ریاضی، انگیزه پیشرفت رغبتی و نگرش نسبت به ریاضی ﻣﺅثر است؛ اما بر انگیزه پیشرفت اجتنابی تأثیری ندارد.
مقاله پژوهشی
یادگیری سیار
مریم احمدی؛ محمد ابراهیم شیری احمد آبادی؛ رضا عسگری مقدم
چکیده
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در این تحقیق با توجه به سادگی و دارا بودن طیف وسیعی از ویژگیهای مفید از مدل فعالیت مستدل(Theory of reasoned action) جهت ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیاراستفاده میشود. در واقع این مدل، مادر سایر مدلها محسوب میشود و میتوان گفت که سایر مدلها به نوعی از این مدل مشتق گرفته شده است. مدل شامل یک متغیر وابسته «قصد یادگیری سیار» و سه متغیر مستقل شامل «تمایل به یادگیری سیار»، «کنترل رفتاری» و «ذهنیت یادگیری سیار» میباشد. شاخصهای مربوط به رفتار دانشجویان در برابر یادگیری سیاربه صورت پرسشنامه درآمده و بین نمونههای آماری تحقیق (142نفر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل شده است. براساس نتایج به دست آمده، بین قصد یادگیری سیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از سه عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، عملکرد قصد یادگیری سیار، بیشترین تأثیر را به ترتیب از ذهنیت یادگیری سیار، تمایل به یادگیری سیار و کنترل رفتاری میپذیرد. از بین متغیرهای اثرگذار بر قصد یادگیری سیار براساس مدل TRA، متغیر ذهنیت و آگاهی یادگیرنده، مهمترین متغیر شناسائی شده است.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- تربیت معلم
فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور
چکیده
: آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان میتواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاههای کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...
بیشتر
: آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان میتواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاههای کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای شرکت در دورههای آموزش الکترونیکی با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مرتبه علمی و نوع تدریس: (الکترونیکی (برخط) و سنتی) با استفاده از روش تحقیق توصیفی و پیمایشی مورد بررسی قرار گرفت. 68 نفر از مدرسان آموزش زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی و فارسی به غیر فارسی زبانان از 7 دانشگاه سنتی و مجازی در این پژوهش شرکت نمودند. پس از پردازش اطلاعات حاصل از پرسشنامهها؛ مشخص شد که اگرچه با افزایش سطح مرتبه علمی و ارتقای مقطع تدریس مدرسان زبان، میزان آمادگی آنها برای گذار از آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی بیشتر بود؛ ولی اکثریت مدرسان زبان خارجی نه تنها شناخت مناسبی از کاربرد ابزارها و راهبردهای مبتنی بر فناوری رشته خود نداشتند؛ بلکه باید تقریباً در تمام زمینههای وابسته به تدریس مبتنی بر آموزش الکترونیکی، تعلیم میدیدند. با توجه به اهمیت آشنایی مدرسان زبان با ابزارها و راهبردهای الکترونیکی در تدریس مؤثر زبان خارجی، برنامهریزی در زمینه تدوین الگویی مناسب برای تربیت مدرس آموزش زبان به شیوه الکترونیکی، در سطح کلان در کشور ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
زهرا شریفی؛ احمد رضا نصر؛ امیرحسن منجمی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی میزان تحقق ویژگیهای فنی و اصول ارزشیابی دوره در تدوین و طراحی دروس و دورههای مجازی در دانشگاههای ایران، از دیدگاه دانشجویان است. معیارهای تدوین و طراحی دروس و دورههای مجازی در پنج مقوله بررسی شده که به دلیل گستردگی مطالب در این مقاله فقط دو مقوله مذکور در عنوان مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی میزان تحقق ویژگیهای فنی و اصول ارزشیابی دوره در تدوین و طراحی دروس و دورههای مجازی در دانشگاههای ایران، از دیدگاه دانشجویان است. معیارهای تدوین و طراحی دروس و دورههای مجازی در پنج مقوله بررسی شده که به دلیل گستردگی مطالب در این مقاله فقط دو مقوله مذکور در عنوان مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای فنی و مهندسی و علوم انسانی در دانشگاههای شیراز و خواجه نصیر در سال تحصیلی 87-86 بوده است. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بکار رفته است. نتایج تحقیق نشان داد که T مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح (p≤0/05) بزرگتر بوده است؛ به عبارت دیگر، تمام میانگینها در هر دو حیطه بالاتر از معیار مشخص شده (3) قرار داشت. میانگین بهدست آمده در حیطه ویژگیهای فنی دوره 58/3 و در حیطه اصول ارزشیابی دوره 02/3 بوده است. بنابراین، با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که از نظر دانشجویان رعایت ویژگیهای فنی دوره در طراحی دروس و دوره های مجازی بیش از حد متوسط و توجه به اصول ارزشیابی دوره در حد متوسط مورد توجه قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
موسی مظلوم
چکیده
در خصوص معایب و مزایای استفاده از نرمافزار پاورپوینت در تدریس، بحثهای زیادی مطرح است؛ ولی با توجه به بررسیهای مولف، تحقیق علمی و جامعی در زمینه میزان بهینه استفاده از آن در کلاسهای درس وجود ندارد. در این مقاله نتیجه تحقیقات انجام شده روی نحوه و میزان مناسب استفاده از پاورپوینت در زمان تدریس ارائه میگردد. به این منظور ...
بیشتر
در خصوص معایب و مزایای استفاده از نرمافزار پاورپوینت در تدریس، بحثهای زیادی مطرح است؛ ولی با توجه به بررسیهای مولف، تحقیق علمی و جامعی در زمینه میزان بهینه استفاده از آن در کلاسهای درس وجود ندارد. در این مقاله نتیجه تحقیقات انجام شده روی نحوه و میزان مناسب استفاده از پاورپوینت در زمان تدریس ارائه میگردد. به این منظور هشت کلاس مختلف مربوط به یک درس ثابت مد نظر قرار گرفتهاند و در هر دو کلاس از یک روش خاص برای تدریس استفاده شده است. به عبارت دیگر در این تحقیق بر چهار روش مختلف آموزش، با چهار میزان مختلف استفاده از پاورپوینت در کلاس تمرکز شده است. انجام عملیات میدانی این پژوهش، چهار نیمسال تحصیلی به طول انجامیده است. درصد زمانی استفاده از نرم افزار فوق به روشهای اول تا چهارم به ترتیب برابر 100%، 40%، 25% و 0% بودهاند. تجزیه و تحلیل آماری ضریبهای خطا و درصد استفاده از پاورپوینت در کلاس نشان میدهد که درصد زمانی مناسب استفاده از این نرم افزار برای تدریس بین 37% تا 52% از کل وقت کلاس است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
اسحاق شایگان
چکیده
امروزه دانشگاهها با امکانات آموزشی مناسب و بهرهگیری از اساتید متخصص درجهت تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد تلاش مینماید؛ ولی اگر دانشجویان هوشیاری و توجه لازم را در کلاس درس نداشته باشد، تمام این زحمات به هدر میرود. مقالهحاضر بهبررسی علت خوابآلودگی دانشجویان بهعنوان یکی از عوامل بیتوجهی در کلاس پرداخته و سعی نموده ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها با امکانات آموزشی مناسب و بهرهگیری از اساتید متخصص درجهت تربیت دانشجویانی متخصص و متعهد تلاش مینماید؛ ولی اگر دانشجویان هوشیاری و توجه لازم را در کلاس درس نداشته باشد، تمام این زحمات به هدر میرود. مقالهحاضر بهبررسی علت خوابآلودگی دانشجویان بهعنوان یکی از عوامل بیتوجهی در کلاس پرداخته و سعی نموده است تا تأثیر روش تدریس اساتید و وضع ظاهری آنان را بر این مقوله بسنجد. در این راستا 2 فرضیه استخراج که به روش پیمایشی و با طراحی پرسشنامه محقق ساخته، که توسط 352 دانشجوی جامعه نمونه تکمیل شد، آزمون گردید و این نتایج بهدست آمد: 8/27% دانشجویان تاحد زیادی در کلاسها خواب آلود هستند. در هنگام روش سخنرانی 72% دانشجویان، در روش حفظ و تکرار 48% و در شیوه پرسش و پاسخ 4/9% از دانشجویان خوابآلود هستند. صدای متنوع استاد از خوابآلودگی 6/36% جلوگیری میکند و 4/69% تجربه بالای استاد را مانع خوابآلودگی میدانند. وضع ظاهری استاد 5/39% در جلوگیری از خوابآلودگی دانشجویان مؤثر است.
مقاله پژوهشی
معماری
غلامحسین معماریان؛ سیدمجید هاشمی طغرالجردی؛ مهدی حمزهنژاد
چکیده
در دهههای اخیر نیاز به پژوهشهای میانرشتهای در موضوع آموزش معماری، بیش از پیش آشکار شده است. در این میان، طراحان، برای حل مسائل معماری از تفسیرهای عینی و ذهنی کمک گرفتهاند؛ لذا شناخت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه معمار و مخاطبان، مؤلفه مهمی جهت خواندن معماری شده است. یکی از شیوههای مطرح آموزشی در ایتالیا، شیوه مدرسه معماری موراتوری ...
بیشتر
در دهههای اخیر نیاز به پژوهشهای میانرشتهای در موضوع آموزش معماری، بیش از پیش آشکار شده است. در این میان، طراحان، برای حل مسائل معماری از تفسیرهای عینی و ذهنی کمک گرفتهاند؛ لذا شناخت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه معمار و مخاطبان، مؤلفه مهمی جهت خواندن معماری شده است. یکی از شیوههای مطرح آموزشی در ایتالیا، شیوه مدرسه معماری موراتوری است که بر مبنای گونه شناسی تاریخی- تکاملی و با هدف بازسازی زنجیره تاریخی شیء، که در واقع بخشی از ضمیر ناخودآگاه معمار بوده، شکل گرفته است. از مزایای این شیوه، فرآیند مشخص پژوهش، آموزش و طراحی جهت رسیدن به الگوهای پایه در مقیاس منطقه، شهر، بافت و معماری است که امکان پیروی از آن را در سایر دانشکدههای معماری فراهم میکند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن شرح این مدرسه به نقد مبانی نظری و برنامه آموزشی آن پرداخته و با توجه به مناسب بودن یافتههای آن برای دانشکدههای معماری، نتایج آن را جهت استفاده در دروسی چون کارگاه طراحی مجموعههای مسکونی و در موضوع شناسایی الگوهای پایه، توصیه مینماید.