فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

2 دانشکده علوم کامپیوتر،دانشگاه امیرکبیر،تهران،ایران

3 دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نورتهران،تهران،ایران

چکیده

هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاه­های ایران می­باشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیت­های منطقی»از تئوری‌های معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوری‌های نوین را در سیستم‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌دهند. در این تحقیق با توجه به سادگی و دارا بودن طیف وسیعی از ویژگی­های مفید از مدل فعالیت مستدل(Theory of reasoned action) جهت ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیاراستفاده می­شود. در واقع این مدل، مادر سایر مدل­ها محسوب می­شود و می­توان گفت که سایر مدل­ها به نوعی از این مدل مشتق گرفته شده است. مدل شامل یک متغیر وابسته «قصد یادگیری سیار» و سه متغیر مستقل شامل «تمایل به یادگیری سیار»، «کنترل رفتاری» و «ذهنیت یادگیری سیار» می­باشد.
شاخص‌های مربوط به رفتار دانشجویان در برابر یادگیری سیاربه صورت پرسشنامه درآمده و بین نمونه­های آماری تحقیق (142نفر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل شده است. براساس نتایج به دست آمده، بین قصد یادگیری سیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از سه عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، عملکرد قصد یادگیری سیار، بیشترین تأثیر را به ترتیب از ذهنیت یادگیری سیار، تمایل به یادگیری سیار و کنترل رفتاری  می­پذیرد. از بین متغیرهای اثرگذار بر قصد یادگیری سیار براساس مدل TRA، متغیر ذهنیت و آگاهی یادگیرنده، مهم­ترین متغیر شناسائی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating effective factors on successful implementation of m_learning in Iranian universities by using TRA model

نویسندگان [English]

  • M. Ahmadi 1
  • M.E. Shiri Ahmad Abadi 2
  • R. Asgari Moghadam 3

1 Faculty of Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Faculty of Computer Science, Amirkabir University, Tehran, Iran

3 Faculty of Computer Engineering and Information Technology, Payame Noor University, Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

One of the models that presented in M-learning quality system field is TRA model, which focused on detecting effective factors on mobile learning system at Amirkabir University. We made questionnaire based on Students’ Behavioral parameters against mobile learning which distributed. According to those results, we found a meaningful and direct relation with purpose of mobile learning at this University and each of three effective factors on this model. Therefore, the most factors which effect on functions of mobile learning purposes are supposing mobile learning, tendency to mobile learning and behavioral control. Among these effective variables based on TRA model, supposing and awareness of learner are the most important one.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mobile learning
  • TRA model
  • training system
  • supposing mobile learning
  • tendency to mobile learning
  • behavioral control
[1] Yong L., Li H. and Carlsson C.H., Factors driving the adoption of m-learning: An empirical study, Computers & Education, 2010, pp.1–9. ]2 ]انتظاری شبستر حمید، مروری مفهومی بر محیطهای یادگیری سیار، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی، .1380 ]3 ]یعقوبی جعفر، بررسی نقش فناوریهای سیار در ارائه خدمات اداری الکترونیکی به روستاییان، تهران، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی،1380. ]4 ]جاللی علی اکبر، شهر الکترونیک،تهران، دانشگاه علم و صنعت، چاپ سوم،1384. [5] Murphy A., Designing Mobile Learning, Proceeding of the Advanced International Conference on Telecommunications and International Conference on Internet and Web Applications and Services, 2006. ]6 ]هومن حیدر علی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران، انتشارات پارسا، 1384. ]0 ]یعقوبی جعفر، بررسی نقش فناوریهای سیار در ارائه خدمات اداری الکترونیکی به روستاییان، تهران، ششمین همایش تکنولوژی آموزشی، 1380. [8] Whitsed N., Learning and Teaching, Health Information & Libraries Journal, 2004. مریم احمدی و همکاران 370 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 3 ،بهار 3313 [12] Cruz e Costa J., Ojala T. and Korhonen J., Mobile Lecture Interaction: Making Technology and Learning Click, IADIS International Conference Mobile Learning, 2008. [13] Ajzen I., The theory of planned behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, 1991,pp.179-211. [9] Horton W., Designing Courseware for Mobile Devices, Mobile Learning for Expanding Educational Opportunities, Tokyo, Japan, 2005. [10] Halkett R., E-learning and how to survive it, Industrial and commercial training, Vol.34, No.2, 2002. [11] http://www.aace.org/pubs/, http://www.sric-bi.com/presentations/public , 2005.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image