نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
2 دانشکده علوم کامپیوتر،دانشگاه امیرکبیر،تهران،ایران
3 دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نورتهران،تهران،ایران
چکیده
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در این تحقیق با توجه به سادگی و دارا بودن طیف وسیعی از ویژگیهای مفید از مدل فعالیت مستدل(Theory of reasoned action) جهت ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیاراستفاده میشود. در واقع این مدل، مادر سایر مدلها محسوب میشود و میتوان گفت که سایر مدلها به نوعی از این مدل مشتق گرفته شده است. مدل شامل یک متغیر وابسته «قصد یادگیری سیار» و سه متغیر مستقل شامل «تمایل به یادگیری سیار»، «کنترل رفتاری» و «ذهنیت یادگیری سیار» میباشد.
شاخصهای مربوط به رفتار دانشجویان در برابر یادگیری سیاربه صورت پرسشنامه درآمده و بین نمونههای آماری تحقیق (142نفر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل شده است. براساس نتایج به دست آمده، بین قصد یادگیری سیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از سه عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، عملکرد قصد یادگیری سیار، بیشترین تأثیر را به ترتیب از ذهنیت یادگیری سیار، تمایل به یادگیری سیار و کنترل رفتاری میپذیرد. از بین متغیرهای اثرگذار بر قصد یادگیری سیار براساس مدل TRA، متغیر ذهنیت و آگاهی یادگیرنده، مهمترین متغیر شناسائی شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluating effective factors on successful implementation of m_learning in Iranian universities by using TRA model
نویسندگان [English]
- M. Ahmadi 1
- M.E. Shiri Ahmad Abadi 2
- R. Asgari Moghadam 3
1 Faculty of Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Faculty of Computer Science, Amirkabir University, Tehran, Iran
3 Faculty of Computer Engineering and Information Technology, Payame Noor University, Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the models that presented in M-learning quality system field is TRA model, which focused on detecting effective factors on mobile learning system at Amirkabir University. We made questionnaire based on Students’ Behavioral parameters against mobile learning which distributed. According to those results, we found a meaningful and direct relation with purpose of mobile learning at this University and each of three effective factors on this model. Therefore, the most factors which effect on functions of mobile learning purposes are supposing mobile learning, tendency to mobile learning and behavioral control. Among these effective variables based on TRA model, supposing and awareness of learner are the most important one.
کلیدواژهها [English]
- Mobile learning
- TRA model
- training system
- supposing mobile learning
- tendency to mobile learning
- behavioral control
ارسال نظر در مورد این مقاله