نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
3 آموزش ریاضی ،دانشکده علوم پایه،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانشآموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در ابتدا پیشآزمونی از هر دو گروه گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه یک ساعته طی دو هفته تحت آموزش با روش مبتنی بر بازی رایانهای دایمنشن (یک بازی رایانهای برای آموزش محورهای مختصات و معادله) و گروه کنترل در همان مدت با روش معمول با همان معلم و کتاب آموزشی مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان دوره آموزشی پسآزمون پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی از هر دوگروه بهعمل آمد. ابزار این تحقیق، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزه پیشرفت ریاضی بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مانوا نشان داد، روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر: پیشرفت تحصیلی ریاضی، انگیزه پیشرفت رغبتی و نگرش نسبت به ریاضی ﻣﺅثر است؛ اما بر انگیزه پیشرفت اجتنابی تأثیری ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of a Computer Game on Students’ Mathematics Motivation and Achievement
نویسندگان [English]
- E Amini Far 1
- B. Saleh Sedghpour 2
- H. Zadeh Dabagh 3
1 Faculty of Basic Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran
2 Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Mathematics Education, Faculty of Basic Sciences,Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the effect of a mathematics computer game on students’ mathematics achievement and motivation. By using a simple random sampling technique, forty students who study at grade seven were chosen. Twenty students considered as experimental and twenty as control groups. Students’ mathematics achievement in both groups was measured using a pre-test. The results showed no statistically significant difference on the students’ pre-test scores.
The experimental group was taught eight one-hour sessions during two weeks using mathematics computer game, while the control group was taught through traditional method. Both groups were also given a mathematics motivation questionnaire. After teaching period, a post-test was taken from both groups to measure acquired knowledge about the subjects taught. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was conducted to analyze the data. Results clearly indicated that mathematics computer game enhanced students’ mathematics achievement; it impacts on approach motivation and mathematics attitude; but it doesn’t have any effect on avoidance motivation.
کلیدواژهها [English]
- computer game
- mathematics achievement
- approach-avoidance motivation
- attitude toward mathematics
ارسال نظر در مورد این مقاله