مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش مهندسی
حسین مطهری نژاد؛ نادرقلی قورچیان؛ پریوش جعفری؛ محمود یعقوبی
چکیده
در ارائه رویکردها و مدلها برای آموزش مهندسی علاوه بر دانش فنی (علم مهندسی) بر آموزش مهارتها و نگرشها (عمل مهندسی) نیز تأکید ویژهای شده است؛ از این رو، تعیین هدفهای آموزش مهندسی با توجه به دانش، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز مهندسان، مبنای بسیاری از مطالعات در قرن حاضر قرار گرفته است. هدف این مقاله، تعیین هدفهای آموزش مهندسی ...
بیشتر
در ارائه رویکردها و مدلها برای آموزش مهندسی علاوه بر دانش فنی (علم مهندسی) بر آموزش مهارتها و نگرشها (عمل مهندسی) نیز تأکید ویژهای شده است؛ از این رو، تعیین هدفهای آموزش مهندسی با توجه به دانش، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز مهندسان، مبنای بسیاری از مطالعات در قرن حاضر قرار گرفته است. هدف این مقاله، تعیین هدفهای آموزش مهندسی براساس تحلیل محتوای مستندات مطرح در سطح جهانی است. جامعه مورد مطالعه تحقیق شامل مستندات در زمینه هدفهای آموزش مهندسی بود که 8 مستند به عنوان نمونه هدفمند و موارد مطلوب برای تحلیل انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش فیش، چک لیست و فرمهای محقق ساخته بوده است و برای تحلیل و تفسیر دادهها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شده است. براساس تحلیل محتوای انجام شده، 24 هدف برای آموزش مهندسی تعیین گردید که در 5 طبقه دستهبندی شدند. در ادامه، مشخص شد که هدفهای تعیین شده با چه گزارههایی توسط مستندات موجود حمایت میشوند و سرانجام براساس پژوهشهای انجام شده در این زمینه مشخص گردید که هدفهای مورد نظر به نحو مطلوبی با مستندات موجود ارتباط دارند.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
بهروز مقصودی؛ صادق سلیمانی؛ علی امیری؛ محسن افشارچی
چکیده
آموزش الکترونیکی، عبارت است از انجام فرایند آموزشی بر روی بستر ارتباطات الکترونیکی همچنین بهرهگیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه و توسعه آموزش میباشد که فراگیران، کارشناسان و تهیهکنندگان مطالب را در بر میگیرد. در این میان حجم وسیعی از اطلاعات مانند نحوه تعامل کاربر با سامانههای مدیریتی آموزش، دروس انتخابی دانشجو ...
بیشتر
آموزش الکترونیکی، عبارت است از انجام فرایند آموزشی بر روی بستر ارتباطات الکترونیکی همچنین بهرهگیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه و توسعه آموزش میباشد که فراگیران، کارشناسان و تهیهکنندگان مطالب را در بر میگیرد. در این میان حجم وسیعی از اطلاعات مانند نحوه تعامل کاربر با سامانههای مدیریتی آموزش، دروس انتخابی دانشجو و نمرات دانشجویان ذخیره میگردد. این دادهها حاوی اطلاعات با ارزشی برای مطالعه و تحلیل رفتار دانشجویان و ارائه مشاوره به دانشجویان میباشد. به علت دور بودن استاد از دانشجو و نبود کارشناس گروه در سیستمهای آموزش الکترونیکی نیاز به ارائه یک مشاوره مجازی و کارشناس گروه برخط ضروری میباشد که بتواند دانشجویان را در تصمیمگیری کمک کرده و در نهایت منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود. هدف اصلی این پژوهش به دست آوردن تجربههایی فراتر از تجربیات یک کارشناس گروه و مدیرگروه حقیقی با استفاده از دادهکاوی و همچنین استفاده از این تجربیات در سیستم آموزش الکترونیکی جهت هدایت تحصیلی میباشد. در این پژوهش به کشف الگوهای نهفته در انتخاب واحد دانشجویان و پیشبینی نمرات آنان پرداخته شده است. همچنین تأثیر فعالیت، نحوه ورود، ساعت ورود، فصل و غیره در سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی بررسی شده است.
مقاله پژوهشی
شایستگی حرفه ای معلمان
حسین رنگ آور
چکیده
توسعه هر جامعه در گروی تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است. در این خصوص دانشگاهها نقش بسزایی برای رسیدن به این مهم دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی دروس کارشناسی ناپیوسته صنایع چوب در بازار کار انجام شد، تا بتوان به مفید و مؤثر بودن محتوای دروس تخصصی این رشته با نیازهای بازار کار پی برد. ابتدا سه درس مهم اتصالات چوبی، تعمیر ...
بیشتر
توسعه هر جامعه در گروی تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است. در این خصوص دانشگاهها نقش بسزایی برای رسیدن به این مهم دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی دروس کارشناسی ناپیوسته صنایع چوب در بازار کار انجام شد، تا بتوان به مفید و مؤثر بودن محتوای دروس تخصصی این رشته با نیازهای بازار کار پی برد. ابتدا سه درس مهم اتصالات چوبی، تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنایع چوب، طراحی و اجرای قالبهای چوبی، که در بازار کار نقش مهمی را ایفا میکند، انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای این پرسشنامه 89/. تعیین شد. جامعه آماریاین پژوهش 89 نفر ازفارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته صنایع چوب دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث رویکرد جمعآوری دادهها از نوع توصیفی، پیمایشی و همبستگی است.نتایج نشان داد دو درس اتصالات چوبی و تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنایع چوب تأثیر کم و درس طراحی و اجرای قالبهای چوبی تأثیر خیلی کمی بر حرفه شغلی دانشآموختگان رشته صنایع چوب داشت. بنابراین اصلاح و بهبود محتوای دروس و به روز رسانی آن مطابق با انتظارات بازار کار، صنعت و پیشرفت تکنولوژی، امری ضروری بهنظر میرسد.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
جمال الدین مهدی نژاد؛ مجید ابراهیم دماوندی؛ رضا سیروس صبری؛ جوانه عباسپور اسداله
چکیده
در این مقاله تأثیرات فضاهای بازی مصنوع و تجهیزاتی با محیطهای بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان، مورد مقایسه قرار گرفته است. بازی و تحرک بخش اصلی زندگی کودکان است. اگر به کودکان اجازه داده شود که عناصر طبیعی و ساخته دست بشر را که در محیط اطرافشان موجود است تجربه کنند، باعث رشد مهارتهای اجتماعی، شناختی و رشد کیفی آموزش کودکان ...
بیشتر
در این مقاله تأثیرات فضاهای بازی مصنوع و تجهیزاتی با محیطهای بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان، مورد مقایسه قرار گرفته است. بازی و تحرک بخش اصلی زندگی کودکان است. اگر به کودکان اجازه داده شود که عناصر طبیعی و ساخته دست بشر را که در محیط اطرافشان موجود است تجربه کنند، باعث رشد مهارتهای اجتماعی، شناختی و رشد کیفی آموزش کودکان میشود. از آنجا که امروزه به خصوص در کشور ایران فضای بازی کودکان در محیط داخلی «خانه» تأمین میشود و از طرفی اکثر زمینهای بازی مکانهای آسفالت شهری با وسایل بازی ساخته شده و ثابت مانند تاب و سرسره و ... هستند، این تحقیق در صدد تعیین تفاوتهای کارکرد زمینهای بازی طبیعی با زمینهای بازی مصنوع است و در پی پاسخگویی به این پرسشها است: 1- ارتباط کودک با طبیعت در دنیای امروز چگونه است؟ 2- ویژگیهای یک زمین بازی طبیعی چیست؟ 3- تفاوتهای زمین بازی طبیعی و مصنوع چیست؟ این بررسی در چهارچوب روش توصیفی صورت گرفته و دادهها با مراجعه به منابع اصلی و مطالعه نمونههای مختلف گردآوری و مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت و در پاسخ به سؤالات این بررسی، روشن شد که محیطهای بازی طبیعی ضمن تأثیر بر فرآیند رشد کودکان به بهبود عملکرد آموزش آنان نیز کمک میکند.
مقاله پژوهشی
شایستگی حرفه ای معلمان
ابوالفضل رفیع پور
چکیده
آموزش معلمان در دورههای پیش از خدمت و ضمنخدمت، یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی بوده و هست. در این مقاله با تمرکز روی آموزشهای ضمنخدمت معلمان ریاضی، یک «مدل نظری» برای کم کردن شکاف بین نظریه و عمل (تحقیق و تدریس) ارائه شده است. برای رسیدن به این منظور، ابتدا ضرورت توجه به دورههای ضمنخدمت معلمان بیان گردیده است. ...
بیشتر
آموزش معلمان در دورههای پیش از خدمت و ضمنخدمت، یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی بوده و هست. در این مقاله با تمرکز روی آموزشهای ضمنخدمت معلمان ریاضی، یک «مدل نظری» برای کم کردن شکاف بین نظریه و عمل (تحقیق و تدریس) ارائه شده است. برای رسیدن به این منظور، ابتدا ضرورت توجه به دورههای ضمنخدمت معلمان بیان گردیده است. سپس با ذکر کاستیهای موجود در دورههای آموزش ضمنخدمت برای معلمان ریاضی ایرانی، و با استفاده از ادبیات پژوهشی موجود در حوزههای اقدامپژوهی و درسپژوهی، یک مدل نظری برای آموزش ضمنخدمت معلمان ریاضی در ایران ارائه شده است. این مدل نظری در یک دوره ضمنخدمت برای معلمان دوره راهنمایی در شهر کرمان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای این مدل نظری نشان داد که به کارگیری این مدل نظری برای کاهش فاصله بین نظریه و عمل میتواند مؤثر باشد. البته محدودیتهایی نیز در این زمینه وجود داشت، که از جمله میتوان به کمبود دانش بومی در حوزه آموزش ریاضی اشاره کرد و این نکته ضرورت توجه بیشتر به راهاندازی و تقویت دورههای تحصیلات تکمیلی در رشته آموزش ریاضی را نمایان میسازد.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
آذرچهر صحت؛ اصغر خلاقی
چکیده
هدف این پژوهش با شناخت سبک رهبری مورد استفاده مدیران آموزشکدههای فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر بهرهوری آموزشکدهها میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران و کارکنان آموزشی شاغل در آموزشکدههای فنی و حرفهای دولتی و غیر دولتی ...
بیشتر
هدف این پژوهش با شناخت سبک رهبری مورد استفاده مدیران آموزشکدههای فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر بهرهوری آموزشکدهها میباشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران و کارکنان آموزشی شاغل در آموزشکدههای فنی و حرفهای دولتی و غیر دولتی استان تهران تشکیل میدهد. نمونه آماری شامل 9 نفر مدیر که به روش سرشماری و 119 نفر کارکنان آموزشی است که به روش تصادفی ساده از میان مدرسین آموزشکدهها انتخاب شدهاند. جمعآوری دادهها با استفاده از روش میدانی انجام گردید. به این منظور از پرسشنامه رند سیپ برای اندازهگیری خلاقیت مدیران از پرسشنامه اچیو برای اندازه گیری بهرهوری و از پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ)برای اندازهگیری سبک رهبری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین مؤلفههای سبک رهبری مدیران با بهرهوری کارکنان در مجموع ارتباط معنیداری وجود دارد.رابطه بین ادراک کارکنان از سبک رهبری مدیران با بهرهوری نیز در مجموع معنیدار است ؛ این به آن معنی است که ادراک آنان از رفتار مدیران خود بر رفتار خود آنان اثر دارد. اما نکته قابل توجه اینست که بنابر آنچه تحلیل دادههای پژوهش نشان میدهد، میان خلاقیت مدیران با بهرهوری کارکنان رابطه معنیداری مشاهده نمیشود.