فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران

2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران

3 دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

چکیده

در این مقاله تأثیرات فضاهای بازی مصنوع و تجهیزاتی با محیط­های بازی طبیعی در رشد کیفی آموزش کودکان، مورد مقایسه قرار گرفته است. بازی و تحرک بخش اصلی زندگی کودکان است. اگر به کودکان اجازه داده شود که عناصر طبیعی و ساخته دست بشر را که در محیط اطرافشان موجود است تجربه کنند، باعث رشد مهارت­های اجتماعی، شناختی و رشد کیفی آموزش کودکان می­شود. از آنجا که امروزه به خصوص در کشور ایران فضای بازی کودکان در محیط داخلی «خانه» تأمین می­شود و از طرفی اکثر زمین­های بازی مکان­های آسفالت شهری با وسایل بازی ساخته شده و ثابت مانند تاب و سرسره و ... هستند، این تحقیق در صدد تعیین تفاوت­های کارکرد     زمین­های بازی طبیعی با زمین­های بازی مصنوع است و در پی پاسخگویی به این پرسش­ها است: 1- ارتباط کودک با طبیعت در دنیای امروز چگونه است؟ 2- ویژگی­های یک زمین بازی طبیعی چیست؟ 3- تفاوت­های زمین بازی طبیعی و مصنوع چیست؟ این بررسی در چهارچوب روش توصیفی صورت گرفته و داده­ها با مراجعه به منابع اصلی و مطالعه نمونه­های مختلف گردآوری و مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت و در پاسخ به سؤالات این بررسی، روشن شد که محیط­های بازی طبیعی ضمن تأثیر بر فرآیند رشد کودکان به بهبود عملکرد آموزش آنان نیز کمک می­کند.

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Influence of Natural Playgrounds on the Quality of Children Education

نویسندگان [English]

  • J. Mahdinejad 1
  • M. Damavandi 2
  • R. Sirous Sabri 3
  • J Abbaspour Asadollah 1

1 Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Faculty of Literature and Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

3 Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In this article the influence of the equipped playgrounds has been compared with natural playgrounds. Playing and moving are the main activity in a young child’s life. Allowing children to experience the natural and man-made elements in their living environment generates cognitive and social skills development and increases their educational qualities. Today, In Iran most spaces for children’s plays are inside the houses and many playgrounds are tarmac places with manufactured equipment likes swings and slides. This survey wants to specify the differences between natural playgrounds and equipped playgrounds and wants to answer the following questions: 1- What changes have happened in the children’s relationship with nature?, 2- What are the specifications of a natural playground? 3- What are the differences between an equipped playground and natural playground? This survey was carried out descriptively and the data have been collected from main resources and different samples. The result of this survey shows that the natural playground will develop children’s educational qualities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Playground
  • children
  • Equipped
  • Natural
  • Educ
[1]Shieh E., Responsive urban Environment for children, case study, Tehran, Shahr publication, 2006. [2] Li L.H., Value of stigma – impact of social housing on private neighborhood, The Appraisal Journal, Vol.3, 2005, pp.305–317. [3] Maxwell L.E., Home and school density effects on elementary school children: the role of spatial density, Environment and Behavior, Vol.35, No.4, 2003, pp.566–578. [4] Evans G.W., Saegert S. and Harris R., Residential density and psychological health among children in low-income families, Environment and Behavior, Vol.33, No.2, 2001, pp.165–180. [5] McDevitt T.M. and Ormrod J.E., Child Development and Education, New Jersey, Merrill Prenticen Hall, 2002. [6] Olds A.R., Psychological and Physiological Harmony in Child Care Center Design, Children’s Environment Quarterly, Vol.6, No.4, 1989, pp.8-16. [7] Biddulph S., The secret of happy children, in: Monazah F., (Ed.), third publication, Peyke Bahar, 2005. [8] Pyle R., Eden in a Vacant Lot, Special Places, Species and Kids in Community of Life, Children and Nature: Psychological, Sociocultural and Evolutionary Investigations, in: Kahn P.H. and Kellert S.R., (Eds.), Cambridge, MIT Press, 2002. [9] Chawla L., Editors' Note, Children's Environments, Vol.11, No.3, 1994. [10] Moore R., Countering children's sedentary lifestyles by design, Natural Learning Initiative, 2004. [11] White R. and Stoecklin V., Children's Outdoor Play & Learning Environments, 2004. [12] Brooks D., On Paradise Drive: How We Live Now (and Always Have) in the Future Tense, New York, Simon & Schuster, 2004, pp.142-143 [13] Hart R. and Raver A., Tutored by the Great Outdoors at a Southern Pines Playground, New York Times, 1999. [14] Kellert S.R., Experiencing Nature: Affective, Cognitive, and Evaluative Development, Children and Nature: Psychological, Sociocultural, and Evolutionary Investigations, Cambridge, MA: The MIT Press, 2002. [15] Hofferth S.L. and Sandberg J.F., Changes in American Children's Time, 1981 -1997, Center for the Ethnography of Everyday Life, Available at: psc.isr.umich.edu/pubs/., 2004. [16] Tomkinson G., Leger A., Olds T. and Cazorla G., Secular trends in the performance of children and adolescents (1980–2000):an analysis of 55 studies of the 20m shuttle run test in 11 countries, Sports Medicine, Vol.33, No.4, 2003, pp.285–300. [17] Bunting T.E. and Cousins L.R., Environmental dispositions among school-age children, Environment and Behavior, Vol.17, No.6, 1985. [18] Sobel D., Connecting Classrooms & Communities, Great Barrington, Place-Based Education, MA: The Orion Society, 2004. [19] Wilson R.A, Starting Early Environmental Education During the Early Childhood Years (ERIC Digest), Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics and Environmental Education (ERIC Identifier ED 402147), 1996. جمالالدین مهدی نژاد و همکاران 318 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 3 ،تابستان 3313 [20] Chawla L., Children's Concern for the Natural Environment, Children's Environments, Vol.5, No.3, 1988. [21] Phenice L. and Griffore R., Young Children and the Natural World, Contemporary Issues in Early Childhood, Vol.4, No.2, 2003, pp.167-178. [22] Veitch J., Where do children usually play?, A qualitative study of parents’ perceptions of influences on children’s active free-play, Australia, Health & Place, Vol.12, 2006, pp.383–393. [23] Fishman L., Child's Play: An empirical study of the relationship between the physical form of schoolyards and children's behavior, 2004. [24] Brown P.S., Sutterby J.A. and Thornton C.D., the “Ideal” Outdoor Manufactured Play Environments, Children’s Institute for Learning and Development, 2001. [25] Kytta M., Children in Outdoor Contexts: Affordances and Independent Mobility in the Assessment of Environment Child Friendliness, Doctoral Thesis, Helsinki University of Technology, 2003. [26] Heft H., Affordances of Children’s Environments: A Functional Approach to Environmental Description, in: Nassar J.L. and Preiser W.F.E., (Eds.), Directions in PersonEnvironment Research and Practice, Aldershot: Ashgate, 1999. [27] Prescott E., the Physical Environment and Cognitive Development in Child-care Centers, in: Weinstein C.S. and David T.G. (Eds.), Spaces for Children, New York, Plenum Press, 1987, pp.73-87. [28] Wells N., Evans M. and Gary W., Nearby Nature: A Buffer of Life Stress among Rural Children, Environment and Behavior, Vol.35, No.3, 2003, pp.311-330. [29] Faber Taylor A., Kuo F.E. and Sullivan W.C., Coping with ADD: The surprising connection to green play settings, Environment & Behavior, Vol.33, No.1, 2001, pp.54-77. [30] Evan J., Rethinking Recess: Signs of Change in Australian Primary Schools, Education Research and Perspectives, Vol. 24, No.1, 1997, pp.14-27. [31] Fjortoft I., The Natural Environment as a Playground for Children: The Impact of Outdoor Play Activities in Pre-Primary School Children, Early Childhood Education Journal, Vol.29, No.2, 2001, pp.111-117. [32] Grahn P., Martensson F., Llindblad B., Nilsson P., and Ekman A., UTE pa DAGIS, Stad & Land nr, 93/1991 Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp, 1997.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image