فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران

2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران

چکیده

هدف این پژوهش با شناخت سبک رهبری مورد استفاده مدیران آموزشکده­های فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر بهره­وری آموزشکده­­ها می­باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن ­را مدیران و کارکنان آموزشی شاغل در آموزشکده­های فنی و حرفه­ای دولتی و غیر دولتی استان تهران تشکیل می­دهد. نمونه آماری شامل 9 نفر مدیر که به روش سرشماری و 119 نفر کارکنان آموزشی است که به روش تصادفی ساده از میان  مدرسین آموزشکده­ها انتخاب شده­اند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از روش میدانی انجام گردید. به این منظور از پرسش­نامه رند سیپ برای اندازه­گیری خلاقیت مدیران از پرسش­نامه اچیو برای اندازه گیری بهره­وری و از پرسش­نامه چند عاملی رهبری (MLQ)برای   اندازه­گیری سبک رهبری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بین مؤلفه­های سبک رهبری مدیران با بهره­وری کارکنان در مجموع ارتباط معنی­داری وجود دارد.رابطه بین ادراک کارکنان از سبک رهبری مدیران با بهره­وری نیز در مجموع معنی­دار است ؛ این به آن معنی است که ادراک آنان از رفتار مدیران خود بر رفتار خود آنان اثر دارد. اما نکته قابل توجه اینست که بنابر آنچه تحلیل داده­های پژوهش نشان می­دهد، میان خلاقیت مدیران با بهره­وری کارکنان رابطه معنی­داری مشاهده نمی­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between ‍Creativity and Leadership Style and Educational Productivity in Technical & Vocational Colleges

نویسندگان [English]

  • A. Sehat 1
  • A. Khallaghi 2

1 Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

2 Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research aims to understand the relationship between the leadership style used by technical school managers and school efficiency. This research is a survey. Managers and instructors of technical schools in Tehran are the population and the participants are 9 managers and 119 instructors which were selected randomly. Data were gathered by three types of questionnaires; RANDSEEPE, ACHIEVE and MLQ. The results showed that there is a meaningful relationship between leadership style of managers and efficiency but a relationship was not observed between creativity of managers and efficiency. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership Style
  • Productivity
  • Creativity
  • Technical and Vocational Colleges
[1] Desseler G., The Principal of Human Resources Management, in: Parsaeian A. and Arabi S.M., (Eds.), Published by Cultural Research Department, Tehran, 2 nd Edition, 2002, p.7. [2] Khallaghi A.A., Characteristics of Vocational Education and Training in Australia: Lessons for Reforming the Iranian Vocational Education and Training System, Educational Innovation Quarterly, No.5, 2003. [3] Asghari S.M., The Analysis of Instructors’ and Students’ Attitudes Toward the Causes of Study Dropdown in Different Fields in Technical Vocational Colleges, Published by Ministry of Education, Deputy for Technical Vocational and General Education, Bureau for College Affairs, 2003, p.9. [4] Taali H., The Analysis of the Impact of Career Quality Factors on the Efficiency of Country’s Bank Employees, M.A. Thesis, Alameh Tabatabaei University, 1995. [5] Bahrololuom H., Amirtash A.M. and Tondnevis F., Relationship between Management Style and Job Satisfaction of Experts of Tehran Physical Education Organization, Sport Research Journal No.4-1, 2002, pp.83-99. [6] A Team of Management Professors., Scientific Methods for Human Resources Efficiency Promotion, Published by State Management Training Center,1996, p.237. [7] Sadri A., Rate of Recruitment of Graduates of Technical Vocational Colleges in Different Fields, Ministry of Education, Deputy for Technical-Vocational and General Education, Bureau for College Affairs, 2004. [8] Zahedi E., Comprehensive Evaluation Plan for Assessing Curriculum of Technical Vocational Colleges at Reformed Associate’s Degree Program, Ministry of Education, Education Research Center, Technical Vocational Research Department, 2007. [9] Moghimi S. M., Organization and Management as a Research Approach, Tehran, Termeh Press, 1998, pp.140-147. [10] Soltanmohammadi H., Efficiency and Different Management Styles: Case Study: Contribution Management, Practical Methods for Human Resources Efficiency Promotion, A Team of Management Professors, in: Mohebali D.,(Ed.), Tehran, Published by Curriculum Planning , Management Research and Education Institute, 2002, p.434. [11] Bart E., Gulbrandsen T. and Schonea p., Family ownership and productivity: the role of ownermanagement, Journal of Corporate Finance, Vol.11, No.1-2, 2005, pp.107-127. [12] Politis J.D., Dispersed leadership Predictor of the Work Environment for Creativity and Productivity, European Journal of Innovation Management, Vol.8, No.2, 2005, p.182. رابطه خالقیت و سبک رهبری ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 3 ،تابستان 3313 223 [16] Chung-Jen CH. and Jing-wen H., Strategic Human Resource and Innovation Performance: The mediating role of knowledge management capacity, Journal of Business Research, Vol.62, No.1, 2009, pp.104-114 [17] Lope M.N., Montes p. and Vazquez O.C., Are quality and innovation management conflicting activities?, Journal of Technovation, No.29, 2009. [13] Bernnan A. and Dooley L., Networked creativity: A Structured management innovation, Technovation, Vol.25, No.12, 2005, pp.1388-1399. [14] Mol M.J. and Brikinshaus J., The source of Management Innovation: When firms introduce new management practices, Journal of Business Research, No.62, 2009. [15] Wacker J.G.A. and Yang Chen-Lung b SH. CH., Productivity of production labor, nonproduction labor, and capital: An international study, International journal of Production Economics, No.103, 2006, pp.863-872.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image