نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشکده عمران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
چکیده
در خصوص معایب و مزایای استفاده از نرمافزار پاورپوینت در تدریس، بحثهای زیادی مطرح است؛ ولی با توجه به بررسیهای مولف، تحقیق علمی و جامعی در زمینه میزان بهینه استفاده از آن در کلاسهای درس وجود ندارد. در این مقاله نتیجه تحقیقات انجام شده روی نحوه و میزان مناسب استفاده از پاورپوینت در زمان تدریس ارائه میگردد. به این منظور هشت کلاس مختلف مربوط به یک درس ثابت مد نظر قرار گرفتهاند و در هر دو کلاس از یک روش خاص برای تدریس استفاده شده است. به عبارت دیگر در این تحقیق بر چهار روش مختلف آموزش، با چهار میزان مختلف استفاده از پاورپوینت در کلاس تمرکز شده است. انجام عملیات میدانی این پژوهش، چهار نیمسال تحصیلی به طول انجامیده است. درصد زمانی استفاده از نرم افزار فوق به روشهای اول تا چهارم به ترتیب برابر 100%، 40%، 25% و 0% بودهاند. تجزیه و تحلیل آماری ضریبهای خطا و درصد استفاده از پاورپوینت در کلاس نشان میدهد که درصد زمانی مناسب استفاده از این نرم افزار برای تدریس بین 37% تا 52% از کل وقت کلاس است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Optimum Usage of PowerPoint Software in Teaching
نویسنده [English]
- M. Mazloom
Faculty of Civil Engineering, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Many discussions are available about the benefits and drawbacks of PowerPoint software in literature; however, according to the author’s review, there is not any comprehensive research about the optimum percentage of time of the classes for teaching with this software. This paper represents the best methods and percentages of utilizing PowerPoint software in classes. For this purpose, eight different classes of a university course were chosen, and each two classes were taught with a specific training method. In other words, four teaching methods containing four different amounts of times used for teaching with PowerPoint files were selected. This experimental work took four semesters. The percentages of times used for teaching with PowerPoint software were 0%, 25%, 40% and 100% respectively. The statistical analyses on coefficient errors indicate that the suitable percentages of teaching with PowerPoint are from 37% to 52% of the time of classes.
کلیدواژهها [English]
- Teaching
- PowerPoint Software
- Concrete
- Education
ارسال نظر در مورد این مقاله