فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد ابهر،زنجان،ایران

چکیده

هدف کلی تحقیق حاضر تعیین نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونی­های کشاورزی است. این تحقیق از نوع پژوهش­های کمّی، غیر آزمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق توصیفی- زمینه­یابی را مدیران و اعضای هیأت مدیره    تعاونی­های کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که از بین 900 نفر جامعه آماری تحقیق، تعداد 176 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای (طبقات= شهر محل فعالیت تعاونی­ها) انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق برای جمع­آوری اطلاعات، پرسش­نامه بود. نتایج نشان داد در بین مشکلات نظام آموزش حضوری در تعاونی­های کشاورزی فقدان آموزش‌های مهارتی و عدم مشارکت آموزشی از اولویت بیشتری برخوردارند. در این تحقیق مهم­ترین قابلیت نظام یادگیری سیار، تعدیل برخی از این مشکلات از قبیل کمّیت و کیفیت پایین آموزش و عدم تحریک عوامل انگیزشی شناسایی شده است. با توجه به نتایج تحقیق، ارسال سؤالات و دریافت پاسخ‌ها و اخبار به صورت خودکار، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق ام ام اس و ارسال و دریافت اخبار و اطلاعات از طریق اس ام اس، بلوتوث و تلفن‌های گویا به ترتیب قابلیت بیشتری برای آموزش اعضای  تعاونی­های کشاورزی و اعضای هیأت مدیره و کارکنان اداره تعاون را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study of Features and Solutions of Application of Mobile Learning System and Attitude of the Managers of the Agricultural Cooperatives toward this System

نویسنده [English]

  • S. Morasaei

Faculty of Agriculture and Natural Resources, Abhar Azad University, Zanjan, Iran

چکیده [English]

Nowadays, the vehicle of education is changing from the traditional form into mobile learning. The present study is performed with the general objective of determining the role of mobile learning in the educational communications between agricultural cooperatives. This study is a quantitative research, non experimental and in terms of the objective is an applied research. The participants of this descriptive-survey include managers and board of directors of agricultural cooperatives of Zanjan province. Among a population of 900, 176 participants were selected based on Cochran formula and through stratified random sampling. The main instrument of the research for collecting data was a questionnaire. The results showed that among the problems of the current learning system in agricultural cooperatives the lack of technical education, educational participation and motivating factors have a high priority. In this research the most important capability of mobile learning system is the modification of some of the problems such as low quality and quantity of education, the lack of motivating factors and participation in education. Regarding the results of the research, sending questionnaires and receiving information and news through SMS, sending questionnaires and receiving information through MMS and sending questionnaires and receiving information and news through SMS, Bluetooth and Communicative phone respectively have more capability for education of the members of agricultural cooperatives, members of broad members and employee of cooperation office.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mobile learning
  • Education
  • Manager’s Attitude
  • Agricultural Cooperatives
  • Mobile Learning Features
]1 ]ذباحیان مصطفی، آموزشهای رسمی و غیر رسمی، وزارت تعاون، 1383. ]2 ]البدوی امیر و علی جانی فرزانه، آیا یادگیری الکترونیکی بهرهوری کارکنان را افزایش میدهد؟، مجله علمی و پژوهشی شریف، شماره 43 ،1387. ]3 ]امینی امیر مظفر و صفری شالی رضا، ارزیابی تأثیر آموزش اعضای شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران استان تهران، فصلنامه علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 6 ،شماره 2 ،1381 ،صفحههای 17 الی .28 ]4 ]هاللی عابد، آموزش در تعاونیهای کشاورزی، اهمیت، موانع و روشها، مجله تعاون، شماره 127 ،1381. ]5 ]کرامتی محمدرضا، زاده غالم زهرا و عسگری حسینی بهجت، رابطه آموزش رایانهای با کارایی مسئولین علمی پارک علم و فناوری، مجله فناوری آموزش، جلد .1387 ،3 شماره، 2 [6] Nova Scotia Department of Education, the Integrations of Information and Communication Technology, 2005. [7] Yordanova K., Mobile learning and integration of advanced technologies in education, International Conference on Computer Systems and Technologies, 2007. [8] Attewell J., From Research and Development to Mobile Learning: Tools for Education and Training Providers and their Learners, Second International Mobile learning conference, London, 2010. [9] Kukulska-Hulme A. and Traxler J., Mobile Learning, Rutledge, London and New York, 2005. ]10 ]لطیفیان احمد، بررسی عملکرد شرکتهای تعاونی کشاورزی استان خراسان بزرگ، ماهنامه دانشور رفتار، .1385 ،20 شماره ]11 ]سعدی حشمتاهلل، ارزیابی تعاونیهای تولید کشاورزی در شهرستان کبودر آهنگ استان همدان، فصلنامه روستا و توسعه، شماره 2 ،1386. ]12 ]معاونت پژوهش و برنامهریزی و آموزش تعاون، دستورالعمل اجرایی آموزش تعاون، 1389. ]13 ]اکبری طاهره، موفقیت یا شکست تعاونی در گرو آموزش است، وزارت تعاون، 1390. ]14 ]اکبری طاهره، شیوههای یادگیری بزرگساالن، وزارت تعاون، 1383. ]15 ]رستمی حمداهلل، آموزش تعاون، مشکالت و راهکارها، وزارت تعاون، 1383. ]16 ]امینی امیر مظفر و رمضانی مسعود، بررسی علل و میزان موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران در استانهای مازندران و گلستان، فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد13 ،شماره 2 ،1385 ،صفحههای .132 الی 123 ]17 ]کارشناسان اداره کل تعاون استان زنجان، اهمیت و نقش آموزش تعاون در توسعه و موفقیت شرکتهای تعاونی، مجله اقتصاد، شماره 33 ،1373 ،صفحههای .32 الی 30 ]18 ]امینی امیر مظفر، زینل همدانی علی و رمضانی مسعود، ارزیابی مهمترین مؤلفههای درون سازمانی در موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران تهران، فصلنامه بررسی نقش نظام یادگیری سیار در ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 2 ،زمستان 1390 149 علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 12 ، .295 الی 285 صفحههای، 1387 ،43 شماره ]19 ]امینی امیرمظفر و رمضانی مسعود، ارزیابی عوامل مؤثر در موفقیت شرکتهای تعاونی مرغداران گوشتی استان تهران، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد .89الی 67 صفحههای، 1385 ،55 شماره، 14 ]20 ]یدالهی فارسی جهانگیر، محمدی مرتضی و آقاجانی علی اکبر، تولید ثروت از طریق فرایند کارآفرینی استراتژیک، راهی به سوی موفقیت شرکتهای تعاونی، وزارت تعاون، 1387 . ]21 ]جوادی محمدحسین، زنجیره روستا تعاون راهبرد مشارکت و توانمندسازی اجتماعی در توسعه تعاونیهای کارآفرین، وزارت تعاون، 1387. ]22 ]فرشادفر زهرا، عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی در شرکتهای تعاونی صنعتی و کشاورزی استان کرمانشاه، تعاون، سال بیستم، شماره 202 و 203 ، .14 الی 1 صفحههای، 1388 ]23 ]یزدان پناه لیال و صمدیان فاطمه، عوامل مؤثر بر میزان موفقیت شرکتهای تعاونی صنایع دستی استان کرمان، تعاون، شماره 202 و 203 ،1388 ،صفحههای .16 الی 1 ]24 ]پهلوانی مصیب، کریم محمد حسین و قربانی حسین، بررسی و نظرسنجی درباره مشکالت و توانمندهای بخش تعاون در استان سیستان و بلوچستان، مجله روستا و توسعه، جلد 11 ،شماره 1 ،1387 ،صفحههای .129 الی 101 ]25 ]نجفی ولی، تعاونیهای بازاریابی: ضرورتی در اقتصاد کشاورزی ایران، مجله اقتصاد کشاورزی، جلد 1 ،شماره .20 الی 1 صفحههای، 1386 ،1 ]26 ]گروه گزارش، گزارشی از دومین همایش اتحادیهها و تعاونیهای فرش دستباف: بازگویی مشکالت، مجله اقتصاد، شماره 108 ،1379 ،صفحههای 64 الی 66. ]27 ]خبرگزاری موج، توسعه تعاونیها، ضرورتی اجتنابناپذیر، 1386 . ]28 ]وزارت تعاون، در راستای تقویت و بومی سازی مبانی نظری بخش تعاون از جنبههای اقتصادی، 1385 ، صفحههای 1 الی 3 . ]29 ]هادی اکبر، عوامل مؤثر بر توانمندسازی تعاونیها، .1385 ]30 ]وزارت تعاون، مشکالت و مسائل تعاونیها عنوان شده توسط استانها، 1387 ،صفحههای 1 الی 49 . ]31 ]اسماعیل نیا محمدرضا، طرح تأسیس هلدینگهای تعاونی خدمات مشاوره فنی و مهندسی و مدیریت، دفتر تشکیل و توسعه تعاونیها، 1387 ، صفحههای 1 الی 6. ]32 ]قیصری حمیده و رضایی مقدم کوروش، نقش تعاونیهای تولید روستایی در کشاورزی پایدار، اولین همایش ملی مدیریت و توسعه کشاورزی پایدار در ایران، 1387 ،صفحههای 1 الی 11. ]33 ]وزارت تعاون، مدیریت کاهش هزینه با رویکرد کیفیت برای تعاونیها، 1385 ،صفحههای 1 الی 10. ]34 ]ابوافتحی فتح اله، سازمانهای تعاونی کارآفرین FLO و FRO ،وزارت تعاون، 1387. [35] Seyff N., Grünbacher P., Maiden N. and Tosar A., Requirements Engineering Tool Go Mobile, Available at: citeseerx.ist .psu.edu/viewdoc/ download? Doi=10.1.1.117.6373...pdf, 2010. [36] Traxler J. and Kukulska-Hulme A., Evaluating Mobile Learning: Reflections on Current Available at: http://www.mlearn.org.za/CD/ papers/Traxler.pdf, 2010. [37] Hummel K.A., Kopecny R. and Kotsis G., Peer Profile Driven Group Support for Mobile Learning Teams, Available at: citeseerx.ist. سولماز مرصعی 150 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 2 ،زمستان 1390 psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.10.6682 &rep..., 2010, pp.1-10. [38] Duncan-Howell J. and Lee K.T., M-learning: Finding a place for mobile technologies within tertiary educational settings, Ascilite Singapore, Avaliable at: http: //www.ascilite.org.au /conferences/singapore07/procs/duncan-howell. pdf, 2007. [39] Parsons D. and Ryu H., A Framework for Assessing the Quality of Mobile Learning, Available at: http://www.massey.ac.nz/ ~hryu/ M-learning.pdf, 2010, pp.1-10. [40] Litchfield A., Dyson L.E. and Lawrence E., Directions for m-learning research to enhance active learning, Ascilite Singapore, 2007. [41] Balasundaram S.R. and Ramadoss G., SMS for Question-Answering in the m-Learning Scenario, Computer Science, Vol.3, No.2, 2007. [42] Aubusson P., Schuck S. and Burden K., Mobile learning for teacher professional learning: benefits, obstacles and issues, ALT-J, Vol.17, No.3, 2009. [43] Castano B., Moreno A., Carbajo M. and Pedro J., Artificial in telling and Bluetooth Techniques in a Multiuser M-Learning Domain, Computer & Applications, Vol.5, No.1, 2008. ]44 ]صدیقی حسن و درویشی نیا علی اصغر، بررسی میزان موفقیت شرکتهای تعاونی تولید روستایی استان مازندران، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 3 ، .323 الی 131 صفحههای، 1381 ،2 شماره ]45 ]وزارت تعاون، جایگاه و نقش اتحادیههای تعاونی در توانمندسازی تعاونیهای صنعتی و معدنی، 1388 ، صفحههای 1 الی 17. ]46 ]بمفورد جیان، رهیافتهای آموزش سیار در فیجی، ترجمه: تیموری مهرداد ، مجله اقتصاد، جلد 17 ، .45 الی 41 صفحههای، 1374 ،178 شماره [47] Parsons D., Ryu H. and Cranshaw M., A study of design requirements for mobile learning environment, Proceedings of the Sixth International Conference on Advanced Learning Technologies, Kerkrade, Netherlands, 2006. [48] Eschenbrenner B. and Fui-HoonNah F., Mobile technology in education: uses and benefits, Mobile Learning and Organization, Vol.1, No. 2, 2007, pp.183-159. ]49 ]یعقوبی جعفر و براتعلی جبله، بررسی نقش فناوریهای سیار در ارائه خدمات الکترونیکی به روستائیان )مطالعه موردی استان زنجان(، دومین کنفرانس بینالمللی اداری الکترونیک، 1384. [50] Gafni R., Quality Metrics for PDA-based MLearning Information Systems, series of Chais Conference papers, Vol. 5, 2009,pp.1-20. [51] Traxler J. and fining D., Mobile Learning, IADIS International Conference Mobile Learning, 2005, pp.1-6. بررسی نقش نظام یادگیری سیار در ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 2 ،زمستان 1390 151 ]52 ]ابراهیم بیکی چیمه مریم، آموزش سیار با استفاده از MWT ،کنفرانس دولت همراه، مشهد مقدس، 1388 ، صفحههای 1 الی 12. ]53 ]صفارزاده مژگان و منوچهری کوروش، آموزش از طریق ابزارهای الکترونیکی همراه، دومین کنفرانس بینالمللی شهرداری الکترونیکی، 1388. ]54 ]سراج سعیده و کوماران ویجایا، برنامه درسی آیندهنگر، ترجمه: عطاران محمد ، مدرسه فردا، جلد 6 ، .3الی 1 صفحههای، 1388 ،5 شماره [55] Georgieva E. and Trifonova A., The Influence of the Usage of e-Learning on the Students' Expectations about m-Learning, E learning conference, Coimbra-Portugal, 2005, pp.1- 5.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image