نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش پیامک، به عنوان مؤلفه عمده و برجسته فناوری ارتباطات سیار، برحوزه آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان مقطع متوسطه انجام پذیرفت. بدین منظور 60 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه رشته ریاضی فیزیک با مهارت زبان انگلیسی در سطح مقدماتی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند تا گروه اول به شیوه سنتی و گروه دوم به روش ترکیبی (ترکیبی از روش سنتی و آموزش به کمک فناوری نوین ارتباطات سیار) 100 واژهای را که از کتاب زبان انگلیسی این مقطع و براساس آزمون سنجش سطح واژگان برای آموزش طی 10 جلسه آموزشی انتخاب شده بود فرا گیرند. همچنین به منظور بررسی تأثیر پیوستهای نوشتاری در یادگیری، واژگان به دو شکل بدون پیوست و همراه با پیوست نوشتاری در قالب پیامک به دانشآموزان گروه دوم ارائه شدند. در پایان هرجلسه به منظور ارزیابی دانشآموزان، آزمونهای تشخیصی و یادآوری از آنان به عمل میآمد. نتایج حاصل از عملکرد دانشآموزان در این آزمونها از تأثیر معنادار فناوری ارتباطات سیار و پیوستهای نوشتاری بر توانایی دانشآموزان در فرایند یادگیری واژگان زبان انگلیسی حکایت داشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Impact of Using Mobile Technology on Teaching and Learning English Vocabularies
نویسندگان [English]
- S. Khazaie
- H. Vahid Dastjerdi
- M.R. Talebinezhad
Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The present study was intended to investigate the effectiveness of using Short Message Service (SMS) in blended way of teaching English vocabulary items to Iranian high school students. Moreover, it aimed to understand whether or not using verbal annotation with new vocabulary items affect on students' learning process. To those ends, 60 Iranian high school juniors were divided to two groups to learn 100 vocabulary items in an educational year. To prevent the inclusion of word items that students already knew English vocabulary level test was conducted. Then, they were taught English vocabulary items in 10 sessions in the two modes of presentation. That is, the first group (hereafter G1) was taught the vocabulary items traditionally and the other group (hereafter G2) was taught vocabulary items, with and without annotation, using the blended way of teaching. At the end of each session, they took part in English Vocabulary Recognition and Recall (EVRR) tests under the same conditions. Based on their scores on EVRR tests and statistical analysis of the results it was revealed that compared with traditional method of language teaching there is a significant relationship between using mobile technology and Students' vocabulary learning abilities especially with incorporation of verbal annotation.
کلیدواژهها [English]
- Blended Way of Teaching
- English Vocabulary Recognition and Recall Tests
- Traditional Method of Teaching
- Vocabulary Learning
ارسال نظر در مورد این مقاله