نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور تهران ،تهران،ایران
2 دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران
چکیده
این مطالعه، فرایند بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش عالی ایران (بادا) را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر تعیین دلایل رویآوری به این امر، عوامل تأثیرگذار بر آن و راهبردهای مناسب برای دستیابی به آن را تعیین نموده است. به این منظور پرسشنامهای حاوی 8 سؤال پس از تأیید روایی آن توسط جمعی از متخصصین و پایایی 82/0، مبتنی بر روش نمونهگیری خوشهای- طبقهای، توسط 543 نفر از اساتید و دانشجویان در 5 دانشگاه دارای پردیس بین المللی در شهر تهران تکمیل شد. نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها، بیانگر آنند که بین المللی سازی برنامه های درسی آموزشعالی، نقش مهمی در اقتدار علمی و فرهنگی ایران دارند و به نظر میرسد که ویژگی هایی چون انعطافپذیری آموزش از دور، آن را به عنوان راهبردی اثرگذار در این فرایند مورد توجه قرار میدهد. «بادا» به عواملی چون گسترش همکاریهای بین المللی دانشگاه ها، جهت گیری بین المللی سیاستهای کلان آموزش عالی و استفاده از زبان بین المللی در تدریس وابسته است و به نظر می رسد که در راستای بهره برداری از فرصت های ناشی از موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران در منطقه، توجه به مسایلی چون بازنگری در قوانین جاری و تأمین منابع و زیرساخت های مبتنی بر فناوری می توانند در حرکت به سوی بادا اثربخش باشند. از طرفی توسعه فکر، افزایش توان تحلیل، نقد، فراشناخت و پرورش شهروندان جهانی در دانش آموختگان آموزش عالی، مستلزم تغییر اساسی در اهداف، محتوا، روش های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی به عنوان عناصر اصلی برنامه های درسی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Internationalization Distance Education Curricula in Iran Higher Education
نویسندگان [English]
- M. Khoshnoodifar 1
- K. Fathi Vajargah 2
1 Distance Learning, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty of Humanities and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study with a descriptive-survey method is to investigate the trends and dimensions of curricula internationalization process with a distance education approach in higher education in Iran. It examines the necessity of internationalization of curriculum as well identifying the factors, conditions, resources, equipment, limitations, opportunities and appropriate strategies to do so. Using cluster-stratified sampling and Cochran formula, 543 university professors and Iranian and foreign students at five universities in Tehran were selected to fill out the questionnaire which consisted of 8 areas and 96 questions. The data analysis was carried out using one sample t-test, Friedman test and standard deviation. Based on the findings, to accompany globalization and to introduce Iranian culture and civilization to the world, curricula internationalization in higher education is a necessary issue; Distance education can be an effective strategy to achieve the above due to its high degree of flexibility and its ability to overcome geographical, political, economic and cultural borders. The most influential factor in succeeding in internationalizing curriculum with a distance education approach in higher education of Iran are: increasing international cooperation of universities, expanding use of the international language in teaching, revising the current rules and regulations and clarifying them, increasing financial and human resources, developing technological infrastructure, exploiting cultural similarities and a large number of applicants who want to study aboard in the middle east, selecting appropriate subjects and considering transformative approach in curriculum components or change in thought paradigms of teachers and learners for the sake of change in materials and how to teach them.
کلیدواژهها [English]
- distance education
- Internationalization of Curriculum
- Higher Education in Iran
ارسال نظر در مورد این مقاله