نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده علوم پایه،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
2 آموزش فیزیک،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
3 مؤسسه پژوهشی برنامهریزی آموزشی و نوآوریهای درسی،تهران،ایران
4 دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا همدان،همدان،ایران
چکیده
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI برای مبحث انتخابی از کتاب درسی فیزیک پایه دوم متوسطه طراحی شد. برای نمونه آماری این پژوهش، دو کلاس به شیوه تصادفی ساده از کلاسهای دوم متوسطه دخترانه انتخاب شد. درکلاس اول روش PSI و در کلاس دیگر روش آموزش سنتی به اجرا در آمد. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها و روش کار در رده تحقیقات نیمه آزمایشی است. نتایج نشان میدهد، روش PSI به مراتب بهتر از روش آموزش سنتی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Learning Physics through Personalized System of Instruction (PSI) and Traditional Method
نویسندگان [English]
- F. Ahmadi 1
- T. Safari Hemmat Abadi 2
- A.S. Shekarbaghani 3
- R. kord Noghabi 4
1 Faculty of Sciences, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Physics Education , Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Department of Organization for Educational Research& Planning and Education,Tehran,Iran
4 Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Hamadan, Iran
چکیده [English]
To improve the learning process and consolide learning, paying attention to individual differences among learners is necessary. Personalized System of Instruction (PSI) is an educational method that clearly takes individual differences into account. In this research, learning physics through PSI, in a physics course for secondary school students, is compared with learning physics through a traditional method the lesson plan for this course has been designed based on PSI and two groups of high school students were randomly selected. One of the groups was taught through Personalized System of Instruction (PSI) and the other group through traditional method. This study is a semi-experimental research and the results show that Personalized System of Instruction (PSI) is much more effective than traditional method.
کلیدواژهها [English]
- Personalized System of Instruction (PSI)
- Physics Learning
- Traditional Method
ارسال نظر در مورد این مقاله