فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روان شناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران

2 مدیریت بازاریابی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

3 مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی راه‌های کیفیت‌بخشی به آموزش‌های ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجایی بوده است. این تحقیق یک تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است و چون در نهایت پیشنهادهای کاربردی ارائه خواهد نمود در دسته­ی تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف‌ و محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی، و ارزشیابی، و مؤلفه‌های آن­ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه­ی آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه شهید رجایی که آموزش‌های ضمن خدمت برای آن­ها به اجرا درآمده (حدود 223 نفر)، بوده است. نمونه‌گیری براساس جدول مورگان و به­صورت طبقه‌ای تصادفی انجام شده است و در نهایت تعداد 150 نفر به­عنوان نمونه­ی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه­ی محقق­ساخته استفاده و روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تأیید شده است. پایایی ابزار در اجرای مقدماتی آن با آلفای کرونباخ 93/0 در حد مطلوب بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون مجذور کای استفاده شد.
یافته‌ها حاکی است که مهم‌ترین عامل برای کیفیت‌بخشی به دوره‌های ضمن خدمت در دانشگاه به مدرسان دوره و کم اهمیت‌ترین عامل به استفاده از آموزش از راه دور و مجازی اختصاص یافت. اولویت‌های شاخص‌ها نیز به ترتیب: نیازسنجی آموزشی، رویکردهای یاددهی – یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی رفاهی، هدف‌گذاری و تعیین محتوای مناسب و در نهایت ارزشیابی از دوره‌ها تعیین شد. در پایان الگوی نظری آموزش‌های ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجائی براساس یافته‌های پژوهش پیشنهاد گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining ways to Qualify the In-service Trainings

نویسندگان [English]

  • S. Nasri 1
  • A. Karampoor 2
  • M. Pirooznia 3

1 Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran. Iran

2 Marketing Management, Malek Ashtar Uni. Tehran. Iran

3 Educational Administration Shahid Rajaee Teacher Training Uni. Tehran. Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the factors affecting the quality of the in-service trainings in Shahid Rajaee Teacher Training University. This study is a descriptive, survey research. Five indicators, including educational needs assessment, goal development, educational contents, learning-teaching strategies, educational conditions and facilities and evaluation and its components were studied. The population of this study included all the university employees (223 people). 150 people were selected using Morgan’s table and stratified random sampling method.  The data were gathered through a researcher made questionnaire, the validity of the tool was verified by experts and the reliability was satisfactory with Cornbrash’s alpha 0.93. The data were analyzed by the Chi-square test. The findings showed the most important qualifying factor was the courses’ trainers and the least important was the virtual and distant education. The properties of the factors are respectively as educational needs assessment, learning-teaching strategies, educational conditions and facilities, goal development, educational contents, and evaluation and its components. At the end, a theoretical model for in-service training was offered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : In-service training
  • qualification
  • educational process
  • learning- teaching process
[1]
Nasiri, Ramin., The study on the rate of fruitfulness of on-service-training from the point of view of Semnan province High school Teacher. Thesis. Garmsar University, )2009(. [In Persian]
[2]
Emadzadeh, M., Economics of Education, Isfahan, Isfahan University Jihad unit, )2002(. [In Persian]
[3]
Porter. M.E., Chief of Corporation smarts. Training, )1998( Vol. 35, No. 3, pp. 28-34.
[4]
Swanson, R.A. & Holton, E.F., Foundation of Human Resource Development. San Francisco: berrett-koehler, )2001(.
[5]
Navehebrahim, A., and Eidi, A., Measurement, on Approach to Create Learning Universities. First Conference in Organization Management and Leadership, Tehran, Iran, )2006(. [In Persian]
[6]
Abbaszadegan, M., Torkzadeh, J., A needs assessment in organizations. Tehran: Enteshar Publication, )2000(. [In Persian]
[7]
Fathi Vajargah, K., Introduction to planning training staff, Tehran search term, (2013). [In Persian]
[8]
Frances Bee and Roland Bee.., Learning Needs Analysis and Evaluation, British library, )2003(.
[9]
Khorasani, A, & Eidy., A., Used a needs assessment techniques (with emphasis on the requirements of the international standard ISO10015, Tehran, Iran Industrial Research and Training Center, )2009(. [In Persian]
[10]
Qasmynzhad, A., The assessment of the effectiveness of in-service training (short-term) Chaharmahal Bakhtiari culture from their perspective, Chahar Mahal and Bakhtiari, the Council of Education Research, (2005). [In Persian]
[11]
Alaqheband, A., Foundation and Principle of Education Administration, Tehran: Rava Publication, )2005(. [In Persian]
[12]
Jelodari, B., Guide to the establishment and certification of quality management, Tehran, freedom, )2000(. [In Persian]
[13]
Mehraban, R. Executive to implement a comprehensive quality management quality, Tehran, Paykan , )1999(. [In Persian]
[14]
Mohammadi, R., & others. The evaluation of quality in higher education: concepts, principles, methods, criteria, Tehran, National Education Measurement and Evaluation Organization, )2004(. [In Persian]
[15]
Dessler, Gray., Personnel Management. Fourthe Edition Prentice-Hall Dorte, Verner, Mette, Verner, )2005(.  Economic Impact of Professional Training in the Informal Sector. World Bank policy Research Working, )1988(.
[16]
Redding, J., Strategic readiness: The making of the learning Organization, San Francisco: Jossey-Bass, )1994(.
[17]
Afzalkhani, M., &  and Nejabat., S.,  discuss ways quality of in-service training courses for teachers and education staff in Semnan city, scientific - research new approach in educational management, )2011(, Vol. 3, No. 15, pp. 83-98. [In Persian]
[18]
Sohrabinezhad, Neda., Evaluation on-service-training quality on Fars Province Tourism. Thesis. Shiraz University, )2007(. [In Persian]
[19]
Alikhani, B. Study of the effective factors on the promotion the quality of on-service-training courses (short time) from the view point of the participants and the professors of Mehrdasht education department. Thesis Tehran university.)2002(. [In Persian]
[20]
Hatami,H. Evaluate of efficiency in-service training of manpower studies section in promotion management, faculties & staff IAU. Quarterly journal of new approaches in educational Administration. IAU Marvdasht Branch. )2010(, Vol. 2 , No. 5, pp. 77-100. [In Persian]
[21]
Aligholizadeh, T., Analytical training in-service teacher education in Tehran in the decade from 1975 to 1985 in order to provide an effective model for the planning,  Isfahan University, a master's thesis, )1992). [In Persian]
[21]
Grugulis, I,. Skills, training and human resource development: a critical text, Basingstoke, Palgrave, Macmillan, )2007(.
[22]
Donohue, R & et al, Description of a Standardized Treatment Center That Utilized Ecidence-Based Treatment, Behavior Modification, )2009(, Vol. 33,  No. 3. pp. 411-433.  
[23]
Rossett, A, Training need assessment, New Jersey, Educational Technology Publications Inc., )1987(.
[24]
Ahanchian, M., Strategies to improve the effectiveness of training in organizations, new ideas of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Alzhra, )2010(, Vol. 6, No.1,  pp. 95-126. [In Persian]
[25]
Hung, S. Y, et al, Exploring E-learning Effectiveness Based on Activity Theory: An Example of Asynchronous Distance learning, MIS Review, )2009(, Vol. 15 No. 1, pp. 63-87.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image