نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه ازاد شیراز
2 گروه معماری
3 مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده
یکی از مسائل اجتماعی امروز، بروز ناهنجاریهای رفتاری در نوجوانان است که این موضوع در قالب رفتارهای پرخاشگرانه نمود مییابد و پیشگری از وقوع آن یکی از مهمترین اولویتهای خانوادهها و ارگانهای تربیتی است. مدارس به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در ارتقا مهارتهای اجتماعی و مهار چنین رفتارهای پرخاشگرانهای دارد. در پژوهش سعی شده که با ارزیابی نقش ویژگیهای محیطی مدارس، تاثیر آن را بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان مورد ارزیابی قرار گیرد. از میان فضاهای مدرسه، حیاط به عنوان جمعیترین فضا انتخاب و ویژگیهای فضایی-کالبدی آن در 6 مدرسه ابتدایی پسرانه در شهر شیراز مورد ارزیابی قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی مبتنی بر استراتژیهای کمی و کیفی است و از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با دانشآموزان و معلمین بهره گرفته شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که از میان ویژگیهای مختلف فضایی حیاط مدارس، پوشش گیاهی و فضای سبز موجود در حیاط و نیز تنوع فضاهای باز و نیمهباز در سطح حیاط مدارس، بیشترین تاثیر را در کاهش اختلال رفتاری دانشآموزان داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of the yard's environmental quality components on student’s aggressive behavior (Case study: Students of elementary school)
نویسندگان [English]
- malihe taghipour 1
- aliakbar heidari 2
- Khatereh Sajjadi 3
1 shiraz azad university
2 yasuj university
3 Architecture and Urbanism Research Center, Shiraz Branch, Islamic Azad University of Shiraz, Iran
چکیده [English]
One of today's social issues is the expansion of behavioral abnormalities in children, which is reflected in aggressive behaviors. Prevention of such behaviors is one of the most important priorities of families and educational institutions. Schools as the first social institution, plays a significant role in promoting social skills and controlling such aggressive behaviors. Accordingly, the study tries to evaluate the impact of the school environment on the reduction of aggressive behaviors in children. Among the spaces in the school, the yard was selected as the most common space, and its spatial-physical characteristics were evaluated in six schools in Shiraz. The research method is descriptive-analytic based on quantitative and qualitative strategies. A semi-structured questionnaire and interview with students and teachers were used. The results indicated that among the various spatial features of the school yard, green area in the yard, as well as the diversity of open and semi-open spaces in the school yard, had the greatest effect on reducing student behavioral disorder.
کلیدواژهها [English]
- Environmental quality
- school
- Courtyard
- Aggression
- Behavior
ارسال نظر در مورد این مقاله