فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی
ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه‌درسی مبتنی بر موک در آموزش عالی

میمنت عابدینی بلترک؛ ابراهیم صالحی عمران؛ نرجس کلبادی نژاد

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 51-68

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9192.2805

چکیده
  پیشینه و اهداف: دوره‌های برخط آزاد انبوه به‌عنوان یکی از جدید­ترین تکنولوژی آموزشی سبب تغییرات اساسی و کیفیت بخشی به فرایند‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌های مختلف شده‌اند و به شدت در حال گسترش هستند. موک‌ها یک محیط یادگیری آنلاینند که به‌­عنوان جدیدترین انقلاب در آموزش و یادگیری آنلاین در نظر گرفته می‌شوند. این دوره‌های یادگیری ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شیوع ویروس کووید- 19 در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

مهدیه روحی؛ فیروز محمودی؛ کیومرث تقی پور

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 707-722

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8548.2685

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شیوع ویروس کووید- 19 در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بود.روش‌ها‌: پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش­های کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته­های علوم تربیتی و روانشناسی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
نقش آموزش برخط در پرورش خودفرمانی فردی دانشجویان با تأکید بر سازه‌گرایی اجتماعی

امیر مرادی؛ سعید ضرغامی همراه

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 763-778

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8465.2675

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش برخط در بستر مجازی و از طریق اینترنت انجام می­شود و هدف آن فراهم آوردن فرصت­هایی برای آموختن است و خودفرمانی فردی دانشجویان در فرایند یاددهی- یادگیری یکی از عوامل تحقق این هدف است. لذا یکی از رسالت ­های دانشگاه ­ها، پرورش دانشجویان دارای منش خودفرمانی بوده تا هماهنگ با ارزش­هایی که پذیرفته ­اند زندگی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
کوچ به یادگیری برخط در دوران کرونا: واکاوی تجارب و چالش‌های اعضای هیات علمی

نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 835-852

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8766.2729

چکیده
  پیشینه و اهداف: بزرگترین چالشی که شیوع ویروس کووید-19 برای نهادهای آموزشی به ­همراه آورد، اجبار در یک انتقال غیرمنتظره از آموزش رو در رو به آموزش و یادگیری بر بستر شبکه بود. تعطیلی ناگهانی آموزش حضوری، دانشگاهیان را به دلیل نیاز به سازگاری سریع با محیط­های یادگیری الکترونیکی به سمت «منطقه­ای ناآشنا» سوق داده است. زمانی، منافع ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
ارزیابی میزان شکاف دیجیتالی در آموزش متوسطه دوم شهر تبریز در شرایط کووید-19 و شناسایی عوامل مؤثر بر آن

کیومرث تقی پور؛ فیروز محمودی؛ میکائیل عباسی؛ مهری محمدی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 553-570

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8541.2687

چکیده
  پیشینه و اهداف: شکاف دیجیتالی (Digital Divide) به نابرابری در عرصه­ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اشاره دارد. نابرابری میان افرادی که دسترسی مؤثر به فناوری دیجیتال و اطلاعات دارند و کسانی که دسترسی بسیار محدود دارند و یا دسترسی ندارند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش ایران بدون آمادگی و برنامه ­ریزی لازم وارد عرصه­ ارائه­ آموزش در ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
واکاوی مؤلفه های اثربخشی بیرونی یادگیری الکترونیکی به‌نظور ارائه چارچوبی برای ایجاد تحول کیفی در نظام آموزش عالی

جعفر ترک زاده؛ مهدی آهنگری؛ مهدی محمدی؛ رحمت اله مرزوقی؛ ستار هاشمی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 221-236

https://doi.org/10.22061/tej.2021.5913.2322

چکیده
  پیشینه و اهداف: بهبود و سطح کیفیت و اثربخشی آموزش های الکترونیکی در دانشگاه‌ها، مستلزم بررسی و شناخت عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر آن است. به این منظور مدل‌ها و چارچوب‌هایی برای ارزیابی اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی ایجاد شده است. با این حال تنوع ابعاد نظام اثربخشی در ادبیات پژوهشی و تعدد مدل‌ها، نه تنها بر خلأ نظری در این حوزه ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بازیوارسازی با جدول پیشتاران: تاثیر ابزارهای آموزشی مبتنی بر رقابت و مشارکت در یادگیری و انگیزه رغبتی درس ریاضی

مهران محمدی؛ زهره خوش نشین؛ نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 237-248

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7996.2606

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازیوارسازی به معنای استفاده از عناصر و مکانیک‌های بازی در محیط غیر‌بازی به طور فزاینده‌ای در محیط‌های یادگیری به عنوان راهی برای افزایش انگیزه دانش‌آموزان و نتایج یادگیری به کار می‌رود. در حالی که تحقیقات متعددی با هدف بررسی اثربخشی بازیوارسازی در زمینه آموزش انجام شده است. اما در خصوص به کارگیری دقیق عناصر بازیوارسازی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
مقایسة تأثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی

مرجان معصومی فرد؛ مهدی محمودی؛ مهری پارسا سیرت

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 249-261

https://doi.org/10.22061/tej.2022.6931.2478

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های تدریس فناورانه در دنیای امروز، از قبیل تدریس معکوس، به‌عنوان یک بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از مجموعه فعالیت‌های یاددهی- یادگیری، فرصت‌های منحصر به فردی برای معلمان جهت تدریس بهتر و به‌کارگیری شیوه‌های مختلف آموزشی برای یادگیری بیشتر و متناسب با نیاز هرکدام از دانش‌آموزان ایجاد کرده است، مطالعه حاضر با هدف ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تبیین چالش‌های شکاف دیجیتال بر اجرای عدالت آموزشی

سینا ترکاشوند؛ بهبود یاریقلی؛ وحیده مرادیان محمدیه

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 263-280

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7363.2527

چکیده
  پیشینه و اهداف: با رشد فناوری­های نوین اطلاعاتی، نظام­های آموزشی نیز دست­خوش تغییراتی شده است. بدین صورت که به استفاده از فناوری­های نوین در آموزش و یادگیری پرداخته­اند. فناوری­های نوین آموزشی این قابلیت را دارد که آموزش رایگان را در سرتاسر جهان فراهم آورد و تحقق­بخش عدالت آموزشی گردد. اما در کشورهای در حال توسعه و توسعه­نیافته ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بررسی میزان اثرگذاری آموزش مجازی در دروس عملی و نظری رشته معماری

پدرام حصاری؛ فرهاد چگنی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 281-292

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7556.2552

چکیده
  پیشینه و اهداف:  آموزش الکترونیک جدید­ترین شکل آموزش از راه دور است و به رویکردی در برنامه­ریزی درسی گفته می­شود که در آن علاوه بر استفاده از روش­های فراگیر محور، از ابزارهای رایانه­ای و اینترنت استفاده می­شود. امروزه توجه روزافزونی به رویکرد آموزش مجازی در یادگیری و یاددهی به منظور پاسخگویی به تغییرات و چالش­های پیش­روی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
اثر ادراک از ادغام ICT در فرایند آموزش بر پذیرش و کاربردICT در یادگیری: نقش واسطه‌ای باورها، نگرش و نیت کاربرد ICT دانشجویان

محمد احمدی ده قطب الدینی؛ مهدیه السادات حسینی زیدآباد؛ الهام محمودآبادی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 307-322

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7779.2574

چکیده
  پیشینه و اهداف: شواهد پژوهشی نشان می­دهد فناوری به‌طور مؤثری در کلاس­های درس به‌کار برده نمی­شود و اساتید زیادی هستند که احساس می­کنند آمادگی به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را ندارند. این واقعیت یک اعلام خطر برای اساتید است؛ زیرا کاربرد فناوری در کلاس درس به‌طور بی­صدا و خاموش بر فرایندها و پیامدهای آموزشی تأثیر ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
انتخاب کاربردهای اینترنت اشیا (IOT) در صنعت آموزش با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بهترین- بدترین

ایوب محمدیان؛ محمد بشیر صدیقی؛ محمد سرکانی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 363-386

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7414.2533

چکیده
  پیشینه و اهداف: با استقرار آموزش مبتنی بر اینترنت اشیا، دانش‌آموزان و دانشجویان می­توانند با استفاده از سنسورهای جاسازی‌شده محیط را بهتر کشف کنند. آن‌ها می‌توانند در هر زمان به محتوای آموزشی و سایر اطلاعات دسترسی پیدا کنند. معلمان همچنین می‌توانند دستگاه‌های پوشیدنی و تلفن‌های هوشمند را در کلاس‌های درس برای بهبود آموزش و یادگیری ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بهبود بلوغ عاطفی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه

حبیب الله دلدار؛ مجید رضا رضوی؛ محمد علی فقیه نیا

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 401-412

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7753.2579

چکیده
  پیشینه و اهداف: نوجوانی، گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی است که در آن بلوغ جسمانی، عاطفی و اجتماعی رخ می‌دهد و توانایی‌های ذهنی و قابلیت های شناختی و عاطفی نوجوان شکل می‌گیرد. طبق بررسی‌ها، کودکان و نوجوانان بیش‌ترین مخاطبین رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند و از این رو می‌توان گفت رسانه‌ها و شبکه‌ها اجتماعی نقش مهمی در جامعه‌پذیر کردن ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر کلاس معکوس الکترونیکی بر بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی دانشجویان در شرایط کرونا

مهدی بدلی؛ مرضیه دهقانی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 413-422

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8471.2676

چکیده
  پیشینه و اهداف: شیوع بیماری در ووهان چین با نام کرونا بحران در بهداشت عمومی منطقه ای و جهانی ایجاد کرد که این امر منجر به تغییرات در اکثر ابعاد زندگی شد. به دلیل فاصله­گذاری اجتماعی و مصون ماندن از بیماری، روش آموزش از حضوری به الکترونیکی تغییر یافت؛ همین امر که ناگهانی نیز رخ داده بود، مساله کاهش میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر عوامل آموزشی مبتنی بر محیط‌های یادگیری الکترونیکی بر مهارت درک مطلب دانش آموزان پایة ششم ابتدایی

فرزانه هاشمی؛ سید علی قریشی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 13-26

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7691.2562

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ضعف مهارت درک مطلب است که این امر منجر به ضعف عملکرد در تمامی حوزه ­های یاگیری شده است. یادگیری الکترونیکی به‌عنوان یک راهبرد مبتنی بر جستجوگری و سازندگی مفاهیم، یادگیرندگان را وادار به تفکر در سطوح بالا نموده تا به این ترتیب بتوانند اطلاعات پیچیده را تحلیل کرده و به‌کار ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
شناسایی قابلیت‌های مدیریتی شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی از دیدگاه متخصصان

افشین باباجانی؛ عاطفه شریف؛ محمد حسن زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7739.2568

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و گروه‌های سنی مختلف در حال گسترش است. با توجه به آمارهای منتشرشده، 67 درصد از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را افرادی در سنین 12 تا 17 سال تشکیل می‌دهند. این افراد در سن تحصیل و بخش عمده ایشان دانش‌آموز هستند. با توجه به فعالیت‌های اندکی که در حوزه طراحی و توسعه شبکه ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تبیین اثرات استفاده زبان آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی بر درگیری تحصیلی آنان با رویکرد PLS

فخری زمانی؛ بهنام طالبی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 49-58

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6136.2339

چکیده
  پیشینه و اهداف: کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس از نمادهای هوشمندسازی کلاس‌های درس است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی نمود بیشتری پیدا کرده و با شیوع بیماری کووید 19، فراگیر شده است. یکی از پیامدهای عمده این فراگیری، کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس است که می‌تواند موجب ارتقاء درگیری تحصیلی دانش‌آموزان ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر روش مبتنی بر رایانۀ «نمایش متوالی حروف» بر نامیدن سریع، آگاهی واج‌شناختی، و سیالی و دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان دورۀ ابتدایی

فاطمه فدایی؛ هانیه کلانتری دهقی؛ مهدی عبداله زاده رافی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 59-70

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7776.2573

چکیده
  پیشینه و اهداف: کمک به کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری در سال­های اولیة تحصیل، با استفاده از راهکارهای جذاب، ‌فناورانه، و در دسترس، ضرورتی است که می­تواند برای غلبه بر این‌گونه از مشکلات، در بسیاری از موقعیت ها مانند پاندمی کوید ۱۹، متولیان تعلیم و تربیت را در جهت پیشبرد اهدافشان یاری رساند. بدین­ترتیب، پژوهشگران پژوهش ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
ارزیابی «منابع حمایتی» سامانه درس‌افزار دانشگاه شهید بهشتی تهران بر اساس چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان: تأملی بر تجارب دانشجویان

پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده؛ راضیه شاهوردی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 71-80

https://doi.org/10.22061/tej.2021.3660.1915

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درس ­افزار دانشگاه شهید بهشتی از نظر پشتیبانی فنی و آموزشی- مشاوره­ای بر اساس بُعد منابع حمایتیِ چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان بود. این ارزیابی بواسطه تجارب دانشجویان صورت گرفت.روش‌ها: طرح پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بررسی تأثیر عوامل مؤثر کیفی بر منافع آموزش الکترونیکی با نقش میانجی رضایت درک‌شده و سودمندی درک‌شده

سیده زهرا سیدی راد؛ امیرهوشنگ تاجفر

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 191-206

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8422.2667

چکیده
  پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف بررسی اثرگذاری عوامل کیفی مؤثر بر موفقیت سیستم‌های آموزش الکترونیک انجام شده است. مدل این پژوهش براساس مدل EESS و اعمال تغییرات به‌دست آمده از تحقیقات قبلی است و شامل مؤلفه‌های مختلف کیفی از جمله کیفیت فنی سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، کیفیت سیستم آموزشی، کیفیت عوامل حمایتی، کیفیت یادگیرنده و ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تئوری بازی و مودل: ایجاد محیطی برای یادگیری مؤثر

سیده فاطمه نورانی؛ منیژه احمدی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 207-220

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8423.2665

چکیده
  پیشینه و اهداف: مودل یک سیستم مدیریت یادگیری است که با هدف راه­اندازی آسانِ آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی و نیز اجرای هر برنامه یادگیری الکترونیکی و آنلاین طراحی و اجرا شده است. این سیستم، متن باز بوده و در هر حوزه یادگیری قابل استفاده است. با توجه به اهمیت و تأثیر یادگیری مشارکتی به‌عنوان یک پارادیم آموزشی، مودل نیز ابزارهایی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
رابطه‌ی بین مشارکت فعال و پیشرفت تحصیلی در کلاس زبان انگلیسی برخط پس از شیوع کووید 19 در ایران

رضا نجاتی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 623-634

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7757.2571

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش برخط (برخط) به­ عنوان گونه­ ای از آموزش از راه دور و در دهه ­­های گذشته موردتوجه مدیران، استادان، دانشجویان و دیگران بوده است. در شرایط حادث از بیماری همه‌گیر کوید 19، آموزش برخط به یک نیاز تبدیل‌شده است. از جمله عوامل مؤثر در کارآمدی این نوع آموزش مشارکت فعال دانشجویان در فرایند یادگیری است. مشارکت فعال ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی

نجف طهماسبی پور؛ فریده حمیدی؛ زهرا کاظمی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 649-656

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5508.2479

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از محتوای الکترونیکی درس ریاضی بر یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نهم بود.روش‌ها‌: این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه مورد نظر، دانش‌آموزان سال سوم دوره اول متوسطه (نهم) دبیرستان دولتی پروین اعتصامی شهرستان الیگودرز بود که ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی و فناوری اطلاعات در بهبود یادگیری ریاضیات دانش آموزان دوره دوم متوسطه

سیده محبوبه سیدعلیان؛ کیوان صالحی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 683-694

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6700.2450

چکیده
  پیشینه و اهداف: دانش و مهارت در ریاضیات به­ عنوان یکی از مهارت­ های فردی بسیار ضروری برای زندگی، در جوامع مدرن محسوب می‌شود. به­ همین ­دلیل، ریاضیات به­ عنوان یک رشته­ اصلی در آموزش و پرورش دیده می­شود. یکی از معضلات امروز در عرصه­ آموزش و پرورش، کاهش علاقه­ دانش­آموزان به یادگیری، به­ ویژه در دروسی چون ریاضی است. ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده از یادگیری غیررسمی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجاز در جهت توسعۀ حرفه‌ای دانشجو معلمان

صادق حامدی نسب؛ محسن آیتی؛ محمد علی رستمی نژاد؛ فرهاد سراجی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 723-742

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7157.2504

چکیده
  پیشینه و اهداف: در چند سال اخیر سایت­ ها و نرم‏افزارهای شبکه­ های اجتماعی به‌عنوان یکی از بانفوذترین پدیده ­ها در بین فناوری ­های جدید تبدیل‌شده­ است. یادگیری‌های دانشجومعلمان و توسعۀ حرفه‌ای آن‌ها نیز در این بستر به‌صورت رسمی و غیررسمی اتفاق می‎‌افتد. در این راستا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی برای استفاده ...  بیشتر