فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درس ­افزار دانشگاه شهید بهشتی از نظر پشتیبانی فنی و آموزشی- مشاوره­ای بر اساس بُعد منابع حمایتیِ چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان بود. این ارزیابی بواسطه تجارب دانشجویان صورت گرفت.
روش‌ها: طرح پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بودند که تجربه فعالی در سامانه درس ­افزار داشتند.  32 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری هدفمند ملاک­ محور انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ­ساختار­یافته اطلاعات لازم تا دستیابی محقق به اشباع نظری بدست آمد. یافته­ ها با استفاده از روش کدگذاری اشتراس و کوربین، تا دوسطح کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: یافته ­های حاصل از تحلیل مصاحبه ­های فرد به فرد دانشجویان، حاکی از این بود که 1. از دست رفتن اطلاعات بحث­های گروهی 2. عدم دسترسی به منابع و لینک ­های مفید در درون درس ­افزار 3. اطلاعات اندک در مورد حضور آن­لاین و مشارکت کاربران و تیم پشتیبانی 4. کم ­توجهی به پشتیبانی آموزشی برای موفقیت دانشجویان در درس­افزار 5. اطلاعات ناکافی در مورد فعالیت­ های میز خدمت، از جمله مسائلی است که بر میزان انگیزش و فعالیت مستمرشان در درس ­افزار تاثیرگذار بوده است. مهم­تر آنکه، این مسائل بر نگرش کاربران نسبت به یادگیری الکترونیکی تأثیر خواهد گذاشت.
نتیجه‌گیری: تحلیل تجارب دانشجویان نشان داد سامانه درس­افزار از بعد حمایتی نیازمند بازبینی و توجه بیشتر است. نادیده انگاشتن این مسائل موجب ایجاد شکاف میان ظرفیت فناوری­ برای یادگیری و کاربست آن در عمل خواهد شد. به عبارت دیگر، ضعف در  حمایت­ های آموزشی، مشاوره­­ای و فنی، بر نگرش کاربران نسبت به یادگیری الکترونیکی تاثیر گذار است. طبق مدل پذیرش فناوری، سهولت کاربرد ادراک­­ شده دانشجویان سامانه درس­افزار از ضعف در مکانیسم ­های پشتیبانی می­تواند تأثیر بگیرد و کاربران را نسبت به سودمندی  این سامانه در یادگیری الکترونیکی دچار تردید خواهد کرد؛ بنابراین، به سمت استمرار فعالیت در آن متمایل نخواهند شد. لذا، پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درس­افزار را بصورت مستمر توصیه می­نماید تا از این طریق، الگوهای رفتاری کاربران در طول فعالیت در درس ­افزار شناسایی شده و مکانیسم ­های حمایتی موردنیاز اعمال شود. بعنوان مثال، برگزاری دوره ­های آموزشی اولیه برای آماده شدن دانشجویان به مشارکت در درس­ افزار. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating “resource support” dimension of courseware of Shahid Beheshti University based on Khan’s framework: a reflection on students' experiences

نویسندگان [English]

  • P. Alikhani
  • M. Rezaeizadeh
  • R. Shahverdi

Department of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The goal of this study was to assess Shahid Beheshti University’s courseware in terms of technical, instructional, and counseling based on Khan’s e-learning framework through reflection on students’ experiences.
Methods: The study used a grounded theory research design. The statistical population of the study was undergraduate students from Faculty of Education and Psychology who had taken Shahid Beheshti University's courseware. Participants were 32 students that were selected by purposeful criterion-based sampling method. Using semi-structured interviews, information was obtained to achieve the researcher's theoretical saturation. The findings were analyzed using Strauss and Corbin coding methods at open and axial coding levels.
Findings: The findings from the analysis of one-to-one interviews indicated that: 1. Loss of information from group discussions; 2. Lack of access to useful resources and links in the courseware; 3. Little information about user/support team participation status; 4. Lack of attention to instructional support to student’s success in courseware; and 5. Inadequate information about the activities of service desk have influenced the motivation and continuous activity in the courseware. Most importantly, these issues affect the users’ attitudes towards e-learning.
Conclusion: The study of students' experiences showed that the resource support of the courseware needs more review and attention. Ignoring this dimension of e-learning will create a gap between the potential of technology on learning and its use in practice. In other words, the lack of instructional, counseling and technical support affected users' attitudes towards e-learning. According technology acceptance model, perceived ease-of-use will be affected by usefulness of e-learning system. So that, students will not be inclined to continue their activities using it. Therefore, the present study recommends continuous evaluation of the courseware to identify the behavior pattern of users during the activity in the course and apply the necessary support mechanisms. For example, this goal can be achieved 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resource Support
  • Technical and Instructional Support
  • Courseware
  • e-learning Framework Learning Management System

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[2] Anderson T. Towards a theory of online learning. Theory and Practice of Online Learning. 2004; 2: 109-19.
[3] Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (third edition). London: Sage publications London; 2009.
[5] Clark VL, Creswell JW. Understanding research: A consumer's guide. Pearson Higher Ed; 2014 Mar 21: USA.
[6] D'Antoni S. The virtual university: Models and messages, lessons from case studies. UNESCO-IIEP; 2006: France.
[9] Hawkins BL, Rudy JA. EDUCAUSE Core Data Service: Fiscal Year 2005 Summary Report. Educause. 2006 Nov.
[10] Hanson P, Robson R. Evaluating course management technology: A pilot study. EDUCAUSE Center for Applied Research, Research Bulletin. 2004; 2004(24): 1-13
[12] Khan BH, editor. Managing e-learning: Design, delivery, implementation, and evaluation. IGI Global; 2005 a: USA.
[15] Khan BH. Discussions of e-learning dimensions. Educational Technology. 2002: 42 (1). 59-60.
[20] Mishra S. STRIDE Handbook 8, E-Learning, IANS Publishing, 2009.
[27] Strauss A., Corbin, J. Basics of qualitative research 1990; (Vol. 15). Newbury Park, CA: Sage.
[28] Vygotsky LS. Mind in society: The development of higher psychological processes. US: Harvard University Press; 1980.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image