فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی سواد اطلاعاتی
1. بررسی جایگاه سواد اطلاعاتی در کتاب‌های درسی فارسی و نگارش دوره اول متوسطه

سمیرا کلواری جانکی؛ عظیمه سادات خاکباز؛ مریم پورجمشیدی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 1-12

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6544.2411

چکیده
  پیشینه و اهداف: سواد اطلاعاتی عبارتست از ایجاد توانایی در افراد تا بتوانند تشخیص دهند چه وقت به اطلاعات نیاز دارند و همچنین توانایی ذخیره کردن اطلاعات، ارزشیابی و استفاده مؤثر از آن را در زمان نیاز داشته باشند. آموزش سواد اطلاعاتی از طریق برنامه درسی یکی از مسایلی است که در سال­های اخیر مورد توجه برنامه ریزان درسی قرار گرفته است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
2. تأثیر عوامل آموزشی مبتنی بر محیط‌های یادگیری الکترونیکی بر مهارت درک مطلب دانش آموزان پایة ششم ابتدایی

فرزانه هاشمی؛ سید علی قریشی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 13-26

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7691.2562

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ضعف مهارت درک مطلب است که این امر منجر به ضعف عملکرد در تمامی حوزه ­های یاگیری شده است. یادگیری الکترونیکی به‌عنوان یک راهبرد مبتنی بر جستجوگری و سازندگی مفاهیم، یادگیرندگان را وادار به تفکر در سطوح بالا نموده تا به این ترتیب بتوانند اطلاعات پیچیده را تحلیل کرده و به‌کار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
3. شناسایی قابلیت‌های مدیریتی شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی از دیدگاه متخصصان

افشین باباجانی؛ عاطفه شریف؛ محمد حسن زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 27-48

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7739.2568

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و گروه‌های سنی مختلف در حال گسترش است. با توجه به آمارهای منتشرشده، 67 درصد از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را افرادی در سنین 12 تا 17 سال تشکیل می‌دهند. این افراد در سن تحصیل و بخش عمده ایشان دانش‌آموز هستند. با توجه به فعالیت‌های اندکی که در حوزه طراحی و توسعه شبکه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
4. تبیین اثرات استفاده زبان آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی بر درگیری تحصیلی آنان با رویکرد PLS

فخری زمانی؛ بهنام طالبی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 49-58

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6136.2339

چکیده
  پیشینه و اهداف: کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس از نمادهای هوشمندسازی کلاس‌های درس است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی نمود بیشتری پیدا کرده و با شیوع بیماری کووید 19، فراگیر شده است. یکی از پیامدهای عمده این فراگیری، کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس است که می‌تواند موجب ارتقاء درگیری تحصیلی دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
5. تأثیر روش مبتنی بر رایانۀ «نمایش متوالی حروف» بر نامیدن سریع، آگاهی واج‌شناختی، و سیالی و دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان دورۀ ابتدایی

فاطمه فدایی؛ هانیه کلانتری دهقی؛ مهدی عبداله زاده رافی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 59-70

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7776.2573

چکیده
  پیشینه و اهداف: کمک به کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری در سال­های اولیة تحصیل، با استفاده از راهکارهای جذاب، ‌فناورانه، و در دسترس، ضرورتی است که می­تواند برای غلبه بر این‌گونه از مشکلات، در بسیاری از موقعیت ها مانند پاندمی کوید ۱۹، متولیان تعلیم و تربیت را در جهت پیشبرد اهدافشان یاری رساند. بدین­ترتیب، پژوهشگران پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
6. ارزیابی «منابع حمایتی» سامانه درس‌افزار دانشگاه شهید بهشتی تهران بر اساس چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان: تأملی بر تجارب دانشجویان

پرستو علیخانی؛ مرتضی رضایی زاده؛ راضیه شاهوردی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 71-80

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.3660.1915

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سامانه درس ­افزار دانشگاه شهید بهشتی از نظر پشتیبانی فنی و آموزشی- مشاوره­ای بر اساس بُعد منابع حمایتیِ چهارچوب یادگیری الکترونیکی خان بود. این ارزیابی بواسطه تجارب دانشجویان صورت گرفت.روش‌ها: طرح پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد اتخاذ شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ...  بیشتر

مقاله مروری رویکردهای نوین آموزشی
7. واکاوی نقش تفکر طراحی در ارتقای مهارت‌های قرن بیست و یکم: مرور نظام‌مند

زهرا ابوالحسنی؛ مرضیه دهقانی؛ محمد جوادی پور؛ کیوان صالحی؛ نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 81-98

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7206.2508

چکیده
  پیشینه و اهداف: : تفکر طراحی یک روش حل مسأله مشارکتی با رویکرد انسان محور است که با بالا بردن توانایی­های تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت می­کند. تفکرطراحی به بخشی جدایی­ناپذیر در زمینه­های طراحی و مهندسی و همچنین تجارت تبدیل شده­است؛ اما می­تواند تأثیر مثبتی در آموزش قرن بیست و یکم در سایر رشته­ها نیز داشته باشد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عالی
8. بررسی تأثیر ابعاد کالبدی و عاطفی مکان بر حس تعلق: مطالعۀ موردی دبیرستان‌های سنتی و مدرن بجنورد

مصطفی ارغیانی؛ مهدی میرهاشمی؛ محمد مهوش

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 99-118

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6813.2457

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مفاهیم مؤثر و مورد توجه طراحان در ارتباط انسان و محیط، حس تعلق است. در علم طراحی محیطی به‌رغم استفادۀ فراوان از این واژه، تعریف واحدی از این مفهوم و عناصر تشکیل دهندۀ آن ارائه نشده است. در این پژوهش، برای استفادۀ کاربردی از مفهوم حس تعلق در حوزۀ طراحی، ابتدا ابعاد و مؤلفه‌های این مفهوم متناسب با نیازهای حوزۀ طراحی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
9. تعیین ویژگی‌های شبیه‌سازرایانه‌ای در آموزش معماری داخلی با رویکرد شایستگی از دیدگاه متخصصان

پرستو آریانژاد؛ فرهنگ مظفر؛ محمد علی خانمحمدی؛ بهرام صالح صدق پور

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 119-134

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7688.2564

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه استفاده از فناوری در بسیاری از حوزه‌ها امری ضروری است و نتایج قابل‌توجهی برای کاربران آن به همراه دارد. یکی از حوزه‌هایی که استفاده از فناوری، اثربخشی آن را افزایش می‌دهد، تعلیم و تربیت است.  ازجمله قابلیت‌هایی که فناوری آموزش در اختیار این حوزه قرار داده است، شبیه‌سازهای آموزشی هستند. شبیه‌سازها فرصت‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
10. ارتباط سواد اطلاعاتی معلمان ‌با نگرش به یادگیری مجازی در دوره‌ پاندمی کووید-19

سعید کدخدا؛ ناصر ناستی زایی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 135-146

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7936.2598

چکیده
  پیشینه و اهداف: پس از اعلام وضعیت اضطراری ناشی از ویروس کرونا در اواخر سال 2019  کشورها برای کنترل این ویروس، دست به اقداماتی از قبیل قرنطینه کامل و یا اجرای فاصله اجتماعی زدند. یکی از اقدامات کشورها در حوزة ‌ آموزش از جمله کشور ما ایران تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی بود. با تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی، دغدغۀ تدوین و اجرای برنامه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
11. ارزیابی مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری اطلاعات جهت پیش‌بینی میزان استفاده معلمان از فناوری رایانه‌ای در کلاس درس

محمد علیزاده جمال؛ جواد کیهان

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 147-156

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6711.2438

چکیده
  پیشینه و اهداف: آمادگی برای یادگیری، آموزش و کاربرد فناوری و آگاهی از نقش آن در تسهیل یادگیری دانش­آموزان، از جمله مهارت­های اصلی معلمان مخصوصاً در دوران کرونا به‌شمار می­رود؛ دورانی که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برحسب ضرورت و بالاجبار جای خود را در نظام تعلیم‌وتربیت مستحکم نموده است. لذا ضرروت دارد استفاده از فناوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
12. شیوه‌های آموزش بازسازی به دانشجویان معماری، نمونه موردی (کارگاه مقدمات بازسازی، گروه بازسازی پس از سانحه دانشگاه شهید بهشتی

علی شرقی؛ حمیدرضا عظمتی؛ سعیده اسدی؛ عبدالمجید خورشیدیان

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 157-168

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4876.2129

چکیده
  پیشینه و اهداف: رخداد سوانح موجب دامنه وسیع تخریب و آسیب کالبدی محیط مصنوع و به دنبال آن نیاز گسترده به بازسازی می‌گردد.  اما تجارب جهانی و شکست معماران در ارائه پروژه­های بازسازی و اسکان، وجود خلا در دیدگاه­های آموخته دانشگاهی و نیازهای ویژه برنامه­ریزی و طراحی در شرایط بحرانی پساسانحه را آشکار می­کنند. شواهد دلالت بر آن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
13. شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش

نسیم آل ابراهیم؛ رضا زارعی؛ نادر شهامت؛ مژگان امیریان زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 169-190

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.7775.2576

چکیده
  پیشینه و اهداف: جنبه‌های مختلف زندگی جوامع بشری با سرعت شگفت‌انگیزی در حال توسعه و تغییر است و این امر سبب پیدایش دانش‌های جدیدی می‌شود که نیازهای جدیدی را نیز برای انسان‌ها دربرمی‌گیرد؛ بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های فناوری یادگیری در آموزش و پرورش است.  روش‌ها‌: پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
14. بررسی تأثیر عوامل مؤثر کیفی بر منافع آموزش الکترونیکی با نقش میانجی رضایت درک‌شده و سودمندی درک‌شده

سیده زهرا سیدی راد؛ امیرهوشنگ تاجفر

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 191-206

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2022.8422.2667

چکیده
  پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف بررسی اثرگذاری عوامل کیفی مؤثر بر موفقیت سیستم‌های آموزش الکترونیک انجام شده است. مدل این پژوهش براساس مدل EESS و اعمال تغییرات به‌دست آمده از تحقیقات قبلی است و شامل مؤلفه‌های مختلف کیفی از جمله کیفیت فنی سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، کیفیت سیستم آموزشی، کیفیت عوامل حمایتی، کیفیت یادگیرنده و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
15. تئوری بازی و مودل: ایجاد محیطی برای یادگیری مؤثر

سیده فاطمه نورانی؛ منیژه احمدی

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، صفحه 207-220

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2022.8423.2665

چکیده
  پیشینه و اهداف: مودل یک سیستم مدیریت یادگیری است که با هدف راه­اندازی آسانِ آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی و نیز اجرای هر برنامه یادگیری الکترونیکی و آنلاین طراحی و اجرا شده است. این سیستم، متن باز بوده و در هر حوزه یادگیری قابل استفاده است. با توجه به اهمیت و تأثیر یادگیری مشارکتی به‌عنوان یک پارادیم آموزشی، مودل نیز ابزارهایی ...  بیشتر