فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی فناوری آموزش- تربیت معلم
تأثیراجتماع یادگیری معلمان بر بهبود تلفیق فناوری آنها در کلاس درس

محمدرضا رحیمی؛ مریم پورجمشیدی؛ اکبر مومنی راد

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 661-680

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8345.2653

چکیده
  پیشینه و اهداف:  مهارت تلفیق فناوری در کلاس درس جزء صلاحیت­های ضروری معلمان در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می­شود و تحقق استانداردهای جدید یادگیری و برآورده شدن نیازهای یادگیرندگان در قرن حاضر در گروی این صلاحیت است. از مهم‌ترین مسائل و چالش­ های موجود در این زمینه، پایین بودن دانش، مهارت و نگرش معلمان در دست‌بابی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
ارائه مدل تقویت انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با تأکید بر فناوری‌های آموزشی (رویکرد مدلسازی تفسیری)

حسن خوش اخلاق؛ منصوره اسلامی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 681-694

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8161.2626

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت دانش‌آموزان موفق، جستجوگر و پژوهشگر در مرحله نخست مستلزم ایجاد علاقه و انگیزه در آنهاست. برانگیزاندن صحیح دانش‌آموزان تنها در سایه رویکرد درست آموزشی و تربیتی محقق می‌شود. این انگیزه در دوران ابتدایی اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که در این دوران زیربنای آموزشی دانش‌آموزان شکل می‌گیرد و بر مقاطع تحصیلی بالاتر اثر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
رابطه بین میزان سواد دیجیتال معلمان و دیدگاه آنان نسبت به میزان کاربردپذیری شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد)

مهدی رجبی؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ یوسف مهدوی نسب

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 695-706

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8462.2673

چکیده
  پیشینه و اهداف:  وضعیت جدید ناشی از شیوع ویروس کرونا شرایط بی‌سابقه‌ای بر سیستم آموزشی کشورها تحمیل کرد؛ در حالی که تا قبل از آن در بیشتر مواقع، معلمان در کلاس خود حاضر می‌شدند و با استفاده از روش‌های کلاسیک و به‌طور خاص با روش سخنرانی به امر تدریس می‌پرداختند؛ ولی در حال حاضر با وضعیتی جدید روبرو شده‌اند به‌طوری که ادامه تحصیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شیوع ویروس کووید- 19 در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

مهدیه روحی؛ فیروز محمودی؛ کیومرث تقی پور

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 707-722

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8548.2685

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شیوع ویروس کووید- 19 در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بود.روش‌ها‌: پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش­های کاربردی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان رشته­های علوم تربیتی و روانشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بازی های رایانه ای آموزشی
تأثیر بازی‌وارسازی بر واژه‌آموزی (یادگیری انگلیسی به‌عنوان زبان دوم) در دانش‌آموزان پایه‌پنجم ابتدایی

علیرضا سلیمی؛ حسین زنگنه

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 723-734

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8550.2686

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم طی 2 دهه­ اخیر با کمک رایانه و موبایل در جهان رشد فزاینده­ای داشته است. تکنولوژی­های نوین یادگیری از طریق تعاملی کردن محتوای آموزش زبان در مهارت­هایی نظیر مهارت­های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و درک مطلب به محبوبیت خود افزوده و سعی داشته تا با افزایش کنترل یادگیرنده بر فرآیند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل محتوای آموزشی
واکاوی تأثیر آموزش کتاب تفکر و سواد رسانه ای بر توانایی مصرف بهینه رسانه و تحلیل نقادانه پیام های آن

زهرا کتابدار؛ منصور عبدی؛ سارا رمضانی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 735-748

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7931.2597

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه، مردم دنیا با پدیده­ فراگیر شدن رسانه­ های جمعی و پیشرفت فناوری­ های جدید ارتباطی در جامعه روبه رو شده ­اند. پدیده­ای که توانسته است بخش زیادی از زندگی روزمره­ آن­ها را در بر بگیرد و به عنوان مهم­ترین راه ارتباطی آن­ها با جهان پیرامون، به همه­ حوزه ­های خصوصی و عمومی زندگی­شان، اعم از دین، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تأثیر کاربرد اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرز‌ فلد بر میزان انگیزش، یادگیری و یادداری درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سیدرسول عمادی؛ افسانه مختاری سمیع

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 749-762

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8025.2609

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصر کنونی را عصر ارتباطات می‌نامند و بارزترین نماد آن رسانه‌ها هستند. امروزه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و به‌خصوص معلمان تلاش می‌کنند تا از رسانه‌های متنوع در جهت بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی مؤثر به دانش‌آموزان ارائه کنند. در تحقیقات داخلی و خارجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
نقش آموزش برخط در پرورش خودفرمانی فردی دانشجویان با تأکید بر سازه‌گرایی اجتماعی

امیر مرادی؛ سعید ضرغامی همراه

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 763-778

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8465.2675

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش برخط در بستر مجازی و از طریق اینترنت انجام می­شود و هدف آن فراهم آوردن فرصت­هایی برای آموختن است و خودفرمانی فردی دانشجویان در فرایند یاددهی- یادگیری یکی از عوامل تحقق این هدف است. لذا یکی از رسالت ­های دانشگاه ­ها، پرورش دانشجویان دارای منش خودفرمانی بوده تا هماهنگ با ارزش­هایی که پذیرفته ­اند زندگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل محتوای آموزشی
تحلیل محتوای کیفی بازنمایی علم در گالری مکانیک موزه ملی علوم و فناوری ایران با رویکرد ماهیت علم

سیده زهرا اجاق؛ فاطمه احمدی؛ مهناز هدایتی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 779-792

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8594.2692

چکیده
  پیشینه و اهداف: ایجاد تغییرات توسعه ­ای در هر جامعه ­ای نیازمند تحولات  نظام­ مند در آن جامعه است. آموزش نیروی محرکه‌ای قوی­ برای رخداد این تحولات است. با توجه به محدودیت ­های بودجه و فضا در اغلب مدارس ایران، و زمان­بر بودن تغییرات اساسی در شیوه آموزش باید به ظرفیت­ های آموزش غیررسمی برای جبران این کمبودها در راستای دست‌یابی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین با مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در دوران آموزش مجازی و زمان شیوع ویروس کرونا

نازیلا خطیب زنجانی؛ نادر محمدی؛ افشین پاآهو

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 793-804

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8380.2664

چکیده
  پیشینه و اهداف: همبستگی بنیادی با دو مجموعه متغیر که به هریک از آن‌ها می‌توان یک معنای نظری داد، سروکار دارد. هدف از این مطالعه همبستگی بنیادی مجموعه خودتنظیمی آنلاین (تعامل آنلاین) و مؤلفه‌های انعطاف‌پذیری شناختی در دوران آموزش مجازی (زمان شیوع ویروس کرونا)، در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود.روش‌ها‌: جامعه آماری این تحقیق، کلیه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
چالش‌ها و آسیب‌های آموزش مجازی در دانشگاه در دوره همه‌گیری کرونا

زهره منصوری خسرویه؛ علیرضا عراقیه؛ نادر برزگر؛ امیرحسین مهدیزاده؛ حسینعلی جاهد

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 805-818

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8626.2695

چکیده
  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیشینه و اهداف: از جمله حوزه ‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات که می‌تواند نقش مؤثری در انتقال دانش بشری داشته باشد، آموزش‌مجازی مبتنی بر وب است. بر این اساس و به‌ویژه از اسفندماه 1398 و با توجه به گسترش پاندومی کووید 19؛ بهره‌گیری از آموزش مجازی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
هنجاریابی مقیاس درک استعاره‌ای از کارآمدی نرم‌افزارهای آموزش ریاضی درفرایند یاددهی– یادگیری از دیدگاه دبیران ریاضی

سید جعفر مهدیخانی سروجهانی؛ حسین دوستی؛ ابوالفضل تهرانیان؛ احمد شاهورانی؛ مهدی آژینی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 819-834

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8667.2701

چکیده
  پیشینه و اهداف: استعاره‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که برای ارائه دیدگاه معلمان درباره ریاضیات به‌کار گرفته می‌شوند و منعکس‌کننده تجربیات معلمان هستند. درک استعاره‌ای معلمان می‌تواند بسیاری از وقایع آموزشی را برای بررسی وضعیت فعلی آموزش، ملموس‌تر سازد. مطالعات پیشین از معلمان آینده‌نگر خواستند تا برای تدریس ریاضیات استعاره ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
کوچ به یادگیری برخط در دوران کرونا: واکاوی تجارب و چالش‌های اعضای هیات علمی

نسرین محمدحسنی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 835-852

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8766.2729

چکیده
  پیشینه و اهداف: بزرگترین چالشی که شیوع ویروس کووید-19 برای نهادهای آموزشی به ­همراه آورد، اجبار در یک انتقال غیرمنتظره از آموزش رو در رو به آموزش و یادگیری بر بستر شبکه بود. تعطیلی ناگهانی آموزش حضوری، دانشگاهیان را به دلیل نیاز به سازگاری سریع با محیط­های یادگیری الکترونیکی به سمت «منطقه­ای ناآشنا» سوق داده است. زمانی، منافع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه شناسی فناوری آموزش
ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و مهارت‌های اندیشه‌گری انتقادی هنرجویان فنی و حرفه‏ای کشاورزی: مقایسه‌ای مبتنی بر نابرابری فضای آموزشی

فیض الله منوری فرد؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 853-868

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8945.2754

چکیده
  پیشینه و اهداف: مهارت‌‌‌‏های اندیشه ‏گری انتقادی دارایی ‏های ذهنی ارزشمندی هستند که هر فرد مستقلی باید به آنها مجهز باشد. مهارت ‏های اندیشه گری انتقادی به افراد کمک می‏ کند تا به‏ جای انجام اقدامات واکنشی، قبل از انجام هر فعالیتی پیامدهای ناشی از آن را پیش‏بینی کنند. مجهز بودن افراد به مهارت‏ های اندیشه ‏گری انتقادی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی الگوی تولید محتوای محیط واقعیت افزوده با تأکید بر رویکرد سازنده‌گرایی

حامد عباسی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، صفحه 869-891

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8963.2760

چکیده
  پیشینه و اهداف:  با توجه به نیاز روزافزون یادگیرندگان به فناوری‌های نوین دیجیتالی در آموزش، به‌ویژه فناوری واقعیت افزوده که پتانسیل‌های قابل توجهی دارد؛ نارسایی محتواهای الکترونیکی رایج، عدم برخورداری آن‌ها از اصول و استانداردهای آموزشی و فقدان الگوی مناسب تولید محتوای واقعیت افزوده در آموزش با رویکرد سازنده‌گرایی براساس ...  بیشتر