فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: عصر کنونی را عصر ارتباطات می‌نامند و بارزترین نماد آن رسانه‌ها هستند. امروزه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و به‌خصوص معلمان تلاش می‌کنند تا از رسانه‌های متنوع در جهت بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی مؤثر به دانش‌آموزان ارائه کنند. در تحقیقات داخلی و خارجی بسیاری، اینفوگرافیک‌ها به‌عنوان یکی از رسانه‌های بسیار مؤثر در زمینه آموزش معرفی شده است و پژوهشگران در تحقیقات بسیاری به این نتیجه دست‌یافته‌اند که اینفوگرافیک‌ها می‌توانند موجب پیشرفت درسی در دانش‌آموزان شوند و یادگیری دانش‌آموزان دارای معلولیت را تسهیل کنند. ما نیز در این پژوهش سعی داریم تا تأثیر کاربرد اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرزفلد بر میزان انگیزش، یادگیری و یادداری درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی را مورد بررسی قرار دهیم. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی است.
روش‌ها‌: این پژوهش از نظر روش تحقیق، نیمه‌تجربی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های مجزای آزمایش و کنترل بود. گروه آزمایش با استفاده از اینفوگرافیک‌های طراحی شده (براساس اصول چندرسانه‌ای مایر و اصول پنج‌گانه طراحی گرافیکی) در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرزفلد و گروه کنترل با شیوه‌های رایج آموزش دیدند. جامعه پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه پنجم شهرستان همدان و نمونه‌ مورد نظر30 نفر از دانش‌آموزان همان پایه بودند که به‌‌صورت تصادفی به دو گروه 15نفری (گروه کنترل و گروه آزمایش) تقسیم شدند. به‌‌منظور گردآوری داده‌ها از آزمون‌های محقق ساخته که روایی آن‌ها با نظر متخصصین موضوع، استادان تکنولوژی آموزشی و استاد راهنما و پایایی آزمون‌های تستی با ضریب آلفای کرونباخ و برای سؤالات تشریحی از روش تصحیح مصححان استفاده شد. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شدۀ پژوهش از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی) و از روش‌های آمار استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنف، آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس) به کمک نرم‌افزار  spssاستفاده‌ شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین میزان یادگیری و یادداری دانش‌آموزانی که در درس مطالعات اجتماعی به کمک اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرزفلد آموزش‌دیده‌اند، با دانش‌آموزانی که از اینفوگرافیک استفاده نکرده‌اند، وجود دارد (05/0P<). اما در مورد انگیزش با توجه به این‌که 87/0P= و 02/0F=  است، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه دیده نشد و فرضیه مورد نظر تأیید نشد (05/0P>).
نتیجه‌گیری: آموزشی مؤثر است که بتواند توجه دانش‌آموزان را جلب کند و آن‌ها را در فرایند یادگیری درگیر و فعال نگه دارد. اینفوگرافیک‌ها ابزاری هستند که اطلاعات را به دو صورت متن و تصویر ارائه می‌دهند و به یادگیرندگان امکان می‌دهند که از ظرفیت کامل شناخت خود استفاده کنند و این موجبات یاددهی-یادگیری بیشتر و بهتر را فراهم می‌آورد. اینفوگرافیک تجسم اطلاعات یا ایده‌ها است که اطلاعات پیچیده را به مخاطبان منتقل می‌کند؛ به‌طوری‌که بیش ‌از حد سریع و به‌‌راحتی قابل‌درک و در نتیجه به‌ راحتی قابل بازیابی باشد. ازآنجا‌که اینفوگرافیک مطالب دشوار را آسان‌تر می‌کند؛ در یادگیری و یادداری دروس پیچیده و سخت بسیار کمک‌کننده است. در روش آموزش با اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرزفلد، شرایطی فراهم می‌شود تا فراگیر درگیر در آموزش شود و فعالانه به ساخت دانش بپردازد و بتواند مطالب پیچیده و دشوار را به شکلی ساده، مختصر و ساختارمند در ذهن خود تصویرسازی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Studying the effect of infographic application in learning environment based on the Glasersfeld model on motivation, learning, and retention of the fifth-grade social studies course

نویسندگان [English]

  • S.R. Emadi
  • A. Mokhtarisami

Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: The present age is called the age of communication and the most prominent symbol of that is the media. Today, educators, especially teachers, strive to use a variety of media to improve teaching and learning so that they can provide students with most information in an effective way in the shortest possible time. In many domestic and foreign studies, infographics have been introduced as one of the most effective media in the field of education and researchers in many studies have found that infographics can improve academic performance in normal students and facilitate learning in students with disabilities.  In this study, we try to  examine the  effect of using an infographic in the learning environment based on the Glasersfeld model on the level of motivation, learning, and retention in the fifth grade of the social studies course. This research is practical in terms of purpose.
Methods: This study was quasi-experimental in terms of research method, using pre-test and post-test design with separate experimental and control groups. The sample was comprised of 30 fifth-grade students randomly divided into two groups of 15, i.e., the control group and the experimental group. Researcher-made tests as that were used as the main methodological instruments administered for eliciting data in this study  were validated by the comments of the experts in this field, the educational technology professors, and the thesis supervisor. Moreover, the Cronbach alpha and scholars’ assessment methods were employed to measure the reliability of multiple choice tests and open-ended question types, respectively. In addition, to analyze the data collected in the study, both descriptive statistics (that is, mean, standard deviation, skewness, and kurtosis) and inferential statistics (that is, Kolmogorov–Smirnov test, T test, Analysis of Covariance( were used by applying the SPSS software.
Findings: The results of this study revealed that the amount of learning and retention of the students who were trained with the help of an infographic in the learning environment based on the Glasersfeld model was statistically significant as compared to  that of those students who have not used infographics in the social studies course (p<0.05). But with respect to motivation,  since P = 0.87 and F = 0.02, no significant difference was observed between the two groups and the hypothesis was not confirmed (P> 0.05).
Conclusion: An effective education is one that can attract the attention of students and keep them involved and active in the learning process. Infographics are tools that provide information in the forms of both text and image, enabling learners to use their full capacity for cognition  which actually leads to more and better teaching-learning. An infographic is the visualization of information or ideas that convey complex information to the audience in a way that is too fast and easily comprehensible and, therefore, easily retrievable. Since infographics simplify difficult materials, they are very helpful in learning and memorizing complex and difficult lessons. In the teaching method with infographics in a learning environment based on the Glasersfeld model, conditions are provided for the learners to be involved in education and actively build knowledge and be able to visualize complex and difficult content in a simple, concise, and structured way in their minds.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Motivation
  • Retention
  • Infographic
  • GlasersFeld pattern"

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 


نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image