فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ارتباطات علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

2 گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: ایجاد تغییرات توسعه ­ای در هر جامعه ­ای نیازمند تحولات  نظام­ مند در آن جامعه است. آموزش نیروی محرکه‌ای قوی­ برای رخداد این تحولات است. با توجه به محدودیت ­های بودجه و فضا در اغلب مدارس ایران، و زمان­بر بودن تغییرات اساسی در شیوه آموزش باید به ظرفیت­ های آموزش غیررسمی برای جبران این کمبودها در راستای دست‌یابی به اهداف آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان توجه داشت. موزه ­ها و مراکز علم از جمله این فرصت­ ها محسوب می­شوند. موزه علوم و فناوری ایران به ­عنوان نهادی در نظام علم و نوآوری کشور تأسیس شده و می­تواند با اتخاذ روش­های مختلف در بازنمایی علم، هم نقش مهمی در آموزش غیررسمی داشته باشد و هم با پیوند علم و جامعه موجب پرورش و رشد درک علمی شود؛ به­ طوری­که در کنار نهاد آموزش رسمی موجب تعمیق و گسترش فهم دانش‌آموزان از ماهیت علم شود. برای درک چگونگی ایفای این کارکرد، ارتباط موزه ­های علوم با مفاهیم علم و آموزش علوم باید از جنبه­ های مختلف مطالعه شود. با توجه به نوین بودن مطالعات علمی در این حوزه، پژوهش حاضر به مطالعه و تحلیل موزه­ ها از منظر میزان توجه به ماهیت علم و نحوه تبلور آن در نمایش­ های موزه­ای می‌پردازد. در این راستا، مسأله این پژوهش فهم و شناخت وضعیت گالری مکانیک موزه ملی علوم و فناوری ایران از نظر شمول مؤلفه­ های ماهیت علم است تا روشن شود که بازدیدهای آموزشی از این موزه چگونه به آموزش رسمی یاری می­رساند.
روش‌ها‌: برای این منظور مفهوم «ماهیت علم» شرح داده شده و  از طبقه ­بندی چیاپتا(Chiapetta) ، فیلمن (Fillman) و سنتا(Sentha)  (1991) به­عنوان چارچوب مفهومی استفاده شده است. در این طبقه‌بندی، ماهیت علم شامل چهار مقوله است: علم به منزله مجموعه‌ای از دانش، علم به منزله روش پژوهش، علم به منزله روش تفکر، و تعامل علم با جامعه.  برای درک میزان حضور ویژگی‌های ماهیت علم در نمایش‌های موزه‌ای از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی استفاده شده است. به این ترتیب که نمونه آماری پژوهش شامل (1) تمام برچسب‌های توضیح‌دهنده نمایش­ها و اشیائی که در گالری­ مکانیک موزه­ ملی علوم و فناوری وجود دارند و (2) همه توضیحات شفاهی راهنماهای موزه به بازدیدکنندگان است که گردآوری و تحلیل شده­اند. لذا نمونه ­گیری به شیوه هدفمند انجام شده است.
یافته‌ها: تحلیل محتوای 14 وسیله موجود در گالری مکانیک موزه ملی علوم و فناوری نشان می­دهد که هر وسیله بعضی از مؤلفه ­ها را داراست و بعضی از مؤلفه ­ها را هم ندارد و کمتر وسیله ­ای در این گالری موجود است که هر چهار مؤلفه ماهیت علم را داشته ­باشد. این وضعیت درباره توضیحات راهنماها نیز صدق می‌کند.  مقایسه داده­ها نشان می­دهند که هم در توضیحات راهنما و هم در برگه راهنما، میزان توجه به بعد «تعامل علم با جامعه و فناوری» از سایر ابعاد کمتر است. بیشترین توجه به ابعاد در برگه راهنما، به بعد «علم به منزله روش پژوهش» و در توضیحات راهنما به «علم به منزله مجموعه ­ای از دانش» بوده است. 
نتیجه‌گیری: موزه­ های علم به­ عنوان نهاد آموزش غیررسمی می­ توانند در افزایش سواد علمی، درک علمی و بهبود روند آموزش غیررسمی علوم در جامعه نقش داشته باشند و به آموزش رسمی یاری رسانند.  اما موزه ملی علوم و فناوری ایران در صورتی می تواند این انتظار را برآورده سازد که نمایش­های موزه‌ای، برگه‌های راهنماها و توضیحات شفاهی راهنمایان موزه مبتنی بر اصول ارتباطات، نمایش­های موزه­ای و آموزش غیررسمی طراحی، بازنمایی و تدوین شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Qualitative Content analysis of the science representation in the Mechanics Gallery of Iranian National Museum of Science and Technology in terms of the nature of science

نویسندگان [English]

  • Z. Ojagh 1
  • F. Ahmadi 2
  • M. Hedayati 2

1 Department of Communication of Science and Technology, Faculty of Cultural Studies and Communication, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

2 Physics Department, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Making developmental changes in a society requires systematic modifications. Education is a powerful driving force behind it. Due to the limitation of budget and space in most Iranian schools and time-consuming nature of fundamental changes in teaching methods, the capacity of non-formal education should be considered to compensate for these shortcomings in order to achieve the educational goals of students. Museums and science centers are part of these opportunities. Iranian Museum of Science and Technology (INMOST) was established as an institution in the science and innovation system of the country and can play an important role in non-formal education by adopting different methods in representing science, and by communicating science and society, it can nurture and promote the students’ understanding of the nature of science along with the institution of formal education. To understand how this function is performed, the relationship between science museums and the concepts of science and science education must be studied from different perspectives. Due to the novelty of scientific studies in this field, the present study analyzes INMOST from the perspective of the nature of science and how it represents by museum exhibits. In this regard, the purpose of this research is to understand the status of representation of the nature of science in the Mechanics Gallery of the INMOST to clarify how educational visits to this museum help formal education.
Methods: For this purpose, the concept of "nature of science" is described and the classification of Chiappetta, Fillman and Sethna (1991) is used as a conceptual framework. In this classification, the nature of science includes four categories: Science as a body of knowledge, Science as investigative nature of science, Science as a way of thinking, Science as interaction of science, technology and society. To understand the presence of features of the nature of science in museum exhibitions, deductive qualitative content analysis is conducted so, the statistical sample of the research are (1) all the labels explaining the displays and objects that are in the Mechanics Gallery of the National Museum of Science and Technology and (2) all the oral explanations of the museum guides to the visitors which were collected and analyzed. Therefore, purposive sampling was utilized.
Findings: Analysis of the content of 14 devices in the Mechanics Gallery of the INMOST shows that each device has some components and lacks some other components, and there are fewer devices in this gallery that have all four components of the nature of science. This also is true for the descriptions of the guides. Comparison of the data shows that both in the description of the guide and in the labels, the level of attention to the dimension of "interaction of science with society and technology" is less than other dimensions. The highest extent of attention is paid to “Science as a research method” and “Science as a set of knowledge” in the labels and the guides’ descriptions, respectively.
Conclusion: Science museums as a non-formal education institution can play a vital role in increasing scientific literacy, scientific understanding and improving the process of non-formal science education in society and contributing to the formal education. The INMOST can meet this expectation when museum exhibits, labels, and oral explanations are represented, designed and compiled based on communication principles, museum exhibits, and informal design instruction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Informal science learning
  • nature of science
  • directed content analysis
  • Mechanical Gallery of the Iranian National Museum of Science and Technology

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Filippoupoliti, Anastasia, Koliopoulos, Dimitris. Informal and Non-formal Education: History of Science in Museums.  In: M.R. Matthews (ed.) International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Springer; 2014. 
[5] Saeedi M, Vesali M. Studying the views of middle school students and teachers on science and its nature [master’s Thesis]. Physics Department, Faculty of Science: Shahid Rajaee Teacher Training University; 2010
[6] Hoseinifa H. Identifying and Survey of high school students' perceptions of the nature of science [master’s Thesis]. Physics Department, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University; 2011

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image