فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف:  با توجه به نیاز روزافزون یادگیرندگان به فناوری‌های نوین دیجیتالی در آموزش، به‌ویژه فناوری واقعیت افزوده که پتانسیل‌های قابل توجهی دارد؛ نارسایی محتواهای الکترونیکی رایج، عدم برخورداری آن‌ها از اصول و استانداردهای آموزشی و فقدان الگوی مناسب تولید محتوای واقعیت افزوده در آموزش با رویکرد سازنده‌گرایی براساس مطالعات صورت گرفته، پژوهشگران ضرورت دیدند به‌منظور پر کردن این خلأ و یافتن راه‌ حل مسأله، پژوهشی با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تولید محتوای محیط واقعیت افزوده با تأکید بر رویکرد سازنده‌گرایی انجام دهند.
روش‌ها‌: پژوهش حاضر براساس هدف، کاربردی و براساس روش، آمیخته یا ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. جهت استخراج مؤلفه‌های الگو از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی استفاده شد. در بررسی متون و مقاله‌ها روش مرور نظام‌مند و برای تعیین اعتبار درونی روش پیمایشی نظرسنجی به‌کار رفت. جامعه آماری برای تحلیل محتوا شامل منابع علمی، کتب، مقالات، رساله‌ها و اسناد معتبر علمی در زمینه واقعیت افزوده بین سال‌های 2022-2000 بود. با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع، جستجو در پایگاه‌های استنادی داخلی و خارجی صورت گرفت. نمونه آماری به روش هدفمند انتخاب شد و شامل 232 مورد بود. جامعه آماری برای مصاحبه شامل اساتید، متخصصین و تولید کنندگان واقعیت افزوده بود و نمونه آماری از جامعه مورد نظر با روش نمونه‌گیری هدفمند به تعداد 21 نفر انتخاب شد. همچنین جامعه آماری جهت اعتباریابی الگو شامل متخصصین واقعیت افزوده و اساتید دانشگاه بود که نمونه آماری از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند به تعداد 33 نفر انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته سنجش اعتبار درونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای پایایی بین کدگذاران از دو روش بازکدگذاری و کدگذار دوم استفاده شد. روایی محتوایی پرسش‌نامه توسط متخصصین تأیید شد. به‌منظور تعیین ضریب پایایی پرسش‌نامه از آزمون آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار درونی الگو، از فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد میانگین و آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد.
یافته‌ها: در روش اول بازکدگذاری پایایی کدگذاران 91 درصد و در روش دوم 87 درصد محاسبه شد. شاخص‌ نسبت روایی محتوایی 93 درصد و شاخص روایی محتوایی 96 درصد به‌دست آمد. ضریب پایایی پرسش‌نامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ 96 درصد به‌دست آمد. مقدار آزمون تی برای تمام سؤال‌ها مثبت بوده و با توجه به سطح معناداری به‌دست آمده (0.001 :Sig)، تفاوت میانگین سؤال‌ها با میانگین نظری معنادار بود. نتایج تحلیل محتوا نشان داد تعداد 13 مقوله اصلی و 55 زیر مقوله برای الگوی تولید محتوای واقعیت افزوده استخراج شد. مقوله‌های اصلی الگوی تولید محتوای واقعیت افزوده شامل مدیریت، طراحی آموزشی، طراحی محیط‌های یادگیری سازنده‌گرا، اصول طراحی چند رسانه‌ای، کنترل بار شناختی، طراحی فنی، تولید، اجرا، نمایان‌سازی (نمایش)، انتشار، توسعه، ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی است.
نتیجه‌گیری: با مشخص شدن زیر مقوله‌ها و مقوله‌ها، ابتدا یک الگوی مفهومی و سپس یک الگوی روندی طراحی شد. نوآوری الگوی طراحی شده جامعیت در طراحی آموزشی و فنی، توجه همزمان به ابعاد آموزشی و فنی است. در الگوی مذکور مقوله‌های مربوط به ابعاد آموزشی به‌صورت محیطی و مقوله‌های مربوط به ابعاد فنی به‌صورت مرکزی قرار گرفته‌اند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که از دیدگاه متخصصین الگوی طراحی شده از اعتبار بالایی برخوردار بوده و اعتبار آن تأیید شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این الگو برای تولید محتوای واقعیت افزوده الکترونیکی، به‌ویژه زمانی که آموزش‌های مبتنی بر موقعیت، مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی و با محتوای واقعیت افزوده طراحی شده‌اند، استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Design and validation of augmented reality content production model with emphasis on constructivism approach

نویسندگان [English]

  • H. Abbasi 1
  • M. Nili Ahmadabadi 1
  • A. Delavar 2
  • E. Zaraii Zavaraki 1

1 Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Department of Educational Measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Due to the growing need of learners for new digital technologies in education, especially augmented reality technology, which has significant potential, the inadequacy of common electronic content, their lack of educational principles and standards and the lack of a suitable model for producing augmented reality content in education with a constructivism approach necessitate conducting research and finding a solution. The current study aimed to design and validate the model of production of augmented reality content with an emphasis on the constructivism approach.
Methods: The present study was an applied one according to the purpose and based on the method, it was a mixture or combination of consecutive exploratory type. Inductive qualitative content analysis was used to extract the template components. In reviewing texts and articles, the systematic review method was used and to determine the internal validity, the survey method was utilized. The statistical population for content analysis included scientific sources, books, articles, treatises and valid scientific documents in the field of augmented reality between 2000-2022. By selecting related keywords, the search was conducted in local and international citation databases. The statistical sample was selected via purposive method and included 232 cases. The statistical population for the interview included professors, specialists and producers of augmented reality and the statistical sample of the target population was formed via purposive sampling consisting of 21 people. Also, the statistical population for model validation included augmented reality specialists and university professors, from which a statistical sample of 33 people were selected via purposive sampling method. Data collection tools included a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. To check the inter-coder reliability, two methods of decoding and second coding were used. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts. In order to determine the reliability coefficient of the questionnaire, Cronbach's alpha test and to determine the internal validity of the model, frequency, mean, standard deviation, mean standard error and one-sample t-test were used.
Findings: In the first and second method, the inter-coder reliability was 91% and 87%, respectively. And the content validity ratio index was 93% and 96%, respectively. The reliability coefficient of the questionnaire was 96% through Cronbach's alpha test. The value of t-test was positive for all questions and according to the significance level (Sig= 0.001), the difference between the mean of the questions and the theoretical mean was significant. The results of content analysis showed that 13 main categories and 55 subcategories were extracted for the augmented reality content production model. The main categories of augmented reality content production model included management, instructional design, design of constructivism learning environments, multimedia design principles, cognitive load control, technical design, production, execution, rendering, publication, development, program evaluation and academic achievement.
Conclusion: By identifying the categories and their subcategories, first a conceptual model and then a process model were designed. The innovation of the designed comprehensive model in instructional and technical design requires the simultaneous attention to instructional and technical dimensions. In the presented model, the categories related to the instructional dimensions were environmentally located and the categories related to the technical dimensions were centrally located. The results of statistical analysis showed that from the perspective of experts, the designed model had a high validity and its validity was confirmed. Therefore, it is suggested that this model be used to produce electronic augmented reality content, especially for position-based training, based on a constructivism approach and designed with augmented reality content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content production
  • Augmented reality
  • Instructional design
  • Technical design
  • Constructivism approach

COPYRIGHTS 
©2022 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[5] Driscoll MP. Psychology of learning for instruction. England: Pearson; 2004.
[8] Oberdorfer S, Birnstiel S, Latoschik ME, Grafe S. Mutual benefits: interdisciplinary education of pre-service teachers and hci students in VR/AR learning environment design. Frontiers in Education. 2021; (6)693012.
[10] Doerner R, Broll W, Grimm P, Jung B. Virtual and augmented reality (VR/AR) foundations and methods of extended realities (XR). Springer; 2022.
[13] Wasko C. What teachers need to know about augmented reality enhanced learning environments. TechTrends. 2013; 57(4): 17-21.
[21] Singh G. Design of augmented reality learning system and analysis of its effectiveness on cognitive load and technical skills of engineering students [dissertation]. Department of Electronics and Communication Engineering: Chitkara university; 2019.
[25] Momeni Sharaki S. Study of Main Components in Design of Library Augmented Software and Evaluation of Library Augmented Reality Software Based on these Components [master’s thesis]. Tehran: Shahid Beheshti University; 2019
[33] Creswell jw. Qualitative inquiry and research design. London: sage Publishing; 2007.
[34] Sadipour A. Research methods in psychology and educational sciences (Volume 2 Edit 3). Tehran: Doran Publications; 2021. Persian.
[35] Delavar A, Koshki, S. Mixed research method. Tehran: Virayesh Publications; 2014. Persian.
[36] Delavar A. Theoretical and practical basics of research in human and social sciences. Tehran: Roshd Publications; 2017. Persian.
[38] Nasr AR, Areizi HR, Abolghasemi M, Pakseresht MJ, Kiamanesh AR, Bagheri K, et al. [Translation of Educational Research: An Introduction. 6th ed]. Gall M, Borg W, Gall J (Authors). Tehran: Samt Publications and Shahid Beheshti University; 2013. Persian.
[39] Hammersley M. Educational research, policymaking, and practice. London: Paul Chapman Publishing; 2002.
[40] Petticrew M, Roberts H. Systematic reviews in the social sciences, A practical guide. New Jersey, United States: Blackwell publishing; 2008.
[46] Delavar A. [Translation of Handbook in research and evaluation]. Issac S (Author). Tehran: Arasbaran Publications; 2015. P. 120-121. Persian.
[47] Lawshe CH. A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology. 1975; 28: 563-575.
[48] Waltz CF, Bausell RB. Nursing research: design, statistics and computer analysis. Philadephia: F.A. Davis Co; 1981.
[51] Cennamo K, Kalk D. Real world instructional design (Second edition). New York and London: Routledge (Taylor & Francis Group); 2019.
[52] Sommerauer p, Muller O. Augmented Reality for Teaching and Learning – A Literature Review on Theoretical and Empirical Foundations. Twenty-Sixth European Conference on Information Systems (ECIS2018): 2018 Jun 23-28: Portsmouth, UK.
[55] Doerner R, Broll W, Grimm P, Jung B. Virtual and augmented reality (VR/AR) foundations and methods of extended realities (XR). Springer; 2022.
[57] GlobalData Thematic Research. VEDICT web site. Available from: [Accessed 25th May 2021].
[59] Craig AB. Understanding Augmented Reality. Concepts and Applications. Amsterdam, Netherlands: Elsevier (Morgan Kaufmann); 2013.
[61] Hajiani M, Rajabzadeh Qatari A, Sohrabi Fard M, Mujibian F, Nourbakhsh SH. Production management. Tehran: Iran Textbook Publishing Company; 2017. Persian.
[64] El Asmar PG, Chalhoub J, Ayer SK, Abdallah AS. Contextualizing benefits and limitations reported for augmented reality in construction research. Journal of Information Technology in Construction (ITcon). 2021; 26: 720-738.
[65] Yarbrough DB, Shula LM, Hopson RK, Caruthers FA. The program evaluation standards: A guide for evaluators and evaluation users (3rd. ed). Corwin Press; 2010.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image