فصلنامه علمی
جامعه شناسی فناوری آموزش
مقایسه سرسختی روان‌شناختی، تمایزیافتگی خود و فرسودگی روان‌شناختی در زنان سرپرست خانوار و زنان عادی شهر مرودشت

حسین افلاکی فرد؛ محمد قلعه نوی؛ صفی اله رمضان خانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2022.8962.2759

چکیده
  پیشینه و اهداف: زنان سرپرست خانوار زنانی عهده ­دار تأمین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند. این زنان بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگ‌سال سرپرستی خانوار را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی خانواده، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی با آن‌هاست. این زنان به دلیل ایفای نقش دوگانه (پدر و مادر) برای فرزندان با مشکلاتی ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
چرخش دیجیتال و دلالت‌های آن برای رشد حرفه‌ای معلمان: تشکیل اجتماعات یادگیری بین معلمان

فهیمه گندمی حسنارودی؛ سید مهدی سجادی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 175-191

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.537

چکیده
  در حال حاضر تکنولوژی دیجیتال، با تسهیل ارتباطات و تعاملات، به معلمان کمک کرده است تا از انزوای حرفه‌ای خلاصی یابند. در دنیای دانش­محور کنونی، معلمان به عنوان یادگیرندگان، در جستجوی منابع فهم و دانش به منظور اثربخش‌تر نمودن تدریس خود و در نتیجه بهبود یادگیری دانش‌آموزان، در اجتماعات یادگیری حرفه‌ای، حضور می‌یابند. در حقیقت، ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
بررسی رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک‌های نظارتی و تعاملی استادان راهنما

حمیدرضا آراسته؛ یاسین سعیدی

دوره 10، شماره 3 ، تیر 1395، ، صفحه 235-246

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.541

چکیده
  تدوین پایان­نامه یکی از مهم­ترین بخش­های آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان کارشناسی ارشد از سبک‌های نظارتی و تعاملی استادان راهنما انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه­ی آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشته‌های ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات: گسترش مدل پذیرش فناوری اطلاعات

حسن قلاوندی؛ معصومه علی زاده

دوره 9، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 15-24

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.249

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان دانشگاه ارومیه بود. بدین منظور مدل پذیرش فناوری گسترش­یافته و متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه، حمایت سازمانی و ارزش­های فرهنگی (ابهام گریزی و فاصله قدرت) وارد آن شدند. 295 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسش­نامه ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
بررسی رابطه مؤلفه‌های یادگیری سازمانی با توسعه مهارت‌های حرفه‌ای مهندسان

سعید هداوند؛ جوانبخش علیرضا

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1393، ، صفحه 175-182

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.94

چکیده
  چکیده:در این پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توسعه مهارت­های حرفه­ای مهندسان پرداخته شده است. پژوهش به شیوه        توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 188 نفر از مهندسان شرکت الکتروسیستم فارس تشکیل می­دهند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه زیاد نیست، لذا کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
نظریه هدف پیشرفت اجتماعی در آموزش مطالعه روایی و اعتبارسنجی

سیاوش طالع پسند؛ فاتیما علیجانی؛ ایمان بیگدلی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، ، صفحه 167-177

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2010.1353

چکیده
  بسیاری از پ‍ژوهشگران نشان داده­اند که برای درک بهتر انگیزش دانش­آموزان هدف­های اجتماعی را باید همراه با هدف­های تحصیلی مورد مطالعه قرار داد. در حالی که نظریه جهت­گیری هدف پیشرفت اجتماعی در مطالعات غربی مورد توجه ویژه­ای قرار گرفته است، معلوم نیست آیا این نظریه در سایر زمینه­های فرهنگی و قومی قابل کاربست است یا نه. هدف ...  بیشتر

جامعه شناسی فناوری آموزش
یک روش بهینه آموزش مشارکتی پویا در دانشگاه

صادق رحیمی شعر باف

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، ، صفحه 63-72

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2009.1317

چکیده
  این مقاله با استفاده از نتایج حاصل از انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه مطالعه الگوریتم­های سیستم آموزشی فعال، در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شاهرود، تهیه شده است. در این تحقیق یک روش بهینه و پویای آموزشی، مبتنی بر روش آموزش مشارکتی ترکیبی  با استفاده از مزایای شیوه آموزشی مباحثه حوزه­های علمیه، ارایه شده است. این مقاله شامل دو ...  بیشتر