نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران،ایران
2 مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایران
چکیده
چکیده:در این پژوهش به بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توسعه مهارتهای حرفهای مهندسان پرداخته شده است. پژوهش به شیوه توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 188 نفر از مهندسان شرکت الکتروسیستم فارس تشکیل میدهند. از آنجا که حجم جامعه مورد مطالعه زیاد نیست، لذا کل جامعه به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه ارزیابی یادگیری سازمانی و سنجش مهارتهای حرفهای استفاده گردید. برای اطمینان از روایی پرسشنامهها از نظرات متخصصان بهره گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی به دست آمده برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 93/0 و برای پرسشنامه مهارتهای حرفهای87/0 برآورد شد که پایایی مناسب آن را نشان میدهد. دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای یادگیری سازمانی و توسعه مهارتهای حرفهای مهندسان رابطه معنیداری برقرار است. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که مؤلفههای یادگیری سازمانی پیشبینی کننده معناداری برای توسعه مهارتهای حرفهای هستند. مجذور ضریب 476/0 نشانگر آن است که 6/47 درصد از پراکندگی مشاهده شده در توسعه مهارتهای حرفهای را یادگیری سازمانی تبیین میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Survey of Relation between Organizational Learning Elements and Development of Professional Skills of Engineers
نویسندگان [English]
- S. Hadavand 1
- A. Javanbakhsh 2
1 Educational Management and Planning, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract:The present study deals with surveying the relation of organization learning and professional development of engineers. The study was conducted as descriptive-correlative work. Statistic society is comprised of 188 engineers of Electro System Fars. As the size of the society is not considerable, the whole society was studies as sample society. For data gathering two questionnaires for assessment of organizational learning and professional skills were used. To make sure validity of the questionnaire the experts were consulted. Regarding reliability, Cronbach’s Alpha was used. Reliability of the questionnaires was obtained 0.93 and 0.87 for learning and professional skill respectively. The data were analyzed regarding Pierson’s correlation and regression analyses and significant relation was found between organizational learning and development of professional skill. Regression analysis showed that organizational learning elements are significant predictor for develop of professional skills. Square sum of 0.476 showed that 47.6 of the distribution in the development of professional skills is determined by organizational learning
کلیدواژهها [English]
- Keyword: Organizational learning
- Learner organization
- Skill training
- Engineering Training
ارسال نظر در مورد این مقاله