فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عالی
1. آموزش طراحی معماری مسکونی مبتنی بر قابلیت‌های محیطی

سمیه بیطرف؛ محسن کاملی؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6613.2421

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به گسترش مکانی- محتوایی حوزه­های دانش، توجه به رویکردهای نو در آموزش، با تأکید بر فرصت­‌ها و محدودیت­‌ها، ضروری است. بنابراین، در این مقاله ارائۀ الگوی آموزشی مناسب با رویکرد قابلیت محیطی (شامل ویژگی‌های محیطی و خصوصیات فیزیکی، فرهنگی، رفتاری و ادراکی کاربران) در سطوح مختلف، در آموزش طراحی مجموعه­های ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
2. چالش‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس آنلاین

داود رحیمی کینچا؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی خورسندی طاسکوه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1398

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.5128.2181

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نیازها و چالش های توسعه حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در تدریس آنلاین، به روش کمی و به شیوه توصیفی- تحلیلی اجرا شد. جامعه پژوهش عبارت بودند از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که تعداد 113 نفر از 10 دانشکده مختلف به عنوان نمونه، به شکل در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
3. بررسی مفهوم کارآفرینی در آموزش عالی کشور: مروری نظام‌مند بر مقالات پژوهشی آموزش کارآفرینی با رویکرد تحلیل مضمونی

پروانه تقی نژاد؛ عزت الله نادری؛ مریم سیف نراقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6608.2426

چکیده
  پیشینه و اهداف: مقاله حاضر باهدف تحلیل کلمات و واحدهای معنایی استفاده‌شده برای تعریف کارآفرینی و توصیف کارآفرین در مقالات پژوهشی آموزش کارآفرینی در مؤسسات آموزش عالی انجام‌شده است. روش‌ها:مطالعه حاضر به لحاظ ماهیت، سنتز پژوهشی (مروری نظام­مند بر متون)، ولی به لحاظ روش­های تجزیه‌وتحلیل، جزو پژوهش­های تحلیلی-ترکیبی است. برای ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
4. شناسایی و تحلیل ویژگی‌های معرفت‌شناسی موک(دوره‌ها و انبوه)

اکبر جدیدی محمدابادی؛ محمد رضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ حسین زارع

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 431-442

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4274.2037

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از شکل‌های کسب دانش در عصر کنونی نظام آموزش از دور است، که روش‌های سنتی آموزشی را تغییر داده، امکان یادگیری را برای همه در همه جا و در هر زمان فراهم نموده، موجب برقراری عدالت اجتماعی در توزیع منابع و امکانات گردیده است. شرایط لازم برای آموزش استاندارد و مطابق با نیازهای افراد و جامعه را ایجاد نموده است و همچنین کمک ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
5. بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشی در مقایسه با روش‌های سنتی در راستای دانش‌افزایی بهره‌‌برداران منابع آب

خلیل میرزائی؛ مرجان سپه پناه

دوره 14، شماره 2 ، بهار 1399، ، صفحه 405-414

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3897.1956

چکیده
  پیشینه و اهداف: در طی دهه­های اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویت­های هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی می­شود. آموزش الکترونیکی با روش­های نوین ارتباطی یکی از نظام­های آموزشی است ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
6. تأثیر آموزش روش شش کلاه تفکر دوبونو در بهبود مهارت شناختی دانشجویان کشاورزی در درس کارآفرینی

بیژن ابدی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 15-26

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4233.2032

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از چالش‏های اساسی در نظام درسی آموزش عالی این است که دانشجویان از مهارت تفکر، استدلال و اندیشه‏ ورزی برخوردار نیستند. به ویژه این مسئله، در موقعیت‏‏هایی خود را نشان می‏دهد که از فراگیران انتظار می‏رود با قدرت خلاقیت و ابداع، به نقد و بازطراحی اندیشه ها و افکار قدیمی بپردازند و حتی ایده‏ ها و نظریات جدید ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
7. اینترنت اشیاء؛ سامانه‌ای برای بهبود نظام آموزش عالی

علی محمد احمدوند؛ حسین نصیری؛ فاطمه نصرالهی‌نیا؛ احمد محجوبیان

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 157-168

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4178.2018

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه  فناوری‌های اطلاعاتی، فرایندهای تولید، توزیع و بهره‌گیری از دانش را تحت تأثیر قرار داده‌اند. در این میان، اینترنت اشیاء به عنوان شبکه‌ای از انواع اشیاء متصل به هم می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در همه عرصه‌‌ها ایجاد نماید. مفهوم اتصال وسایل و اشیاء به همدیگر، پیشرفت تازه‌ای در اینترنت است؛ هر چیزی در هر ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
8. مدیریت نام تجاری در آموزش عالی: تاثیر ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی (معیار هویت نام تجاری دانشگاه

اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ سیما قجربیگی

دوره 12، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 357-364

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.2835.1727

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از فعالیت­ها در زمینه برندسازی، مدیریت برند یا مدیریت نام تجاری است که در تلاش است تا با سیاستگزاری دقیق و اصولی و برنامه ریزی های به موقع برای نام تجاری (برند)، ایجاد ارزش نماید و سپس، در راستای رهبری تغییرات برای توسعه و بهبود آن بکوشد . نام تجاری دانشگاه زمانی موفق می­شود که مدیران آموزش عالی و سیاستگزاران حوزه ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
9. بلوغ آموزش الکترونیکی آموزش عالی کشاورزی ایران، بر اساس مدل میسرا و دینگرا و ارتباط‌یابی آن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

حشمت اله سعدی؛ خلیل میرزائی

دوره 11، شماره 4 ، پاییز 1396، ، صفحه 285-300

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2017.728

چکیده
  آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع می‌باشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فن‌آوری روز و تغییر روش‌ها و محیط‌های آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌باشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
10. سنجش میزان اثربخشی دو راهبرد مشارکتی ویکی در ارتقای کیفیت نگارش آکادمیک آزمون آیلتس

منوچهر جعفری‌گهر؛ مهدی کرمی

دوره 11، شماره 1 ، زمستان 1395، ، صفحه 35-49

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.608

چکیده
  بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارت­های موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاین‌رو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تک­نویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
11. نقش دانش طراحی معماری در توانبخشی حرفه‌ای مهندسان معمار

محسن کاملی؛ حمیدرضا عظمتی؛ فرزانه رمضی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1395، ، صفحه 341-350

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.555

چکیده
  دروس طراحی معماری به‌عنوان مهم‌ترین دروس رشتة مهندسی معماری در مقطع کارشناسی حائز اهمیت بوده و به‌نوعی آیندة حرفه­ای معماران به‌واسطة این دروس رقم می­خورد. در این مقاله مقایسه، تأثیر و میزان نزدیکی دروس طراحی معماری 2 و 4 در فعالیت­های حرفه­ای مهندسان معماری و بررسی مباحثی مانند اجرا، عملکرد، کارفرما، ایده پردازی و... در ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
12. بررسی رابطة سرمایة فکری و عملکرد پژوهشی در میان اعضای هیأت علمی

نادر بختیاری؛ محمد موسی خانی

دوره 10، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 75-84

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.440

چکیده
   ضرورت توجه به عملکرد کارکنان و استفاده از سرمایه‌های فکری جهت رسیدن به اهداف و استفادة بهینه از امکانات موجود در سازمان­ها، به ویژه دانشگاه­ها که خود مرکز تولید سرمایه­های فکری هستند، مدیران را ملزم به استفاده از سرمایه­های فکری جهت رسیدن به عملکرد مطلوب می‌نماید. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است و کلیه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
13. طراحی جدول زمانبندی خودکار برای دروس دانشگاهی با استفاده از الگوریتم های ژنتیک

امیر حسن منجمی؛ سولماز مسعودیان؛ افسانه استکی؛ ناصر نعمت بخش

دوره 4، شماره 1 ، زمستان 1388، ، صفحه 23-37

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2009.1340

چکیده
  طراحی جدول زمان­بندی، اساساً از وظایف پیچیده و وقت گیر برای پرسنل مسئول می­باشد که از طرفی انجام خودکار آن گامی در جهت کاهش بار کاری پرسنل و از سوی دیگر یک نمونه مطلوب برای امتحان روش­های برنامه­ریزی و ارضای محدودیت­ها در هوش مصنوعی است.  در این پژوهش، ابتدا  الگوریتم­های ژنتیک مطالعه و بررسی شده، سپس در مسأله بهینه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
14. برآورد تعداد کاربران و بازار تجهیزات شبکه ی دادهی کشور درسال های آتی

منصور شیخان؛ محمد اسماعیل کلانتری

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1386، ، صفحه 97-112

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2007.1249

چکیده
  در این مقاله با هدف تخمین تعداد کاربران شخصی و سازمانی شبکه­ی داده­ی کشور و به دنبال آن، برآورد بازار تجهیزات مورد نیاز مربوط تا چند سال آتی، در ابتدا آمار گروه های متفاوت این کاربران با توجه به اطلاعات آخرین سرشماری ها در کشور ، بررسی و با در نظر گرفتن   نرخ رشد سالیانه­ی ترکیبی ، تعداد آنها تا پایان سال 1387 برآورد شده است. ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
15. رویکرد انسانی – محیطی در طراحی معماری منظر

محسن فیضی؛ محمد باقری؛ حمیدرضا عظمتی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1386، ، صفحه 89-96

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2007.1248

چکیده
  هدف اصلی این نوشتار،بازشناسی و تحلیل رویکرد های متفاوت در طراحی معماری منظر و پیشنهاد رویکرد کل گرای انسانی -محیطی در ارتباط با مسایل جاری معماری منظر در ایران است. به این منظور ابتدا هدف ها و رویکرد های رایج جزء گرا در معماری منظر معرفی و تحلیل می شود. آنگاه الگوی کل گرا، مبتنی بر رویکرد انسانی– محیطی به طراحی منظر در سه حوزه زیبایی ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
16. بررسی و مقایسه توزیع تنش در خاک به روش عددی نقاط محدود با دیگر روش‌های متداول

ناصر شابختی؛ سعید غفارپور جهرمی؛ حسین غلامعلی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1386، ، صفحه 73-82

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2007.1246

چکیده
  امروزه استفاده از روش های عددی در حل مسایل متفاوت، کاربرد فراوانی دارد. کاربرد این روش ها همراه با توسعه و ارایه روش های جدید و نو به منظور، پاسخگویی به نیازهای متفاوت مسایل عددی بوده است. هرچند روش‌های عددی چون اجزای محدود، در حل مسایل سه‌بُعدی و با المان های چندوجهی بسیار وقت‌گیر و پرهزینه است، اما در این میان روش نقاط محدود به عنوان ...  بیشتر