فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر محیط‌ همیارانه‌ برخط مبتنی بر بازخورد همتای استدلالی بر روی مهارت‌های تفکر انتقادی و کیفیت استدلال‌ورزی دانشجویان

قدرت اله خلیفه؛ سعید لطیفی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 479-492

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10071.2938

چکیده
  پیشینه و اهداف: در حال حاضر، در سراسر جهان شاهد تحول در روش­های یادگیری برخط و تغییر به سوی روش­های یادگیری همیارانه در محیط برخط هستیم. محیط­ یادگیری برخط به دلیل ماهیت مشارکتی و تعاملی خود در صورت استفاده از رویکردهای طراحی مناسب، فرصت منحصر به فردی را برای توسعه یادگیری انفرادی و همیارانه ایجاد می­کند. بر این اساس، اگر توسعه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
تاثیر یادگیری مبتنی بر مسئله برخط و حضوری بر تمایل زبان آموزان به برقراری ارتباط، احساس خودکارآمدی، و اضطراب کلاس درس

سعید مسلمی نژاد آرانی؛ عباسعلی زارعی؛ عبدالله سارانی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 19-36

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9904.2915

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از ملاحظات اساسی در یادگیری مبتنی بر مسئله عدم وجود یک راه حل واحد برای پاسخگویی به مسئله است که البته در آموزش زبان به آن سناریو نیز گفته می‌شود. با این‌حال، شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله دارای ویژ‌گی­های دیگری نیز می‌باشد که آن را از دیگر شیوه‌های مرسوم یادگیری زبان متمایز می‌سازد. در این شیوه، به منظور برقراری ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
تاثیر آموزش نرم‌افزار بر خلاقیت معماری: یافتن روش و زمان مناسب برای آموزش نرم‌افزار به دانشجویان معماری

سید محمدعلی احمدی طباطبایی؛ سید محسن موسوی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 131-148

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10142.2953

چکیده
  پیشینه و اهداف: پیشرفت سریع فناوری کامپیوتر، جنبه‌های مختلف کار و زندگی را متحول کرده و بر لزوم آموزش و استفاده صحیح از ابزارهای دیجیتال تاکید دارد. نرم‌افزارهای معماری به فرآیند طراحی تبدیل شده‌اند و معماران را قادر می‌سازند تا روش‌های جدید را کشف کنند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر نرم‌افزار بر خلاقیت و نوآوری ایجاد ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی اثر بخشی «آموزش تفکر طراحی» بر توانایی طراحی آموزشی دانشجویان تکنولوژی آموزشی

سکینه طالبی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ هاشم فردانش؛ علی دلاور

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 709-728

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9329.2831

چکیده
  پیشینه و اهداف:  تکنولوژی‌آموزشی به‌عنوان یک حوزه میان رشته ­ای، متأثر از پیشرفت­ های علوم، فناوری و بهره ­گیری از یافته­ های آنها برای تسهیل فرآیند آموزش و ارتقاء کیفیت یادگیری است. با هدف بهره­ گیری از تفکر طراحی به­ عنوان رویکردی نوین برای نوآوری و حل خلاق مسأله و یک حوزه منشأ اثر در مسائل طراحی‌آموزشی، پژوهش­ حاضر ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر عوامل نهادی در به‌کارگیری یادگیری ترکیبی توسط اعضای هیأت‌علمی

فاطمه بهرامی؛ محسن نظرزاده زارع

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 671-682

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9693.2887

چکیده
  پیشینه و اهداف: نهادها معمولاً فناوری‌های موردنیاز خود را از محیط پیرامونی خود وارد سازمان می‌کنند. بر این اساس، دانشگاه نیز به‌عنوان یکی از نهادهای اجتماعی مهم، تحت تأثیر انقلاب الکترونیک و ظهور فناوری‌های جدید در محیط پیرامونی خود، به سمت‌وسوی به‌کارگیری نظام‌های چندرسانه‌ای و آموزش الکترونیکی سوق پیدا کرد؛ اما به‌کارگیری ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی تأثیر ابعاد کالبدی و عاطفی مکان بر حس تعلق: مطالعۀ موردی دبیرستان‌های سنتی و مدرن بجنورد

مصطفی ارغیانی؛ مهدی میرهاشمی؛ محمد مهوش

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6813.2457

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مفاهیم مؤثر و مورد توجه طراحان در ارتباط انسان و محیط، حس تعلق است. در علم طراحی محیطی به‌رغم استفادۀ فراوان از این واژه، تعریف واحدی از این مفهوم و عناصر تشکیل دهندۀ آن ارائه نشده است. در این پژوهش، برای استفادۀ کاربردی از مفهوم حس تعلق در حوزۀ طراحی، ابتدا ابعاد و مؤلفه‌های این مفهوم متناسب با نیازهای حوزۀ طراحی ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی میزان اثربخشی وسایل ارتباطی نوین آموزشی در مقایسه با روش‌های سنتی در راستای دانش‌افزایی بهره‌‌برداران منابع آب

خلیل میرزائی؛ مرجان سپه پناه

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 405-414

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3897.1956

چکیده
  پیشینه و اهداف: در طی دهه­های اخیر، توسعة بخش کشاورزی و روستایی بسیار مورد توجه بوده و در برخی موارد نیز از آن به مثابه محور توسعه یادشده است. از آنجا که توسعة کشورها بدون افراد کارآمد ناممکن است، آموزش از اولویت­های هر کشوری و از آن جمله ایران تلقی می­شود. آموزش الکترونیکی با روش­های نوین ارتباطی یکی از نظام­های آموزشی است ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
شناسایی و تحلیل ویژگی‌های معرفت‌شناسی موک(دوره‌ها و انبوه)

اکبر جدیدی محمدابادی؛ محمد رضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ حسین زارع

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 431-442

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4274.2037

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از شکل‌های کسب دانش در عصر کنونی نظام آموزش از دور است، که روش‌های سنتی آموزشی را تغییر داده، امکان یادگیری را برای همه در همه جا و در هر زمان فراهم نموده، موجب برقراری عدالت اجتماعی در توزیع منابع و امکانات گردیده است. شرایط لازم برای آموزش استاندارد و مطابق با نیازهای افراد و جامعه را ایجاد نموده است و همچنین کمک ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر آموزش روش شش کلاه تفکر دوبونو در بهبود مهارت شناختی دانشجویان کشاورزی در درس کارآفرینی

بیژن ابدی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 15-26

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4233.2032

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از چالش‏های اساسی در نظام درسی آموزش عالی این است که دانشجویان از مهارت تفکر، استدلال و اندیشه‏ ورزی برخوردار نیستند. به ویژه این مسئله، در موقعیت‏‏هایی خود را نشان می‏دهد که از فراگیران انتظار می‏رود با قدرت خلاقیت و ابداع، به نقد و بازطراحی اندیشه ها و افکار قدیمی بپردازند و حتی ایده‏ ها و نظریات جدید ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
اینترنت اشیاء؛ سامانه‌ای برای بهبود نظام آموزش عالی

علی محمد احمدوند؛ حسین نصیری؛ فاطمه نصرالهی‌نیا؛ احمد محجوبیان

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 157-168

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4178.2018

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه  فناوری‌های اطلاعاتی، فرایندهای تولید، توزیع و بهره‌گیری از دانش را تحت تأثیر قرار داده‌اند. در این میان، اینترنت اشیاء به عنوان شبکه‌ای از انواع اشیاء متصل به هم می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در همه عرصه‌‌ها ایجاد نماید. مفهوم اتصال وسایل و اشیاء به همدیگر، پیشرفت تازه‌ای در اینترنت است؛ هر چیزی در هر ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
مدیریت نام تجاری در آموزش عالی: تاثیر ارزش ویژه برند بر جذب استعدادهای علمی (معیار هویت نام تجاری دانشگاه

اصغر زمانی؛ مهتاب پورآتشی؛ سیما قجربیگی

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، ، صفحه 357-364

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2835.1727

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از فعالیت­ها در زمینه برندسازی، مدیریت برند یا مدیریت نام تجاری است که در تلاش است تا با سیاستگزاری دقیق و اصولی و برنامه ریزی های به موقع برای نام تجاری (برند)، ایجاد ارزش نماید و سپس، در راستای رهبری تغییرات برای توسعه و بهبود آن بکوشد . نام تجاری دانشگاه زمانی موفق می­شود که مدیران آموزش عالی و سیاستگزاران حوزه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بلوغ آموزش الکترونیکی آموزش عالی کشاورزی ایران، بر اساس مدل میسرا و دینگرا و ارتباط‌یابی آن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

حشمت اله سعدی؛ خلیل میرزائی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 285-300

https://doi.org/10.22061/jte.2017.728

چکیده
  آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع می‌باشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فن‌آوری روز و تغییر روش‌ها و محیط‌های آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌باشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
سنجش میزان اثربخشی دو راهبرد مشارکتی ویکی در ارتقای کیفیت نگارش آکادمیک آزمون آیلتس

منوچهر جعفری‌گهر؛ مهدی کرمی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 35-49

https://doi.org/10.22061/tej.2016.608

چکیده
  بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس در سراسر دنیا همچنان در زمینة تسلّط بر مهارت­های موردنیاز برای نگارش آکادمیک مشکلات زیادی دارند. شاید نگارش مشارکتی در سامانة اینترنتی ویکی راه‌حل خوبی برای رفع این مشکل باشد. ازاین‌رو، مطالعة حاضر به بررسی و مقایسة میزان اثربخشی راهبرد تک­نویسنده ویرایش توسط همکلاسی و راهبرد چند نویسنده با هم ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
نقش دانش طراحی معماری در توانبخشی حرفه‌ای مهندسان معمار

محسن کاملی؛ حمیدرضا عظمتی؛ فرزانه رمضی

دوره 10، شماره 4 ، مهر 1395، ، صفحه 341-350

https://doi.org/10.22061/tej.2016.555

چکیده
  دروس طراحی معماری به‌عنوان مهم‌ترین دروس رشتة مهندسی معماری در مقطع کارشناسی حائز اهمیت بوده و به‌نوعی آیندة حرفه­ای معماران به‌واسطة این دروس رقم می­خورد. در این مقاله مقایسه، تأثیر و میزان نزدیکی دروس طراحی معماری 2 و 4 در فعالیت­های حرفه­ای مهندسان معماری و بررسی مباحثی مانند اجرا، عملکرد، کارفرما، ایده پردازی و... در ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی رابطة سرمایة فکری و عملکرد پژوهشی در میان اعضای هیأت علمی

نادر بختیاری؛ محمد موسی خانی

دوره 10، شماره 1 ، دی 1394، ، صفحه 75-84

https://doi.org/10.22061/tej.2015.440

چکیده
   ضرورت توجه به عملکرد کارکنان و استفاده از سرمایه‌های فکری جهت رسیدن به اهداف و استفادة بهینه از امکانات موجود در سازمان­ها، به ویژه دانشگاه­ها که خود مرکز تولید سرمایه­های فکری هستند، مدیران را ملزم به استفاده از سرمایه­های فکری جهت رسیدن به عملکرد مطلوب می‌نماید. در این تحقیق از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است و کلیه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
طراحی جدول زمانبندی خودکار برای دروس دانشگاهی با استفاده از الگوریتم های ژنتیک

امیر حسن منجمی؛ سولماز مسعودیان؛ افسانه استکی؛ ناصر نعمت بخش

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، ، صفحه 23-37

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1340

چکیده
  طراحی جدول زمان­بندی، اساساً از وظایف پیچیده و وقت گیر برای پرسنل مسئول می­باشد که از طرفی انجام خودکار آن گامی در جهت کاهش بار کاری پرسنل و از سوی دیگر یک نمونه مطلوب برای امتحان روش­های برنامه­ریزی و ارضای محدودیت­ها در هوش مصنوعی است.  در این پژوهش، ابتدا  الگوریتم­های ژنتیک مطالعه و بررسی شده، سپس در مسأله بهینه ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی و مقایسه توزیع تنش در خاک به روش عددی نقاط محدود با دیگر روش‌های متداول

ناصر شابختی؛ سعید غفارپور جهرمی؛ حسین غلامعلی

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1386، ، صفحه 73-82

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1246

چکیده
  امروزه استفاده از روش های عددی در حل مسایل متفاوت، کاربرد فراوانی دارد. کاربرد این روش ها همراه با توسعه و ارایه روش های جدید و نو به منظور، پاسخگویی به نیازهای متفاوت مسایل عددی بوده است. هرچند روش‌های عددی چون اجزای محدود، در حل مسایل سه‌بُعدی و با المان های چندوجهی بسیار وقت‌گیر و پرهزینه است، اما در این میان روش نقاط محدود به عنوان ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
رویکرد انسانی – محیطی در طراحی معماری منظر

محسن فیضی؛ محمد باقری؛ حمیدرضا عظمتی

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1386، ، صفحه 89-96

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1248

چکیده
  هدف اصلی این نوشتار،بازشناسی و تحلیل رویکرد های متفاوت در طراحی معماری منظر و پیشنهاد رویکرد کل گرای انسانی -محیطی در ارتباط با مسایل جاری معماری منظر در ایران است. به این منظور ابتدا هدف ها و رویکرد های رایج جزء گرا در معماری منظر معرفی و تحلیل می شود. آنگاه الگوی کل گرا، مبتنی بر رویکرد انسانی– محیطی به طراحی منظر در سه حوزه زیبایی ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
برآورد تعداد کاربران و بازار تجهیزات شبکه ی دادهی کشور درسال های آتی

منصور شیخان؛ محمد اسماعیل کلانتری

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1386، ، صفحه 97-112

https://doi.org/10.22061/tej.2007.1249

چکیده
  در این مقاله با هدف تخمین تعداد کاربران شخصی و سازمانی شبکه­ی داده­ی کشور و به دنبال آن، برآورد بازار تجهیزات مورد نیاز مربوط تا چند سال آتی، در ابتدا آمار گروه های متفاوت این کاربران با توجه به اطلاعات آخرین سرشماری ها در کشور ، بررسی و با در نظر گرفتن   نرخ رشد سالیانه­ی ترکیبی ، تعداد آنها تا پایان سال 1387 برآورد شده است. ...  بیشتر