نوع مقاله : مقاله پژوهشی-شماره انگلیسی
نویسندگان
1 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده
پیشینه و اهداف: یکی از ملاحظات اساسی در یادگیری مبتنی بر مسئله عدم وجود یک راه حل واحد برای پاسخگویی به مسئله است که البته در آموزش زبان به آن سناریو نیز گفته میشود. با اینحال، شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله دارای ویژگیهای دیگری نیز میباشد که آن را از دیگر شیوههای مرسوم یادگیری زبان متمایز میسازد. در این شیوه، به منظور برقراری ارتباط پایدار و معنیدار میان کسب دانش لازم برای پاسخگویی به مسئله از طریق کشف و بررسی راه حلهای ممکن و انتخاب مناسبترین راه حل، لازم است تا زبانآموز صرفا از طریف خود اکتشافی به بررسی و ارزیابی اطلاعات لازم برای پاسخ به مسئله بپردازد. البته، معلم، صرفا در نقش تسهیلگر ظاهر شده و در صورت لزوم زبان آموزان را راهنمایی میکند. این شیوه از یادگیری میتواند دررابطه با مهارتهای تولیدی زبانآموزان بسیار موثر باشد، چرا که آنها در صورت مشارکت در فرایند یادگیری- آن چه که این شیوه بر آن تاکید میکند - شیوایی کلام بهتری را تجربه میکنند. بدینترتیب میتوان گفت که این شیوه از آموزش صفات روانشناختی فراگیران را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. از اینرو، مطالعه حاضر خلاء تحقیقاتی در مورد کاربرد شیوه مسئله محور و تاثیر آن بر عوامل روانشناختی از قبیل تمایل به برقراری ارتباط، خودکارامدی، و اضطراب کلاس درس میپردازد.
روشها: تعداد 90 نفر از زبان آموزان سطح پیش متوسط زبان انگلیسی بر مبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد و روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. افراد مورد نظر، به صورت تصادفی در سه گروه 30 نفره (1) گروه شیوه مبتنی بر مسئله برخط، (2) گروه شیوه مبتنی بر مسئله حضوری، و (3) گروه کنترل با شیوه تدریس غیر از یادگیری مبتنی بر مسئله تقسیم بندی شدند. زبان آموزان در هر سه گروه فوق در یک دوره 10 جلسهای آموزش مهارت گفتاری شرکت کردند. سه پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط، خودکارآمدی، و اضطرب در کلاس زبان در ابتدا و پایان دوره توسط زبان آموزان پاسخ داده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها از تحلیل کواریانس (انکووا) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که کاربرد شیوه مبتنی بر مسئله در کلاس برخط به طور قابل توجهی موثرتر از شیوه مبتنی بر مسئله در کلاس حضوری بوده است. یافته ها همچنین نشان داد که فراگیران زبان انگلیسی در کلاسهای برخط و حضوری با بکارگیری شیوه مبتنی بر مسئله نسبت به زبان آموزان گروه کنترل در زمینه تمایل به برقراری ارتباط عملکرد بهتری داشتند. علاوه بر این، زبان آموزان در گروه های آموزش مبتنی بر مسئله برخط و حضوری به طور معناداری سطح پایینتری از اضطراب کلاس درس را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر میتوان چنین استنباط کرد که شیوه مبتنی بر حل مسئله در ایجاد انگیزه در زبان آموزان در جهت ایجاد ارتباط کلامی در زبان مقصد موثر است. علاوه براین، زبان آموزانی که در کلاسهای برخط تحت تاثیر این شوه قرار میگیرند، حس مسئولیت بیشتری را نسبت به یادگیری خود پیدا میکنند و در نتیجه احساس خوشنودی بیشتری را نیز تجربه میکنند. از سویی دیگر، بهدلیل خود اکتشافی بودن این شیوه بویژه زمانی که زبان آموز به کشف راه حل پرداخته و آن را با هم کلاسیهای خود مورد بحث قرار میدهد، اضطراب بسیار کمتری را تجربه کرده که به فرایند یادگیری کمک میکند. کاربردهای استفاده از نتایج این مطالعه در پایان مورد بررسی و پیشنهاد قرار گرفته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Online vs. offline Problem-based Learning Affecting Foreign Language Learners’ willingness to communicate, self-efficacy, and classroom anxiety
نویسندگان [English]
- S. Moslemi Nezhad Arani 1
- A. A. Zarei 1
- A. Sarani 2
1 Department of English Language Teaching, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Department of English Language and Literature, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]
Background and Objectives: The essence of Problem-based Learning (PBL) is to find a prêt-à-porter solution to a problem, which is also known as scenario. Several features differentiate this teaching methodology from other typical approaches in language teaching contexts. In order to reinforce the association between learners’ construction of the required knowledge to solve an ill-structured problem when assessing different possible solutions and attempting to find an acceptable solution, learners need to collect necessary information mostly on their own with the help of a teacher as a facilitator. PBL can also be considered as a potentially useful approach to language teaching and learning, especially with regard to productive skills in which leaners practice more fluently if they experience more involvement in the learning process. The PBL also contributes to learners and learning psychological aspects. Despite the generally acknowledged benefits of PBL, it has not been commonly used, especially in foreign language learning contexts. One reason for this may have been concerns about how the method might affect foreign language learners’ feeling of anxiety, self-efficacy and willingness to communicate. The major objective of this study was to bridge the gap in our understanding of how the implementation of the PBL approach affects English as a Foreign Language (EFL) learners’ psychological factors of willingness to communicate, self-efficacy, and classroom anxiety.
Materials and Methods: Ninety pre-intermediate EFL students were selected according to the Oxford Placement Test (OPT) and purposeful sampling method. They were randomly assigned into 3 groups of online PBL, face-to-face PBL, and control group with 30 learners in each. Students in both online PBL and face-to-face PBL classes embarked on a 10-session speaking course according to the framework of the PBL approach. Meanwhile, the control group received speaking instruction based on a conventional method other than the PBL. Three questionnaires of Willingness to Communicate (WTC), English self-efficacy, and foreign language classroom anxiety scale were administered before and after the course to all participants. Analysis of covariance (ANCOVA) was employed to analyze the data.
Findings: Results showed that EFL learners in the online and face-to-face PBL classes outperformed those in the control group in their WTC and self-efficacy. In addition, learners in the online and face-to-face PBL groups meaningfully experienced a lower level of classroom anxiety compared with the control group.
Conclusions: The findings of the present study suggest that the PBL approach efficiently motivates learners to communicate and interact within the classroom context. In addition, learners in the online and conventional PBL groups felt more self-determining and responsible for their learning as a result of feeling more comfortable in the learning environment. Results also shed light on the idea that due to the experiential aspect of PBL, when learners explore the solutions to the problem/scenario and discuss them with others, that forms an environment with a minimized classroom speaking anxiety. Implications are also discussed at the end of the study.
کلیدواژهها [English]
- Classroom Anxiety
- Self-Efficacy
- Problem-Based Learning
- Willingness to Communicate
COPYRIGHTS
© 2024 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)
ارسال نظر در مورد این مقاله