فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

چکیده

آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و یک راه حل جامع می‌باشد برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر فن‌آوری روز و تغییر روش‌ها و محیط‌های آموزشی خود هستند، بلوغ آموزش الکترونیکی، به دنبال شناسایی و آگاهی یافتن از وضعیت موجود آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌باشد تا پس از این اقدام، بتواند وضعیت مطلوب را در آن زمینه ترسیم نموده، در عین حال، دلایل عدم توسعه‌یافتگی آموزش الکترونیکی در آن بخش را بررسی نماید. در این مقاله از مدل شش سطحی میسرا و دینگرا ، استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی آموزش عالی کشاورزی ایران هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و جامعه نمونه تحقیق که به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده ‌است، حدود 517 نفر می‌باشد. در این پژوهش، به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. دقت شاخص‌ها و گویه‌ها در پرسشنامه یا روایی صوری توسط متخصصان فن و اساتید صاحب‌نظر مورد تأیید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی و سازگاری درونی ابزار اندازه‌‌گیری تحقیق، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

E-Learning Maturity of Iranian agricultural higher education based on Misra and Dhingra models and its hookup using artificial neural network

نویسندگان [English]

  • H. Saadi
  • kh. Mirzaei

Agricultural Extension and Education Department, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

E-learning is an artistic educational system and a comprehensive solution for those institutions that want to move in the path of technology of the day and change their teaching methods and environments. The purpose of this study is looking for identification and awareness of the current status of e-learning in universities and higher education institutions to draw the desired situation in this field, and at the same time, review the reasons for the lack of development of e-learning in that area. In this article, the maturity six-level model of Misra and Dingra were used (Levels: Closed, Preliminary, Initial presence, Perceived, Institutionalized, Optimized). This research is a survey. The statistical population of the study includes faculty members and postgraduate students in higher education in agriculture in Iran. The sample size is calculated using the Cochran formula and the sample population of the study was selected by random sampling in several steps which is 517 people. In this study, the questionnaire was used in order to collect the required information. The precision of indices and items cited in the questionnaire, or face validity, was confirmed by the specialists and professors. To investigate the reliability and internal consistency of the study instrument, Cronbach's alpha was used. Cronbach's alpha value was 0.86. In order to analyze the collected data Weka software and artificial neural networks were used. In this paper, based on Misra and Dhingra models, the 6 above levels were data analyzed. After analysis by artificial neural networks and communicating between electronic maturity levels, the fourth level or "realized level", with 82.37% accuracy of information, and with the fewest amount of errors (7 %) was more desirable compared to other levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "E-learning"
  • "e maturity"
  • "Weka software"
  • "agricultural higher education."
[1] George, J.F. (2004). The theory of planned behavior and internet purchasing. Internet Research, 14(3), 198-212.
[2] Harrison, D.A., Mykytyn, P.P., & Riemenschneider, C.K. (2013). Executive decisions about adoption of information technology in small businesses: Theory and empirical test. Information Systems Research, 8(2), 171-195.
[3] Ghazanfari, M., Fathian, M., & Raees Safari, M. (2011). Measuring of information technology governance maturity in Iranian financial services industry: Comparison between state & private bank sectors using the COBIT4.1 framework. IT management Journal, 3 (6), 63-88. [In Persian]
[4] Ghorbani, M., & Shakeri, A. (2010). Nolan's Model; A tool for IT planning. Growth and Technology.Quarterly Specialty Magazine of Science and Technology Parks and Growth Centers (Incubators), 6(22), 65-69. [In Persian].
[5] Mahmoodi, J., Musakhani, M., Biryaei, H. (2009). Providing a framework for evaluating organizational architecture maturity. IT Management Journal, 7(3), 107-120. [In Persian].
[6] Espinoza-Guzmán, J., & Georgina Gómez Zermeño, M. (2017). Maturity Model for E-Learning Classroom, Bimodal and Virtual Courses in Higher Education: A Preliminary Study. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 12(1), 19-31.
[7] Moradi, M., & Derakhshanfard, S. (2015). Evaluating effect of gender and university on the elderly education of Ardabil University of Medical Sciences and Medical Sciences Azad University of Ardabil. Proc. of National Conference on the Millennium and Humanities (pp 1-6),  Retrieved from: https://www.civilica.com/Paper-NCTMH01-NCTMH01_326.htm.  (COI): NCTMH01_326  [In Persian].
[8] Teicher, J., Hughes, O. and Dow, N. (2002). E-government: A new route to public sector quality. Managing Service Quality, 12(6), 384-393. 
[9] Nolan, R., Koot, L., & William J.D. (1992).  Nolan stages theory today: A framework for senior and IT management to manageInformation Technology. Business and IT Strategy, 6(7), 2-25
[10] Misra, D. & Dhingra, C.A. (2005).  E-government Maturity Model National Information Center, Department of. Information Technology. Electronic Information Planning Journal, 3, 14-17.
[11] Misra, S.K. & Dhingra, C.A. (2004) .Security of a mobile transaction: A Trust Model. Electronic Commerce Research, 4(4), 359-372.
 [12] Sagheb Tehrani, M., & Tadyon, Sh. (2005).   Information Technology management. Tehran: Ketab-e Mehraban Nashr Institute. [In Persian].
 [13] Hajiheydari, N., Bahadori, P. &  Behestani, S. (2015). Investigation of electronic maturity level of insurance industry: A comparative study of stock and non-stock insurance agents in Iran. Insurance Journal, 30(2), 109-130. [In Persian]
 [14] Bahmanesh, I. (2013). Providing a model for examining the impact of information technology maturity on organizational performance with regard to the relationship of maturity, (master's Thesis).Tehran University, Technical College, [In Persian].
 [15] Karimzadegan Moghadam, D., Khodaparast, M., & Vahdat, D. (2011). An evaluation of the factors that affect the learner satisfaction in e-learning programs. Quarterly Journal of Iranian Research Institute for Information Science & Technology, 27(2), 461-478. [In Persian]
 [16] Ghasemi, A. (2013).  Metadata in e-learning environment. Electronic Journal of Information and Documentation Research Institute of Iran, 6(1), 24-34. [In Persian].
 [17] Nejati, M., & Nejati, M. (2008).  Service quality at University of Tehran Central Library. Library Management, 29(6/7), 571-582. [In Persian].
 [18] Afshar, M., Khalilishorinin, S., & Tahmasebibirgani, M.R. (2008). The model of process maturity of research and technology of Iran National Drilling Company. Proc. of the Third International Conference on Strategic Management (pp. 8-12). Tehran, Nab, Institute of Management and Development. [In Persian].
  [19] Saghafi, F., Naserislami, F, & Alijaryan, M. (2010). The native maturity model of the mobile government. Science and Technology Policy Journal, 3(2), 49-64. [In Persian].
 [20] Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers and Education, 58(2), 843–855.
 [21] Zhou, Y. (2012).  Towards Capability Maturity Model of e-Learning process. Scientific Research, 4(4), 95-98
 [22] Lee, Y.H., Hsieh, Y. CH., & Ma, CH.Y. (2011). A model of organizational employees’ e-learning systems acceptance. Knowledge Based Systems, 24(12), 768-785.
 [23] Lin, K.M. (2011). E-learning continuance intention: Moderating effects of user e-learning experience. Computers & Education, 56(2), 515-526.
 [24] Melas, C. D., Zampetakis, L. A., Dimopoulou, A., &  Moustakis, V. (2011). Modeling the acceptance of clinical information systems among hospital medical staff: An extended TAM model. Journal of Biomedical Informatics, 44(4), 553-564.
 [25] Overton, L., & Hills, H. (2009).  Driving business benefits: Towards Maturity learning technologies benchmark report. London, UK: Towards Maturity.
 [26] Marshall, S., & Mitchell, G. (2006). Assessing sector e-learning capability with an eLearning maturity model, Association for Learning. Technologies Conference, 2006. Proceedings of ALT-C 2006, (pp. 2-32).Edinburgh, UK.
 [27] Sarmad, Z., Bazargan, A. & Hezaji, E. (2006). Research methods in behavioral sciences.  Tehran: Agah. [In Persian].

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image