فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی محیط یادگیری
مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد–مدرسه‌های دوره قاجار

حامد حیاتی؛ فاطمه غلامی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 743-761

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3253.1843

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از مسائل مهم موجود در هر جامعه است و نقش تعیین­کننده­ای در ارتقای سطح دانش افراد و رشد فرهنگ آن جامعه دارد. در زمان­های گذشته وظیفه و مسئولیّت مدارس، بیش­تر آموزش­های دینی بود. مدارس به منزله یکی از ارکان اصلی سازمان­های شهری به وسیلۀ قشر­های مختلفی هم­چون علماء و مدرسان، سلاطین و ثروتمندان و ... ساخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش
آموزش مبتنی بر نرم‌افزار دی‌مالتی‌پلکسر نوری با استفاده از کریستال‌های فوتونی دو بعدی و ارائه سرفصل‌ آن برای دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک

غلامعلی دلفی؛ سعید علیائی؛ محمود صیفوری

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 762-774

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5027.2155

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش مبتنی بر نرم­افزار یکی از روش­های مهم برای انتقال دانش در حوزه فناوری­های جدید است. از آنجایی­که پیاده­سازی سخت افزاری برخی از پدیده­های علوم روز به دلیل پیچیدگی­های آن و یا گاهی به دلیل عدم وجود فناوری ساخت متناسب با آن، امکان­پذیر نیست. از این­رو، برای آموزش چنین پدیده­هایی می‌توان از نرم­افزارهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
طراحی مدل بهینه استقرار آموزش های تعامل گرای هوشمند مجازی فراگیر در دانشگاه تهران مبتنی بر تحلیل راهبردی

بهناز مهاجران؛ مهدی رضوان

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 775-785

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3707.1923

چکیده
  پیشینه و اهداف: جهانی‌شدن به عنوان رویکردی غالب و متأثر از تغییرات فناوری در جایگاه تسریع‌کننده، در رویکردی همگرا، رفتارهای بشری و دست‌سازهای جامعة بشری را دچار تحول نموده است. آموزش عالی و سایر نظام‌های اقتصادی اجتماعی وابسته به آن در تعامل با این تغییرات با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند که راه‌حل‌های سنتی با آنها سازگاری نداشته ...  بیشتر

مقاله مروری فناوری آموزش
فراتحلیل اثربخشی فناوری در پیشبرد اهداف آموزش ریاضی

راضیه علی دهی راوندی؛ محمدصادق طاهرطلوع دل

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 786-796

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4891.2139

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به این که قرن حاضر با نوآوری، سرعت و پیشرفت­هایی در زمینه فناوری اطلاعات و انتقال دانش عجین شده است، نسل جدید در پی روش­هایی است تا خود را با این تغییرات همگام سازد. بنابراین باید در محتوا و روش یادگیری اصلاحاتی انجام گیرد. یکی از روشهای نوین آموزشی، آموزش همراه با فناوری است. فناوری ابزاری است که توسط دانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی پردازش زبان طبیعی
معرفی سیستم آموزش تشخیص و تصحیح ابهام کلمات برای افزایش کارایی مترجم متن فارسی به زبان اشاره فارسی با استفاده از آنتولوژی.

محمد لطافت؛ عبدالرضا رسولی کناری؛ محبوبه شمسی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 797-813

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3369.1858

چکیده
  پیشینه و اهداف: جریان اصلی جامعه به دلیل عدم توانایی در برقراری ارتباط با جامعه ناشنوایی باعث گوشه­گیری این افراد شده است. در حال حاضر سالانه 1400 ناشنوای عمیق در کشور متولد می­شود که بیشتر این کودکان دارای خانواده شنوا هستند. به همین دلیل والدین در سال­های ابتدایی زندگی کودک، به دلیل عدم آشنایی با زبان اشاره نمی­توانند الگوی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
آسیب‌شناسی برنامه درسی جدید رشته الکتروتکنیک شاخه آموزش فنی و حرفه ای (مطالعه موردی: استان یزد)

عباس موحدی نسب؛ علیرضا عصاره؛ غلامعلی احمدی؛ جواد حاتمی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 814-832

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3998.1973

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظام آموزشی هر کشور، آموزش فنی و حرفه‌ای آن بوده و این نوع آموزش از جمله خط مشی‌های اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد ماهر و نیمه ماهر است. آموزش نیروی انسانی به منظور توسعه سرمایه‌های انسانی کارآمد و تأثیرگذار بر توسعه، از وظایف مهم آن برشمرده می‌‌شود. نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
واکاوی برنامه درسی کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و مقایسه میزان انطباق آنها بر مولفه های آموزش معماری

عباس صداقتی؛ عیسی حجت

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 833-850

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3688.1919

چکیده
  پیشینه و اهداف جهت تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت­های آموزش عالی، متخصصین انجام پژوهش­های متعدد را برای چگونگی بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه ­درسی ضروری می­دانند. ارزشیابی محتوای دوره آموزشی به روش­های مختلفی انجام می‌شود. مقایسه محتوای برنامه­های­ درسی با یکدیگر از روش­های مورد استفاده است. محتوای دوره آموزشی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
سواد ریاضی دانش‌آموزان پایه نهم: پژوهشی براساس آزمون مطالعه پیزا

نرگس یافتیان؛ مریم شایان

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 851-867

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5138.2177

چکیده
  پیشینه و اهداف: در محیط­های کاری، لازم است کارکنان معنای محاسباتی را که در زمینه کاری خود انجام می­دهند، درک نمایند و در واقع کارفرمایان سطح مطلوبی از کاربرد ریاضی را از کارکنان خود انتظار دارند. آموزش و پرورش موظف است متناسب با پیشرفت علم و فنآوری، دانش­آموزان را شهروندانی مفید برای جامعه تربیت کند. سؤال این است که یک دانش‌آموز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
شخصی‌سازی محیط یادگیری الکترونیکی براساس خودکارامدی یادگیرنده

فاطمه زرّین؛ غلامعلی منتظر

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 868-880

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3137.1911

چکیده
  پیشینه و اهداف:  یکی از ویژگی­هایی که برای شخصی­سازی محیط یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خودکارامدی است. این ویژگی به باور افراد نسبت به توانایی­های خود برای انجام تکالیف اشاره دارد. متخصصان براین باورند که خودکارامدی تحصیلی، یکی از عوامل مهمی است که تأثیر به‌سزایی بر یادگیری مؤثر و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت دانش
بررسی رابطه تفکر استراتژیک و سرمایه فکری با گرایش به نوآوری سازمانی در میان مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان تهران

مهدی نوید ادهم؛ حمید شفیع زاده

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 881-890

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5065.2163

چکیده
  پیشینه و اهداف: گرایش به نوآوری سازمانی می تواند در بخش نیروی انسانی، مطالعات رفتاری و روانشناختی کارکنان و شناخت ارزش‌ها و توانایی‌های آنان یا در بخش فنی و تکنولوژی، تجهیزات، مدرنیزه و فنون جدید و یا در بخش ساختار که شامل مجموعه قواعد، روش‌ها، هنجارها و ضوابط می باشد، روی دهد. پرداختن معلمان و کارکنان اداری به نوآوری، چه به صورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری الکترونیکی
شناسایی معیارهای اثربخشی برنامه‌های آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران

مهدی عرب پشتکوهی؛ افسانه زمانی مقدم؛ علی رجب زاده قطری

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 891-900

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3769.1938

چکیده
  پیشینه و اهداف: در طی سالیان گذشته با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد تغییرات بنیادی و فزاینده­ای در آموزش عالی بوده­ایم. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بخش جدایی­ناپذیر و تلفیق شده محیط کار و کلاس درآمده و شیوه­های کسب و کار، برقراری ارتباط و یادگیری را تغییر داده است. هنر و علم تعلیم و تربیت با رشد فناوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
آموزش منظورشناسی زبان انگلیسی با رویکرد اجتماعی-فرهنگی

الهه زعفرانیه؛ منصور توکلی؛ عباس اسلامی راسخ

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 901-909

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3632.1927

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دنیای یادگیری و آموزش زبان دوم،  ساختارهای آموزشی بر مبنای مهارت­های ارتباطی پدید آمده­اند، و منجر به این شده­اند که  به جای یادگیری محض قواعد و کلمات زبان، تسلط در استفاده اجتماعی و کارکردی از آنها هم اهمیت زیادی پیدا­­ کند. بنابراین، مهارت و دانش منظور­شناسی، یعنی توانایی استفاده از زبان و درک معانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
شایستگی های حرفه ای معلمان و رضایت شغلی با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی

زهرا ابوالحسنی؛ محمد جوادی پور

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 911-920

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3713.1925

چکیده
  پیشینه و اهداف: مربیان از ارکان اصلی فرآیندیاددهی ـ یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری درکیفیت­زایی یا کیفیت­زدایی نظام آموزشی ایفا می‌کنند. یونسکو آموزش را کلید توسعه جوامع و مسیری می­داند که افراد را برای تحقق توانایی­ها و افزایش کنترل بر تصمیمات اثرگذار بر آن­ها توانمند می­سازد.  این در حالی است که برای آموزش و ایجاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
شناسایی نیازهای دانشجویان کشاورزی در زمینه شایستگی‌های حرفه‌ای براساس مدل بوریج و رابطه آن با ساختار اجتماعی آموزش

مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ حشمت اله سعدی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 921-930

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3601.1903

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه تاریخی فرایند توسعه در کشورهای پیشرفته صنعتی نشان می دهد که کشاورزی نقش اساسی در توسعه ملی این کشورها را به عهده داشته است. کشاورزی، دارای جنبه های پیچیده ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بوم شناختی، زیبایی شناختی و اخلاقی است. رویارویی مطلوب با پیچیدگی ها، نبود قطعیت و هنجارها، ارزش ها و گرایش های متضاد، نیازمند دگرگونی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط یادگیری
تاثیر کیفیت فضای بسته آموزشی بر میزان حس جمعی کاربران

مصطفی ارغیانی؛ سید عباس اقا یزدان فر؛ محسن فیضی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 931-944

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3367.1867

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به نیازهای اساسی انسان در ابعاد مختلف اجتماعی، عاطفی، هوشی و جسمی، محیط یادگیری امروزی از دستیابی به فضای زنده و فعال، مکان برای مواجهه، تجربه کردن و ... دور است. مطالعات مختلف نشان می­دهد حس جمعی، بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط دارد. حس جمعی امری چند بعدی است و مکان باید بستری برای حس جمعی ...  بیشتر

مقاله مروری یادگیری الکترونیکی
تحلیل فلسفی فناوری و نقش آن در شکل‌گیری فضای مجازی

پرستو مصباحی جمشید؛ محمدرضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی؛ محمد میردامادی؛ زهره اسماعیلی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 945-955

https://doi.org/10.22061/jte.2019.2816.1723

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری دیجیتال پدیده­ای حیاتی در عصر حاضر است و همواره با دگرگونی ساختارهای اجتماعی همراه بوده است. از آنجا که ذات فناوری امری خنثی نیست، میان فناوری و تولید اندیشه رابطه­ای دو سویه وجود دارد و فناوری دارای دانش خاص خود است؛ لذا مرتبط با زیرساخت­های فلسفی زمان تغییر می­کند. یکی از رویدادهای فناورانه، تحقق فضای ...  بیشتر

مقاله مروری یادگیری الکترونیکی
تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی– یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر

صابر عبدالملکی؛ محبوبه خسروی؛ مهشید ترکمان اسدی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 956-968

https://doi.org/10.22061/jte.2019.2799.1718

چکیده
  پیشینه و اهداف: ورود فاوا در آموزش، سبک‌های سنتی را کاملاً متحول کرده و نظریات یادگیری را به چالش کشیده است. دستاوردهای چنین حضوری به کلاس‌های مجازی، دانشگاه هوشمند، دانشگاه مجازی و بطورکلی یادگیری الکترونیکی منجر شده است. در حقیقت ارتباطات در دنیای آموزش، مبنایی برای تمامی تعاملات میان اساتید/معلمان و فراگیران و میان مؤسسات آموزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش عالی
طراحی اکوسیستم کارآفرینی پردیس دانشگاهی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری

محمدرضا میگون پوری؛ ابولقاسم عربیون؛ محمد مهدی پوربصیر؛ علی مبینی دهکردی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 969-980

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3694.1921

چکیده
  پیشینه و اهداف:در سال­های اخیر توجه به کارآفرینی علاوه بر ماموریت­های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه­ها و مراکز علمی در سراسر دنیا افزایش یافته و لذا دوره­های آموزش کارآفرینی در آنها گسترش یافته است. شواهد نشان میدهد که حمایت­های محیطی و ایجاد محیط مناسب برای تاثیر پذیری نظام آموزشی و فناوری­های آموزشی در ایجاد و توسعه کسب ...  بیشتر

مقاله مروری فناوری آموزش
مطالعات تحقیقاتی مدیریت دانش در عصر پردازش ابری

جلال رضائی نور؛ محمدسعید عسگری

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 981-993

https://doi.org/10.22061/jte.2019.1476.1384

چکیده
  پیشینه و اهداف: پردازش ابری انواع نرم­افزار ضروری و خدمات سخت­افزار (به­عنوان مثال، برنامه­های کاربردی، ذخیره­سازی، قدرت پردازش، سرور مجازی) را در رسانه وب (به­عنوان مثال، ابر) بر روی ساختار قیمت پرداخت تدریجی، ارائه می­کند، در نتیجه مقیاس­پذیری و رفع نیاز به سرمایه­گذاری­های بزرگ در سخت­افزارهای گران قیمت و پروانه­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری سیار
تاثیر کاربست الگوی آموزش مبتنی بر محیط های یادگیری سیار بر حضور اجتماعی و حضور تدریس یادگیرندگان مدارس هوشمند در درس ریاضی

سونیا موسی رمضانی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ علی دلاور؛ مهران فرج اللهی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، صفحه 994-1004

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3670.1916

چکیده
  پیشینه و اهداف: یادگیری سیار یکی از زیرمجموعه‌های یادگیری الکترونیک محسوب می‌شود و محورِ آن استفاده از ابزارهای قابل حمل در یادگیری است. این شیوه از یادگیری امکان یادگیری فارغ از زمان و مکان را فراهم می‌آورد. در یادگیری‌سیار دانش‌آموزان قادر به یادگیری از منابع گوناگون در سرتاسر دنیا هستند. این غنی‌سازی سبب یادگیری موثر و معنادار ...  بیشتر