فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی محیط یادگیری
شناسایی عوامل طبیعی ارزشمند به روش VPS1 از نظر کودکان به منظور ارایه چهارچوبی برای سازماندهی فضایی حیاط مدرسه

نسرین احمدپورسامانی؛ علیرضا فارسی محمدی پور؛ سیدمحمد بهروز

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3212.1816

چکیده
  پیشینه و اهداف: پرداختن به موضوع شناسایی عناصری از طبیعت که از نظر کودکان دارای اهمیت­اند و موجب افزایش خلاقیت کودکان می­شوند. به گونه­ای که بتوان این عناصر را در یک چهارچوب کلی ارائه کرد تا طراحان و معماران بتوانند با استناد بر آن، اهم مفاهیم و موارد مورد نیاز در طراحی، این فضاها را در نظر بگیرند و آن­ها را اعمال کنند. البته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کاربرد بازی در آموزش
نقش «آموزش بازی محور» در آموزش طراحی معماری (نمونه موردی: طرح معماری یک کارشناسی )

مینو شفایی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 15-24

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3116.1790

چکیده
  پیشینه و اهداف: در حال حاضر تکنیک ها و شیوه های آموزشی متفاوتی در آموزش طراحی معماری استفاده می شود. برگزاری همایش های آموزش معماری در سطح ملی، نشان از توجه صاحب نظران و محققان به اهمیت این موضوع دارد. در سالهای اخیر، شیوه های آموزش انتقادی، مشارکتی و یا تکنیک هایی مانند پرسش و پاسخ جهت افزایش انگیزش دانشجویان، مورد توجه محققان و مدرسان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
سنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیکی: ارائه یک الگو

حامد عباسی کسانی؛ غلامرضا شمس

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 25-39

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3061.1777

چکیده
  پیشینه و اهداف: کاربرد تکنولوژی­های آموزشی در فرایندهای یاددهی – یادگیری به یک موضوع مهم در حوزه آموزش در سراسر جهان تبدیل شده است. با توجه به آمار و ارقام اعلام شده، این امر با سرعت و به طور وسیعی در حال گسترش است. یادگیری الکترونیکی به عنوان بارزترین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، وجهی جدید به منشور آموزش در سطح پایه و عالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
ارزشیابی جایگاه مهارتهای تفکر انتقادی در برنامه‌ درسی ریاضیات دوره متوسطه مدارس عادی و تیزهوش

مظاهر آبادی؛ ناصر نوشادی؛ احسان ممتحن

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 40-48

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2997.1764

چکیده
  پیشینه و اهداف: هنر محاسبه به قدمت آدمی است و مهارتهای تفکر انتقادی همواره یکی از ابزارهایی است که انسان برای رویارویی با چالش‌های زندگی از آن بهره می‌گیرد. روزانه با تصمیم‌گیری‌هایی مواجه می‌شویم که نیاز به استدلال، درک و فهم، تفسیر، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی اطلاعات دارند. مهارت‌های تفکر انتقادی فرد را قادر می‌سازد تصمیمی قابل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی داده کاوری
کاربرد فنون داده‌کاوی برای پیش‌بینی وضعیت سلامت روان دانشجویان با هدف بهبود وضعیت آموزش

حمیدرضا کوشا؛ ثناء دنگ کوب؛ امیرعباس برزنونی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 49-62

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3075.1779

چکیده
  پیشینه و اهداف: داده‌ مربوط به سلامت روان دانشجویان چندین سال است که در سیستم‌های اطلاعاتی دانشگاه‌های سراسر کشور ثبت می‌شود و به علت حجم بالای آن روش‌های معمول آماری و روان‌کاوی برای پیش‌بینی الگوها و عوامل مؤثر بر سلامت روان دانشجویان کارایی لازم را ندارد. این‌جاست که فن داده‌کاوی مفید واقع شده و کمک می‌کند بر اساس مجموعه ...  بیشتر

مقاله مروری آموزش از راه دور
فراتحلیل اثربخشی آموزش‌های از راه دور در فعالیت‌های یاددهی-یادگیری آموزش عالی

افشین موسوی چلک؛ حسن کاویانی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 63-73

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3054.1776

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش عالی در طول دو دهه گذشته با چالش­ها و مسایل بسیاری مواجه بوده است که از میان آنها می­­توان به این موارد اشاره کرد: ناتوانی در تولید دانش نظری و مصرف دانش­های بنیادی و نظری تولید شده در سایر کشور­های جهان، کاربردی نبودن آموزش­های دانشگاهی، فقدان رابطه نامناسب بین دانشگاه و سایر بخش­های اجتماعی، بی­توجهی ...  بیشتر

مقاله مروری آموزش فنی حرفه ای
اعتلای روند آموزش فنی‌حرفه ای در ایران

محمدصادق طاهرطلوع دل؛ سیده اشرف سادات؛ راضیه علی دهی راوندی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 74-86

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3579.1899

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش­های فنی­حرفه­ای، نقش مهمی را در توسعه اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده­ی بهینه از فرصت­ها و افزایش کارایی در اقتصاد جامعه بر عهده دارد. لذا افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارت­های تخصصی در زمینه­های مختلف می­توانند در شغل­های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین پاسخگوی نیاز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
ارزشیابی محتوای دوره‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های تحت استاندارد اسکورم

ندا غضنفری؛ علیرضا بادله

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 87-97

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3074.1780

چکیده
  پیشینه و اهداف: قرن بیست و یکم قرن حرکت جوامع به سمت دانایی­محوری، مشارکت دانش و تحول در محورها و مفاهیم بنیادین زندگی از جمله آموزش و تعلیم و تربیت از لحاظ کمیت، کیفیت و سرعت ارائه می‌باشد. گرایش جهان در چند دهۀ اخیر به استفاده از فنّاوری در آموزش به دلیل عدم پاسخگویی آموزش سنتی به نیازهای نظام آموزشی در برنامه درسی و محتوای آموزشی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
مدلسازی و ارزیابی کارایی و هزینه‌های استفاده از آموزش الکترونیکی جهت افزایش خبرگی در سازمان‌ها

احمد حبیبی زاد نوین

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 98-109

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3226.1823

چکیده
  پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از دارایی­های بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده می­سازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوری­های مختلفی انجام می­گیرد. آموزش سنتی، آموزش از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تربیت معلم
تبین اصول حاکم بر اجرای مطلوب درس پژوهی: مطالعه‌ی موردی استان مازندران

امیر پوراحمدعلی؛ علی اکبر شیخی فینی؛ حسین زینلی پور؛ صمد ایزدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 110-119

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3237.1825

چکیده
  پیشینه و اهداف: تجربه بعضی از کشورها ازجمله ژاپن نشان می­دهد که باز کردن کلاس درس و کل فرایند آموزش از مرحله طراحی تا ارزشیابی به روی معلمان و ایجاد یک گروه آموزشی باعث ایجاد چرخه­ی بهسازی تدریجی فرایند آموزش در کلاس درس می­شود و اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت. یکی از این روش‌ها که از دل مدرسه و کلاس درس در نظام آموزشی ژاپن ...  بیشتر

مقاله مروری آموزش فنی حرفه ای
طراحی چهارچوبی برای آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان متوسطه دوم شاخه نظری: یک مطالعه کیفی

احد نویدی؛ سید علی خالقی نژاد؛ علی اصغر خلاقی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 120-134

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2738.1695

چکیده
  پیشینه و اهداف: مهارت­ها محرک رشد اقتصادی هستند و در جوامعی که افراد مهارت های پایینی دارند، ارائه و کاربست فناوری، بهره وری بالا و شیوه های جدید کار کردن به سختی پیش می­رود و در حقیقت بهبود کیفیت استانداردهای زندگی را به تأخیر می­افتد. بنابراین، آموزش فنی و حرفه‌ای به منزله ابزاری مهم برای تربیت، افزایش کارایی و بهره­وری نیروی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل محتوای آموزشی
تحلیل محتوای متون درسی زبان‌فارسی (آموزش زبان ‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان) از نظر تناسب آنها با سن زبان‌آموزان

زینب باقری نجف اباد؛ جلال رحیمیان

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 135-144

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2887.1761

چکیده
  پیشینه و اهداف سن یک عامل مهم در فراگیری زبان ‌است. از نظر جامعه شناختی اعضای یک جامعه زبانی در سنین مختلف الگو­‌‌‌‌‌های رفتاری متفاوتی دارند که در طول زندگی و با گذر از مراحل مختلف دچار تحول می‌گردد. ویژگی‌های زبانی مرتبط با عامل سن ممکن است تنها جنبه واژگانی داشته باشد و یا به صورت گرایش آوایی و دستوری بروز نماید. تفاوت‌هایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
شناسایی قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای برنامه های درسی مبتنی بر MOOC در آموزش عالی ایران

اسماعیل جعفری؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 145-156

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2671.1681

چکیده
  پیشینه و اهداف:  با وجود این‌که از بیش از دو هزار سال قبل تاکنون، زمینه‌های یاددهی و یادگیری در مقایسه با سایر مقوله‌ها تغییرات بسیار کمی داشته، اما امروزه به کمک فن‌آوری اطلاعات تحولات سریعی داشته است. در سال‌های اخیر آموزش مجازی به‌عنوان یکی از کاربردهای مهم فن‌آوری‌های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح  و فعالیت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت آموزشی
معنویت‌گرایی در محیط کار دانشگاه و اثربخشی رهبری گروه‌های آموزشی

زهرا کاشانیها؛ فاطمه خالوندی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 157-164

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3285.1842

چکیده
  پیشینه و اهداف: ازآنجایی‌که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سرمایه انسانی مولد جامعه را تربیت می‌کنند، از جانب سیاست‌گذاران آموزشی و جامعه در قبال عملکرد، پاسخگویی، رسیدن به عدالت و تحول اجتماعی تحت‌فشار هستند. همین امر، موجب ضرورت بازسازی مفهوم جدیدی از رهبری و اخلاقی کردن آن است. آموزش عالی، نهاد مکمل آموزش‌های عمومی نظام‌مند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
ارزیابی نظام یاددهی و یادگیری در آموزش عالی الکترونیکی، مورد مطالعه: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

خدایار ابیلی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ زینب السادات مصطفوی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 165-177

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3184.1809

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارزشیابی کیفیت نظام یاددهی- یادگیری، فرایندی است که به منظور بهبود کیفیت و افزایش رضایت ذینفعان  از برنامه های یادگیری الکترونیکی انجام می شود و همسو با توسعه دوره های یادگیری الکترونیکی دانشگاهی، توجه به ارزشیابی کیفیت این دوره ها از چند جهت اهمیت یافته است. اول اینکه مدیران و دست اندرکاران این دوره ها برای افزایش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
سیر تکوین مدل های ارزیابی آمادگی آموزش الکترونیک: از شکاف دیجیتال تا فاصله طراحی-واقعیت

نسیبه پوطی؛ حسین مرادی مخلص؛ جمشید حیدری

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 178-190

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3191.1812

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دهه های اخیر، هر روز با دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش و پژوهش رو به رو هستیم. این دستاوردهای جدید انتظارات مخاطبان امر آموزش و پژوهش را از سطح خدماتی که ارائه می‌شود، تغییر داده است. امروزه دانشجویان و استادان خواهان دسترسی آسان و سریع به منابع جدید علمی و تحقیقاتی، تعامل با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
رهیافتی بر آموزش پویا و هدفمند دروس پایه معماری

بابک مطیعی؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ قادر بایزیدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 191-202

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3076.1781

چکیده
  پیشینه و اهداف: معماری، دانشی است که زیبایی شناسی و تجربه­های حسی در آن بسیار مهم بوده و عمل خلاق روشی برای تفکر و فهمیدن می­باشد. استفاده از آموزش ترکیبی در دروس پایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارتی، آموزش ترکیبی در به انجام رساندن موفقیت­آمیز اهداف آموزشی بسیار مهم می­باشد. با استفاده از شیوه­های کارآمد آموزشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی‌بر فاوا با آموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان

بهاره عزیزی نژاد؛ فریدون الله کرمی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 203-212

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3163.1803

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور را به خود مشغول کرده است، نحوه ی مواجه شدن آموزش و پرورش با فرصت ها و تهدیدهای حاصل از گسترش و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه ریزی دقیق و اصولی برای بهره برداری و استفاده از آن است. به ویژه، با توجه به تأثیر این فناوری های نوین در شیوه های یاددهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی
تاثیر آموزش شیمی سبز مبتنی بر فعالیت عملی بر یادگیری و نگرش دانشجو معلمان شیمی

سمیرا میرزایی؛ اعظم انارکی فیروز؛ رسول عبداله میرزائی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 213-225

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3629.1910

چکیده
  پیشینه و اهداف: شیمی در تمدن آدمی نقش بنیادی دارد و جایگاه آن در اقتصاد، سیاست و زندگی روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و طیف وسیعی از محصولات شیمیایی از جمله مواد دارویی، رنگ‌ها، کودها و ... را پوشش می‌دهد. با این حال، آسیب‌های زیست‌ محیطی ناشی از آن، از نگرانی‌های عمده بشری است. امروزه بسیاری از ما گام‌هایی را برای کاهش اثرات زیست محیطی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تکنولوژی آموزشی
بررسی وضعیت موجود برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی از دیدگاه دانشجویان

محمد رحمان پور؛ محمدجواد لیاقتدار؛ فریدون شریفیان؛ مهران رضایی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، صفحه 226-233

https://doi.org/10.22061/jte.2018.1402.1362

چکیده
  پیشینه و اهداف: هر موسسه آموزشی و هر یادگیرنده­ای باید برای رشد و توسعه خود را با محیط هماهنگ ساخته و مهارت­های لازم برای برآوردن نیازهای در حال تغییر جامعه داشته باشد. این امر در آموزش عالی و در میان دانشجویان و فارغ­التحصیلان شرایط ویژه­ای دارد و همواره از آنان انتظار می­رود خود را با شرایط محیطی داخل و خارج از سیستم آموزشی ...  بیشتر