فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران ایران

3 گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران ، ایران.

چکیده

پیشینه و اهداف: پرداختن به موضوع شناسایی عناصری از طبیعت که از نظر کودکان دارای اهمیت­اند و موجب افزایش خلاقیت کودکان می­شوند. به گونه­ای که بتوان این عناصر را در یک چهارچوب کلی ارائه کرد تا طراحان و معماران بتوانند با استناد بر آن، اهم مفاهیم و موارد مورد نیاز در طراحی، این فضاها را در نظر بگیرند و آن­ها را اعمال کنند. البته باید این نکته را خاطرنشان کرد که عوامل محیطی متعددی بر خلاقیت تاثیرگذارند. ولی در این تحقیق سعی بر آن است تا عواملی که بیشترین تاثیرگذاری را دارد، شناسایی کردتا بتوان نیازها کودکان را متناسب با فعالیتشان برطرف نمود و چهارچوبی کلی برای طراحی فضاهای کودکان مطرح کرد. تفاوت اصلی این پژوهش با سایر تحقیقات در الویت­بندی عوامل موثر در طبیعت از نظر کودکان و تاثیر آن بر خلاقیت و سپس ارائه نتایج به شکل یک چارچوب طراحی کلی است. تحقیقات مختلفی در ارتباط با این موضوع صورت گرفته است، اما به صورت تک بعدی و در آن­ها تنها به یک عامل اشاره شده است، مانند تاثیر خلاقیت بر یادگیری، اما هیچ یک از آن­ها به ارایه تاثیر نقش طبیعت در افزایش خلاقیت و ارائه مجموعه­ای از عواملی که بتواند طراح یک پروژه را در پاسخ به نیاز مذکور یاری دهد، وجود ندارد از همین رو این پژوهش سعی دارد تا به این مهم دست یابد. هدف این پژوهش این است که چه عناصری از طبیعت از نظر کودکان دارای اهمیت هستند و آیا امکان حضور و کاربست این عناصر در محیط­های آموزشی وجود دارد؟ این پژوهش بر آن است تا به کمک کودکان، راه­کارهایی در طراحی حیاط مدرسه با توجه به نقش طبیعت در رشد آموزش آنان مطرح کند.
روش ها: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوایی است. براساس ماهیت موضوع، از تکنیک پرسش­نامه و تصاویر، به عنوان روش اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شده است. ساختار پرسش­نامه براساس سنجه­ها و معیارهای به­دست­آمده از ادبیات موضوع و براساس طیف لیکرت تدوین شده است. در مرحله اول، 120 عدد پرسشنامه در اختیار کودکان7- 12 سال، نمونه موردی قرار داده شد. پژوهشگر برای اطمینان اینکه نتایج حاصل از پرسشنامه­ها قابل بسط هستند، در مرحله دوم، تصاویری مرتبط با پرسشنامه، در اختیار کودکان قرار داد تا کودکان براساس ترجیحات بصری (Visual Preference survey)، به آن تصاویر پاسخ دهند. سپس پژوهشگر براساس تحلیل محتوای بصری به نتایجی دست یافت. مشخص گردید که این دو ابزار سنجش در راستای یکدیگر و متناسب با عوامل محیطی موثر بر کودکان حرکت می­کنند.
یافته‌ها: در نهایت چارچوبی برای سازماندهی فضایی حیاط مدرسه ارائه شده است. با توجه به نیازهای متفاوت کودکان، می­تواند راهنمای مناسبی برای طراحان باشد. اصولی که موجب افزایش خلاقیت و یادگیری کودکان گردد و محیطی مطلوب در جهت رشد آموزش کودکان فراهم کند.
نتیجه‌گیری: با ایجاد چهارچوبی مناسب، پاسخده و هدفمند در طراحی می­توان به هدف اصلی پژوهش، که شناسایی عوامل موثر در طبیعت از نظر کودکان با در نظر گرفتن افزایش خلاقیتشان است، پرداخته و در نهایت، چهارچوبی مناسب با در نظر گرفتن این عوامل جهت سازماندهی فضایی حیاط مدرسه ارایه داده­است، می­توان ضرورت ارایه چهارچوب را این­گونه بیان کرد که، کمرنگ شدن ارتباط کودکان با بیرون از کلاس، برای کودک مضر است، از طرفی نیز یک نهضت فکری به سمت یادگیری در محیط بیرون(outdoor learning)حرکت می­کند. وجود عناصر طبیعی یا همان طبیعت در میزان خلاقیت کودکان تاثیری مثبت دارد، استعداد نهفته در وجود کودکان را کشف و شکوفا می­کند و زمینه­ای مناسب جهت آینده­ای روشن برای کودکان ایجاد می­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identification of valuable natural factors by the VPS Method from children’s points of view, in order to provide a framework for organizing the school yard space

نویسندگان [English]

  • N. Ahmadpour Samani 1
  • A. Farsi Mohammadipour 2
  • S.M. Behrooz 3

1 Architecture Department, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Sanandaj.Iran

2 Architecture Department, Faculty of Architecture and urbanization, Iran University of Science & Technology, Tehran, Iran

3 Architecture Department, Faculty of Architecture and Urbanization, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Background and Objective: Addressing the issue of identifying elements of the nature are important to children and increase children's creativity. In such a way that these elements can be presented in a general framework so that designers and architects can rely on them, the most important concepts and items needed in the design, to consider these spaces and apply them. Of course, it should be noted that several environmental factors affect creativity. However, in this study, an attempt is made to identify the factors that have the most impact, so that the needs of children can be met in accordance with their activities and a general framework for designing children's spaces can be proposed. The main difference between this research and other researches is in prioritizing the effective factors in nature from the children's point of view and its effect on creativity and then presenting the results in the form of an overall design framework. Various research has been done on this subject, but in a one-dimensional way and in them only one factor is mentioned, such as the effect of creativity on learning, but none of them presents the effect of nature's role in increasing creativity. The purpose of this research is to determine which natural elements are important from children’s points of view and whether the use and presence of elements are possible in educational locations. This research seeks to find approaches to design school yards based on children’s points of view with regard to the role of nature in their education.
Methods: The research method used in this qualitative study is content analysis. Based on the nature of the subject, a questionnaire and the image technique were used as the main method of data collection. The structure of the questionnaire is based on the measures and criteria derived from the subject literature and designed based on Likert scale. In the first stage, 120 questionnaires were provided to children of 7-12 age in the case study. Results of the questionnaires were obtained. To ensure that the results of the questionnaires are expanded, the researcher, in the second phase, provided some pictures relevant to questionnaires, so that the children could respond to questions based on their visual preferences. The researcher then obtained results based on visual content analysis.
Findings: It was discovered that these two instruments of measurement are in line with each other and are appropriate to the environmental factors affecting children. Finally, a framework for organizing the school yard is presented.
Conclusion: By creating an appropriate, responsive and purposeful framework in design, we can address the main goal of the research, which is to identify the effective factors in nature from the children's point of view by increasing their creativity, and finally, an appropriate framework by considering these factors to organize the space of the school yard. The necessity of presenting the framework can be expressed in such a way that the weakening of children's connection with outside the classroom is harmful for the child, on the other hand, an intellectual movement moves towards learning outdoors. The presence of natural elements or the same nature has a positive effect on children's creativity, discovers and flourishes the latent talent in children and creates a suitable environment for a bright future for children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • nature
  • children
  • framework
  • yard
  • (VPS)

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[2] Mozafar F, Azemati  H, Bagheri M.  Designing urban gardens and developing children's creativity.  Journal of Educational Technology. 2006; 2, 85-87.  Persian.
[3]Golchin P, Naroy B, Masnavi MR. Visual qualitative assessment of educational facilities based on the preferences of consumers (Case study: University of Sistan and Baluchistan).  Journal of Ecology. 2011; 62: 135-150.  Persian.
[4]Mozaffar F,  Hoseini B,  Bagheri M, Azemati H. The role of neighborhood open spaces in the development and creativity of children.  Journal of  Baghe-e Nazar. 2006;4(8): 59-72. Persian.
[5]Sami Azar  A.    The   concept and function  of  outdoor  space  in  traditional  and  new schools.  Journal of  Sofe. 2000; 10:  104-111. Persian.
[6]Noghrekar  A,  Mozafar F, Saleh B, Shafai  M.  Scrolling in explaining the design principles  of  educational  facilities.  Journal of Armanshahr. 2009; 2(2): 67-74.  Persian.
[7] Mozafar  F,  Mehdizade seraj  F,  Mirmoradi S.  Recognizing  the role of nature in educational areas. Journal of Educational Technology. 2009; 4: 46-37. Persian.
[8]Noghrekar  A,  Mozafar F, Saleh B, Shafai M.  Designing a  daycare  center  based  on  the  relationship between creativity traits and architectural  ideas. Quarterly Journal of Educational  Innovations. 2010; 8(32): 39-59. Persian.
[9]Pour Ja'far  M,  Ansari M, Mahmoodnezhad H,  Alizadeh A. Analysis study of children's creativity incentives in urban spaces and environment's design  with  emphasis  on  bringing up cohesions between creativity and physical design of urban spaces. Journal of Urban Management. 2010; 25(8): 63-81. Persian.
[10]Noghrehkar A, Taghdiri S, Moien Mehr S. Principles for designing the educational spaces based on the definition of the human and architecture from the perspective of Islam. Journal of Architecture andUrbanism of Iran. 2015; 6(10): 101-118. Persian.
[11] Shafaei M, Madani R. Design principles of educational facilities for children based on creativity. Journal of Educational Technology. 2010; 4(3): 215-222. Persian.
[12] Bagheri M, Azemati HR. Improving children’s creativity in school environment (Architectural space as educational curriculum). Journal of Curriculum Studies (J.C.S.). 2011; 6(22): 163-184. Persian.
[13] Gharehbeiglu M, Einifar AR, Izadi AA. Promote interaction between children with residential outdoor locations (Case study: Three types of residential street in the City of Tabriz). Journal of Fine Arts (Architecture & Urbanism). 2013; 18(2), 69-82. Persian.
[21] Shariatmadari A. Educational psychology (18th ed.). Isfahan: Mashal Publications; 1965.
[23] Hoseini A. The effect of teacher creativity teaching program on creativity of academic achievement and students self-concept. Quarterly Journal of Educational  Innovations and Environments. 2007; 6(23): 111-121. Persian.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image