فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مهندسی کامپیوتر ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از دارایی­های بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده می­سازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوری­های مختلفی انجام می­گیرد. آموزش سنتی، آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، آموزش تحت شبکه توری و شبکه­های اجتماعی چند نمونه از آن می­باشد. مدل­های ارزیابی آموزش الکترونیکی موجود اکثراً از نظر آموزشی بطور جزئی، کارایی کارکنان و تاثیر آموزش بر آنان را بررسی نموده­اند، لذا در این مقاله مدلی جامع ارائه می­شود که هم کارایی و هزینه­های سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی می­کند.
روش ها: ابتدا روابط موجود در سیستم آموزش الکترونیکی مدلسازی شده و به صورت رسمی با روابط ریاضی بیان گردید و سپس شبیه­سازی انجام گرفته و نهایتاً هزینه­های آموزش الکترونیکی براساس نتایج شبیه­سازی، ارزیابی شد.
یافته‌ها: نتایج بدست آمده از شبیه­سازی نشان می­دهد سیستم یادگیری الکترونیکی کارایی منابع انسانی سازمان را به میزان پانزده درصد بهبود داده و هزینه­های آموزش سازمان را هیجده درصد نسبت به روش­های رایج کاهش می­دهد.
نتیجه‌گیری: اتلاف وقت نیروی انسانی در سازمان­ها موجب کاهش بازدهی سازمان می­شود که برای رفع این مشکل در سازمان­ها و تبدیل آن به پتانسیل و افزایش سرمایه­های نامشهود سازمان اموزش الکترونیکی مطرح گردید. سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نوعی سیستم آموزشی است که  از یک معماری سه لایه تحت اینترنت استفاده می­کند و باعث افزایش بهره­وری آموزشی سازمان­ها شده و در کل از اتلاف وقت کارکنان کاسته، بازدهی سازمان را افزایش داده و میزان هزینه­های صرف شده برای آموزش را کاهش می­دهد و از این طریق می­توان زمان بیکاری و فراغت و هدررفت کارکنان را از طریق آموزش تحت شبکه کامپیوتری و دستگاه­های همراه و وب که همه جا و همیشه در دسترس هستند با هزینه کم به سرمایه نامشهود سازمان تبدیل کرده و موجب افزایش تخصص و خبرگی و توانمندی سازمان ­گردند. روش­های رایج مدلسازی و ارزیابی کارایی آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. اکثر این مدل­ها صرفاً بطور جزئی فقط تاثیر آموزش در کارایی یادگیرندگان را مورد ارزیابی قرار داده بودند. لذا، در این مقاله مدلی جامع ارائه شد که هم کارایی و هزینه­های سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی کرد. نتایج شبیه­سازی با استفاده از نرم­افزار متلب نشان می­دهد تعداد کارکنان آموزش دیده و سرمایه­های نامشهود در سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نسبت به روش‌های رایج بیش از سه برابر افزایش می­یابد. هزینه­های آموزش به میزان هیجده درصد کاهش و کارایی کارکنان سازمان به میزان پانزده درصد افزایش می­یابد. تحلیل و ارزیابی آموزش در شبکه توری و ابر برای سازمان­های بزرگ به عنوان کار آتی پیشنهاد می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Cost and performance modeling and analysis of using e-learning in organization to increase expertise

نویسنده [English]

  • A. Habibizad Navin

Department of Computer Engineering, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz. Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Human resources (HRs), as the most important asset of any organization, play a significant role in their goals, competition and success. Thus the training of human resources plays an important role to achieve the growth and success of any organization. Teaching and learning are performed by different technologies such as traditional education, distance learning, e-learning and the use of grid and social networks. Existing evaluation models of e-learning have mostly examined partially the educational outcomes, the employees’ efficiency and the impact of e-learning, Therefore, in this paper a comprehensive model is presented that models and evaluates the efficiency and cost of the organization and the time and efficiency of the personnel in the current and electronic methods.
Methods:First, the relationships in the e-learning system were modeled and formally expressed with mathematical relationships, and then the simulation was performed, and finally the costs of e-learning were evaluated based on the simulation results.
Findings: The obtained results by simulation show that e-learning system improves the HRs utilization by 15% and decreases the training cost of organizations by 18% in comparison to the common method.
Conclusion: Waste of human resources in organizations reduces the efficiency of the organization, as for solving this problem in organizations and turn it into potential and increase the intangible assets of the organization, e-learning was proposed. Web-based e-learning system is a type of training system that uses a three-tier architecture under the Internet and increases the educational productivity of the organizations and in general reduces the waste of staff time, increases the efficiency of the organization and the amount of costs. It reduces the time spent on training, and in this way can reduce unemployment, leisure time and staff wastage through training under the computer network and mobile devices and the web, which are available everywhere and always at a low cost. It also converts the intangible capital of the organization and increase the expertise and capability of the organization. Common methods of modeling and evaluating the effectiveness of e-learning were examined. Most of these models only partially assessed the effect of education on learners' performance. Therefore, in this article, a comprehensive model was presented and evaluated both the efficiency and costs of the organization and the time and efficiency of personnel in the common and electronic methods. The simulation results using MATLAB software show that the number of trained employees and intangible assets in the web-based e-learning system increases more than three times compared to conventional methods. Training costs will decrease by eighteen percent and the efficiency of the organization's employees will increase by fifteen percent. Analyzing and evaluating network and cloud training is recommended for large organizations as future work

کلیدواژه‌ها [English]

  • e-Learning
  • Learning Organization
  • Human Resources
  • performance
  • Cost of education

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Seyedjavavden R. Principles and applications of human resource management and personnel (8th ed.). Tehran: Negahe Danesh; 2014. Persian.
[7] Mahmoudi M, Mashaqi S. The Role of E-Learning in Human Resource Development and the Realization of Sustainable Development. In The First National Conference on Social Sciences, Education, Psychology and Social Security. Tehran,Iran; 2017. Persian.
[8] Mirzeaye S. The necessity and importance of the role of human resources education in response to organizational goals. In The First International Conference on Economics, Management, Accounting, Humanities and Islamic Banking. Tehran, Iran; 2017. Persian.
[10] Kheyrabadi Z, Abdollahi D. The Position of e-learning in the information age. In The fifth scientific and research conference of education and science. Tehran, Iran; 2017. Persian.
[11] Tanenbaum AS. Computer networking (2nd ed.). Tehran: Nopardazan; 2002. Persian.
[12] Elahi A. Network technology (10th ed.). Tehran: Naghoos; 2014. Persian.
[13] Rabiei F, Faryadi M. E-learning; the inevitable necessity to promote and improve the learning and learning process. In The second international conference on new findings on science and technology. Qom, Iran; 2016. Persian.
[14] Mahmoudi M, Mohammad Ali M. Evaluation and Evaluation of Effective Factors on E-learning and E-Learning in Schools. In Fifth National Conference on Development and Promotion of Education Sciences, Psychology, Consulting and Education. Tehran, Iran; 2017. Persian.
[15] Kavianifar S, Kaskani N. New Methods of Teaching with the E-Learning Approach. In Second Congress on the Transformation and Innovation in the Humanities. Sabzevar, Iran; 2017. Persian.
[20] Abbas B, Salari S, Khajehpour M. E-Learning: Features, Advantages and Disadvantages of Iran’s Higher Education. In Second International Conference on Advanced Research in the Field of Education, Psychology and Social Studies. Qom, Iran; 2015. Persian.
[27] Wang YS, Wang HY, Shee DY. Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and validation. Computers in Human Behavior. 2007; 23(4): 1792–1808.
[29] Hwang G, Tsai C. Research trends in mobile and ubiquitous learning: A review of publications in selected journals from 2001 to 2010. British Journal of Educational Technology. 2011; 42(4): E65–E70.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image