فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 گروه مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: پردازش ابری انواع نرم­افزار ضروری و خدمات سخت­افزار (به­عنوان مثال، برنامه­های کاربردی، ذخیره­سازی، قدرت پردازش، سرور مجازی) را در رسانه وب (به­عنوان مثال، ابر) بر روی ساختار قیمت پرداخت تدریجی، ارائه می­کند، در نتیجه مقیاس­پذیری و رفع نیاز به سرمایه­گذاری­های بزرگ در سخت­افزارهای گران قیمت و پروانه­های نرم­افزار و ارائه مزایا، هزینه­ای قابل توجه به سازمان­ها را ارائه می­کند. ارتقاء مداوم نرم افزار­ها و سخت افزار­ها به شیوه­ای رایج (و گران) در بسیاری از سازمان­ها تبدیل شده است. این وضعیت به احتمال زیاد در وضعیت فعلی اقتصادی پس از سقوط نزدیک سیستم­های مالی جهان بدتر خواهد شد. پردازش ابری می­تواند برای بسیاری از این سازمان­ها فرصت ادامه استفاده از تحولات جدید در فن­آوری­های IT باهزینه­های مقرون به­صرفه ارائه کند. انواع مختلف سازمان­ها، در جهان به­طور فزاینده­ای پویا زندگی می­کنند. بخش عمده­ای از این پویایی از تحولات و نوآوری در فن­آوری، به­ویژه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایجاد می­شود. هدف این مقاله یک بررسی روی ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری به­منظور شناسایی وضعیت فرارو و همچنین تحقیقات آینده می­باشد، جنبه­هایی مانند اهداف، انواع دانش و تکنولوژی­ها بررسی می­شود.
روش ها: پس از مطالعات نگاشتی در 4 پایگاه آی تریپل ای، کتابخانه دیجیتالی ای ام سی، اسپرینگرلینک و ساینس دایرکت 9 مطالعه در مورد ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری شناسایی کردیم که به­منظور استخراج اطلاعات مربوطه در مجموعه­ای از سوالات تحقیق بررسی شده­اند. اگر­چه تنها چند مطالعه پیدا شده بود که ابتکارات مدیریت دانش در عصر پردازش ابری را نشان دهد، اما مطالعات  افزایش علاقه به این موضوع در سال­های اخیر را نشان می­دهد. از نقطه نظر مدیریت دانش، بیشتر مطالعات در­مورد جنبه­های مربوط به ارائه مسائل ابری و ارائه نرم­افزار­های جدید تحت­وب برای مدیریت دانش با­ استفاده از یک سیستم مدیریت دانش بحث می­کنند.
یافته‌ها:  نتایج نشان می­دهد که مدیریت دانش به­عنوان یک استراتژی مهم برای افزایش اثربخشی، و هم­چنین برای بهبود انتخاب و استفاده از تکنیک­های مناسب و روش­ها در مسائل ابری  اشاره می­کند. از­سوی دیگر، عدم کفایت سیستم­های مدیریت دانش موجود به­عنوان بزرگترین مشکل مربوط به ­اجرای مدیریت دانش در عصر پردازش ابری ذکر شده.
نتیجه‌گیری: در این مقاله، ما نگاشت سیستماتیک در مدیریت دانش در پردازش ابر ارائه دادیم. 9 سوال پژوهشی تعریف شدند و به بررسی جنبه­های زیر پرداختند. 1) توزیع مطالعات انتخاب شده در طول سال2) تمرکز پژوهش از منظر پردازش ابر3) تمرکز پژوهشی از دیدگاه مدیریت دانش4) نوع پژوهش5) مشکلات گزارش شده6) اهداف به­کار گرفتن مدیریت دانش در پردازش ابر.7) انواع دانش معمولا مدیریت شده در زمینه پردازش ابر 8) فن­آوری اطلاعات استفاده شده در مدیریت دانش در پردازش ابر 9) نتیجه­گیری اصلی (مزایا و مشکلات) گزارش شده در اجرای مدیریت دانش. مدیریت دانش در پردازش ابر برای بودن  یک حوزه پژوهشی بسیار متعهد و امیدوارکننده نشان داده شده است. چراکه مدیریت دانش به بررسی دانش در سازمان در جهات مختلف کمک می­کند ،همان­طورکه به­وسیله این نگاشت سیستماتیک نشان داده شد. بخش اصلی از این کار آشکار ساختن برخی از جنبه­های مرتبط با به­کارگیری مدیریت دانش در پردازش ابر، به­منظور تحقیقات آینده در این حوزه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The knowledge management Research studies in the age of cloud computing

نویسندگان [English]

  • J. Rezaee Nour 1
  • M.S. Asgari 2

1 Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering and Technology, University of Qom, Qom, Iran

2 Department Information Technology Engineering, Faculty of Engineering and Technology, Qom University, Qom, Iran

چکیده [English]

Background and Objective:Cloud processing provide services based on gradual price structure for essential software and hardware services (e.g., applications, storage, processing power, virtual server) in web media (e.g., cloud). As a result of scalability and eliminating the need for large investments in expensive hardware and software licenses, and offering benefits, it offers significant costs to organizations. Continuous software and hardware upgrades have become commonplace (and expensive) in many organizations. This situation is likely to worsen in the current economic situation after the imminent collapse of the world's financial systems. Cloud computing can provide the opportunity for many of these organizations to continue to take advantage of new developments in IT technologies at affordable cost. Different organizations in the world are increasingly dynamic. A major part of this situation is the result of developments and innovations in technology, particularly Information and Communication Technology (ICT). The objective of the present study is to investigate knowledge management initiatives in the cloud processing era to identify the current situation as well as future research. Different dimensions such as objectives, different types of knowledge and technologies will be investigated.
Methods: After mapping studies at 4 databases of IEEE, AMC digital library, SpringerLink, and Science Direct, 9 articles were identified about knowledge management initiatives at the cloud processing era and in order to extract the related information, they were investigated within a set of questions. Although only a few studies were found that indicated knowledge management initiatives at the cloud processing era, studies show increasing interest in this topic in recent years. From the perspective of knowledge management, most of studies on the dimensions related to presenting cloud issues and new web-based software for knowledge management discuss the utilization of knowledge management system.
Findings: The results show that knowledge management is an important strategy to increase effectiveness, promote choices, and use suitable techniques and methods in cloud issues. On the other hand, inadequacy of the existing knowledge management systems is referred as the biggest problem related to knowledge management implementation in the era of cloud processing.
Conclusion: In this paper, a systematic mapping of knowledge management in cloud computing was provided. Nine research questions were defined and examined the following aspects. 1) Distribution of selected studies throughout the year; 2) Research focus from the perspective of cloud processing; 3) Research focus from the perspective of knowledge management; 4) Type of research; 5) Reported problems; 6) Objectives of applying knowledge management in cloud processing; 7) Types of knowledge commonly managed in background of cloud processing; 8) Information technology used in knowledge management in cloud processing; and 9) Main conclusion (advantages and problems) reported in the implementation of knowledge management. Knowledge management in cloud processing has been shown to be a very committed and promising field of research. Knowledge management helps to examine knowledge in the organization in different ways, as shown by this systematic mapping. The main part of this work is to reveal some aspects related to the application of knowledge management in cloud processing for future research in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • cloud computing
  • mapping studies
  • process knowledge processing

COPYRIGHTS 
©2019 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[۱۶] Sultan N, Sultan Z. The application of utility ICT in healthcare management and life science research: A new market for a disruptive innovation? Paper presented in The European Academy of Management conference EURAM ۶–۸ June ۲۰۱۲, Rotterdam, The Netherlands; ۲۰۱۵.
[۲۲] Li X, Zhang W. Ontology-based Testing Platform for Reusing. Paper presented in the International Conference on Internet Computing for Science and Engineering, Henan, China; ۲۰۱۲.
[۲۷] Liu Y, Wu J, Liu X, Gu J. Investigation of Knowledge Management Methods in Software Testing Process. Paper presented in the International Conference on Information Technology and Computer Science, Kiev, Ukraine; ۲۰۰۹.
 

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image